Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:11

Sherivey, wat was je vroeg joh in je weekend. Of heb je geen weekend? Mooie loop!

Ja, ik probeer ook te observeren en genieten. Uit je hoofd inderdaad.

Ik baal, ik krijg steeds meer last van de knie waarop ik viel tijdens mijn loop met Gaucho een paar weken terug.
Ik kan prima wandelen en hardlopen, heb geen moeite met die belasting, geen krachtverlies etc. Maar thuis heb ik steeds meer last, er zit geen blauwe plek meer, mijn knieschijf doet niet zeer, maar alles daaromheen wel. Als ik erop lig in bed, als ik er tegenaan kom, alle aanraking doet zeer, ik kan hem niet volledig buigen, want dan komt er teveel druk op. En het begint wat te zeuren.Denk dat er vocht in zit ofzo en dat mijn banden toch een tik hebben gekregen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:27

Goed gelopen dames.
Sherivey wat een natte bende haha. Wel lekker zo'n wafeltje :j

Lisitano. Al heel wat hoor 10 km
De rest komt vanzelf wel. Bij mij lukt het momenteel ook niet echt om verder te lopen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 11:37

Ik zou de Garmin training ook loslaten. Doe gewoon wat goed voelt, of neem een ander schema met realistische afstanden.

Lekker zo’n loopje, en stroopwafeltje!

Ik ga vandaag niet lopen, voel me helemaal onrustig haha. Maar morgen doe ik de loop van Leidse Rijn dus vandaag rust. Wel m’n paard straks doen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 12:12

Mooie lopen zie ik voorbij komen!!
Natte boel idd Sherivey!
Knap hoor 10k lusitano!

Succes morgen Samantha!

Gisteren wilde ik 8k lopen begon heel rustig en halverwege moet ik de weg onderdoor met van die open stenen waar het groen doorheen groeit, dus daar gewandeld
Op het volgende stuk merkte ik dat een soort ging sloffen/zwalken (beetje rare omschrijving) mijn manier van lopen voelde een beetje raar en had het idee dat het door het lage tempo kwam
En heb het laatste stuk mijn tempo omhoog geschroefd en dat liep echt lekker
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 12:17

germie schreef:
Wat voor les heb je gehad Sall?

Dressuur les, ik heb een jaar of 8 niet meer gereden en sinds een jaar af en toe, nu twee x per week een super lieve merrie (behalve op stal }:) )

Mijn rij gevoel/handigheid komt langzaam weer terug, heel leuk om te merken

@granouk dank voor de tip voor de Watch, loop je dan met oortjes in? Voor de meldingen?
Ik ga er toch eens mee aan de gang, gebruik veel te weinig van de mogelijkheden

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 13:28

Lekker loopje Sherivey en stroopwafels onderweg zijn top!

Lisitano heerlijk, slimme aanpassing en genoten, wat wil je nog meer?

Dat is zeker balen Goof, misschien even langs de huisarts als het niet minder wordt?

Goed gedaan Sall!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:30

Lisitano, ook lekker gelopen!
Schema als leidraad is idd prima. :j

Goof, balen dat die val toch zo'n rottige nasleep krijgt. :=

Sall, goed bezig!

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:03

Welkom Granoek! Gebruik je ook je Apple Watch voor het instellen van intervallen? En gebruik je dan ook de Strava app tegelijkertijd of niet? :)

Interessant BeFunny, mindful hardlopen. Ik zou dat mentaal lastig vinden om naar m’n gehijg te luisteren.

Mooie cijfers Supervixen! Voor juni nog een leuke run/trail/ultra/wedstrijd op de planning?

Je was er vroeg bij Sherivey! Met die paden kan je haast ook nog wel een bikini aan en een duikbril opzetten. :’)

Leuk rondje wild Lisitano!

Balen van je knie Goof! Kun je niet langs de huisarts/fysio, wellicht kunnen ze met een quick echo zien of er ergens vocht o.i.d. zit? Het is toch al een tijdje geleden dat je gevallen bent? Klinkt niet helemaal lekker!

Succes morgen Samantha_!

Mooi verschil in tempo Sal! :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:15

Het gaat er dan wel om dat je niet hijgt. Het principe is juist bewust zijn van de ademhaling met name door de neus en bewust zijn van de houding.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 20:42

Niks op de planning Myka, pas in augustus weer.

Ik heb al moeite om door mijn neus te ademen met wandelen, dus bij hardlopen gaat hem dat niet worden. Ik zie het nut er ook niet van in.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:03

Dat kan hoor. Ik vind het interessant. Ik heb er trouwens ook moeite mee als ik te snel loop. Maar dat zou dus beter moeten gaan als je het vaker doet en langer en dan wordt je ook sneller. Voor mij is het iets om te ontdekken :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:17

Zodra ik buiten kom, heb ik een loopneus. :')
Neusademhaling is dus gewoon een no-go hier :+

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:06

O ik kan ook echt niet door m’n neus ademen.
Als ik foto’s online zie van hardloopevenementen zie ik mezelf met mond open rennen ook. :')
Als ik door heb dat er een foto word gemaakt probeer ik erop te letten maar meestal heb ik het niet door.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 05:25

O ja, rustige ademhaling heb ik alleen bij wandelen. Astma patiënt. :')
Ik kijk op al m'n wedstrijdfoto's ook alsof ik heel hard aan het schreeuwen ben terwijl ik toch echt niet praat onderweg... _O-

Ook wel lekker Supervixen, ff niks moeten. :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:57

Het is dus niet alleen de ademhaling. Veel mensen lopen met hun mond open, ik ook.
Het is meer het bewust zijn van je beweging, niet he laten afleiden door bijv muziek of een tempo doel. Maar bewust zijn van jezelf.
Ik denk dat het voor mij gunstig kan zijn om daar bewuster mee bezig te zijn. Sinds ik weer aan het opbouwen ben ben ik erg gejaagd, niet alleen met hardlopen btw.
Ik vind dat erg zonde omdat dat voor mij nergens voor nodig is.
Ik wil vooral lekker lopen op de duurlopen (interval is wat anders maar ook daar kan ik bewuster op weg gaan)

Mensen die al een fijne manier hebben die hebben hun weg wel gevonden. Maar ik ben echt een beetje zoekende weer. Afgelopen jaar heb ik ook wat gas terug genomen en ben ik bewuster gaan lopen, dat hielp mij toen heel erg. Alleen ik deed toen maar wat en wist niet zo goed hoe ik het moest benoemen. Ik lees, hoor en zie steeds meer mensen die ook bewuster proberen te zijn (mindfull) en daar wel voordeel uit halen dus voor mij echt wel iets om iig te proberen.

Minder met muziek lopen
Meer in het moment zijn
Tempo op de achtergrond ipv luisteren naar mijn lichaam, mijn ademhaling zo kalm mogelijk houden.
Starten na eerst even te worden.
En zo door. Daar is verder geen manier in.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:23

Klinkt goed Befunny
Zo loop ik eigenlijk ook, toen ik voor de Cruijff run steeds geblesseerd raakte (omdat ik veelste veel deed en te hard ging qua trainen) heb ik bewust de knop omgezet en een snelle tijd los gelaten en meer van het moment te genieten.
Dat kon ik zelfs tijdens die Cruijff run, keek heerlijk om mij heen en genoot van de mensen en de omgeving
Ook nu met trainen bedenk ik hoe dankbaar ik ben dat ik überhaupt kan hardlopen
Die ademhaling gaat mij steeds beter af en voelt goed
Voelt alsof ik meer in het ‘nu’ loop en ben ipv met hele andere dingen bezig ben

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 11:12

Ik ken je gevoel van gejaagdheid wel BeFunny, ik heb dat ook vaak in meerdere elementen van mijn leven als ik stress heb (om soms maar één ding, maar dat verspreidt zich dan zo lekker in de rest). Voor mij is hardlopen, en andere vormen van beweging en sport, van zichzelf een mindful activiteit. Maar het is absoluut niet iets wat ik kan forceren. Voor mijzelf, als ik bewust mindful wil hardlopen, zit ik al te veel in mijn hoofd om dat te bewerkstelligen. Genieten van het moment en de omgeving, omarmen dat het soms ruk voelt of niet vanzelf gaat, dat is wat mij vanzelf in een mindful modus brengt. Uiteindelijk gaat mindfulness erom dat je in het moment bent en alles er laat zijn wat er is, zonder daar een oordeel op te geven of iets van jezelf of gedachtes te vinden. Maar als ik dat ga proberen te bereiken door geforceerd op mijn ademhaling te letten, dan kom ik juist niet vanzelf in die flow. Misschien dat het op die manier voor sommigen wel werkt. Ik denk dat hardlopen en langdurig bewegen an sich al van zichzelf een meditatieve staat kunnen opwekken, zonder daar bewust mee bezig te zijn, wat ontzettend waardevol is voor je mentale welzijn.
Los daarvan is stil staan bij waarom en hoe je iets doet, altijd heel goed, natuurlijk. Je ziet toch dat je vastbijten in schema's, data en binnen hele specifieke kaders willen presteren eerder averechts werken dan je verder brengen.

Ik heb sinds maandag niets aan sport gedaan, behalve kleine stukjes gewandeld. Ik ben nog steeds heel erg snotterig (loop permanent met een wc-rol rond _O- ) en moet ook nog steeds regelmatig hoesten. Al zijn de hoestbuien wel minder lang en intens, gelukkig maar, want mijn ribben rechts zijn enorm pijnlijk. Ik ben nu al 2 maanden bezig met die stomme kinkhoest en/of een verkoudheid die erbij is gekomen of het is gewoon een volgend stadium. Maar ik denk nu (voor de 5e keer) dat het einde wel in zicht is. :') Ik ga straks een klein stukje rustig rennen en kijken of morgen een langer stuk gaat lukken.

Over schema's gesproken. Ik heb wel een schema opgezocht om naar een ultra van 50 kilometer toe te werken. Ik wil die eind oktober gaan lopen. Ik ga me niet heel strak aan het schema houden, maar ik gebruik het vooral om een beeld te krijgen van hoeveel kilometers je per week wil lopen, hoe vaak en welke afwisseling belangrijk is. Per week zal het toch wel verschillen welke dagen ik kan lopen en hoeveel tijd ik heb, maar de verschillende lopen en afstanden daarin integreren lijkt me wel verstandig. Ik zat te rekenen qua weken en ruim genomen zou ik daar 1 juli mee moeten beginnen (het schema gaat ervan uit dat je al vaker comfortabel een 20 kilometer en wat verder hebt gelopen, op dat punt ben ik al). Dat betekent dat ik de komende maand verder kan herstellen van de kinkhoest en rustig op ga bouwen naar weer regelmatig lopen. Toch fijn om een beetje perspectief te hebben en verder vertrouwen dat de kinkhoest mijn conditie niet volledig weggevaagd heeft. :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:01

Even een reminder voor de mensen die soms een beetje teveel hangen aan tempo's en tijden ;)

Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:30

Ik heb een trailtje gelopen tussen Den Dolder en Soest zuid en dus relaxt gelopen en wel neusademhaling zoveel mogelijk toegepast. Ik heb dus wel echt lekker gelopen. Zelf behoorlijk wat in zone 2.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor mijn doen zeker voor een trail een lage hartslag. Gemiddeld 138 BPM
Afbeelding

Afbeelding

Het aller belangrijkste ik heb heerlijk gelopen _/-\o_

@Suliko, het is dus ook de bedoeling dat je daar niet heel erg op gaat focussen. Maar door geen muziek aan te zetten merk je bijv al wel sneller op als je te gejaagd loopt dan ga ik altijd een beetje soort hijgen en vervolgens half naar lucht happen en dan bleef ik dus rustig doorlopen, snelheid zat er dan ook niet meer in maar je wilt dan je tempo ook niet loslaten zeg maar. Dan kun je dus rustiger aan doen of even stoppen en even je zelf weer in zenn stand brengen. Het tempo echt helemaal loslaten. Wordt het zwaarder stapje terug. Heb je over kunt je dus best versnellen. Het gaat niet om tempo langzaam of snel. Maar het idd zijn in het hier en nu. Ik was dat echt even kwijt :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-24 14:43

Ik krijg zelf erge stekels van het woord mindful. Misschien omdat ik het te vaak zie langskomen op instagram.
Als ik trail ben ik nooit bezig met tempo, ademhaling, hoe ik ren, enz. Ik ben buiten, ik geniet van de natuur en van de omgeving. Zonder muziek. Als ik iets moois zie, sta ik even stil om daarvan te genieten en een foto te maken. Het brengt mij rust in mijn hoofd, omdat ik op dat moment nergens aan hoef te denken. Tja, geef het dan het etiketje mindful, maar zelf noem ik dat nooit zo.

Vanmorgen met mijn vriend 27.5km getraild. Weinig hoogtemeters dit keer, slechts 200. Lekker gelopen en weer wat nieuwe paadjes gepakt. Veel pittige paden met aardig mul zand ook.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:58

Hoi allemaal!
Ik kom ook graag aansluiten in dit topic ;)

Ik ben een beginnende loper. Ben vorig jaar zeer af en toe gaan lopen (20 minuten ofzo) maar kreeg mezelf toen niet echt gemotiveerd. In de winter ben ik dan gestart met 2x per week lopen (ongeveer) dan omdat ik op dat moment de druk wel erg voelde :+ Ik moest namelijk sportproeven afleggen voor een sollicitatieprocedure en daarvoor moest ik een loopproef afleggen. Op dat moment kwam ik echt van bijna geen sport in het laatste jaar dus dat was wel even afzien!
Ondertussen zijn de sportproeven behaald en heb ik de smaak wel te pakken.
Loop nu zo'n 3x per week, waarvan 1x iets langer (tot 12km), maar ben aan het trainen voor een halve marathon (met een Garmin schema).
Probeer er wel van te genieten, dus ga af en toe tussendoor wel even stappen zodat ik het leuk blijf vinden. Hoef niet noodzakelijk erg snel te zijn!
Loop wel voornamelijk op de weg, want leuke zandpaden heb ik hier niet echt (of ik moet er al de auto voor nemen).

Voor de leuk loop ik ook mee met mijn moeder die net begonnen is met start to run met Evy, dus dat is even fijn!

@Supervixen als ik even mag inpikken, het woord mindfull wordt tegenwoordig effectief overal voorgeplakt :') Maar als jij lekker aan het genieten bent van de natuur en daar mee bezig bent, is dat echt wel erg mindfull hoor!
(Ik ben psycholoog en ook net klaar met mijn opleiding sportpsychologie)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:02

Lekker gelopen allebei, mooi.
Ik geniet momenteel zo onwijs van die bloemen in het bos. Ik was vanmorgen in het Kroondomein en daar staan er ook zoveel.

Ik denk dat de term 'mindful' echt onwijs gehypet is. Stukje bewustwording van jezelf en omgeving, meer is het ook niet. Tegenwoordig wordt het overal aan gekoppeld alsof het iets nieuws is.

Ik heb gisteren toch nog een klein rondje (5km) gelopen, ondanks mijn knie (eigenwijs voor mijn doen). Geen extra last nu, even in de gaten houden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:02

Het gaat ook niet om de naam.
Ik snap SV ook.
Ik werd al gek van Instagram dat ik me heb afgemeld en insta heb verwijderd. Ik hou ook niet van al die poespas en naampjes voor alles en ook niet van zweef teven gedoe.

Maar ik wist er even geen andere benaming aan te geven en lees dat anderen die term ervoor gebruiken. Ik wil dus even terug gaan naar gewoon lekker lopen (op de duurlopen) en dan maar even geen progressie in tijd.

Sv hele mooie route had je weer en wat een afstand ook weer :j

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:22

Mag ik me hier dan ook melden als beginner hardloper? Ben ook net begonnen met Evy na wat aansporing van mijn vriend. Die is een hele fanatieke hardloper, hebben ook een keer samen geprobeerd maar dat is zo demotiverend omdat hij dan heel de tijd weg en terug rent omdat hij veel sneller is :') . Hij rent 10 km in 45 minuten, fijn om hier wat normalere snelheden te lezen :D .

Ik vind de trainingen van Evy goed te doen, alleen trackt hij het niet goed, zegt de eerste 10 min dat ik 0 km heb gerend met 0 kmh ;( . Wat is een fijne app die vergelijkbaar is qau schrma en beter werkt? Mijn Samsung app registreert eel meer kmstand dus het licht niet aan de verbinding.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 15:40

Wat een leuke foto’s SV en BF!
Kom je uit de omgeving BF?
Ik wel namelijk, woon in Soesterberg.

Ik heb net de loop van Leidse Rijn gedaan. 58 min over 10 km dus een PR!
Wel lekker gelopen, al moest ik de hele tijd plassen en er waren geen dixis. :')

Ben ik de enige die dat altijd heeft? Ik ga vooraf 2-3 keer plassen maar moet dan na paar km alsnog.