Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 02:43

Ik wil niet naar bed. Ik zit serie te kijken omdat ik niet weer zo wil vechten om de volgende dag wakker te moeten worden. Ik vind het zo klote, ik ben er kapot van dat het zo moeilijk gaat elke ochtend.

Texas02

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 02:47

Dat is een bekend probleem, jezelf niet uit bed kunnen krijgen de volgende dag.. Een heel, heel vervelend probleem..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:20

-O- ik voel me behoorlijk aangevallen door Percy. Wel duidelijk dat ze mij bedoeld. Tsja ook dit topic is daarmee geen veilige plaats als mede zieken je gaan aanvallen want ik ben of doe kennelijk niet zielig genoeg :x maar probeer wat van mijn leven te maken. Met alle risico op flinke overvraging soms. Maar soms moeten dingen gebeuren. Als ik ze niet doe doet niemand ze. -O- niet iedereen heeft een enorme achtervang die van alles uit handen neemt.

De gevolgen die worden niet gezien, al sinds maandag zit ik als een zombie met koorts op de bank na 18 uur slapen en sinds gister besluit mijn lijf dat eten en drinken binnenhouden ongewenst is. Echt duidelijk een teken van een gezond niks aan de hand lijf |o

Ik werk me kapot om mijn conditie zo goed als kan te houden zodat ik dingen kan doen binnen grenzen. Zo diep als ik gezeten heb wil ik onder alle omstandigheden voorkomen met niet alleen kunnen douchen, aankleden, naar de wc gaan,staan, 9 jaar niet autorijden. Echt tof hoor als iedere 1,5 uur er iemand komt om je van de bank te halen om op de toilet te zetten. Je billen af te vegen en je broek weer op te hijsen en weer op de bank te zetten. In de wetenschap dat ze 1,5 uur later er weer zijn om me weer op de wc te zetten. Ben je dan wel zielig genoeg?

Continue pijn en dat dan maar continue zeggen dat ik pijn heb is dat zielig genoeg? Alles uit mijn handen laten vallen als die weer eens een bui hebben van doe het zelf maar. Vallen omdat een been ermee stopt en dat continue melden. Is dat zielig genoeg? Een nacht eens fatsoenlijk doorslapen ipv continue wakker worden van pijn en dat overal neerzetten ben je dan zielig genoeg?

Wanneer heb je het "recht" om wel te zeggen dat je want mankeert en daarvan enorm baalt? Dat je je leven graag anders verlopen had zien worden ipv afhankelijk van anderen zijn voor het grootste deel. Uwv heeft me niet voor niets afgekeurd en weer afgekeurd en weer opnieuw. Dat doen ze niet voor zweettenen of zo :n ik zou willen dat ik gewoon financieel mijn broek kan ophouden en onafhankelijk zijn daarin zonder financiele zorgen en stabiliteit. Maar helaas dan moet je soms noodsprongen doen om te voorkomen dat ik anders financieel ten onder zou zijn gegaan. en ja dat vergt meer van mijn lichaam dan zou moeten. Maar ja geen keuze :n

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:30

Ik dacht helemaal niet aan jou bij wat Percy schreef.

Ik dacht wel aan mijn moeder.
In lichaam helemaal goed.
Maar psychisch duidelijk niet, want haar hele leven is ze slachtoffer van alles en heeft haar hele leven zelf vergooid. En ja dat zeg ik zo hard want ze heeft ook nooit geprobeerd er wat aan te veranderen.
Ze kan echt alles, maar toch altijd kijken naar wat een ander meer kan, meestal op financieel gebied overigens en dan heel zielig doen.

Niet beseffend hoe goed ze het heeft.
Ze snapt er ook niks van dat ik altijd rekening moet houden voor een verjaardag, bbq, geen dikke festivals of zo, nee kleine feestjes. Dat ik daarna weer bij moet komen. En sowieso geluk heb als ik al kan gaan, mezelf door de grens heen duwend.
Altijd domme opmerkingen. En zelf zo gezond en dan maar klagen.

En goed dat is ook ziek zijn, dat besef ik me wel degelijk.
Maar ik en de meeste chronisch zieken, hebben 1001 dingen geprobeerd om het te verbeteren en daar kijk ik dan toch anders tegenaan.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:32

karuna schreef:
-O- ik voel me behoorlijk aangevallen door Percy. Wel duidelijk dat ze mij bedoeld. Tsja ook dit topic is daarmee geen veilige plaats als mede zieken je gaan aanvallen want ik ben of doe kennelijk niet zielig genoeg :x maar probeer wat van mijn leven te maken. Met alle risico op flinke overvraging soms. Maar soms moeten dingen gebeuren. Als ik ze niet doe doet niemand ze. -O- niet iedereen heeft een enorme achtervang die van alles uit handen neemt.

De gevolgen die worden niet gezien, al sinds maandag zit ik als een zombie met koorts op de bank na 18 uur slapen en sinds gister besluit mijn lijf dat eten en drinken binnenhouden ongewenst is. Echt duidelijk een teken van een gezond niks aan de hand lijf |o

Ik werk me kapot om mijn conditie zo goed als kan te houden zodat ik dingen kan doen binnen grenzen. Zo diep als ik gezeten heb wil ik onder alle omstandigheden voorkomen met niet alleen kunnen douchen, aankleden, naar de wc gaan,staan, 9 jaar niet autorijden. Echt tof hoor als iedere 1,5 uur er iemand komt om je van de bank te halen om op de toilet te zetten. Je billen af te vegen en je broek weer op te hijsen en weer op de bank te zetten. In de wetenschap dat ze 1,5 uur later er weer zijn om me weer op de wc te zetten. Ben je dan wel zielig genoeg?

Continue pijn en dat dan maar continue zeggen dat ik pijn heb is dat zielig genoeg? Alles uit mijn handen laten vallen als die weer eens een bui hebben van doe het zelf maar. Vallen omdat een been ermee stopt en dat continue melden. Is dat zielig genoeg? Een nacht eens fatsoenlijk doorslapen ipv continue wakker worden van pijn en dat overal neerzetten ben je dan zielig genoeg?

Wanneer heb je het "recht" om wel te zeggen dat je want mankeert en daarvan enorm baalt? Dat je je leven graag anders verlopen had zien worden ipv afhankelijk van anderen zijn voor het grootste deel. Uwv heeft me niet voor niets afgekeurd en weer afgekeurd en weer opnieuw. Dat doen ze niet voor zweettenen of zo :n ik zou willen dat ik gewoon financieel mijn broek kan ophouden en onafhankelijk zijn daarin zonder financiele zorgen en stabiliteit. Maar helaas dan moet je soms noodsprongen doen om te voorkomen dat ik anders financieel ten onder zou zijn gegaan. en ja dat vergt meer van mijn lichaam dan zou moeten. Maar ja geen keuze :n

Waarom moet het nu weer zo??

Percy bedoelt mensen die niets mankeren maar doen alsof ze je begrijpen en dan ook zeggen van ja naar ik moet rusten enz.

Althans zo lees ik dat.

Afgelopen maandag onderuit gegaan, een man met burn-out thuis, doorwerken,huishouden blijven regelen en nog veel meer wwed te veel. Ben even thuis geweest maar gisteren weer begonnen met werken. Mijn lijf vond dat niet leuk. Alles doet zeer en ik ben meteen weer koortsachtig. Maar ik wil er vandaag even uit, al is het maar boodschappen doen. Even iets anders aan mijn hoofd.

Voor alle mensen die een knuffel nodig hebben :(:) .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:44

Er worden hier twee soorten mensen aangehaald, de 'gezonden' die zeggen: "ik ben ook wel eens moe" en de 'hypochonders' in de stijl van Brigitte Kaandorp: "ik heb een heel zwaar leven, ja echt, hééél zwaar"

Ik denk niet dat er één chronisch zieke is die dat nooit heeft meegemaakt (zeker die eerste groep niet). Dat zulke opmerkingen en gedragingen pijnlijk zijn, is duidelijk, maar ik snap niet dat iemand zichzelf erin denkt te herkennen...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:49

Ik voelde me eerlijk gezegd ook wat aangesproken door de manier waarop Percy zich verwoorde, en dacht dat het ook over mij ging.

Want lange afstanden rijden doe ik ook (wel verspreid over wéééken, per dag is het niet zoveel) en ik heb ook plezier in het leven...

Maar misschien is het wel de gevoeligheid die je bij meer mensen ziet die zich keer op keer op keer hebben moeten verantwoorden tegenover deze en gene. En bedoelde Percy niet specifieke mensen in dit topic.

Ik zeg zelden waar precies mijn beperkingen liggen en waarom werk voor mij niet mogelijk is, omdat ik niet zo'n chronisch zeurend en zeikend klaagvod wil worden :')
Is voor mijn omgeving niet leuk,
En voor jezelf ook niet want je maakt het er jezelf nog moeilijker mee dan het al is.

Maar juist omdat ik dus niet zon zeurende dweil wil zijn, zien mensen zélden tot nooit hoe zwaar ik het toch écht wel heb, en hoeveel beperkingen er zijn (en hoe die verschillende beperkingen op elkaar inwerken)

Duivels dilemma.

Voor vol gezien willen worden als mens en persoon (incl. leuke positieve kanten), en tegelijkertijd zonder gezeur wél erkenning van de problematiek en wat dat voor gevolgen heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:09

Ik begrijp ook goed dat als je vaker hoort "maar gisteren was je aan het dansen, dan zou ik vandaag ook moe zijn" (en alle andere variaties op 'stel je niet aan/ik ben ook wel eens moe/dat en dat kan je wel), dat je dan de neiging hebt een algemene opmerking (topic gaat om vooroordelen, dat zijn per definitie algemene ongenuanceerde uitspraken) persoonlijk aantrekt.

Maar juist in dit topic, met lotgenoten bij elkaar, lijkt het me dan verstandig om gewoon even te vragen: "joh, begrijp ik je nou goed, bedoel je mij?" ipv direct met gestrekt been er in te gaan "het is wel duidelijk dat IK bedoeld wordt"

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:48

Ibbel schreef:
Ik begrijp ook goed dat als je vaker hoort "maar gisteren was je aan het dansen, dan zou ik vandaag ook moe zijn" (en alle andere variaties op 'stel je niet aan/ik ben ook wel eens moe/dat en dat kan je wel), dat je dan de neiging hebt een algemene opmerking (topic gaat om vooroordelen, dat zijn per definitie algemene ongenuanceerde uitspraken) persoonlijk aantrekt.

Maar juist in dit topic, met lotgenoten bij elkaar, lijkt het me dan verstandig om gewoon even te vragen: "joh, begrijp ik je nou goed, bedoel je mij?" ipv direct met gestrekt been er in te gaan "het is wel duidelijk dat IK bedoeld wordt"

Helemaal mee eens. Goed verwoord.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:49

Inderdaad goed verwoord.
En zoals ik percy ken is zij wel de laatste die iemand zo te kakken gaat zetten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:28

Ik heb geen idee wie percy bedoeld. En als ze mij bedoeld dan is dat dikke prima. Probeer je niet teveel aangevallen te voelen, want dan is het hek van de dam.

Ja ik heb een heel zwáááár leven, dat kan ik niet ontkennen. Fysiek en mentaal momenteel helemaal naar de piep.
Maar ik probeer het aan de buitenkant niet te laten zien, en ja ik heb ook wel eens dat ik moet denken... niet met je ogen rollen... niet met je ogen rollen... als iemand een keer een zware week heeft en zegt, ik snap wel wat je voelt.

Nee dat snap je niet, je hebt echt geen idee. Punt.
En dat geeft niet, vervelend dat je een zware week hebt maar ga je alsjeblieft niet vergelijken met mijn situatie.

Ik denk niet dat er hier mensen zitten die andere mensen aanwijzen en er wat over zeggen. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en we gaan er allemaal op onze eigen manier mee om

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:01

Citaat:
Nee dat snap je niet, je hebt echt geen idee. Punt.
En dat geeft niet, vervelend dat je een zware week hebt maar ga je alsjeblieft niet vergelijken met mijn situatie.

Hier even op inhakend: andersom kun jij dat dan toch ook niet voor iemand anders?

Er valt zo ontzettend slecht objectief te meten of iemand met aandoening A of B of zonder aandoening, zich beter voelt, of juist slechter dan de ander.

En fysieke aandoeningen en mentale aandoeningen laten zich ook nog eens totaal niet met elkaar vergelijken.

En iemand die misschien in jouw ogen perfect gezond is, kan thuis achter de voordeur nog wel een ander probleem hebben, waarvan je net zo goed geen weet hebt.

In het algemeen zouden mensen niet zo moeten oordelen over wat een ander kan of zou moeten kunnen, wat iemand doet of zou moeten doen, wat voor een ander goed is of slecht.

Leven en laten leven, dat is in veel gevallen al moeilijk genoeg.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:01

Ik functioneer voor de buitenwereld ook prima. In mijn hoofd is er iets heel anders aan de gang regelmatig. Momenteel gaat het ook beter, maar nog lang niet elke dag. En ik zal nooit “normaal” zijn (wat is normaal). Dat heb ik al heel lang geaccepteerd.
Nu heb ik ook diagnoses waar ik wel enigszins troost uithaal dat het niet mijn schuld is. Maar ik heb dat zo lang niet geweten dat ik ook geleerd heb om heel veel te verbergen en toch enigszins te functioneren in deze samenleving.

Ik voel me alleen niet aangesproken, want ik weet hoe het zit en laat mensen maar denken. Whatever.
Maar ik weet ook dat iedereen wel z’n ding heeft. Dus ook bij mensen waarvan ik in eerste instantie even denk “waar zeeeeuuur je over”, denk ik gelijk ook van “Er zal vast een waarheid in zitten”. Je kunt elkaar gewoon niet van een afstand beoordelen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 12:04

O.a. In communicatie met anderen kan je altijd wel getriggerd raken. Iedereen heeft andere triggers natuurlijk, maar wat hier gezegd wordt kan voor de ene een behoorlijke trigger zijn en voor de andere totaal niet. Als je getriggerd raakt, reageer je meestal niet “volgens het boekje” maar vanuit je kwetsuur. Dus ja, ik snap wel dat Karuna op die manier reageert.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 18:36

Dank dat gelukkig de meesten mij wel begrijpen. Ik was echt even nijdig en had geen zin te reageren, zeker niet omdat een goede kennis van ons hersendood is verklaard nadat hij vorige week door een van zijn pony´s omver gelopen werd.

Hij gaat heel veel mensen helpen door zijn organen te doneren maar een ingoede man is niet meer.

Zo relatief is het leven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 21:07

Hier weer een voorbeeld van een vooroordeel. Gemaakt door mijn eigen zus.
Ik heb lipoedeem. Dit is een chronische ziekte waarbij mijn lichaam overmatig vet opslaat bij mijn benen en bovenarmen. Recent heb ik een maagverkleining ondergaan omdat ik gewoon niet af kon vallen. Bij lipoedeem is het bekend dat geen enkel dieet werkt, welke soort dan ook.
Als ik eenmaal goed ben afgevallen heb ik gewoon de angst dat het weer terugkomt, en ik weer aan ga komen.
Volgens haar is het punt niet dat ik zomaar aan ga komen, maar een kwestie van niet alles in mijn mond stoppen en door mijn maagverkleining eten.

En daar kan ik me best aan irriteren. Want mensen snappen de ziekte niet... Zelfs diëtisten snappen het niet...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:42

Ik voel mij door niemand aangesproken in dit topic. :) (Even voor de duidelijkheid.)

Ieder mens gaat er op eigen manier mee om. Ieder haar klachten zijn anders. Ik oordeel niet over anderen, juist omdat ik weet dat oordelen pijn doen.

Zoals ik er tegenwoordig in sta: ik kijk wat ik nog wél kan. Soms sta ik daarbij versteld dat het lukt. En dat is dan een kleine zege voor mezelf :D

En daarnaast zeg ik het gewoon als ik me niet lekker voel. Doe niet aan maskers. :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 11:52

Ik lees nog af en toe mee.
Als buitenstaander wil ik wel opmerken dat de buitenwereld niet aan het puntje van iemands neus kan zien A) of iemand ziek is. B) hoe iemand z’n dag, binnen de ziekte, is.
Dus, ja, dan wordt er een wenkbrauw opgetrokken als iemand op woensdag niets kan en op vrijdag een avond staat te dansen.
Buitenstaanders zien ook de zaterdag en zondag (bijkomen) niet.
Het is gewoon niet makkelijk. Ook niet voor de buitenstaanders.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 12:00

rien10 schreef:
Als buitenstaander wil ik wel opmerken dat de buitenwereld niet aan het puntje van iemands neus kan zien A) of iemand ziek is. B) hoe iemand z’n dag, binnen de ziekte, is.
Dus, ja, dan wordt er een wenkbrauw opgetrokken als iemand op woensdag niets kan en op vrijdag een avond staat te dansen.

Dit is helemaal waar!

Vorig weekeind had ik op vrijdag een 25 jarig huwelijksfeest. Super gezellig! Zelfs nog even meegedaan met de polonaise. Een paar drankjes gehad, maar die vielen niet lekker.

Zaterdag een verjaardag, waarbij ik alleen sociaal ben geweest en heb gezeten. Geen drank genomen, omdat het vrijdag niet lekker viel!

En dan lig ik de hele zondag plat. Helemaal uitgeteld. En eigenlijk blijft dat door de weeks ook nog doordreunen.

Nu slaap ik weer de klok rond. Simpelweg omdat ik vorig weekeind te veel heb gedaan.

Maar, ik héb het gedaan! :D En daar ben ik dus wel heel trots op!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-24 13:25

rien10 schreef:

Kun je je dan ook voorstellen hoe lastig het voor diegene is? Om zo te leven met pieken en dalen die zich soms heel dicht tegen elkaar aan liggen. Het is al een strijd, als ik me dan ook nog druk moet maken om wat anderen ervan vinden dan kost dat onnodig extra energie.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 13:43

Earth schreef:
rien10 schreef:

Kun je je dan ook voorstellen hoe lastig het voor diegene is? Om zo te leven met pieken en dalen die zich soms heel dicht tegen elkaar aan liggen. Het is al een strijd, als ik me dan ook nog druk moet maken om wat anderen ervan vinden dan kost dat onnodig extra energie.

Precies dat dus, Earth. En sowieso, waarom moet er door een buitenstaander per se gezien worden dat het slecht gaat? Waarom kun je iemand niet gewoon op zijn of haar woord geloven?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:16

Wow! Wat een veroordeling van mijn woorden.
Chronisch zieken mogen iets moeilijk vinden, maar niet chronisch zieken niet?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:29

Ik spreek hier ook niemand aan. Heb zelf wel mensen gekend met pieken en dalen en kom ze hier op bokt dus ook tegen.

Ikzelf ben een soort van stabiel. Wel na een keer vroeg op moeten mijn slaap in moeten halen en heel duf zijn. Kan ik dagen last van hebben. Ook na een stevige rit met een aanspanning de dagen erna meer pijn. Die menritten zijn voor mij zo belangrijk dat ik dat er gewoon voor over heb.

Waar ik me wel aan erger zijn gesprekken zoals: hoe gaat het met je. Is je been al beter? Waarop ik, vaak voor de zoveelste keer, moet zeggen dat mijn been niet beter kan worden maar verder ca va. En dan volgt er een ellenlange monoloog over pijntjes hier en daar.
Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen beleving van pijn maar ik heb niet zo'n behoefte aan een soms urenlange regen aan andermans klachten.

Bij bijeenkomsten probeer ik dan zover mogelijk van die mensen af te gaan zitten.
Gekke is dat andere mensen die ook gehandicapt zijn vaak veel leuker gezelschap zijn omdat die, net als ik, om zichzelf kunnen lachen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 14:44

Het enige wat ik bedoel is; pieken en dalen zijn voor de zieke in kwestie vreselijk lastig.
Voor de omgeving ook.
Het is voor de omgeving lastig omdat die vaak niet 1,2,3 kan zien of iemand in een piek of in een dal zit.
En ook dat mag benoemd worden.

Voorts wens ik iedereen uitsluitend pieken toe. Nou, eh, nee. Uitsluitend pieken lijkt me rete vermoeiend. Ik wens iedereen een gezond, gelukkig en stabiel leven toe.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 15:37

rien10 schreef:
Wow! Wat een veroordeling van mijn woorden.
Chronisch zieken mogen iets moeilijk vinden, maar niet chronisch zieken niet?

Neehoor, van mij mag iedereen het moeilijk vinden! voor degenen die zelf iets mankeren is het al lastig, want veel mensen worden niet met hun kwaal geboren en ook voor hen zelf is het een leerproces. Met name in het begin (dan denk ik bijvoorbeeld aan het stukje acceptatie, maar ook het stukje leren in welke gevallen je een keer wel over je limieten kunt gaan en wanneer op de rem moet trappen).

Voor mensen die er zelf geen last van hebben lijkt het mij al helemaal chaotisch en onbegonnen werk om alles te kunnen inschatten en begrijpen. Dat je mee leest en open staat voor het onderwerp vind ik al lief, dat maakt ook al dat een mens zich gehoord voelt.