Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

MightyMike

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 08:55

Er is voor zoveel iets te zeggen, maar ben het wel met je eens Nikass. Ik zit al vanaf maart binnen en ben het behoorlijk zat aan het worden. Omdat ik in de risicogroep val, kom ik nu niet meer in de winkels, bij vrienden op bezoek en heel af en toe een bezoekje bij mijn ouders. Dat voelt wel als een groot gat, ik ben alleen naar de paardrijlessen van de kinderen mee geweest, die gaan met eigen pony op pad, maar dat voelt als buiten en ben vaak de enige ouder die staat te kijken. Maar om mij heen zag ik de bouwmarkten vol, restaurants in de straat hier bijna overvol (alsof we allemaal nog snel moeten gaan uit eten, want je weet maar nooit wanneer het niet meer mag), parkeerplaatsen van tuincentra bomvol, nog steeds naar de supermarkt met 2 of 3 etc. Hier wandelden hele groepjes bekenden dagelijks voorbij, geen 1,5m. Wellicht voelde het voor mij al als uitsluiting en ik heb mij vreselijk aan dat soort gedrag gestoord. Heel veel mensen leken te doen waar ze zin in hadden, terwijl mij met klem aangeraden is voor mijn gezondheid binnen te blijven. Ik functioneer overigens met medicatie prima, maar laat nou net die medicatie het punt zijn waardoor ik door corona wellicht erg ziek zou kunnen worden. De reacties van mensen dat ze zelf niet ziek zouden worden door corona, zich niet verantwoordelijk voelen voor het verspreiden er van, ouderen en zwakkeren moeten maar voor zichzelf zorgen, zijn dan ook erg pijnlijk. Fijn dat het jou wellicht volgens die redenatie niet betreft (al blijf ik er bij dat corona dus zo grillig is, dat soms zelfs super gezonde mensen er ontzettend ziek van worden, dus je weet helemaal niet of jij er last van gaat hebben of niet), ik hoop dat anderen ook super begripvol voor die groep gaat zijn als er ooit iets is wat jou wel aan gaat, ipv jammer joh, red jezelf er mee gevoel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 09:37

Magrathea schreef:
[

kiki1976 schreef:
Is het eigenlijk al bekend of NL al meer vaccins gaat krijgen?
De jonge zei eerder 1 miljoen maar dat werden er maar ruim 500.000.

Is dit niet omdat je er 2 moet? Dus als je 1 miljoen krijgt kun je 500 000 personen enten?

Nee er stond echt dat er maar 500.000 geleverd werden ipv de beloofde 1 miljoen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:20

Dank je wel Pinda_Dipje, ik vind het een duidelijke uitleg en ik begrijp het ook volkomen dat je die keuze maakt. Dat is ook de reden dat ik voor vrijwilligheid ben van vaccineren, want iedereen moet dit zelf afwegen en dit tezamen met de artsen om hem heen. Jij hebt goede redenen om voorzichtig te zijn, dus afwachten kan geen kwaad en dan kun je er altijd nog wel of niet voor gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 10:34

Pinda_Dipje schreef:
'Je kunt je nog herinneren' wel, om eerlijk te zijn kan ik me niet indenken dat mijn posts een dusdanig verpletterende indruk op mijn medemens achter laten, dat zij zich 9 maanden na dato nog kunnen herinneren wat ik destijds gezegd heb. ;)

Er wordt hier gevraagd naar mijn motivatie om geen vaccin te nemen, dat onderbouw ik. Mijn visie op agenda 2030 en de gaande belangenverstrengeling is overigens onveranderd. Sterker nog, feit is zelfs dat overheden, banken, fondsen, multinationals en fondsen covid-19 inmiddels daadwerkelijk aangrijpen om de sustainability goals in stroomversnelling te brengen. Daar is een speciaal 'herstelplan' voor opgericht, maar dat is weer een hele andere conversatie die mij hier niet passend lijkt. :)

Verpletterend wil ik niet zeggen, maar je was destijds de eerste waarvan ik hierover iets las dus je naam is bij mij sindsdien wel blijven hangen ja. Omdat ik er toen op ben gaan googlen en voor het eerst bekend werd met complottheorieën vs corona zeg maar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:10

Het vaccin van Moderna is 10x zo duur als dat van AZ :=
Wel blij te lezen dat AZ dan toch woord gehouden heeft en de vaccins wil aanbieden tegen kostprijs zonder woekerwinsten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:29

Dat AZ tegen kostprijs word verstrekt komt omdat ze samen met de universiteit van Oxford werken, dat was een absolute voorwaarde.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:37

bigone schreef:
Dat AZ tegen kostprijs word verstrekt komt omdat ze samen met de universiteit van Oxford werken, dat was een absolute voorwaarde.

En haalbaar omdat dan de overheid verantwoordelijk is voor eventuele claims.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:41

Sizzle schreef:
bigone schreef:

En haalbaar omdat dan de overheid verantwoordelijk is voor eventuele claims.

De overheden hebben zich overal verantwoordelijk gesteld voor eventuele claims.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:47

Niet alle overheden doen exavt hetzelfde, dat is deel van de prijsafspraken en onderhandelingen. Zwitserland in iedergeval niet expliciet (dat is dan ook geen Eu). Ze kunnen wel de schade vrijstellen voor het bedrijf mocht dat nodig zijn, maar eerste lijn blijft bij bedrijf (dat las ik altans een week of 2 terug).
Uiteindelijk zal het allemaal wel op hetzelfde neerkomen neem ik aan.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 09:29

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 09:46

Dat is een interessante link.

https://www.trouw.nl/cs-bbe28d27
Deze filosoof praat over ethische kwesties zoals bv wie krijgt het eerste het vaccin. Hij gaat voor levensjaren en dus bij 70 ++ uit ipv de oudste groep van 90++.

Ik vind het een verfrissende kijk op een groot aantal kwesties en zeker het lezen waard.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:15

Dat het virus zich heeft gemuteerd, in de UK, vind ik best een ‘teleurstelling’. Hopelijk staat naar het weer ‘normaal’ niet in de weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:17

Dat is vervelend zeg.. Hopelijk kunnen ze het daar onder controle houden en kan het zich niet te ver verspreiden. Als het een mutatie zou zijn waar het vaccin niet tegen werkt dan zouden ze van mij best de grenzen naar de UK mogen sluiten voorlopig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:20

Nederland heeft vliegen vanuit Engeland stopgezet , de variant was in Oktober hier ook al. En ik denk dat dat ook een verklaring is voor de grote toename van positieve gevallen in ons land.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-12-20 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:21

Is dat dezelfde mutatie als met de nertsen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:23

furious schreef:
Is dat dezelfde mutatie als met de nertsen?

Nee.

Het is alleen een meer besmettelijke variant. Maar op dit moment is er geen enkele aanwijzing dat het vaccin hier niet voor zal werken. Alleen dat hij tot het vaccin er is ellende oplevert door de hoge besmettelijkheid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:32

Dat is dan op zich 'goed' nieuws.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:13

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:40

Kijk, een hele goede video die uitlegt hoe een mRNA vaccin werkt :D

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:56

Ik vind haar wat irritant presenteren, niet mijn manier zeg maar.

Maar inhoudelijk beslist de moeite waard om te kijken voor mensen die graag meer willen weten.
Zit inhoudelijk goed in elkaar!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:13

Morris schreef:
Dat het virus zich heeft gemuteerd, in de UK, vind ik best een ‘teleurstelling’. Hopelijk staat naar het weer ‘normaal’ niet in de weg.

Zelfs met vaccin gaan we niet terug naar normaal, geen idee waar mensen die illusie toch vandaan halen. Tot 2023 zitten we hoe dan ook in dit soort ellende, met of zonder vaccin.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:13

Pinda_Dipje schreef:
Morris schreef:

Zelfs met vaccin gaan we niet terug naar normaal, geen idee waar mensen die illusie toch vandaan halen. Tot 2023 zitten we hoe dan ook in dit soort ellende, met of zonder vaccin.

Want? Ik vind het namelijk nergens terug vd WHO

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:17

Pinda_Dipje schreef:
Morris schreef:

Wanneer de nieuwe variant 70 % besmettelijker is ontkomt niemand er meer aan, of je moet je uiterst strikt aan de regels houden en zelfs dat is geen garantie . Maar dan is de groepsimmuniteit ook veel eerder bereikt . Met vaccins nog eerder. Maar de gezondheidszorg komt wel helemaal plat te liggen en dat is het grootste probleem met de nieuwe variant.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:28

Eerst maar eens afwachten of AZ nu vertraging heeft.
Als die sterk vertraagd zijn nu door het gebrek aan data boven 55+ en hun rekenfout dan zijn er domweg voorlopig ook veel minder vaccins dan gedacht.

Die hele stress of mensen wel of niet gaan enten wordt ook pas relevant als er genoeg zijn. Tegen die tijd is de eerste ‚engheid‘ er wel al af.

Wat ik tof vind is dat onze Bundesrat zich meteen gaat inenten om een teken te zetten dat het veilig is.
Dit in tegenstelling tot Putin blijkbaar.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:33

Putin heeft zijn kind laten vaccineren, toch?