Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:41

Doubtless schreef:
Het lijkt mij voor transgenders/non-binairen vervelend dat de discussie/het gesprek/het onbegrip over gender steeds gecombineerd/verward wordt met sexualiteit.

Nogal. Terwijl het natuurlijk wel zo is dat wat bereikt is voor de verschillende vormen van sexualiteit qua rechten en acceptatie natuurlijk wel het licht vooruit geworpen heeft en er zodoende voor transgenders en non-binairen dingen ook geregeld zijn. Maar tegelijkertijd worden alle groepen wel in een adem genoemd als je de term LHBTI+ gebruikt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:43

Urbanus schreef:
Maar het gaat toch om gender en seksualiteit? In de OP staat: seksuele voorkeuren.

En dat lijkt me voor transgenders/non-binairen dus vervelend, dat dat als eenzelfde gespreksonderwerp gezien wordt. Terwijl het twee hele verschillende onderwerpen zijn, waar in mijn bescheiden mening ook hele andere discussies over gevoerd worden. Maar onderwerp 1 wordt gewoon meegenomen in de slipstream van onderwerp 2.

Urbanus

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:45

Ik hoop dat er iemand reageert met een antwoord.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:45

CharleyT schreef:
Urbanus schreef:
Nee, ik heb geen begrip voor iemand als hij nog in een 'proces' zit en daarom moeite heeft met accepteren en zich daarover uit.

Nee, daar ga ik met gestrekt been vol in. Die knijp ik verbaal volledig uit. Die gaat mentaal bloedend naar huis.

Bijzondere reactie, is dit serieus, grappig bedoeld of misschien sarcastisch??
Ik gok het eerste.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 11:48

Ailill schreef:
Ik gok het eerste.

Echt zo := al had ik als voorbeeld in mijn hoofd de dikke witte mannelijke vijftiger die op buurtfeest trots vertelde dat hij regenboogvlakken van huizen stuk trok of in de fik liet gaan.

Daar ging ik echt verbaal bovenop zitten, dat vond ik zo grenzeloos.

Maar ik spreek me wel altijd uit als ik vind dat iets onrechtvaardig is. De ene keer wat tactvoller dan de andere keer.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:12

Galaika schreef:
Ik wou me eigenlijk terugtrekken uit dit topic maar ik dacht net aan een situatie dat misschien zou uitleggen waarom erkenning vanuit de omgeving nodig of fijn zou zijn.

Stel: jij hebt een paard maar ik geloof niet in paarden. Iedere keer dat jij zegt dat je naar je paard gaat lach ik luidop en zeg ik dat dat helemaal niet kan want paarden bestaan niet eens. Als mensen aan mij vragen wat voor dier jij hebt zeg ik dat je een kat hebt maar dat is helemaal geen waar, jij hebt geen kat maar een paard. Maar heel jouw omgeving gelooft dus niet in paarden en geeft jouw iedere dag opnieuw het gevoel dat paarden helemaal niet bestaan en dat jij zot bent om te denken van wel.

Wat ga je dan doen? Je gaat twijfelen aan jezelf ookal wéét jij dat paarden bestaan en heb je er zelf 1. Je gaat stoppen met je paard te benoemen en gaat erin mee wanneer mensen vragen hoe het met je kat gaat.

Ik begrijp wat je bedoelt.. zo’n eenzame positie en het gevoel van anderen tegenover jou is niet fijn. Het lijkt mij dan juist ook dat je steun en support kan vinden in een bep. community of iig van mensen die je wel serieus nemen en er wel in “geloven”. Maar hoe jij jouw voorbeeld beschrijft, dat ervaar ik als gelovige ook zo. Ik zeg ik ga naar God toe om te bidden, praten, etc. Andere mensen denken dat ik een beetje tegen de lucht aan het praten ben ;). Is het voorbeeld misschien nog verder te trekken dat (en dat bedoel ik uiteraard goed haha) jij niet dat paard hebt, maar ook zelf bent? En dat het daardoor nog kwetsender voelt? Omdat mensen dan lijken te ontkennen wie jij bent? Want daar zit ook nog een verschil in. Een persoon zijn die zegt “ik heb dit of dat”. Waarbij je het ergens nog kan loskoppelen van elkaar. Of dat jij zegt nee ik ben dit of dat. Wanneer het nog meer verweven is met je identiteit is het ook pijnlijk als mensen dat lijken te ontkennen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:17

Urbanus schreef:
Ailill schreef:
Ik gok het eerste.

Echt zo := al had ik als voorbeeld in mijn hoofd de dikke witte mannelijke vijftiger die op buurtfeest trots vertelde dat hij regenboogvlakken van huizen stuk trok of in de fik liet gaan.

Maar ik spreek me wel altijd uit als ik vind dat iets onrechtvaardig is. De ene keer wat tactvoller dan de andere keer.

Gelijk heb je. Als je nog in je "proces van verwerken zit" of hoe dat ook beschreven werd een pagina's terug dan doe je dat maar in stilte. Tegen uiting van discriminatie zal ik me altijd verzetten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:18

Urbanus schreef:
Ailill schreef:
Ik gok het eerste.

Ik kan er ook slecht tegen.

Jaren terug vroeg een oom (type stoer en onder de tattoo's) van mijn vriend, op zo'n leuke oma-dag, aan ons wie het vrouwtje was binnen onze relatie.

Mijn schoonzus riep gelijk dat je zoiets niet kon vragen.

Ik antwoorde met: geen van ons.

Vervolgens vroeg ik hem wie er binnen zijn huwelijk het vrouwtje was.

Oma van mijn vriend viel zowat flauw :')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:26

@Urbanus: fijn dat je zo vriendelijk uitleg geeft na een oprechte vraag.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 12:39

Urbanus schreef:
Ailill schreef:
Ik gok het eerste.

Dat doe ik ook. Ik heb ooit een vriendengroep van mijn zoon gehad en een gast zat voortdurend vervelende rascistische opmerkingen te maken, zogenaamde grappen echt walchelijk gewoon. En wat de andere vrienden inclusief mijn zoon en ik ook deden om hem op te laten houden (niemand vond het leuk integendeel), hij ging maar door.
Totdat ik het zat was en zei dat dit de laatste rascistische "mop" cq opmerking was want dat bij nog één keer hij kon vertrekken. Waarop hij zei dat hij geen auto had. Ik had al uitgezocht dat er nog kaartjes vrij waren en de trein rond 18.30 naar Parijs vertrok, dus dat hem gezegd.

We hadden niemand op dat moment op het terrein, die bruin of zwart was maar dat maakte het voor niemand minder walchelijk.

Loop ik dus met "het stoom uit mijn oren" naar binnen hoor ik mijn zoon en vrienden zeggen dat ik altijd uitvoer wat ik zeg en dat hij echt moet vertrekken. _O- Toen was het klaar en gelukkig ging die gast die niet in de fijne groep paste zelf weg na paar dagen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:04

Ailill schreef:
Urbanus schreef:

Ik kan er ook slecht tegen.

Jaren terug vroeg een oom (type stoer en onder de tattoo's) van mijn vriend, op zo'n leuke oma-dag, aan ons wie het vrouwtje was binnen onze relatie.

Mijn schoonzus riep gelijk dat je zoiets niet kon vragen.

Ik antwoorde met: geen van ons.

Vervolgens vroeg ik hem wie er binnen zijn huwelijk het vrouwtje was.

Oma van mijn vriend viel zowat flauw :')

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:29

pien_2010 schreef:
Dat doe ik ook. Ik heb ooit een vriendengroep van mijn zoon gehad en een gast zat voortdurend vervelende rascistische opmerkingen te maken, zogenaamde grappen echt walchelijk gewoon. En wat de andere vrienden inclusief mijn zoon en ik ook deden om hem op te laten houden (niemand vond het leuk integendeel), hij ging maar door.
Totdat ik het zat was en zei dat dit de laatste rascistische "mop" cq opmerking was want dat bij nog één keer hij kon vertrekken. Waarop hij zei dat hij geen auto had. Ik had al uitgezocht dat er nog kaartjes vrij waren en de trein rond 18.30 naar Parijs vertrok, dus dat hem gezegd.

We hadden niemand op dat moment op het terrein, die bruin of zwart was maar dat maakte het voor niemand minder walchelijk.

Loop ik dus met "het stoom uit mijn oren" naar binnen hoor ik mijn zoon en vrienden zeggen dat ik altijd uitvoer wat ik zeg en dat hij echt moet vertrekken. _O- Toen was het klaar en gelukkig ging die gast die niet in de fijne groep paste zelf weg na paar dagen.

Ik heb zoiets vaker meegemaakt in mij leven en ben dus wel zwart. (Of ergens in het kleurenpalet tussen zwart en wit ;) ) Maar dan wordt er bij gezegd “we bedoelen jou niet hoor!” :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:34

Tieneke schreef:
Shadow...zucht... Ik zie dat je schrijft "uit de VS!" terwijl je er zelf over begon. Ook al ben je het er niet mee eens, je kan moeilijk iemand verwijten zaken van elders aan te halen als je dat zelf deed. En heb je het eerste deel van mijn zin gezien?

Ik denk dat je mijn punt gemist hebt. Er werden al allerlei voorbeelden aangehaald uit de VS ver voor ik Florida aanhaalde, en ik haalde dat aan om te zeggen dat er in de VS meer aan de hand is dan alleen maar wat abstracte discussies. Daar gaat het niet om een regenboogvlag meer of minder, maar om wetgeving die discriminatie weer verder toestaat (zelfs verplicht in sommige opzichten) en toegang tot zorg onmogelijk gemaakt wordt.

Ondertussen lenen mensen wel vrijelijk de verhalen uit de VS die passen bij 'het gaat veel te ver met dat gendergedoe' maar de verhalen over "de VS is bezig met enorme aantasting van LGBTQI+-rechten (ja, allemaal) en vrouwenrechten" worden overgeslagen. Die selectiviteit is kwalijk en geeft wel aan hoe de ophef niet komt uit mensen die zich werkelijk verdiepen in het onderwerp, maar vooral van mensen die oppervlakkig accounts volgen zonder zich in het onderwerp te verdiepen. Met alle gevolgen van dien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 13:46

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:

Ik heb zoiets vaker meegemaakt in mij leven en ben dus wel zwart. (Of ergens in het kleurenpalet tussen zwart en wit ;) ) Maar dan wordt er bij gezegd “we bedoelen jou niet hoor!” :+

Ja dat is toch naar. Rare mensen. Ik begrijp daar niets van dat ze zoooo niet door hebben dat ze normaal moeten doen.

De dochter van mijn vriendin is half kaap verdiaans waar de genen van paps duidelijk geërfd zijn. We noemden elkaar altijd pleeg dochter en pleegmoeder en nog steeds voelt ze eigen. Dus ik voel me altijd persoonlijk aangesproken en geraakt bij dat soort nare mensen. En dan word ik driftig, en komt bijna letterlijk het stoom uit mijn oren en dan ben ik niet misselijk Jessix.

Mijn man heeft ooit tijdens onze verkering 1x een misplaatst ondoordacht grapje gemaakt. Dat heeft hij ook nooit meer gedaan := . Los van het feit dat ik niet van discriminatie hou, zit er ook onder " iedereen blijft af van mijn dochter en benadert haar normaal en respectvol". Iets heel primitiefs dus _O-. Bijna niet uit te leggen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:04

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is.

Wat is dit voor een idiote niet kloppende aanname?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 14:07

Shadow0 schreef:
Ik denk dat je mijn punt gemist hebt. Er werden al allerlei voorbeelden aangehaald uit de VS ver voor ik Florida aanhaalde, en ik haalde dat aan om te zeggen dat er in de VS meer aan de hand is dan alleen maar wat abstracte discussies.

Ik vind 0.0 berichten met trefwoord VS of Amerika voor dat van jou, maar allicht heb ik het gemist. Ik zal vast niet goed hebben opgelet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:36

Tieneke schreef:
Ik vind 0.0 berichten met trefwoord VS of Amerika voor dat van jou, maar allicht heb ik het gemist. Ik zal vast niet goed hebben opgelet.

Er wordt niet vermeld dat ze uit de VS of van accounts op internet komen, maar dat komen ze wel. Er kwam bijvoorbeeld iets voorbij over de meervoudsvorm bij de voornaamwoorden. Dat is in het Nederlands helemaal niet aan de orde, maar een argument dat gewoon is overgenomen uit het Engelse taalgebied, omdat ze daar 'they + meervoudsvervoeging' gebruiken als onzijdig/nonbinair voornaamwoord. In het Nederlands doen we dat niet, als het al gebruikt wordt wordt het in de enkelvoudige vorm gebruikt, dus dat is geen ervaring uit de eerste hand.

Zo zijn er meer dingen genoemd die al tijden rondgaan op allerlei social media, en die op zeker moment naar het Nederlands vertaald worden en dan worden overgenomen, zonder dat iemand dat zelf hier ooit heeft meegemaakt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:40

Ok, dus je geeft er nu maar een uitleg aan om niet te moeten toegeven dat je er eigenlijk zelf over begon. Ok :evaw:

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:46

Ik heb er moeite mee dat mensen die zo prediken over respect voor transgenders etc kennelijk zelf niet het respect hebben om normaal met anderen om te kunnen gaan maar idiote en persoonlijke aannames en beweringen doen die nergens op gebaseerd zijn.

Waar ik over begon kwam gewoon uit het nieuws, ik ben maar een random burger..ik volg niks. Vind een excuus dus eigenlijk ook wel op z'n plaats.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:49

Galaika schreef:
Ik wou me eigenlijk terugtrekken uit dit topic maar ik dacht net aan een situatie dat misschien zou uitleggen waarom erkenning vanuit de omgeving nodig of fijn zou zijn.

Stel: jij hebt een paard maar ik geloof niet in paarden. Iedere keer dat jij zegt dat je naar je paard gaat lach ik luidop en zeg ik dat dat helemaal niet kan want paarden bestaan niet eens. Als mensen aan mij vragen wat voor dier jij hebt zeg ik dat je een kat hebt maar dat is helemaal geen waar, jij hebt geen kat maar een paard. Maar heel jouw omgeving gelooft dus niet in paarden en geeft jouw iedere dag opnieuw het gevoel dat paarden helemaal niet bestaan en dat jij zot bent om te denken van wel.

Wat ga je dan doen? Je gaat twijfelen aan jezelf ookal wéét jij dat paarden bestaan en heb je er zelf 1. Je gaat stoppen met je paard te benoemen en gaat erin mee wanneer mensen vragen hoe het met je kat gaat.

Ik wilde hier nog op reageren.

Ik vind het goed dat je bijdraagt aan dit topic, want door te omschrijven wat er in jouw hoofd om gaat en hoe zaken voor jou voelen lukt het mensen om zich meer te verplaatsen in iets waar ze anders helemaal geen beeld bij hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 16:32

Elisa2 schreef:
Galaika schreef:

Ik wilde hier nog op reageren.

Ik vind het goed dat je bijdraagt aan dit topic, want door te omschrijven wat er in jouw hoofd om gaat en hoe zaken voor jou voelen lukt het mensen om zich meer te verplaatsen in iets waar ze anders helemaal geen beeld bij hebben.

Klopt en doordat het dichtbij komt krijgen mensen er ook meer gevoel en acceptatie bij, want de meeste mensen, ook op Bokt, deugen gewoon gelukkig.
Fijne post dus Elisa2.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 17:47

Elisa2 schreef:
Ik heb er moeite mee dat mensen die zo prediken over respect voor transgenders etc kennelijk zelf niet het respect hebben om normaal met anderen om te kunnen gaan maar idiote en persoonlijke aannames en beweringen doen die nergens op gebaseerd zijn.

Waar ik over begon kwam gewoon uit het nieuws, ik ben maar een random burger..ik volg niks. Vind een excuus dus eigenlijk ook wel op z'n plaats.

Ja, weet je... Je zegt dit nu wel, maar mensen geven al 20+ pagina's aan dat ze ook moeite met jouw uitlatingen hebben en dát mag dan weer niet. We moeten absoluut begrip hebben voor het feit dat jij en de jouwe (nog) geen begrip hebben. We moeten absoluut begrip hebben dat jij als vrouw gezien wil worden terwijl jij zelf wil kunnen bepalen hoe je de gender van een ander ziet. En wees gerust, ik kan lezen, die 'kunst' bezit ik.

Ja, je mag je mening hebben. Ik heb ook een mening, ik kan ook erg slecht tegen non-binaire mensen die uit hun pan gaan als je ze verkeerd aanspreekt. Gelukkig is dat uiteindelijk maar een héél klein aandeel van de groep en is 99% van de groep gewoon heel erg leuk. En soms ook niet. Ligt aan hun bui. 't Zijn net mensen, weet je!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:10

Ehm nee hoor, mijn woorden worden door een paar mensen steeds uit het verband gerukt waardoor ze van mij een boeman proberen te maken.

Nergens staat dat ik geen begrip heb voor transgenders.

Ik blijf er alleen bij dat begrip en respect twee kanten op werkt mits het binnen de fatsoennormen valt. Maar dat mag kennelijk niet gezegd worden. En dan menen mensen dat ze persoonlijk en beledigend mogen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:13

VuurVleugels schreef:
Elisa2 schreef:

Ja, weet je... Je zegt dit nu wel, maar mensen geven al 20+ pagina's aan dat ze ook moeite met jouw uitlatingen hebben en dát mag dan weer niet. We moeten absoluut begrip hebben voor het feit dat jij en de jouwe (nog) geen begrip hebben. We moeten absoluut begrip hebben dat jij als vrouw gezien wil worden terwijl jij zelf wil kunnen bepalen hoe je de gender van een ander ziet. En wees gerust, ik kan lezen, die 'kunst' bezit ik.

Ja, je mag je mening hebben. Ik heb ook een mening, ik kan ook erg slecht tegen non-binaire mensen die uit hun pan gaan als je ze verkeerd aanspreekt. Gelukkig is dat uiteindelijk maar een héél klein aandeel van de groep en is 99% van de groep gewoon heel erg leuk. En soms ook niet. Ligt aan hun bui. 't Zijn net mensen, weet je!

Dus omdat er een paar mensen het niet met Elisa2 eens zijn, moet jij daar ook over vallen richting haar?
Wat wil je hiermee zeggen. Dat Elisa geen andere mening hebben?

Dat is wat ik ook mis zie gaan in dit topic. Wat ik al zei: dit topic stopt niet. Het is persoonlijk wat iedereen ervan vind maar elkaar respecteren dat is waar het WEL om gaat. En dat mis ik met dit soort reacties.

Ik vind het daarom raar, makkelijk onnodig en sfeerverlagend om met een paar man bovenop 1 persoon te blijven zitten die het net even anders denkt of verwoord heeft 20 pagina's geleden. Daarbij wat gezegd is, is al gezegd...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:15

Asked and answered, sure, maar als iemands intenties 26 pagina's later nog niet duidelijk is moet er toch eens kritisch naar de communicatie gekeken worden lijkt me.

En steeds over één persoon vallen? Ja, als iemand 26 pagina's bezig blijft lijkt me dat niet heel gek, toch? Als ik 26 pagina's bezig zou blijven zouden mensen ook op mij blijven reageren.

Edit: maar goed, dit stopt inderdaad niet. Dus ik zal ook weer afslaan. Al denk ik wel dat het heel goed is om het onderwerp levend te houden.