Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: Partner met Borderline, eeuwige strijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:45

TS sterkte met de breuk. Een relatie verbreken is nooit leuk en doet hoe dan ook pijn. Desalniettemin moet ik bekennen dat ik het ook wel een opluchting vind. Hopelijk sta je ook sterk in je schoenen en gaat het geen aantrekken/afstoten relatie worden en vind je in de toekomst, als je daar klaar voor bent, iemand waarmee je een fijne gelijkwaardige relatie aan kan gaan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:56

Mijn oprechte excuses als die zin in mijn post zo kwetsend bij jullie binnen is gekomen. Het was niet mijn bedoeling om een sneer te geven, of kwetsend te zijn. Het was wel de echte reden waarom ik na de eerste dag van het verschijnen van dit topic gestopt ben met reageren. De eerste dag heb ik mee gepost, maar doordat dingen mij op gingen vallen, ben ik daarmee gestopt. Vooral omdat ik moeite heb met het cirkeltje dat steeds voorbij kwam. Ik had mijn post beter anders kunnen verwoorden, of misschien zelfs maar beter kunnen blijven zwijgen. Nogmaals mijn excuses!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:04

Zorro je hebt prima berichten geplaatst. Het maakt alleen niet uit wie er wel of niet meeleest. Je had gewoon kunnen zeggen: ik denk dat dit borderline is. Het is ook jammer als je niet meer zou posten, jouw inbreng is ook waardevol.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:08

Lusitana schreef:
Dat iemand zich niet vrij heeft gevoeld om iets te zeggen, zegt op zich eigenlijk best wel veel.

Dit dus.

Gewoon zeggen wat je denkt hoor, het moet niet zo zijn dat jij op je tenen moet lopen omdat er mensen meteen uit hun pan flippen om volkomen normaal gedrag. Zolang jouw uitspraken binnen de grenzen van het betamelijke en fatsoenlijke blijven moet je gewoon kunnen zeggen wat je vindt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:15

zorro schreef:
Mijn oprechte excuses als die zin in mijn post zo kwetsend bij jullie binnen is gekomen. Het was niet mijn bedoeling om een sneer te geven, of kwetsend te zijn. Het was wel de echte reden waarom ik na de eerste dag van het verschijnen van dit topic gestopt ben met reageren. De eerste dag heb ik mee gepost, maar doordat dingen mij op gingen vallen, ben ik daarmee gestopt. Vooral omdat ik moeite heb met het cirkeltje dat steeds voorbij kwam. Ik had mijn post beter anders kunnen verwoorden, of misschien zelfs maar beter kunnen blijven zwijgen. Nogmaals mijn excuses!

Jij moet zonder rotgevoel en verwijten naar jou over jou ervaring kunnen schrijven hoor.
Iemand pijn doen en dan het slachtoffer de schuld geven of vragen wat zijn of haar aandeel was is gewoon ongepast mijn inziens.
Vooral als daar geen greintje empathie bij komt kijken, ik snap dat je niet meer postte.
Volledig zelfs en dat vind ik ook zo kwalijk, dat mensen zich zo gaan voelen dat oa jij niks durft te plaatsen uit angst gekwetst te worden.
Mij is je post niet opgevallen hoor in negatieve zin dus ik zou zeggen no worries.

Edit: ik lees gewoon een post in emotie..
Helemaal leuk, misschien niet, maar is het begrijpelijk als je er zelf vol in zat? Ja.
En wie weet hoeveel mensen met jou gedachte zaten die dit niet geuit hebben.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 07-08-19 22:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:16

Ten eerste: TS, veel sterkte! En inderdaad, zet op papier hoe je je nu voelt en wat alle redenen zijn dat het misschien wel beter is om niet samen verder te gaan, en welke voorwaarden je zou willen hebben om een succesvolle relatie te hebben. Als hij dan vervolgens terugkomt, of weer twijfelt, dan kun je dat erbij pakken en duidelijk, objectief uitleggen hoe jij de situatie ervaarde en welke slechte dingen jij zag.

Over de persoonsgerichte opmerkingen: dat vind ik oprecht jammer. Het hele topic zijn we vrij inhoudelijk gebleven, zonder iemand aan te vallen. :j Ja, soms betekende dat iets rustiger reageren op Elvira omdat zij soms wat feller reageerde, maar ik en anderen hebben naar mijns inziens hierom zeker niet de inhoud en mening aangepast of iets niet gezegd. Ik heb in elk geval alles, ook dingen die misschien minder prettig waren voor iemand met borderline, gewoon kunnen zeggen - meestal zonder dat dit totaal escaleerde, en op een manier waarop we tot discussie konden komen. Ik vind het wel jammer dat jij dat anders ervaarde, maar denk ook dat ik die opmerking anders had gebracht. Ik denk dat opmerkingen als "nu kan ik eindelijk de waarheid over iemand zeggen" a) de discussie niet bevorderen en b) ook nog eens vervelend samenzweerderig en "wij vs zij" overkomt, iets wat extra apart is omdat dit een idee is dat we het hele topic probeerden te vermijden en ontmoedigen. Maar wellicht kwam er gewoon ook frustratie uit in die opmerking?

Om het breder/richting borderline te trekken: ik ben de afgelopen dagen in gesprek met andere familieleden over mijn familielid, aangezien het zoals gezegd de afgelopen periode slechter gaat. Het is vooral heel frustrerend omdat we weinig kunnen doen. Als een volwassene geen hulp wil, geen therapie of medicijnen, en letterlijk totaal geisoleerd zit kun je eigenlijk helemaal niks doen. Werk en vriendschappen zijn inmiddels ook niet meer mogelijk, contact met familie is zeer sporadisch en moeizaam, en eindigt vaak in een woede-aanval. Voor zover wij weten ziet en spreekt ze dus dagenlang niemand. Vervelend is ook dat ze naar "vreemden" en maatschappelijk werk etc. 'mooi weer' kan spelen, waardoor die niet doorhebben dat het eigenlijk heel slecht gaat. Gedwongen hulpverlening of opname is alleen mogelijk als er direct gevaar voor zichzelf of de omgeving is, en dat is er voor zover we weten niet.. Maar het maakt me best verdrietig eigenlijk. -O- Zit je daar helemaal alleen in je huis.. Maar we kunnen iemand niet dwingen hulp of contact aan te nemen. Verschillende naaste familieleden zijn nu wel in therapie, die hopen handvaten te leren om de omgang soepeler te maken.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:57

Ik heb het hele topic meegelezen en stil gevolgd. Voor mij een herkenbaar en deels confronterend topic.
Ik kan me vinden in het meeste dat werd geschreven. De ervaringsdeskundige deskundigen en de mensen die het als naaste ervaren.
Wb Elvira: ik zie heel veel therapie frasen voorbij komen. Vooral de opmerking: en wat doe jij/ wat is jouw aandeel. In mijn ogen is dit echt aangeleerd gedrag uit de therapie.
Ik herken dit en het komt volgens mij voort uit het feit dat mensen met een ps ( persoonlijkheidsstoornis) geneigd kunnen zijn om de schuld alleen bij zichzelf te zoeken. Er wordt je dan geleerd dat anderen daar ook een aandeel in hebben. Een stukje verklaring dat een trigger niet alleen vanuit bps voort hoeft te komen. Ik denk dat dit te letterlijk is opgevat.
Ik denk ook dat therapie soms zorgt voor aangeleerd gedrag. Zeer helpend voor veel mensen, bijv met bps, maar het mist het natuurlijke gevoel en de fijne nuances.
Dat verklaart wellicht de reacties van Elvira. Zij heeft zich het nieuwe gedrag duidelijk goed eigen gemaakt.
En Elvira: ik spreek hier net zo goed tegen jou als over jou. Dus geen schop na, maar mijn interpretatie van wat ik lees.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 07-08-19 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:01

En TS: ik voel met je mee. Een rottig einde van een hoopvolle post. Jouw vriend had het zo te horen echt met je getroffen! Hopelijk krijg je hierna een relatie waarbij je ervaart hoe fijn het kan zijn met iemand anders!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:09

Het is niet mijn bedoeling geweest om 'ha, eindelijk eens lekker de waarheid te zeggen over iemand'. Nee, het was meer zoals ik het echt voel: nu kan ik dit zeggen zonder daarna een hele aanval/discussie terug te krijgen. En zo voel ik het ook echt. Maar als anderen dat als kwetsend ervaren, dat is nooit mijn bedoeling geweest.

En ja, natuurlijk komt zo'n opmerking uit frustratie. Ik heb bij het lezen van dit topic zo vaak 'daar gaan we weer' gedacht. Wat misschien ook weer kwetsend is, maar het is wel wat ik dacht.

Het praat voor mij gemakkelijker als ik niet constant op mijn woorden hoef te letten.

Mijn vriend grapt wel eens dat ik het aan mensen ruik dat ze borderline hebben. Maar ik herken het ook echt heel snel, borderline trekjes. Het zit bij ons in de familie, ik heb het van dichtbij meer dan 30 jaar lang meegemaakt. Van meerdere personen. Al die tijd heb ik op mijn tenen gelopen, nee geslopen zelfs.

Maakt zo'n topic dan veel los, nee, dat valt wel mee. Ik vind het wel elke keer een troost om ervaringen van anderen te lezen die het ook hebben meegemaakt. We zijn niet enige. Dat is echt een troost.

Van mensen met borderline heb ik wisselend frustratie en interesse 'met een opgetrokken wenkbrauw'. Het korreltje zout heb ik er standaard bij.

Maar let op, ik geef niemand anders met borderline de schuld van mijn ervaring, alleen de mensen die dat op hun geweten hebben. Maar ik ben wel altijd op mijn hoede.

En soms ben ik ook zomaar even weer moe gestreden, en heb ik gewoon geen zin/puf meer in discussies.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 00:18

Allereerst, TS, veel sterkte, ik heb met interesse meegelezen in dit topic en eerlijk gezegd ben ik toch blij dat dit nu zo loopt voor je.

Ik ben 20 jaar samen geweest met iemand die achteraf een andere dsm diagnose kreeg, maar waarvan ik steeds eigenlijk meer in bps heb herkend.

Ik voel mezelf nu een kikker die langzaam gekookt werd en gewoon bleef zitten. Steeds maar aanpassen, grenzen laten vervagen. Nu merk ik dat ik nog steeds moeite heb met mn eigen grenzen aangeven.

Wat vind ik eigenlijk ergens van en als ik ergens iets van vind weeg ik dat steeds af, is het normaal dat ik dit vind, heeft de ander niet gelijk? Ik ben zo gewend om in mn hoofd dingen zo te draaien dat ik ok ben met wat iemand anders vindt...

Ik vind het ook lastig om daar n weg in te vinden, ben ook het vertrouwen in de reguliere hulpverlening zo totaal kwijt...

Maar ook zoveel herkenbare dingen gelezen, jeetje wat kunnen mensen elkaar beschadigen...

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 00:58

Heel vervelend maar ik lees nog steeds mee achter de schermen

Zelfs nu ik niet meer meeschrijf wordt de aandacht naar mij toe getrokken (kan ik dus zelf niets aan doen, ik schrijf niets), gestigmatiseerd en dat houd dus in gediscrimineerd wat nog steeds bij wet verboden is (niet heel vreemd dat iemand met bps dus daar fel op reageert), maar ook wordt een hele mod opmerking genegeerd.

Voor de mensen die het willen weten hier een geheel artikel over stigmatisering en borderline. En ja dat is door een lotgenote van mij geschreven, daarom niet minder waardevol en het schets precies wat er in dit topic gebeurd. Let wel: je moet er wel voor open staan.

Daarnaast vind ik het bijzonder triest dat er maar weinig lotgenoten mee durven te schrijven omdat ze zien hoe jullie op mij reageren en stigmatiseren. Iets waar de TS behoefte Nb aan had maar haar is ontnomen. Dit heb ik inmiddels vanuit verschillende kanalen vernemen. En nee, ik ben niet verantwoordelijk voor wat jullie schrijven.

Verder zal ik mij zoals ik er nu naar kijk mij morgenavond om 18:00 verwijderen als lid. 1 van mijn normen en waarden is nl dat ik tegen stigmatisering en dus discriminatie ben.

https://www.samensterkzonderstigma.nl/b ... s-a-bitch/

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 01:12

Ik begrijp echt niet waar je vandaan haalt dat er gediscrimineerd wordt. Niemand hier zegt dat je niet welkom bent op bokt vanwege je BPS. Sterker nog; gezien de manier waarop je op enkele slachtoffers van misbruik gereageerd hebt (los van het feit dat het over BPS ging), is er net redelijk begripvol gereageerd, meer nog dan wanneer je geen BPS zou hebben.

Ik denk dat er eerder sprake is van positieve discriminatie.

Als jij niet op bokt wil zitten omdat jij de ervaringen van andere mensen niet kan horen of zelfs negeren (want je had ook echt kunnen stoppen met het lezen van het topic toen je merkte dat het je kwetst), is dat jouw keuze. Ik zie niet in waarom dit aangekondigd moet worden met datum en tijdstip. Dagelijks melden er veel mensen zich af.

Ik wens je veel wijsheid.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 01:20

SinneJ schreef:
Ik begrijp echt niet waar je vandaan haalt dat er gediscrimineerd wordt. Niemand hier zegt dat je niet welkom bent op bokt vanwege je BPS. Sterker nog; gezien de manier waarop je op enkele slachtoffers van misbruik gereageerd hebt (los van het feit dat het over BPS ging), is er net redelijk begripvol gereageerd, meer nog dan wanneer je geen BPS zou hebben.

Als jij niet op bokt wil zitten omdat jij de ervaringen van andere mensen niet kan horen of zelfs negeren (want je had ook echt kunnen stoppen met het lezen van het topic toen je merkte dat het je kwetst), is dat jouw keuze. Ik zie niet in waarom dit aangekondigd moet worden met datum en tijdstip. Dagelijks melden er veel mensen zich af.

Als je het artikel had gelezen, aandachtig en kritisch had je deze opmerking en post niet geplaatst.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 01:24

ikkedus schreef:
Vooral de opmerking: en wat doe jij/ wat is jouw aandeel. In mijn ogen is dit echt aangeleerd gedrag uit de therapie.
Ik herken dit en het komt volgens mij voort uit het feit dat mensen met een ps ( persoonlijkheidsstoornis) geneigd kunnen zijn om de schuld alleen bij zichzelf te zoeken. Er wordt je dan geleerd dat anderen daar ook een aandeel in hebben.

Nou, die ervaring deel ik niet, hoor, meestal krijgt heel de wereld de schuld, en neemt de persoon zelf geen enkele verantwoordelijkheid. exhibit A: de discussie over eigen verantwoordelijkheid en schuld....... wacht....... dat is het hele topic........
ElviraKelan schreef:
Zelfs nu ik niet meer meeschrijf wordt de aandacht naar mij toe getrokken (kan ik dus zelf niets aan doen, ik schrijf niets)

Maar is dat niet een beetje hoe het gaat met gesprekken? Het is niet dat het onderwerp acuut verandert omdat er 1 persoon wegloopt of zo. Valt ook wel weer een beetje onder de noemer: volkomen normaal gedrag aanpassen aan onredelijke verwachtingen. En dat op zich is al een onredelijke verwachting.

ElviraKelan schreef:
en dat houd dus in gediscrimineerd wat nog steeds bij wet verboden is

Nah, dat valt niet onder discriminatie. Discriminatie is iemand achterstellen op basis van gender, geslacht, godsdienst, ethniciteit en nog wat dingen.
Maar ik lees hier verschillende keren dat mensen hun posts aanpassen of andere dingen schrijven om te voorkomen dat de snelkookpan aangaat. Dus volgens mij gebeurt het tegenovergestelde van discriminatie: je krijgt zelfs een voorkeursbehandeling. Voor mij past nooit eens iemand zijn posts aan :') (ook vooral niet aan beginnen trouwens, veel te leuk om mensen te laten zijn wie ze zijn).

ElviraKelan schreef:
Daarnaast vind ik het bijzonder triest dat er maar weinig lotgenoten mee durven te schrijven

Dat klopt weer niet helemaal.
Een statistiekje: 1,1% van de bevolking heeft borderline. Hoewel hier een aantal unieke Bokkers in dit topic zitten, zijn het er wss geen 100. Toch zijn er 3 mensen met borderline die meeschrijven, want een significant hoger percentage is dan statistisch te verwachten is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 01:26

ElviraKelan schreef:
SinneJ schreef:

Als je het artikel had gelezen, aandachtig en kritisch had je deze opmerking en post niet geplaatst.

Ik zou het heel erg appreciëren als je even stopt met zeggen wat mensen wel en niet willen/ mogen/ zouden doen. Ik heb me prima ingelezen over beide kanten ondertussen en dat via wetenschappelijke papers, niet via blogposts.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 02:30

Elvira ik heb zes bokkers op de pb die hun verhaal niet doen vanwege jou gedrag.
Of bokkers die gewoon de energie er niet in willen stoppen omdat ze denken dat het toch niets helpt.
Bokkers die je zo pijn hebt gedaan met je woorden dat ze mij pb’en om te bedanken dat ik zo goed omschreef hoe het kan gaan.
En dat zij het niet kunnen opbrengen/durven niet het te posten dankzij jou, en zich zelfs gekleineerd voelen door jou woorden.
Zes.
Als jij begint over hoeveel borderliners hier hun neus niet laten zien, noem ik op hoeveel mensen jij echt pijn hebt gedaan of laaiend hebt gemaakt.
Degenen die ik ken en hier niet hun verhaal (durven te) doen of maar hun mond houden met het idee het helpt toch geen zier.
Of zelfs bang te zijn dat je ze afmaakt met de vraag wat hun aandeel is, en beschuldigd van geen grenzen stellen of had eerder weggegaan.
Daar zijn mensen bang voor en dat maakt verdrietig, daarom posten ze dus niet.
Ik maak geen privéberichten openbaar maar hadden die mensen hadden durven posten was je de online gehaktmolen ingegaan hier.
Dan had het veel en veel voller gestaan met ervaringen van mensen die je gekwetst hebt.
Ik heb dat alleen eerder niet verteld, vond ik niet nodig, maar prima nu jij met dit komt kom ik hiermee naar buiten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 06:00

Hier nog een bokker die al dagen op haar handen zit. Het heeft gewoon geen zin om hier verder te praten zolang er mensen met borderline meepraten, zo simpel is het wat mij betreft. Been there, done that, got the t-shirt. Pick your battles en dit is niet een discussie waar ik veel energie in wens te steken op deze manier.

Ik sluit me in die zin dus aan bij Zorro, die omschrijft het mooi. Nee, die opmerking had misschien niet gehoeven, maar het is wel wat het is. When arguing with a fool, make sure you don't become a fool. Je wint het niet van iemand met Borderline. Niet. Gewoon niet.

Dus. Dan ga ik nu maar weer netjes op mijn handen zitten :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 06:47

ElviraKelan schreef:

Zelfs nu ik niet meer meeschrijf wordt de aandacht naar mij toe getrokken (kan ik dus zelf niets aan doen, ik schrijf niets), gestigmatiseerd en dat houd dus in gediscrimineerd wat nog steeds bij wet verboden is (niet heel vreemd dat iemand met bps dus daar fel op reageert), maar ook wordt een hele mod opmerking genegeerd.

Voor de mensen die het willen weten hier een geheel artikel over stigmatisering en borderline. En ja dat is door een lotgenote van mij geschreven, daarom niet minder waardevol en het schets precies wat er in dit topic gebeurd. Let wel: je moet er wel voor open staan.

Daarnaast vind ik het bijzonder triest dat er maar weinig lotgenoten mee durven te schrijven omdat ze zien hoe jullie op mij reageren en stigmatiseren. Iets waar de TS behoefte Nb aan had maar haar is ontnomen. Dit heb ik inmiddels vanuit verschillende kanalen vernemen. En nee, ik ben niet verantwoordelijk voor wat jullie schrijven.

Verder zal ik mij zoals ik er nu naar kijk mij morgenavond om 18:00 verwijderen als lid. 1 van mijn normen en waarden is nl dat ik tegen stigmatisering en dus discriminatie ben.

Wat is jouw aandeel hierin?

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 06:55

Ook ik ben iemand die van dag 1 gevolgd heeft en niks heeft durven zeggen.
Maar niet omdat Elvira in dit topic reageerde, maar op de manier hoe er op haar gereageerd werd.
Ja in haar posts is duidelijk te zien dat ze met momenten hoog in haar emoties zit.
Maar wie zou dit niet zijn als een persoon met BPS borderliner genoemd word en allemaal over 1 kam geschoren worden?

Wat jullie meegemaakt hebben is enorm verdrietig, dat wens je niemand, maar dan ook niemand toe.
Echter zijn dit ook dingen die deze mensen uiteindelijk ook zonder Borderline gedaan zouden hebben. Kijk maar naar mijn biologische *****
Als 3 jarige heb ik gezien hoe hij mijn mama uit een rijdende auto duwde, gebruikte hij mij als excuus om aan mijn half zus, zijn eigen dochter, te zitten, sprong ik ertussen als hij mijn mama in elkaar klopte... En deze man ? Mankeerde totaal niks, geen stoornis, niks... Hij had hier gewoon zin in. Hij was er trots op dat zijn vrouw bang was van hem. En ja, ook hij heeft zich laten opnemen omdat hij terug contact met mij wou. Is niks uitgekomen...

Terwijl de mensen met BPS die ik ken (door mijn opnames ter verwerking van mijn verleden), zijn juist mensen als Elvira. Mensen die knokken om hun emoties te kunnen regelen. Mensen die zichzelf liever van het leven beroven dan hun geliefde zeer te doen. Mensen die nooit van hun leven fysiek of mentaal hun partner en mensen die hun dierbaar zijn iets zouden aandoen. Die zichzelf niet waardig vinden, omdat ze andere zeer doen door het feit dat ze zo snel overprikkeld zijn dat een dierbare op zijn tenen loopt.
Ja ze zijn impulsief, ja ze hebben minder/geen invloed over hun gevoelens, ja het is zwart/wit, ja ze zijn “moeilijk” om mee om te gaan. En een relatie of vriendschap is moeilijk om te onderhouden, maar de dankbaarheid die je er voor terug krijgt maakt het in mijn ogen wel degelijk goed. En niet iedereen kan hiermee overweg, dat moet ook niet. Dat vraagt ook niemand. Iedereen heeft het recht te doen waar ze zich goed bij voelen. Ongeacht of dit blijven of wegrennen is.

Dus ja, zoals in TS haar geval? Ben ik voor TS blij dat de partner er een punt achter gezet heeft. Deze jongen/man verdient iemand zoals TS niet.
Hopelijk kom je er snel bovenop TS. Zoals iemand al zei, een relatie verbreken is nooit leuk. En zeker niet in deze situatie. Heel veel sterkte met het verwerken hiervan.

De partners/ouders/vrienden in jullie verhaal ? Zijn die naam nog niet eens waard. Ongeacht of ze therapie willen of niet hebben deze in mijn ogen geen bestaans recht.
Echter, zoals deze met BPS die in dit topic reageren ? Dikke pluim, ze komen er voor uit, werken aan zichzelf en geven hun eigen fouten toe. En om dan sommige zo onbegripvol te zien reageren ? Zo veroordelend zonder open te staan ? Dat verdiend niemand. Ik wil jullie pijn niet dragen als jullie hier zo verbitterd door geraken dat je de positieve verhalen niet kunt zien. En ik wens die personen dan ook heel veel sterkte met het verdriet, angst en woede die ze (begrijpelijk) meedragen.

Edit: zit al sinds gisteren avond te bedenken hoe ik hier kan reageren zonder afgebrand te worden. En dit niet wegens de personen met BPS, laat dar duidelijk zijn. Alvast mijn excuses als dit toch niet gelukt is.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 08-08-19 07:22, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:22

ElviraKelan schreef:

Houd eens op slachtoffer spelen. Het wordt vervelend.

zorro schreef:

Je post was niet kwetsend. Het was een prima post. Ik vind het alleen jammer dat het zo op de persoon geschreven is.

Avalanche81 schreef:
Lusitana schreef:
Dat iemand zich niet vrij heeft gevoeld om iets te zeggen, zegt op zich eigenlijk best wel veel.

Dit dus.

Gewoon zeggen wat je denkt hoor, het moet niet zo zijn dat jij op je tenen moet lopen omdat er mensen meteen uit hun pan flippen om volkomen normaal gedrag. Zolang jouw uitspraken binnen de grenzen van het betamelijke en fatsoenlijke blijven moet je gewoon kunnen zeggen wat je vindt.

Nee, je moet niet altijd maar kunnen zeggen wat je denkt, toen Elvira dat deed moest ze ook maar meer empathie tonen. Het werkt twee kanten op. En op de persoon spelen is nooit de bedoeling in een discussie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:24

Ik vind het echt oprecht raar dat een aantal users vindt dat zij afgebrand worden als ze een mening geven :?. Herkennen we tegenwoordig een discussie op de bal niet meer?

Gezien het onderwerp en de ervaringen, en dus emoties, wordt hier echt ontzettend netjes en constructief gereageerd. Echt heel prettig.

Op de laatste pagina na, dan :\.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:33

GUSTIxBILL schreef:
Dus ja, zoals in TS haar geval? Ben ik voor TS blij dat de partner er een punt achter gezet heeft. Deze jongen/man verdient iemand zoals TS niet.

Holy Moses, dat is wel de wereld omdraaien hè...

Citaat:
En om dan sommige zo onbegripvol te zien reageren ? Zo veroordelend zonder open te staan ? Dat verdiend niemand.

Niet begripvol gereageerd? Veroordelend? Waar heb jij dat in hemelsnaam gelezen?
Nee, er is confronterend geschreven, ieder keer weer werd er gepost: hé, nu ga je een grens over, hé, nu trek je iets naar je toe wat je niet hoeft te doen, hé, dit is niet persoonlijk... En ja, dat leverde typische BPS reacties op. En dat werd gezien en herkend.

Maar als er íets is gebeurd, is dat er ontzettend positief is gereageerd toen er excuses over dat emotioneel reageren werden geschreven. Nergens op bokt gebeurt dat, vrijwel altijd wordt er na één post die uit de bocht vloog (neem die van zorro maar ;) ) nog pagina's lang over doorgezaagd en worden excuses niet eens gezien, laat staan geaccepteerd.

Citaat:
Ik wil jullie pijn niet dragen als jullie hier zo verbitterd door geraken dat je de positieve verhalen niet kunt zien.

Waarom zou jij iemands pijn moeten dragen?
Afgezien daarvan, de TS vroeg ervaringen. Er kwamen 90% slechte ervaringen. Dat maakt niet dat die positieve ervaringen er niet zijn, en ook niet dat ze niet gezien werden. Maar die negatieve ervaringen hebben niet voor niets de overhand. Die zijn gepost om TS te helpen een afweging te maken, niet om de mensen met BPS die hun aandoening min of meer onder de knoet hebben te beledigen of wat dan ook. Het is niet hún topic, tenslotte. De TS had ervaringen nodig, en die heeft ze gekregen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:35

Ik geloof het echt hoor. Dat er mensen met bps zijn die hun leven best op de rit hebben. Die niet op geweld overgaan of daarmee hebben leren omgaan. En ik geloof ook dat de grootste kans om zulke mensen tegen te komen is jawel, in therapie. Als je al zover bent dat je beseft dat je hulp nodig hebt heb je een héle grote stap gezet. Zeker als je het ook volhoudt.

Maar dat neemt niet weg dat geweld en bps voorkomt. Logisch ook, want het gaat vaak over extreme emoties voelen en bij extreem verlies je de controle sneller. En mensen die geen zelfinzicht hebben en geen hulp zoeken zullen daar veel vatbaarder voor zijn.

Ik wil daar ook even de kanttekening bij plaatsen dat mocht je vandaag met mijn ex praten, ik heel zeker ben dat hij mooi weer speelt en hij je perfect zal doen geloven dat hij ook een engeltje zonder agressie is. Tegen anderen in het openbaar wist hij zich wel staande te houden. Geweld gebeurde achter gesloten deuren. Als ik tegen iemand zou vertellen wat hij gedaan heeft zou men die geen relatieband met hem heeft reageren met : "hij? Ok hij was een beetje vreemd, maar aggressief? Eerder te verlegen en passief ja".

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 07:54

GUSTIxBILL het is niet omdat er geen diagnose is gesteld dat er geen stoornis is. Wat jij beschrijft en zegt dat hij het deed omdat hij daar gewoon zin in had, dan kan je toch niet spreken van iemand die normaal functionneert, daar moet een reden zijn dat hij zin heeft om dergelijke dingen te doen en ze ook doet. Er zijn genoeg mensen die nooit een diagnose krijgen terwijl het misschien wel aan de orde zou zijn.

Ook de discussie over al dan niet grotere kans op manipulatief gedrag bij personen met BPS. Dit wordt in de literatuur naar voor geschoven en ook bevestigd door wat er de laatste pagina's gebeurt. Doe wat ik zeg of wil, ga mee in mijn gedachten en emoties of ik ontstip/verwijder mij als lid.

Zoals Kwanyin ook zegt, beseffen dat therapie nodig is lijkt wel een groot verschil uit te maken, het doet niet alles verdwijnen, maar er wordt wel geleerd om er mee te leren omgaan, te kanaliseren. Ook al zie je wel in deze discussie dat het een issue kan blijven. Dat heeft niks te maken met mensen afbranden, dat is een vaststelling obv ervaringen uit mensen hun eigen leven en wat ook naar voor komt in dit topic.

Er is ook niemand die de inspanningen van mensen die proberen te werken aan hun stoornis niet erkent en niet als positief ziet. Alleen is het wel heel pijnlijk dat dat andersom niet zo is. Mensen die ervaringen delen met BPS in hun nabije omgeving wordt vooral gewezen en gevraagd naar hun aandeel. Hoe je het ook draait of keert, het blijft wel de persoon met BPS die voor leed zorgt, die speciale zorg vraagt/vereist. Zowat alle mensen hier hebben geprobeerd, met alle mogelijke middelen binnen en ruim over hun eigen grenzen, om er mee om te gaan. Ook al werden ze gekwetst, mishandelt, misbruikt ... Om dan de focus te blijven leggen op hún aandeel, sorry maar dat is de omgekeerde wereld. Het gaat meestal om ervaringen met personen met BPS die géén zelfinzicht hebben, BPS niet erkennen, geen probleem zien in wat ze doen, hoe ze door hun eigen problemen met emotie regulatie zorgen voor emotioneel en fysiek leed van hun naasten. Als zij het zelfs niet erkennen, hoe kan je er dan mee omgaan of niet gekwetst door worden? Om dan nog een sneer na te krijgen om, na jaren vruchteloos proberen en het verleggen van de eigen grenzen, er een streep onder te trekken. Want dat is onrespectvol.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:17

Het lijkt er op alsof dezelfde discussie opnieuw gaat worden gestart.
Wat op zich niet erg hoeft te zijn. Maar ook ik ben van mening dat hier erg netjes wordt gediscussieerd, dus als mensen zich gediscrimineerd voelen, zouden ze echt even bij zichzelf te raden moeten gaan hoe dat komt.