Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:14

Mij niet hoor, ik slaap samen met mijn baby’s. Zolang je de veiligheidsnormen in acht neemt (McKenna) is het in principe geen verhoogd risico om samen te slapen :)

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:15

Gimme_Joy schreef:
Ik denk dat ik nu een aantal BV bokkers over mee heen krijg, maar ik voedt 's nachts altijd in bed en val dan soms in slaap := . Helemaal 's ochtends wil ik nog weleens echt slapen met de knul naast me. Echt dromen dan ook.

Nou sinds kort brengen we hem rond 7 uur naar bed en vaak slaapt hij dan tot ongeveer half 7. Maar als hij om 5u komt dan heb ik hetzelfde. Ik trek dat echt niet :=
Vorige week waren we allebei ziek, toen ook lekker veel samen geslapen. Ik zorg er wel voor dat hij niet zomaar in een kussen of deken kan komen en heb mijn armen om hem heen. Inmiddels is hij 5 maanden, toen hij echt piep was durfde ik het niet maar nu is hij wel redelijk sterk (kan zelf rollen en goed zijn hoofd omhoog houden op zijn buik)

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:18

Hi dames,
Ik lees al een tijdje mee, maar heb jullie hulp nu hard nodig.
Vorige week zaterdag is ons meisje geboren bij precies 37 weken. Het lukte haar niet om aan de borst te drinken, dus dmv een voedingsspuitje en de vinger haar gevoed. Omdat ik graag bv wil geven zat de kraamhulp er bovenop dat mijn productie op gang moest komen. Elke voeding dus de fles en beide borsten kolven. Resultaat: op dag 8 produceer ik 250ml per voeding terwijl ze 70/80 drinkt. Sinds gister lukt het haar ineens om aan de borst te drinken. Heel erg fijn natuurlijk, maar nu komt het probleem.. ze drinkt ze natuurlijk niet leeg. Nu zit ik met gigantische borsten en letterlijk o-ver-al melk... alles zit er onder en ik raak toch wel wat gefrustreerd.
Hebben jullie tips hoe ik de bv in balans kan krijgen? Want dit is niet leuk |(

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:21

Gimme_Joy schreef:
Ik denk dat ik nu een aantal BV bokkers over mee heen krijg, maar ik voed 's nachts altijd in bed en val dan soms in slaap := . Helemaal 's ochtends wil ik nog weleens echt slapen met de knul naast me. Echt dromen dan ook.

Mijn baby van nu ruim 10mnd ligt elke nacht naast mij :o ik voed liggend en zo slaapt hij snel weer verder na het drinken. Met de oudste ook zo gedaan. Ik ga voor de meeste slaap :D

Wbt toeschietreflex, het is al genoemd maar als je diep zucht en goed ontspant komt het sneller. Het helpt bij mij echt.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:23

nijnthju schreef:
Hi dames,
Vorige week zaterdag is ons meisje geboren bij precies 37 weken. Het lukte haar niet om aan de borst te drinken, dus dmv een voedingsspuitje en de vinger haar gevoed. Omdat ik graag bv wil geven zat de kraamhulp er bovenop dat mijn productie op gang moest komen. Elke voeding dus de fles en beide borsten kolven. Resultaat: op dag 8 produceer ik 250ml per voeding terwijl ze 70/80 drinkt. Sinds gister lukt het haar ineens om aan de borst te drinken. Heel erg fijn natuurlijk, maar nu komt het probleem.. ze drinkt ze natuurlijk niet leeg. Nu zit ik met gigantische borsten en letterlijk o-ver-al melk... alles zit er onder en ik raak toch wel wat gefrustreerd.

Ojee was lief bedoeld van de kraamhulp maar iets te fanatiek en je had veel eerder moeten stoppen met kolven denk ik. Ik zou morgen heel snel een deskundige lactatiekundige bellen voor advies voordat je straks met een dikke borstontsteking zit! Sterkte!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:23

Britt schreef:
Mij niet hoor, ik slaap samen met mijn baby’s. Zolang je de veiligheidsnormen in acht neemt (McKenna) is het in principe geen verhoogd risico om samen te slapen :)

Zonder dit te kennen deed ik het al! Fijn, ik ga hier lekker mee door <3

Op zich fijn dat ze nu drinkt nijntuh! De enige tip die ik ken is leegkolven na het voeden. Niet tussendoor gaan kolven omdat je dan de productie hoog houdt.

Duc_je

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:25

Met leegkolven na het voeden houd je het in stand en dat is denk ik niet wat je wilt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:26

Gimme_Joy schreef:
Ik denk dat ik nu een aantal BV bokkers over mee heen krijg, maar ik voedt 's nachts altijd in bed en val dan soms in slaap := . Helemaal 's ochtends wil ik nog weleens echt slapen met de knul naast me. Echt dromen dan ook.

Hier ook hoor! Ik lig dan met het Voedingskussen achter mijn rug en mijn armen steunen daarop. Kan dus niks gebeuren

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 20:30

nijnthju schreef:
Hi dames,

Yikes... dat is flinke overproductie.
Ik kan bij overproductie echt vooral adviseren een lk in te schakelen. Laat de tsr even weglopen zodat de toestroom minder extreem is. Het kan helpen om een keer te resetten: helemaal leeg kolven en dan baby aanleggen. Probeer dat echt zo min mogelijk te doen.
En verder is het echt doorbijten. Het wordt beter als ze ouder wordt.
Onder begeleiding kun je eventueel saliethee proberen maar dat kan je productie in een paar dagen lam leggen dus ik zou niet teveel op jezelf experimenteren.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:32

Duc_je schreef:
Met leegkolven na het voeden houd je het in stand en dat is denk ik niet wat je wilt

Ja is dat zo? Want laten zitten lijkt me ook niet echt een optie. Maar ik moet idd geen adviezen geven anders dan contact een lactatiekundige! En sterkte hoor! :(:)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:36

Schakel idd een LK in. Hier was de oplossing om sochtends voor 10.00/11.00 u leeg te kolven om de boel te resetten en vervolgens te blokvoeden met periodes van 4 uur ongeveer. TSR laten weglopen helpt idd ook.

Gimme, volledig leegmaken stimuleert aanmaak van nieuwe melk, want ‘er is te weinig, want alles is op’. Een heel eind leeg (zodat je iig van je harde plekken etc af bent), maar niet helemaal zou de productie dan juist remmen, want ‘er is te veel, want het is niet op’.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:36

Ja als je na elke voeding gaat kolven dan heb je wat ze nu heeft, meer melk dan de baby drinkt. Maar ik ben indd ook geen lk en die zou ik nu raadplegen. Want te weinig melk is ook echt vreselijk naar. En ik weet niet hoe je op goede wijze naar een op elkaar afgestemde hoeveelheid kunt komen nu er zoveel melk teveel is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 20:40

Zeker niet steeds leegkolven. Alleen als het écht moet, want van een borstontsteking word je niet beter.
Een keer resetten (eerst leeg kolven, dan baby aanleggen) is wat anders dan constant na de voeding leegkolven, daarmee verhoog je je productie alleen maar.

Een andere optie bij extreme overproductie is dmv kolven je productie indammen. Dat werkte bij mijn dochter als enige, omdat met blokvoeden de druk op mijn borsten zo extreem werd dat ze er in stikte. Ik heb toen 2 weken gekolfd, zo min mogelijk tot alles wat inkakte en toen weet aan de borst. Maar ook dat heeft risico's dus zoek begeleiding.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:42

Bij mij hielp met overproductie telkens maar 1 borst aanbieden. Niet (teveel) kolven. Je kindje zo verticaal mogelijk laten liggen tijdens het voeden, dan kan de melk wat sneller zakken. Verder inderdaad doorbijten, ik heb ook een paar weken onder de melk gezeten. Is inderdaad vanzelf beter geworden.

Iedereen dank voor de tips vwb het tsr. Ik kende ze al maar niet aan gedacht om te gebruiken.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:48

Hahaha ik weet er ook echt te weinig van! Sorry, ik neem terug wat ik heb gezegd, behalve dat van de lactatiekundige!

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:53

Ach we kunnen allemaal van elkaar leren toch. Op den duur word je vanzelf ervaringsdeskundige :D

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:54

Vervelend Nijntje. Om het voor je dochter makkelijker te maken kun je iig de voedingshouding aanpassen, zodat ze wat meer op je ligt, dan spuit het minder hard eruit. Verder sluit ik me aan bij de rest, ik zou hier echt een lk bij halen, anders zit je straks met borstontsteking of blijf je overproductie houden.

Gimme Joy, ik denk dat de meeste bv dames wel (af en toe) met kind bij zich slapen. Ik word ook altijd zo slaperig ervan. Maar idd wel nadenken over de veiligheid.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:54

Max 1 keer per 24 uur leegkolven. Anders ga je het echt teveel stimuleren. Ik zou in overleg met een lk evt gaan blokvoeden , of proberen ene voeding gewoon laten drinken wat je baby wil en andere voeding je baby laten drinken en ze soepel kolven en dan meteen stoppen. Dan moet het wel wat teruglopen en voorkom je een BO.

Voed je beide kanten per keer ? Of 1 kant ? 1 kant goed,2e als toetje ? Anders kan je er ook voor kiezen om 1 kant goed te laten drinken tot hij soepel is/je baby genoeg heeft en 3 uur later de andere borst. Moet je alleen wel opletten dat 1 kant in de 6 uur écht soepel is. Zo duw je de melkproductie terug. Je mag evt pben mocht je nog vragen stellen. :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 20:58

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:00

Ik vond het één borst per keer voeden altijd wel heel relaxed, scheelt echt giga veel tijd :+

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:00

Ik voed nu een borst per keer. Die krijgt ze natuurlijk niet leeg. Ze drinkt wel heel kalm en heeft zich tot op heden nog niet verslikt. Ik ga een lk bellen, zit er even helemaal doorheen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:01

Gewoon doen :j sterkte.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:26

nijnthju schreef:
Ik voed nu een borst per keer. Die krijgt ze natuurlijk niet leeg. Ze drinkt wel heel kalm en heeft zich tot op heden nog niet verslikt. Ik ga een lk bellen, zit er even helemaal doorheen

Goed idee, en check je verzekering. Soms krijg je dat bij aanvullende verzekeringen deels vergoed.

Wat wel kan helpen is zo’n vacuüm kolf. Die zet je op de borst waar je baby niet aan drinkt tijdens het voeden. Dan kun je iig beetje druk eraf halen en je tsr opvangen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/haakaa-sili ... modal_open

Dit is de originele. Ik had een namaak en die werkte ook prima.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 21:38

Let op dat als je die Vacuüm op je borst zet hij werkt als een normale kolf en dus je productie ook verhoogd. Ik vond hem ook ideaal, legde baby aan mijn borst die minder produceerde om tsr op te wekken en als die weg was baby aan die borst maar als ik niet oplette zat er zo 100cc en daarmee een volledige voeding in.

nijnthju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 21:48

Die heb ik idd, maar binnen 10 min zit die vol