Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Een jaar later. Ervaringen na vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:01

Het is al vrij lang bekend dat de werking van Pfizer redelijk snel afneemt inderdaad. In Januari heb ik daardoor al besloten om pas een maand later de booster te nemen zodat ik in mijn drukste werkperiode beter beschermd was.
En als de vaccinaties alsnog de kans flink verkleinen dat je in het ziekenhuis terecht komt of erger dan is het nog steeds beter dan helemaal geen vaccinaties.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:40

Waarom zijn die cijfers om te huilen?
Juist fijn om nu te weten wanneer we bij een eventuele nieuwe opvlammend het beste kunnen boosteren voor het meeste effect.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:30

25% effectiviteit zelfs na booster vind ik belachelijk weinig, echt om te huilen ja. In het artikel staat zelfs letterlijk dat vaccins niet (meer?) helpen om de epidemie in te dijken. Maar mensen zijn wel goed ziek geweest van hun booster.
Imo is dit echt niets meer dan een grootschalige flop zo blijkt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:58

Poekkie schreef:
25% effectiviteit zelfs na booster vind ik belachelijk weinig, echt om te huilen ja. In het artikel staat zelfs letterlijk dat vaccins niet (meer?) helpen om de epidemie in te dijken. Maar mensen zijn wel goed ziek geweest van hun booster.

Jij suggereert dat alle mensen ziek zijn geweest maar er zijn ook mensen die nergens last van hadden na een prik. Alleen zul je de mensen met klachten vaker horen waardoor het lijkt alsof het een hele grote groep is. M

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:58

Tegelijkertijd staat er ook dat het nog altijd 2 van de 3 mensen uit het ziekenhuis houdt in die periode van 100-290 dagen (die 25% geldt ook voor 100-200 dagen voor de omikron, en voor de). Verreweg de meeste mensen zijn niet langer dan 1.5 dag ziek geweest van de booster (en een groot deel zelfs veel minder dan dat, een halve dag tot hele dag een beetje blèh maximaal).

Als je een max. een half jaar voor de booster een besmetting hebt doorgemaakt, is de bescherming zelfs zo'n 75% tussen de 100-150 dagen, terwijl enkel een besmetting een veel lagere bescherming geeft (uit eerder onderzoek bleek zo'n 35%, maar in dit onderzoek zie ik het zo niet staan).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:02

Poekkie schreef:

Hoe vaak moet je het nog zeggen? Om een besmetting op te lopen, niet om in het ziekenhuis te belanden, je leest de boel echt verkeerd.

Griepvaccin vrijwaart je ook niet tegen het oplopen van de griep, maar wel zeer vaak tegen ernstig ziek worden.
Je kunt wel tegen coronavaccinaties aan blijven schoppen maar je slaat gewoon de plank totaal mis.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:36

dierenfan schreef:
Ik heb fiks corona gehad, 4 weken er na eerste en laatste vaccinatie gehad. Omdat ik daarna 8 maanden lang niet meer mijn maandelijkse periode gehad heb, heb ik het bij 1 vaccinatie gehouden.
Indien echt noodzakelijk dan booster ik gerust tzt maar voorlopig zie ik geen reden.

Ik heb ergens het idee dat het corona vaccin net zo behandeld wordt als bravecto voor honden. Als er eerder niets aan de hand was qua gezondheid en na vaccin/bravecto wordt mens/dier ziek of op onlogische wijze overlijdt mens/dier dan wordt het daar op geschoven met allerlei argumenten.
Misschien terecht maar vaak ook ver gezocht. Iedereen gaat dood en daar staat geen (gebruikelijke) weg voor uitgestippeld.
Ik heb mijn keuzes puur gemaakt op hoe ik mezelf voel. Ik sta achter wat ik gedaan heb qua vaccinatie en nee ik ben niet bang meer om te boosteren. Dat was ik wel door alle verhalen maar inmiddels ben ik het realistischer gaan zien. Ik baal wel gigantisch dat mijn astma enorm getriggerd is. Na jaren vrij van inhaleren en klachten moet ik al weer een jaar inhaleren en zeker afgelopen maand wordt ik enorm belemmert in alles door de astma. Geen idee of het toeval is of door corona komt. In elk geval is het begonnen tijdens dat ik long covid had. Ik vermoed dat het vaccin er verder buiten staat.

Volgens mij moet je als je corona gehad hebt 3 maanden wachten voor je gevaccineerd mag worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:20

Voor de basisvaccinatie was het 4 weken, dat is al lang geleden opgetrokken naar 8 weken. Voor de booster was het 6 maanden en is dat rond de jaarwisseling aangepast naar 3 maanden en ondertussen is dat 12 weken geworden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:21

Mizora schreef:
Voor de basisvaccinatie was het 4 weken, dat is al lang geleden opgetrokken naar 8 weken. Voor de booster was het 6 maanden en is dat rond de jaarwisseling aangepast naar 3 maanden en ondertussen is dat 12 weken geworden.

Ze bedoeld na een besmetting moet je 3 maanden wachten.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:22

3 maanden en 12 weken is hetzelfde :)

@bigone: ik zou van jou graag weten waar jij dan de grens legt tussen een nuttig en een onnuttig vaccin. Want imo wordt het deze met de dag duidelijker klasse 2 voor mij.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:24

Poekkie schreef:

@bigone: ik zou van jou graag weten waar jij dan de grens legt tussen een nuttig en een onnuttig vaccin. Want imo wordt het deze met de dag duidelijker klasse 2 voor mij.

Maar waar maak je je dan druk om als je het vaccin toch niet neemt?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:33

Zebrastreep schreef:
Mizora schreef:

Dat bedoelde ik inderdaad. Want na een zelf doorgemaakte besmetting heb je zelf antistoffen.Na een maand of 3 zouden die dan weer afnemen.Maar, ik heb al mijn informatie ook slechts van de overheid .Ik heb wel naar hen geluisterd ,nu al mijn tweede booster gehad (met Moderna,de eerste 3 spuiten waren met Pfizer) en ondanks dat ik best nog wel een sociaal leven heb voortgezet voor zover dat kon heb ik geen corona gekregen (even afkloppen...)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 17:09

Poekkie schreef:

Bokt upload werkt blijkbaar niet , zodra het weer werkt zal ik je een simpel staatje laten zien. Verschil in doden tussen niet/wel gevaccineerd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 18:06

Zebrastreep schreef:
Mizora schreef:

Dat snap ik, maar dat is dus aangepast.

Ik bedoel niet de vaccinatieinterval, maar echt de wachttijd na covid.

De vaccinatieinterval (vanaf 12 jaar):
Prik 1-2: 3 weken (was 5 weken in het begin bij pfizer)
Prik 2-3: 4 weken (alleen met indicatie van het ziekenhuis, hoort nog tot de basisvaccinatie)
Basisvaccinatie-booster: 12 weken (was eerst 6 maanden, toen 3 maanden en nu 12 weken)
Booster-herhaal: 12 weken (in principe alleen voor 60+'ers en mensen met een brief van het ziekenhuis, maar mensen met janssen kunnen deze ook krijgen om aan de 3-prikken eis van sommige landen te voldoen).

3 maanden is in de meeste gevallen zo'n 13 weken (91 dagen), maar het is in ieder geval geen stabiel aantal dagen. Iemand die in november geprikt was had daarmee een minimale tussentijd van 92 dagen (30+31+31), terwijl iemand die in februari geprikt was een minimale tussentijd van 89 dagen had (28+31+30).

Nu is het vast minimaal 84 dagen en je moet echt wel een hele sterke reden hebben om ook maar 1 dag eerder gevaccineerd te worden.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:16

Poekkie schreef:

Ik kan deze wel invullen - ik vind het vaccin effectief op het moment dat dat de zorg niet dusdanig overbelast raakt dat reguliere zorg niet meer door kan gaan en het complete zorgpersoneel zich een burn-out in moet werken. Zoals Mizora en bigone beiden aangeven is het vaccin daar effectief tegen gebleken. Als onderdeel van het complete pakket overigens. En laat dat nou net het belangrijkste doel te zijn geweest van vaccineren.

Maar - wanneer is het vaccin voor jou effectief dan? Als er niemand meer ziek wordt? En, persoonlijk nieuwsgierig, waarom vond je nieuwsbronnen eerder geen valide bron, maar nu ineens wel?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 22:35

nps schreef:
Poekkie schreef:

Ik kan deze wel invullen - ik vind het vaccin effectief op het moment dat dat de zorg niet dusdanig overbelast raakt dat reguliere zorg niet meer door kan gaan en het complete zorgpersoneel zich een burn-out in moet werken. Zoals Mizora en bigone beiden aangeven is het vaccin daar effectief tegen gebleken. Als onderdeel van het complete pakket overigens. En laat dat nou net het belangrijkste doel te zijn geweest van vaccineren.

Maar - wanneer is het vaccin voor jou effectief dan? Als er niemand meer ziek wordt? En, persoonlijk nieuwsgierig, waarom vond je nieuwsbronnen eerder geen valide bron, maar nu ineens wel?

Precies! Minder overbelasting van de zorg, met name op de IC !

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 10:47

nps schreef:
Poekkie schreef:

Omdat dit nieuwsartikel gewoon de cijfers van sciensano uitlegt, zoals mizora al zei. En je de rapporten van sciensano ook gewoon kan zien ( die cijfers die volgens bokt niet gelezen mochten worden, weet je nog? ;) )

Voor mij is een vaccin effectief als het :
- minimaal een jaar werkt, liever langer
- minimaal 80/90% vermindering van de kans op besmetting
- minimaal 80/90% kansvermindering op hospitalisatie

Volgens mij voldoet het coronavaccin aan geen enkel van de 3 criteria.

Note dat ik het griepvaccin ook helemaal niet zo zinnig vind, tenzij voor de risicogroepen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:47

En wat was dan de optie? We hebben alleen de vaccins die we hebben. Voor dit virus is er geen vaccin met de cijfers die je noemt.
Dan is het toch gewoon wat het is :?

Kunnen we ook gewoon niks met de vaccins doen, zaten we nog steeds in een lockdown of we laten de pandemie uitrazen met alle gevolgen van dien.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 15:32

Iedere procent minder ziekenhuisopnames is een stukje minder druk op de zorg.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:44

Poekkie schreef:

Precies! Minder overbelasting van de zorg, met name op de IC ![/quote]

Hier ben ik het zo niet mee eens. Dit virus is makkelijk te doen. Ik zelf had niet eens in de gaten dat ik corona had. De mensen die eraan sterven zijn dezelfde mensen die door andere milde ziektes sterven omdat ze iets anders hebben waardoor ze zwak zijn.

Heb helaas inmiddels meerdere mensen die ik goed ken horen klagen over de bijwerkingen van de vaccinaties. Collega's die ineens ongesteld werden na jaren in de overgang te zijn, en stoornissen bij jonge mensen. Nee dank je. Ik ben blij dat ik hier niet aan mee gedaan heb. Gelukkig stoppen steeds meer mensen na de 2de prik, en is mijn vriend uit zichzelf van gedachte veranderd.

Als we het over de zorg ontlasten gaan hebben dan kunnen we beter stoppen met roken, wat doen aan overgewicht, geen drugs, en alcohol gebruiken. Niet met alcohol op achter het stuur, geen telefoon achter het stuur of op de fiets, door verkeersongevallen liggen er jaarlijks heel wat mensen in het ziekenhuis. Er zijn zat manieren om de zorg te ontlasten. Deze probleem groepen waren er al langer voor corona maar nee er wordt iedere keer als excuse geroepen vaccineer je om de zorg te ontlasten.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:50

Poekkie schreef:

Deze vraag kwam enkele maanden geleden voorbij. Collega en ik hebben beide geen covid vaccinatie genomen. Voor ons werk kom je soms in contact met bloed. Hiervoor moet je een Hepatitis B vaccinatie hebben. Omdat dit om een veel ergere aandoening gaat zou ik deze prik juist wel nemen. Maar dan heb je het over een vaccinatie van zoveel jaren oud waar meer over bekend is. Een klassiek vaccin.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:56

Urbanus schreef:
Ik zou met alles rondom zwangerschap uitgaan van een gynaecoloog of verloskundige.

Corona heeft over het algemeen niet zo'n beste invloed op de placenta.

Mijn zwangere vriendin heeft een gezond kind op de wereld gezet. Heeft corona gehad tijdens de zwangerschap, en gelukkig naar het advies van haar huisarts geluisterd om geen vaccinatie te nemen. Bij mijn zusje haar vriendenkring zijn er 2 baby's overleden vlak na vaccinatie tijdens de zwangerschap. Natuurlijk komen miskramen voor maar wel opvallend zo rond de 25 weken, en 2 tegelijk terwijl daarvoor niks afwijkends te zien was.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 16:56

elmiran schreef:
Poekkie schreef:

Precies! Minder overbelasting van de zorg, met name op de IC !

Hier ben ik het zo niet mee eens. Dit virus is makkelijk te doen. Ik zelf had niet eens in de gaten dat ik corona had. De mensen die eraan sterven zijn dezelfde mensen die door andere milde ziektes sterven omdat ze iets anders hebben waardoor ze zwak zijn.

Heb helaas inmiddels meerdere mensen die ik goed ken horen klagen over de bijwerkingen van de vaccinaties. Collega's die ineens ongesteld werden na jaren in de overgang te zijn, en stoornissen bij jonge mensen. Nee dank je. Ik ben blij dat ik hier niet aan mee gedaan heb. Gelukkig stoppen steeds meer mensen na de 2de prik, en is mijn vriend uit zichzelf van gedachte veranderd.

Als we het over de zorg ontlasten gaan hebben dan kunnen we beter stoppen met roken, wat doen aan overgewicht, geen drugs, en alcohol gebruiken. Niet met alcohol op achter het stuur, geen telefoon achter het stuur of op de fiets, door verkeersongevallen liggen er jaarlijks heel wat mensen in het ziekenhuis. Er zijn zat manieren om de zorg te ontlasten. Deze probleem groepen waren er al langer voor corona maar nee er wordt iedere keer als excuse geroepen vaccineer je om de zorg te ontlasten.[/quote]

Nou voor mijn jonge en fitte leeftijd vond ik het de ergste keelontsteking die ik heb gehad en ik heb toch echt standaard keelontsteking als ik ziek wordt maar die van corona was wel heftig. Vond het nog wel wat tegenvallen al voelde ik mij niet eens erom erg ziek ik voelde mij net alsof ik weer een hersenschudding had moeite met nadenken en vooral de pittige vermoeidheid.

Van de vaccinatie is mijn cyclus totaal niet in de war geraakt van corona helaas zelf wel wat. Niet dat ik er erg mee zit ik heb geen kinderwens.

Toch ben ik benieuwd naar het corona vaccinatie in combinatie met de pil. Ik slik de pil bijv al niet maar ik denk dat die meer invloed heeft.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:00

verootjoo schreef:
Juist fijn om nu te weten wanneer we bij een eventuele nieuwe opvlammend het beste kunnen boosteren voor het meeste effect.

Jij liever dan ik. Onze kapper heeft de booster gehad, als nog corona gekregen met precies dezelfde symptomen als bij mij. Het heeft geen effect. Maar goed iedereen moet het zelf weten zolang ze het maar niet verplicht gaan maken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 17:05

elmiran schreef:
verootjoo schreef:

Jij liever dan ik. Onze kapper heeft de booster gehad, als nog corona gekregen met precies dezelfde symptomen als bij mij. Het heeft geen effect. Maar goed iedereen moet het zelf weten zolang ze het maar niet verplicht gaan maken.

Het is toch al lang en dan ook echt al lang bekend dat je nog prima corona kunt krijgen na een vaccinatie? Je krijgt ook nog gewoon griep na een griepprik :+