De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jadeleigh263

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:14

Filmpje van Chinese politie, dat een vrouw geen informatie naar buiten mag brengen op social media over het coronavirus en wanneer ze haar post niet delete, dit voor haar consequenties zal hebben. Nu vraag ik mij alleen, of de politie dan zelf niet door had dat ze gefilmd werden en dit dan wel OK vinden dat het online is gekomen...? Ieder geval, er wordt dus druk gezet op mensen die dingen online posten

https://mobile.twitter.com/jenniferatnt ... tal-362%2F

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:33

Whale schreef:
Wordt er überhaupt gecontroleerd? Of vertrouwen ze er maar op dat je je huis niet uit gaat?

Ja.
In nl moet je tekenen dat je je aan de regels houdt en je krijgt dagelijks bezoek thuis.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:33

Wouw... en dan zeuren we hier in het westen af en toe dat de vrijheid van meningsuiting in gevaar is... China.. de natte droom voor overheden.. interessant filmpje Jadeleigh, bedankt. Ik vraag me ook af hoe het dan ( en door wie?) gefilmd is, en op welk platform dit dan geplaatst is, en wat het doel in eerste instantie is geweest van dit filmpje. Misschien om burgers bij voorbaat bang te maken, zodat ze het niet wagen om iets op social media te plaatsen? ( ik heb nog niet verder gekeken dan dit filmpje, dus excuses als ik iets verkeerd heb begrepen of geïnterpreteerd)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:40

Janneke2 schreef:
Whale schreef:
Wordt er überhaupt gecontroleerd? Of vertrouwen ze er maar op dat je je huis niet uit gaat?

Ja.
In nl moet je tekenen dat je je aan de regels houdt en je krijgt dagelijks bezoek thuis.

Ik bedoelde meer van, staat er iemand voor je deur die je in de gaten houdt. Dan kan iemand zo'n leuk papiertje tekenen, maar als vervolgens niemand is die daadwerkelijk controleert, dan kan je gewoon je huis uitstappen zonder dat iemand het weet. En gewoon weer op tijd binnen zijn wanneer iemand langs komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:41

Janneke2 schreef:
Whale schreef:

Ja.

Volgens mij wordt er helemaal niet gecontroleerd. Ze hebben alleen dagelijks telefonisch contact las ik in Trouw. Op basis van vertrouwen. Ik vind het heel vreemd.

Ik las ook nog bij RIVM en in Trouw dat huisgenoten 2 meter afstand moeten houden, maar wel gewoon naar buiten kunnen natuurlijk. Ik vind het allemaal een beetje makkelijk overkomen, vooral nu bekend is dat iemand in dat vliegtuig besmet was, maar die was niet ziek. Dat kan bij die Nederlanders dan toch ook zo zijn zou ik denken. Ik snap het niet helemaal.
https://www.trouw.nl/binnenland/meeste- ... ~bd93fc12/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:51

"Valt niet op", het gaat om 15 mensen, met naam en toenaam bekend bij de GGD.

Stel je breekt je woord, nadat er kosten noch moeite gespaard is om jou te repratriëren - en de besmetting breidt zich uit in jouw omgeving...
Het lijkt me dat er dan toch een paar rapen gaar zijn.

Plus: de ervaring leert, dat als je mensen als volwassenen behandelt en vertrouwen geeft, dat met grote regelmaat goed uitpakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:02

geerke schreef:
Wat ik niet begrijp...het mers virus heeft jaren geleden 660 doden veroorzaakt.
Een normale griep vergt wereldwijd jaarlijks tussen de 250.000 tot 500.000 doden.Waar hebben we het nu over?

Ik moest vanmorgen hardop lachen toen ik in de krant zag staan: verdachte van Corona virus blijkt gelukkig maar griep te hebben.
MAAR griep, dat virus waarvan honderduizenden doodneervallen :P

Prima uiteraard om voorzichtig te zijn maar het wordt veel te veel gehyped. Dan zie je gelijk hoe gevaarlijk social media is. Allemaal paniek reacties die buiten proportie zijn. Bij SARS was die media gekte nog half zo gek.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:09

Sizzle schreef:
geerke schreef:
Wat ik niet begrijp...het mers virus heeft jaren geleden 660 doden veroorzaakt.
Een normale griep vergt wereldwijd jaarlijks tussen de 250.000 tot 500.000 doden.Waar hebben we het nu over?

Ik moest vanmorgen hardop lachen toen ik in de krant zag staan: verdachte van Corona virus blijkt gelukkig maar griep te hebben.
MAAR griep, dat virus waarvan honderduizenden doodneervallen :P

Prima uiteraard om voorzichtig te zijn maar het wordt veel te veel gehyped. Dan zie je gelijk hoe gevaarlijk social media is. Allemaal paniek reacties die buiten proportie zijn. Bij SARS was die media gekte nog half zo gek.

Het grote gevaar is onder andere dat niemand en dan ook echt niemand antistoffen tegen dit virus heeft. Daarnaast is er nog veel te weinig bekend over dit virus.

Hier wordt heel goed uitgelegd door een viroloog wat het probleem is met dit virus.

https://www.demorgen.be/tech-wetenschap ... gle.com%2F

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:40

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:11

Loretta, ik begrijp het probleem heus wel (genoeg virologie gehad) maar het media circus eromheen is een grote grap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 22:47

Ik denk dat mensen vooral bezig zijn met de vraag "komt het dichtbij? Komt het hier? Loop ik risico?" En dat ze niet snappen waar de heisa echt over gaat: de impact als zo'n virus zich permanent vestigt in onze wereld en vooral op plaatsen waar hygiene en gezondheidszorg niet op orde zijn.
Media weerspiegelen alleen maar wat mensen bezig houdt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 23:10

ik geef workshops werken met giethars - epoxy en daarvoor had ik paar weken geleden mondkapjes besteld, nu ben ik met een webshop bezig en wilde ik ze daarin ook aanbieden, wil ik de omschrijving van die dingen zoeken op de website waar ik ze gekocht heb..... uitverkocht! dozen met grote hoeveelheden beperkt op voorraad nog en onbekend wanneer er weer binnen kwam...

hoezo paniek...toch ergens wel blijkt

stond echt bij vanwege grote toename bestellingen vanwege het virus uitverkocht

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:59

Het is me nog steeds niet duidelijk of die mondkapjes nou helpen. En ik heb al best flink gegoogled. Iedereen in Nederland zegt dat het niet helpt, behalve de speciale aangesloten over mond en neus. Waarom worden dan massaal niet-werkende mondkapjes gedragen?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 02:02

Ik denk ook een soort schijnveiligheid ofzo? Hier kwam ook al voorbij dat bij bouwmarkten de stofmaskers niet aan te slepen waren. :=

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 06:25

Omdat het altijd iets helpt. De duurdere kapjes moet je ook elke dag vervangen en wanneer je de goedkopere/dunnere er onder doet niet. Tenminste dat is wat ik bij mij op het werk hoor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 07:39

Ladyson schreef:
Het is me nog steeds niet duidelijk of die mondkapjes nou helpen. En ik heb al best flink gegoogled. Iedereen in Nederland zegt dat het niet helpt, behalve de speciale aangesloten over mond en neus. Waarom worden dan massaal niet-werkende mondkapjes gedragen?

Om te voorkomen dat je aan je eigen gezicht zit met 'vieze' handen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:03

_San87_ schreef:
Ik lees net dat het RIVM Nederlandse terugkeerders niet test op Corona. Ik snap het niet.

Edit:

Citaat:
Het RIVM herhaalt nog maar eens op @:BNR in Ask Me Anything: de Nederlanders die zijn teruggekomen uit Wuhan zijn *niet getest* op #Coronavirus. Na gesprekken met de mensen was daar ‘geen aanleiding voor’.

Ik wel. Ze zijn niet ziek. Dus niet nodig om extra kosten te maken.
Het virus maakt minder doden dan de griep. Men was ook bang voor sars en h1n1, viel allemaal erg mee.
Bovendien zijn we toch met te veel mensen. Bang ben ik er niet voor. Tot nu toe vind ik het enorm overdreven en bangmakerij. Het is vooral de media die het opblaast. Er komt vast een geval in Nederland, dat zei nu eenmaal zo. Tot nu toe valt het echt mee. Gelukkig wel.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:54

Smee__ schreef:
Ik denk ook een soort schijnveiligheid ofzo? Hier kwam ook al voorbij dat bij bouwmarkten de stofmaskers niet aan te slepen waren. :=

Die van de bouwmarkt zijn voor stof niet voor virussen. Dus voor het klussen is het lastig om nog een stofmasker te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Loretta op 05-02-20 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:56

germie schreef:
Het virus maakt minder doden dan de griep. Men was ook bang voor sars en h1n1, viel allemaal erg mee.
Bovendien zijn we toch met te veel mensen. Bang ben ik er niet voor. Tot nu toe vind ik het enorm overdreven en bangmakerij. Het is vooral de media die het opblaast. Er komt vast een geval in Nederland, dat zei nu eenmaal zo. Tot nu toe valt het echt mee. Gelukkig wel.

Komt door wat er in Wuhan allemaal gebeurt. Daar gebeuren dingen die de seizoensgriep niet veroorzaakt. Bovendien dat de Nederlandse overheid het niet zo serieus neemt zegt niets. De overheden van andere landen nemen het maar al te serieus. Kijk ook naar onze buurlanden. Ik neem toch niet aan dat dat voor niks is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:01

germie schreef:
_San87_ schreef:
Ik lees net dat het RIVM Nederlandse terugkeerders niet test op Corona. Ik snap het niet.

Edit:

Niet ziek is niet hetzelfde als niet besmet.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:04

De NL overheid neemt het zeker wel serieus, de beste virologen zitten er bovenop. Ze zijn alleen niet in paniek en benaderen alles zeer rationeel. Dat is wat anders dan het niet serieus nemen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:12

speurneusc schreef:
ik geef workshops werken met giethars - epoxy en daarvoor had ik paar weken geleden mondkapjes besteld, nu ben ik met een webshop bezig en wilde ik ze daarin ook aanbieden, wil ik de omschrijving van die dingen zoeken op de website waar ik ze gekocht heb..... uitverkocht! dozen met grote hoeveelheden beperkt op voorraad nog en onbekend wanneer er weer binnen kwam...

hoezo paniek...toch ergens wel blijkt

stond echt bij vanwege grote toename bestellingen vanwege het virus uitverkocht

Die stofmaskers worden in grote hoeveelheden terug naar China verscheept las ik..
Het enige voordeel van een gewoon stofmasker is dat je niet in de lucht niest en minder snel andere mensen aansteekt als je zelf al ziek bent :+

Maar als je met epoxy werkt dan werken die maskertjes toch ook niet? Daar heb je echt een verfdampenmasker voor nodig, zijn die dan ook al uitverkocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:18

_San87_ schreef:

Edit:

Citaat:
Het RIVM herhaalt nog maar eens op @:BNR in Ask Me Anything: de Nederlanders die zijn teruggekomen uit Wuhan zijn *niet getest* op #Coronavirus. Na gesprekken met de mensen was daar ‘geen aanleiding voor’.

"Voor wie denkt: als er al een coronavirus-test is, waarom is het dan nog onduidelijk hoeveel mensen het hebben? Zo simpel is het helaas niet, zegt het RIVM. Want zelfs als je besmet bent, heb je de eerste dagen nog te weinig van het virus in je lichaam om het aan tonen in de test.

"Daarom heeft testen eigenlijk geen zin als je geen ziekteverschijnselen hebt", zegt RIVM-woordvoerder Wychgel.
"

Bron: https://nos.nl/artikel/2321634-rivm-en- ... nders.html

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:19

Liselot schreef:
De NL overheid neemt het zeker wel serieus, de beste virologen zitten er bovenop. Ze zijn alleen niet in paniek en benaderen alles zeer rationeel. Dat is wat anders dan het niet serieus nemen

Maar zijn de Duitsers, Britten, Belgen, Franssen, Amerikanen, Australiers dan wel in paniek? Ik bedoel de overheden?

Persoonlijk vind ik die Belgische viroloog het allemaal heel goed uitleggen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:28

Die Nederlandse virologe die voor de WHO werkt legt het ook allemaal prima uit ;)
Er gebeurd achter schermen echt heel veel, dat wij dat als burger allemaal niet meekrijgen is juist de bedoeling om mensen niet ongeruster te maken dan nodig is

En verder staan wij Nederlanders wel bekend om onze nuchterheid met dit soort zaken, dus kan me goed voorstellen dat “wij” dit anders aanpakken dan andere overheden