Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beert

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:23

In het nieuws wordt steeds steeds gesproken over een werkgeversverklaring (helder) of een zelfingevulde "zelfverklaring" die je bij je moet hebben.

Hulp aan mens of dier die niet kan wachten, zal daar dan onder vallen, lijkt me zo.

Ik zou verwachten dat ze ook kijken hoe aannemelijk je verklaring is. Als jij in je overall wordt aangehouden, is het aannemelijker dat je naar je paarden of geiten gaat dan als jij op en top opgemaakt in je minirok in de auto zit :-)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:23

Ben benieuwd wat er tegen Diederik Gommers is gezegd en door wie.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:29

Bloodymary schreef:

Jij bent ook niet achterdochtig ofzo :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:30

Bloodymary schreef:

Ik denk idd dat Ernst Kuipers hem even gebeld heeft en heeft gemeld dat dit een goed voorbeeld is van "niet heel handig" :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:45

Peerke_ schreef:
Bloodymary schreef:

Jij bent ook niet achterdochtig ofzo :')

Realistisch noemen ze dat. Hij heeft echt zelf niet ineens ander inzicht sinds gisterenavond. En hij is er de man ook niet naar om zo maar van alles te roepen. Daar is hij te integer en intelligent voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:55

Ze kregen vanmorgen toch nieuwe cijfers en grafieken gepresenteerd van de RIVM?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:56

Nah hij kwam vorige week ook al terug op het advies aan vrouwen om maar even niet zwanger te worden nu. Ik zie hem ook als integer en intelligent, maar juist zijn oprechtheid zorgt er denk ik voor dat hij dingen soms eruit flapt zonder heel goed na te denken over hoe dat de dag erna in alle nieuwsmedia terug komt. Hij heeft duidelijk geen spindoctor of mediatraining voor ieder interview en ook niet perse een politieke agenda.
Ernst Kuijpers heeft dat veel meer, maar die heeft ook een andere taak. Overigens heeft Gommers ergens in de zomer een interview gegeven waarin hij inderdaad aangeeft dat hij door het ministerie van VWS benaderd is over wat wel en niet te zeggen. https://www.volkskrant.nl/mensen/waarom ... gle.com%2F

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:58

Die situatie over de zwangerschap was wel anders, zijn woorden werden echt volledig anders uitgelegd dan hij ze bedoelt had. Dat ging zo ver als dat mensen van mening waren dat hij het recht op voortplanting aan banden wilde laten leggen }:0

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:59

Spenk schreef:
Ze kregen vanmorgen toch nieuwe cijfers en grafieken gepresenteerd van de RIVM?

Dat werd als reden van zijn ommezwaai aangevoerd ja.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:03

Dus het is nog steeds niet zeker of de klok er komt.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:05

Nu persconferentie.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:09

20.30-04.30u de avondklok. Als de Kamer instemt.
Pittig.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:13

secricible schreef:
Die situatie over de zwangerschap was wel anders, zijn woorden werden echt volledig anders uitgelegd dan hij ze bedoelt had. Dat ging zo ver als dat mensen van mening waren dat hij het recht op voortplanting aan banden wilde laten leggen }:0

Heel handig was die uitspraak ook niet, aangezien het RIVM altijd heeft geroepen dat je geen extra risico loopt als zwangere (in tegenstelling tot de WHO overigens). En wat toen die viroloog al aangaf, is dat hele minder lucht in je longen verhaal pas van toepassing aan het einde en dan zou zo ongeveer iedereen gevaccineerd moeten zijn als je nu zwanger wordt. En je raakt natuurlijk snel een hele gevoelige snaar met het onderwerp.

Ik vrees dat als Gommers overtuigd is van een avondklok na die cijfers dat hij er wel komt. Al is het in Duitsland ook niet doorgegaan. Ik denk ook wel dat Frankrijk en Spanje niet echt goed te vergelijken zijn met Nederland. Hele andere 'avondcultuur/gewoontes'. Als er nu meerdere maatregelen tegelijk komen, waar het wel op lijkt, ga je nooit weten wat precies effectief was. Ik vermoed dat bezoek naar 1 persoon terug brengen veel meer doet dan de avondklok.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:18

FleurVP schreef:
secricible schreef:

Heel handig was die uitspraak ook niet, aangezien het RIVM altijd heeft geroepen dat je geen extra risico loopt als zwangere (in tegenstelling tot de WHO overigens). En wat toen die viroloog al aangaf, is dat hele minder lucht in je longen verhaal pas van toepassing aan het einde en dan zou zo ongeveer iedereen gevaccineerd moeten zijn als je nu zwanger wordt. En je raakt natuurlijk snel een hele gevoelige snaar met het onderwerp.

Ik vrees dat als Gommers overtuigd is van een avondklok na die cijfers dat hij er wel komt. Al is het in Duitsland ook niet doorgegaan. Ik denk ook wel dat Frankrijk en Spanje niet echt goed te vergelijken zijn met Nederland. Hele andere 'avondcultuur/gewoontes'. Als er nu meerdere maatregelen tegelijk komen, waar het wel op lijkt, ga je nooit weten wat precies effectief was. Ik vermoed dat bezoek naar 1 persoon terug brengen veel meer doet dan de avondklok.

Het RIVM adviseert vanaf het begin vaccinatie te weigeren als je zwanger bent, tenzij je hoog risico loopt. Het word je ook gevraagd als je belt voor vaccinatie.

En er is ook vanaf begin gecommuniceerd dat je in je derde trimester extra risico loopt bij een besmetting, dat is ook geen nieuws. Niet voor niets wordt afgeraden na 28wkn nog covid gerelateerde zorg te bieden.
Rivm zegt alleen dat je niet meer risico loopt op covid en het geen miskramen veroorzaakt.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:27

Van de Rijksoverheid:
Citaat:
Avondklok
Vanaf vrijdag 22 januari is het verboden om tussen 20:30 uur ’s avonds en 04:30 uur ’s ochtends buiten te zijn. Met de avondklok wil het kabinet het ontvangen van bezoek en ontmoetingen in groepen tegengaan, en daarmee besmettingen afremmen. U gaat alleen naar buiten als het noodzakelijk is. Dit is uitsluitend toegestaan:

In geval van een calamiteit;
Als uzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft;
Als u van uw werkgever voor werk naar buiten moet;
Als u naar het buitenland reist of terugkeert naar Nederland;
Als u onderweg bent in verband met een uitvaart en dit kunt aantonen;
Als u onderweg bent in verband met een oproep van een rechter, officier van justitie of bezwaar- of beroepschriftenzitting en dit kunt aantonen;
Als u een aangelijnde hond uitlaat. Dit doet u in uw eentje.
Als het toch noodzakelijk is om naar buiten te gaan, moeten mensen een formulier ‘Eigen verklaring avondklok’ meenemen. Als het nodig is dat je voor werk naar buiten gaat, moet je ook een werkgeversverklaring tonen.

Dringende hulp mag dus wel, zoals de drachtige geit of een paard wat medicatie nodig heeft.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:31

er wordt zojuist aangegeven dat dit verkeerd staat omdat er nog een debat over moet komen. Die is morgen.

Ik zou trouwens het risico niet lopen want je krijgt dus direct een boete als blijkt dat je reden niet geldig is.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:37

secricible schreef:
Het RIVM adviseert vanaf het begin vaccinatie te weigeren als je zwanger bent, tenzij je hoog risico loopt. Het word je ook gevraagd als je belt voor vaccinatie.

En er is ook vanaf begin gecommuniceerd dat je in je derde trimester extra risico loopt bij een besmetting, dat is ook geen nieuws. Niet voor niets wordt afgeraden na 28wkn nog covid gerelateerde zorg te bieden.
Rivm zegt alleen dat je niet meer risico loopt op covid en het geen miskramen veroorzaakt.

Dit gaat heel erg offtopic, en ik heb het voorbeeld totaal niet genoemd om hier een discussie over aan te gaan. Het was om aan te geven dat Gommers wel vaker op zaken terugkomt. Maar dit zegt het RIVM letterlijk: Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam, verlies van het ongeboren kind of aangeboren afwijkingen bij het kind door een infectie met dit virus. De gevolgen van COVID-19 lijken, op basis van wat we nu weten, bij een gezonde zwangere vrouw niet anders te zijn (voor zowel het kind als de moeder zelf) dan de gevolgen van infecties door andere luchtweginfecties, veroorzaakt door virussen en die koorts en longontsteking kunnen veroorzaken.

Dat vaccin is er natuurlijk pas net, maar zelfs daarvan geven ze aan dat er geen aanwiijzigen zijn dat het kwaad kan.

Ik denk dat je in 2018 als zorgverlener ook niet met 28 weken zwanger op een grieppoli stond te werken?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 15:46

nu twijfel ik of ik op je moet reageren omdat het offtopic is :+

Maar
Citaat:
dan de gevolgen van infecties door andere luchtweginfecties, veroorzaakt door virussen en die koorts en longontsteking kunnen veroorzaken.

dit zegt het toch precies? En ja, ik ben met je eens dat er geen IC arts was die zei “heya, niet zwNger worden tijdens de griepgolf hoor!” Maar het aantal besmettingrn (en dus je risico) is nou eenmaal wel iets hoger nu dan tijdens een griepgolf, dus ik snap zijn opmerking ergens wel.

Mbt het vaccin weten ze het niet en dus raden ze het voorlopig af vanuit het RIVM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:01

Nou iedereen weer blij, je mag met de hond uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:07

de honden gaan het druk krijgen, wie geen hond heeft zal er vast wel eentje willen lenen :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:09

Niemand leent mijn hond. :)) Die laat ik lekker zelf uit. Loop iedere avond lekker 2,5 km met woef, gelukkig hoef ik niet op de tijd te letten en kan ik dat fijn blijven doen. <3

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:09

Ik heb een hele leuke poedel, maar zou hem echt niet aan een vreemde meegeven :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:11

Ik denk dat dat wel mee gaat vallen. Het is nu niet zo dat je even met een aangelijnde hond naar een feestje gaat en 5-6 uur later met het dier weer terug loopt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:19

Moest mijn schoonmoeder beter te been zijn en de hond niet zo oud, ik zag die echt wel in staat om naar mijn schoonbroer te wandelen met de hond en dan nadien na 20u30 terug te keren onder het mom van "we waren de hond even uitlaten".
Nu mag bezoek bij ons in B niet meer, ik gok alleen dat er in NL meer dan genoeg mensen met hond zijn die dat kunstje gaan uithalen omdat bezoek bij jullie wel nog toegelaten is (of is dat mee aangepast?).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:22

Bezoek mag nog maar 1 persoon