Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 09:57

IMANDRA schreef:
Mensen die zich vaccineren en niet uitgebreid onderzoek doen: maakt het uit? Als ze gewoon op hun doktoren vertrouwen (die mensen die er vaak minimaal een decennia voor hebben gestudeerd)?
Bovendien ben ik eerder geneigd te geloven wat doktoren zeggen i.p.v. wat een leek uit een onderzoek heeft gehaald: er mist bij dat laatste toch een bepaalde kennis die je bij interpretatie van het onderzoek nodig hebt.

Maar als je aangeeft dat een arts iets anders zegt dan maatschappelijk gewenst (of gedacht), dan zit je te liegen.

Voorbeeld: ik ben longpatiënt, heb een longziekte (EAA, aspergillus) waar ik heel ziek van ben geweest, grote kans dat je een acute aanval niet overleeft.
Mijn longarts (ja, zéér kundig arts) die als antwoord gaf op mijn stoppen met roken plannen: 'ik blijf longarts, dus zal je blijven adviseren om te stoppen met roken, maar mensen met jouw aandoening hebben baat bij roken'.

Natuurlijk, roken is ook niet goed voor vaten en hart, maar voor mijn longen wél oké! (ik ben gestopt met roken en leef nog).
Maar moet je dit eens zeggen tegen een anti-roker, dan word je toch ook voor gek versleten? Buiten dat, er zijn tijden geweest dat roken werd aangemoedigd, hetzelfde geldt voor melk, etc.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:26

secricible schreef:
Karl66 schreef:
Verplicht vaccineren (laat staan het weghalen van kinderen) zou niemand moeten willen. Dat is een aantasting van een grondrecht en als je daar mee begint als overheid, dan kom je heel snel op een glijdende schaal terecht. Wat in de praktijk wel blijkt te werken is mensen het in de portemonnee te laten voelen. In Australië krijgen mensen die hun kinderen niet laten vaccineren geen kinderbijslag meer en nadat ze dit hebben ingevoerd, zie je een duidelijke toename in de vaccinatiegraad. En ja, er zullen altijd mensen zijn die zich dat gemakkelijk kunnen veroorloven en hun kinderen toch niet laten inenten. Alleen de praktijk laat zien dat een financiële prikkel voldoende is om mensen hun principe overboord te laten gooien. Vergelijk het met een boete voor te hard rijden, voor de meeste mensen is dat voldoende prikkel om zich te gedragen in het verkeer, waardoor het veiliger wordt. Die boetes schaffen we ook niet af omdat er een groepje mensen is die om een boete voor 20 of 30km/u te hard rijden lachen en er zich dus niks van aantrekken.

Het grote verschil is dat men niet te hard rijdt omdat men denkt dat dat moreel het juiste is. Maar uit gemakzucht of haast. Dan is een boete zonde geld. Het probleem met een boete zetten op iets wat volgens een groep mensen het juiste is om te doen is dat je
1. Een groep mensen krijgt die de financiele prikkel niet belangrijk genoeg vindt en alsnog niet ent.
2. Je een groep ouders iets laat doen dat tegen hun gevoel in gaat omdat ze niet genoeg geld hebben om het te voorkomen. Kun je je voorstellen wat dat met een ouder doet? Hoezo iemand het gevoel geven dat je gefaald hebt "als ik meer geld had verdient had ik dit kunnen voorkomen"

De enige groep die je er op een goede manier mee over de streep trekt zijn de ouders die niet enten omdat ze wat hebben horen zeggen en ook wel mee willen doen met die hipheid. Die kun je m.i. Ook op een andere manier bereiken.
oomens schreef:
Nee, men gaat er niet vanuit dat antivaxxers veel geld hebben. Dan zou een financiële prikkel namelijk nauwelijks helpen :)*
Integendeel. Hoe krapper antivaxxers gemiddeld bij kas zitten, des te effectiever is financiële druk om ze toch overstag te laten gaan. Win-win dus, want degenen die echt vinden dat hun principes de kosten waard zijn, die dragen dan in ieder geval vast bij voor de mogelijke gevolgen van hun keuze.

Wat eerder al werd aangehaald, dat er betere voorlichting zou moeten komen, is grotendeels onzin. Zodra een expert of een RIVM daadwerkelijk informatie geeft, wordt het door de complotgelovers toch direct weggewuifd omdat diegene bij Big Pharma zou horen en het liefst al onze kinderen zou willen vergiftigen. Daartegen helpt, net zoals tegen (andere) religies, geen rationeel betoog, en daarin investeren heeft dan ook bijzonder weinig zin.
Nog zo'n mooie, "ruimte laten voor onze mening en ons op onze eigen manier ons ding (niet) laten doen", klinkt mooi. Punt is alleen dat die eigen mening niet per definitie gelijkwaardig is aan een wel op feiten en fatsoenlijk onderzoek gestoeld standpunt. Niet iedere mening is evenveel respect waard. Dat is waarom bijvoorbeeld ook de mening dat een goede vrouw besneden en vanonder dichtgenaaid hoort te zijn, door de Nederlandse overheid niet zomaar gerespecteerd wordt. Nee, zodra je schade doet aan je kind of je omgeving (bijvoorbeeld door de vaccinatiegraad om niet medisch-noodzakelijke redenen omlaag te halen), dan is het goed om kritisch te monitoren en waar nodig in te grijpen. Via voorlichting en sturing, maar als dat niet helpt indien nodig ook met (financiële) dwang.

W.b. Voorlichting geven, daar heb ik eerder al op gereageerd. Ik denk dat een grote groep wel te overtuigen is, alleen niet op de manier waarop we dat nu proberen.

Je 2e alinea slaat nergens op en dat is ook geen vergelijking.
Er wordt benoemd dat het recht op zelfbeschikking afgewogen moet worden tegen de gevolgen van die keuze. Het feit dat men van mening is moreel het juiste te doen moet je daarin ook meewegen (iemand die iets doet omdat hij denkt het goede te doen vs iemand die iets doet omdat hij te lui is het anders te doen, iets doet voor zijn eigen genot en de ander daarin negeert enz)
In jou voorbeeld is dat 100% kans op ernstige verminking, kleine kans op dood, levenslange problemen tegenover zelfbeschikking en (in sommige gevallen) geloof. Lijkt me duidelijk.
Maar in diezelfde categorie is besnijdenis bij jongetjes wel toegestaan: kleine "verminking", meeste mannen ervaren geen problemen, kans op complicaties klein tegenover zelfbeschikking en geloof.
Plaats je vaccinaties in die vergelijking kom je bij (nu nog) kleine kans op mazelen (met kleine kans op ernstig verloop, meestal niet), nog kleiner risico op verspreiding, nihile kans op andere ernstige ziektes tegenover zelfbeschikking en geloof moreel het juiste te doen. Voor mij weegt dat niet op, ondanks dat het argument verspreiding voor mij wel zwaar meeweegt.

Begrijp me niet verkeerd, als men nu niks doet en die weegschaal doorslaat naar "grote kans op mazelen, redelijk grote kans op andere ernstige ziektes, grote kans op verspreiding" dan lijkt de keuze voor verplichting me duidelijk beargumenteerbaar. Maar daar staan we nu nog niet.
Ik zie liever dat ze de tijd die we hebben tot we daar komen gebruiken om een groep twijfelaars en critici tegemoet te komen en te overtuigen (en dus niet op de huidige manier). En dat had al veel eerder moeten gebeuren.

Jij blijft de denkfout maken dat pro- en antivax gelijkwaardige meningen zijn. Dat zijn ze niet, er is allang wetenschappelijk bewezen dat vaccinaties helpen, dat als gevolg daarvan minder mensen gehandicapt raken of dood gaan. Dat is geen reclamepraatje van de farmaceutische industrie die door een wetenschapper verspreid wordt, dat is degelijk wetenschappelijk onderzoek, dat reproduceerbaar is en dat peer reviewed is. En dan gaat het niet over één onderzoek maar tientallen. Als je daar niet in geloofd, dan heb je geen gelijkwaardige mening, dan steek je je hoofd in het zand voor de huidige stand van de wetenschap. Dan kan je wel leuk gaan vragen wat je moet doen om mensen wel te overtuigen, maar als ze de huidige stand van de wetenschap niet geloven, dan gaan ze iets anders ook niet geloven. Dan kan Maxima_S wel met een leuk verhaal komen over wat voor onderzoek er eerst nog gedaan moet worden, maar weet je? Als we dat onderzoek gaan doen, dan kan ik de uitkomst voor je uittekenen, daar komt uit dat vaccineren beter is voor de volksgezondheid, want dat is wetenschappelijk al bewezen. En dan heeft ze wel weer een andere reden om het niet aan te nemen, want dan hadden we zus ook nog moet bekijken of dan is zo niet helemaal goed geïnterpreteerd of dan krijg je weer de kreet "Ja maar, farmaceutische industrie." Antivaxxers zijn gelovigen en die willen helemaal niet overtuigd worden.

En dat verhaal dat ouders denken dat ze slechte ouders zijn geldt ook niet. Dat denken ze een paar dagen, tot ze erachter komen dat hun kinderen, na misschien een paar dagen hangerig te zijn geweest, niet veranderd zijn. Op dat moment komen ze erachter dat hun angsten nergens op gebaseerd zijn geweest. Ze voelen zich dan hoogstens nog slechte ouders omdat ze in eerste instantie van plan waren om hun kinderen niet te vaccineren.
Maar wat die financiële prikkel nog sterker maakt, is dat hiermee de behoefte om hun angst te bevestigen en dus het op zoek gaan naar antivax informatie verminderd wordt. Het heeft voor die ouders namelijk geen zin meer om een bevestiging te zoeken voor hun beslissing om niet te vaccineren. Wat je daarmee dus tegelijkertijd bereikt is dat je de verspreiding van antivax theorieën hiermee aanpakt. Want antivax is namelijk niks meer dan een geloof gebaseerd op angst.

@Lau, de reden waarom antivaxxers tegenwoordig niet meer antivax zijn maar zichzelf kritisch noemen is PR. Daarmee klinken ze veel redelijker en genuanceerder en proberen ze de indruk te geven dat zij niet de gelovigen met een plaat voor de kop zijn, maar dat de provaxxers dat zijn. Het beste wat je kan doen is daar gewoon niet intrappen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:29

Spreek voor jezelf Karl,
Kritisch ouders werkt beide kanten op. Zowel pro als anti kunnen kritisch zijn..
Maar om nu te zeggen pr ;)

Emoe

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:41

Citaat Karl:
"En dat verhaal dat ouders denken dat ze slechte ouders zijn geldt ook niet. Dat denken ze een paar dagen, tot ze erachter komen dat hun kinderen, na misschien een paar dagen hangerig te zijn geweest, niet veranderd zijn. Op dat moment komen ze erachter dat hun angsten nergens op gebaseerd zijn geweest. Ze voelen zich dan hoogstens nog slechte ouders omdat ze in eerste instantie van plan waren om hun kinderen niet te vaccineren. "

Mijn angst is gebaseerd op een direct voorbeeld uit mijn omgeving zoals ik al vaker genoemd heb. (Aangetoond verband tussen de 7maandenprik en sindsdien zwaar gehandicapt/ epileptisch). Kom er op mijn werk dagelijks mee in aanraking. Domme pech voor dit kind en deze ouders, maar je zal me vast begrijpen dat vaccineren voor mij iets minder een vanzelfsprekendheid is.

De overheid zal het vaccineren vast niet gaan verplichten. Want dan is het hun verantwoordelijkheid als er iets mis gaat. Maar korten op toeslagen zie ik nog wel gebeuren helaas. En als ik daardoor iets zou moeten doen wat dwars tegen mijn gevoel ingaat zou ik dat heel erg vinden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:43

Quellian schreef:
IMANDRA schreef:
Mensen die zich vaccineren en niet uitgebreid onderzoek doen: maakt het uit? Als ze gewoon op hun doktoren vertrouwen (die mensen die er vaak minimaal een decennia voor hebben gestudeerd)?
Bovendien ben ik eerder geneigd te geloven wat doktoren zeggen i.p.v. wat een leek uit een onderzoek heeft gehaald: er mist bij dat laatste toch een bepaalde kennis die je bij interpretatie van het onderzoek nodig hebt.

Maar als je aangeeft dat een arts iets anders zegt dan maatschappelijk gewenst (of gedacht), dan zit je te liegen.

Voorbeeld: ik ben longpatiënt, heb een longziekte (EAA, aspergillus) waar ik heel ziek van ben geweest, grote kans dat je een acute aanval niet overleeft.
Mijn longarts (ja, zéér kundig arts) die als antwoord gaf op mijn stoppen met roken plannen: 'ik blijf longarts, dus zal je blijven adviseren om te stoppen met roken, maar mensen met jouw aandoening hebben baat bij roken'.

Natuurlijk, roken is ook niet goed voor vaten en hart, maar voor mijn longen wél oké! (ik ben gestopt met roken en leef nog).
Maar moet je dit eens zeggen tegen een anti-roker, dan word je toch ook voor gek versleten? Buiten dat, er zijn tijden geweest dat roken werd aangemoedigd, hetzelfde geldt voor melk, etc.

Maar dit gaat toch over jouw specifieke, unieke situatie? Roken is niet voor íédereen goed. Schijnbaar enkel in wat zeer uitzonderlijke gevallen...
Het is niet voor niets algemene informatie: niet voor letterlijk 100% van de mensen toepasbaar.

Snap sowieso niet zo goed wat je wil zeggen met je opmerking eigenlijk...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:46

Karl66 schreef:
Het beste wat je kan doen is daar gewoon niet intrappen.

Dit geldt natuurlijk 2 kanten op, want waarom zou het bij het ene 'kamp' wel gerechtvaardigd zijn en bij het andere niet?

Ik denk dat iedereen gewoon moet doen waar ie zich goed bij voelt, ik vind het allemaal prima.
Of het nou gaat om vaccinaties, orgaandonaties, abortus, euthanasie; allen een gevoelig onderwerp met zoveel verschillende meningen en inzichten.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 11:49

IMANDRA schreef:
Maar dit gaat toch over jouw specifieke, unieke situatie? Roken is niet voor íédereen goed. Schijnbaar enkel in wat zeer uitzonderlijke gevallen...
Het is niet voor niets algemene informatie: niet voor letterlijk 100% van de mensen toepasbaar.

Dat zeg je correct, zo mogen de kinderen die voor vaccinatie in aanmerking komen ook niet zomaar over 1 kam geschoren worden, want inderdaad... er zou maar net een zeer uitzonderlijk geval zijn.
Er zijn áltijd uitzonderlijke gevallen en dat wordt pas bekend als het leed al is geleden. Dus je begrijpt het heel prima :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:02

Quellian schreef:
Dit geldt natuurlijk 2 kanten op, want waarom zou het bij het ene 'kamp' wel gerechtvaardigd zijn en bij het andere niet?

Ik denk dat iedereen gewoon moet doen waar ie zich goed bij voelt, ik vind het allemaal prima.
Of het nou gaat om vaccinaties, orgaandonaties, abortus, euthanasie; allen een gevoelig onderwerp met zoveel verschillende meningen en inzichten.

Het ene kamp is gerechtvaardigd omdat zij alle steun hebben van decennia aan wetenschappelijke onderzoeken. Het andere kamp baseert zich op mond-tot-mond verhalen, facebookverhaaltjes en mama-blogjes. Oh, en stichting vaccinvrij, maar zij baseren zich ook weer op onzinverhalen dus komt op hetzelfde neer.
Over euthanasie en abortus en orgaandonatie kan je van mening verschillen: dat zijn items waarbij je wat betreft ethisch vraagstuk van mening kan verschillen. Bij vaccinatie is dat niet: daar zijn zo veel bewijzen dat vaccinaties werken en amper tot geen ernstige bijwerkingen hebben, dan is een mening dat vaccinaties slecht zijn niet gerechtvaardigd.

Je kan bij vaccinaties best van mening verschillen of het verplicht moet worden of niet. Dát is een discutabel vraagstuk. Je kan níét van mening verschillen over de (absolute) werking van vaccins: als je vindt dan vaccins niet werken dan zit je gewoon fout. Punt.

Quellian schreef:
IMANDRA schreef:

Dat zeg je correct, zo mogen de kinderen die voor vaccinatie in aanmerking komen ook niet zomaar over 1 kam geschoren worden, want inderdaad... er zou maar net een zeer uitzonderlijk geval zijn.
Er zijn áltijd uitzonderlijke gevallen en dat wordt pas bekend als het leed al is geleden. Dus je begrijpt het heel prima :)

Je haalt het helemaal uit zijn verband. In jouw situatie wist de dokter van je lichamelijke malaise en heeft dmv zijn medische ervaring en kennis tegen je gezegd dat roken in jouw uitzonderlijke situatie goed is. De medische kennis, statistieken en zijn ervaring ondersteunden zijn voorschrift.
Bij kinderen die voor vaccinatie in aanmerking komen is dit niet het geval. Statistisch, medisch en volgens de doktor's ervaring is het ontzettend zeldzaam dat een kind ernstige bijwerkingen krijgt (behalve beetje ziekig worden of een beetje opgezette plek op de prikplek). Je kan niet letterlijk elk kind gaan testen om te kijken of dit een uitzonderlijk geval is omdat dit niet gerechtvaardigd wordt door de verdeling van kosten/baten. Daar komt een ernstige reactie simpelweg te weinig voor voor. Zou je als kritische anti-vax ouder die test kunnen laten doen alvorens je een kind laat vaccineren? Prima! Maar eigen keuze, en je dient het imo dan zelf ook te betalen. Punt is niet dat het niet kan, punt is dat het niet haalbaar is om voor iedereen te doen vanuit de ziektekostenverzekeringen etc.

Je gaat toch ook niet elk kind testen op een notenallergie? Of pollenallergie? Of een of andere zeldzame aandoening/door genetica hoge kans op kanker? Dat ga je óók pas testen als er aanleiding voor is.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 13-06-19 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:03

Vitamine K wordt nu ook aan alle baby’s gegeven terwijl eigenlijk maar een heel klein deel het werkelijk nodig heeft....

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:04

Karl ik heb al meerdere keren gezegd dat ik niet vindt dat de meningen gelijkwaardig zijn, maar de gevoelens wel.
En gevoelens bestrijd je niet met onderzoek maar door mensen de kans te geven te ventileren en ze bespreekbaar te maken. Iets waar het binnen cb echt ontzettend aan schort.

W.b. je tweede alinea, het is koffiedik kijken dus moeilijk discussiëren en beargumenteren maar ik denk dat voor een hoop ouders wat anders geldt.

Imandra, het zal je verbazen. Het cb geeft tegenwoordig àlle ouders het advies kun kind allergieën te introduceren zoals je bij kinderen met hoog risico op allergenen hoort te doen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:06

secricible schreef:
Karl ik heb al meerdere keren gezegd dat ik niet vindt dat de meningen gelijkwaardig zijn, maar de gevoelens wel.
En gevoelens bestrijd je niet met onderzoek maar door mensen de kans te geven te ventileren en ze bespreekbaar te maken. Iets waar het binnen cb echt ontzettend aan schort.

W.b. je tweede alinea, het is koffiedik kijken dus moeilijk discussiëren en beargumenteren maar ik denk dat voor een hoop ouders wat anders geldt.

Imandra, het zal je verbazen. Het cb geeft tegenwoordig àlle ouders het advies kun kind allergieën te introduceren zoals je bij kinderen met hoog risico op allergenen hoort te doen.

Maar introduceren = in contact brengen met. Een eerste vaccinatie doet dan toch hetzelfde? Als er dan een reactie komt (net als bij pinda's/pollen/noem het maar op), dan kan er actie ondernomen worden en een aangepast vaccinatieschema aangeraden worden danwel vaccinaties compleet overslaan, afhankelijk van de ernst. Er zal ook bij de andere allergieën niet standaard bij elke baby bloed afgenomen worden om te kijken welke allergieën of gevoeligheden die baby allemaal heeft. Misschien ooit, maar nu is de techniek en de mankracht daar nog niet ver genoeg in.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:12

de vergelijking loopt een beetje moeilijk, maar bij allergenen is het advies om rond 4mnd te introduceren bij hoog risico op allergenen en voor 9mnd bij geen hoog risico. Toch adviseert het CB altijd bij 4mnd om te starten met bijvoeding om die reden. Daarmee behandelen ze dus wel alle kinderen als zijnde hoog risico op een allergie.
Dat zou dus hetzelfde zijn als alle kinderen vooraf een aangepast vaccinatieschema geven denk ik. MAar ik weet niet of het echt een goede vergelijking is.

Ben het overigens wel met je eens dat als er een test is om kinderen vooraf te testen of zij ernstige bijwerkingen gaan krijgen, dat die test wat mij betreft voor iedereen (op eigen kosten) beschikbaar moet komen.
Sterker nog, als de kosten daarvan lager liggen dan van al het geld dat nu gaat naar de ellende van niet vaccineren, zouden ze het van mij zelfs vergoed aan mogen bieden.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:17

secricible schreef:
de vergelijking loopt een beetje moeilijk, maar bij allergenen is het advies om rond 4mnd te introduceren bij hoog risico op allergenen en voor 9mnd bij geen hoog risico. Toch adviseert het CB altijd bij 4mnd om te starten met bijvoeding om die reden. Daarmee behandelen ze dus wel alle kinderen als zijnde hoog risico op een allergie.
Dat zou dus hetzelfde zijn als alle kinderen vooraf een aangepast vaccinatieschema geven denk ik. MAar ik weet niet of het echt een goede vergelijking is.

Ben het overigens wel met je eens dat als er een test is om kinderen vooraf te testen of zij ernstige bijwerkingen gaan krijgen, dat die test wat mij betreft voor iedereen (op eigen kosten) beschikbaar moet komen.
Sterker nog, als de kosten daarvan lager liggen dan van al het geld dat nu gaat naar de ellende van niet vaccineren, zouden ze het van mij zelfs vergoed aan mogen bieden.

Eens! Ik zou het direct laten testen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:19

IMANDRA schreef:
Je kan bij vaccinaties best van mening verschillen of het verplicht moet worden of niet. Dát is een discutabel vraagstuk.

Dit is ook wel wat regelmatig wordt geroepen hier en wat veel niet-vaccineerders bezighoudt.
Mensen die vinden dat vaccineren verplicht moet worden, hoor je aan de andere kant roepen dat ze vinden dat abortus eigen keuze moet blijven.

IMANDRA schreef:
Je kan níét van mening verschillen over de (absolute) werking van vaccins: als je vindt dan vaccins niet werken dan zit je gewoon fout.

Wat ik hier lees, gaat het vooral over de bijwerkingen van de hulpstoffen, niet zozeer over de werkzaamheid van de vaccins zelf?

Vind het wel vrij bijzonder dat vaccins niet los van elkaar gegeven kunnen worden (waarom de combinatie van bv DKTP of BMR), zodat mensen kunnen kiezen?
Wellicht zijn er mensen die wel willen vaccineren tegen bv kinkhoest of de bof, maar de rest niet, bied dat dan ook aan. Dan zal de vaccinatiegraad voor bepaalde ziektes ook echt wel omhoog gaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:25

Quellian schreef:
IMANDRA schreef:
Je kan bij vaccinaties best van mening verschillen of het verplicht moet worden of niet. Dát is een discutabel vraagstuk.

Dit is ook wel wat regelmatig wordt geroepen hier en wat veel niet-vaccineerders bezighoudt.
Mensen die vinden dat vaccineren verplicht moet worden, hoor je aan de andere kant roepen dat ze vinden dat abortus eigen keuze moet blijven.

IMANDRA schreef:
Je kan níét van mening verschillen over de (absolute) werking van vaccins: als je vindt dan vaccins niet werken dan zit je gewoon fout.

Wat ik hier lees, gaat het vooral over de bijwerkingen van de hulpstoffen, niet zozeer over de werkzaamheid van de vaccins zelf?

Vind het wel vrij bijzonder dat vaccins niet los van elkaar gegeven kunnen worden (waarom de combinatie van bv DKTP of BMR), zodat mensen kunnen kiezen?
Wellicht zijn er mensen die wel willen vaccineren tegen bv kinkhoest of de bof, maar de rest niet, bied dat dan ook aan. Dan zal de vaccinatiegraad voor bepaalde ziektes ook echt wel omhoog gaan.

Het grote verschil is dan ook dat de keuze voor abortus jou probleem is. Niet enten beïnvloed ook de omgeving. Daarom zijn er mensen die vóór verplicht enten en tegen abortus zijn.
Als enten alleen jou kind zou beïnvloeden dan zouden een hoop mensen denk ik ook minder voor verplichten zijn. Maar enten is een gedeelde verantwoordelijkheid.

En entingen worden nu niet los van elkaar gegeven omdat juist de pakketjes de meest effectieve werking geven en er nooit noodzaak is geweest om ze los van elkaar te trekken. Maar ik denk wel dat het interessant kan zijn om nu te onderzoeken of het los geven van entingen de vaccinatiegraad kan verhogen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:32

Quellian schreef:
IMANDRA schreef:

IMANDRA schreef:

Abortus gaat over het risico op je eigen lichaam. Vaccinaties óók op de mensen om je heen. Bij vaccinaties is maar een ontzettend klein en zeldzaam risico op ernstige bijwerkingen t.o.v. de grote voordelen die het heeft. Je kan die twee niet vergelijken. Vanuit zelfbeschikking dan ja, zou het het meest positief zijn als beide onderwerpen eigen keuze blijven. Echter is het risico wat nu bij niet vaccineren geldt dat de groepsimmuniteit niet meer zo sterk is waardoor virussen vaker voorkomen en dus meer slachtoffers maken. Kortom, doordat grote groepen kiezen om niet te vaccineren maak je veel meer slachtoffers dan door abortus toe te staan.

Als het zo zou zijn dat je bij niet vaccineren enkel en alleen zelf/je kind risico loopt, dan ga vooral je gang. Als jij/je kind dood gaat of levenslange gevolgen hebt/heeft door een ernstige ziekte is het geheel je eigen schuld. Helaas is dit niet het geval en is het in het maatschappelijk belang dat er zo veel mogelijk mensen gevaccineerd worden zodat de ziektes uitsterven & mensen die een minder sterk/nonexistent afweersysteem hebben ook beschermd worden.

Ik zeg ook nergens dat de optie om vaccins los te geven niet aangeboden moet worden. Als dat een optie is die kritische prikkers willen en daardoor wel (alle) vaccinaties doen, dan top! (waarbij ze natuurlijk zelf opdraaien voor de bijkomende kosten en er duidelijk uitgelegd wordt waarom ze normaliter samen gegeven worden (betere werking, dus je riskeert de optimale werking van het vaccin door ze apart te geven): dit lijkt me niet meer dan logisch).
Probleem is meer dat mensen bepaalde vaccinaties helemaal niet willen doen, of helemaal niet meer willen vaccineren.

Op dit moment is de groepsimmuniteit nog niet dermate slecht dat verplichten echt gaat opwegen tegen iemands' keuzevrijheid. Echter zie ik het er daar wel in een rap tempo heen gaan, door de steeds groter wordende groep antivaxxers. Liever nu ingrijpen & verplichten (mits op de juiste manier informatie bieden niet werkt, laat ik even heel duidelijk zijn dat informatie geven mijn grote voorkeur heeft tov verplichten & dat we eerst de financiële gevolgen moeten proberen) dan toekijken hoe steeds meer mensen ziek worden en levenslange problemen krijgen / te overlijden komen, door het doorlopen van een ernstige ziekte.

Statistisch gezien hebben veel (veel veel veel) meer mensen last van (levenslange) consequenties van het doorlopen van een ziekte zoals bijv. de mazelen, dan mensen die daadwerkelijk vaccinatieschade op hebben gelopen (dit is echt uiterst zeldzaam, bij de meeste verhalen die je hierover hoort is het niet eens bewezen dat het door vaccinaties komt maar is het waarschijnlijker dat het door een andere oorzaak is gekomen: echter is de vaccinatie in zo'n geval op een ogenschijnlijk 'ongelukkig' moment gegeven waardoor mensen verkeerde conclusies trekken: er is correlatie maar geen causatie).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:39

secricible schreef:

Nee, die gevoelens zijn niet gelijkwaardig. Het gevoel van antivaxxers is een op middeleeuws bijgeloof gebaseerde angst. Dat gevoel is niet gelijkwaardig aan het feit dat vaccineren een verbetering van de volksgezondheid is. Door te doen alsof dat wel zo is, legitimeer je alleen maar hun gevoel dat ze gelijk hebben. En door dat te doen versterk je de antivax beweging.

Het is leuk dat jij openstaat voor gesprek, maar als jij in gesprek gaat, dan heb jij geen argumenten. Die argumenten die verwerpen zij namelijk al bij voorbaat. Als mensen irrationeel gedrag vertonen en niet gevoelig zijn voor rationele argumenten, dan moet je ze de beslissing uit handen nemen. Ik ben persoonlijk een groot tegenstander van verplicht vaccineren, dat is namelijk een aantasting van het grondrecht. Maar een financiële prikkel in de vorm van het inhouden van de kinderbijslag, geen toegang tot de reguliere KDV en wellicht zelfs het inhouden van de kinderopvangtoeslag is volgens mij een hele goede oplossing. Mensen die principieel niet willen vaccineren kunnen dat nog steeds, alleen heeft dat principe nu wel een prijs gekregen. Tegelijkertijd gaat daarmee de vaccinatiegraad omhoog en wordt de invloed van de antivaccinatieleugens teruggeschroefd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:40

@Karl66 Ik snap wel wat Sec zegt: het gevoel zelf is gelijkwaardig. De feiten waarop dat gevoel is gebaseerd niet :)! Het is ook een lastige discussie hoor, zeker als je iemands gevoel moet betwisten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:48

IMANDRA schreef:
@Karl66 Ik snap wel wat Sec zegt: het gevoel zelf is gelijkwaardig. De feiten waarop dat gevoel is gebaseerd niet :)! Het is ook een lastige discussie hoor, zeker als je iemands gevoel moet betwisten.

precies dat. En precies dat is waarom je argument niet werkt karl.
Als jij bang bent voor spinnen en iemand zegt tegen je "ze doen toch niks!". Is jou angst dan over? Angst bestrijd je niet met ratio. Ook niet door ze te overrulen met verplichtingen. Daar krijg je gezeik mee. En opstand.

Een zodanig grote financiele prikkel geven dat mensen verplicht worden is gewoon verplichten.

"je mag niet vaccineren hoor, maar als je dat doet nemen we zoveel financiele voordelen van je af dat je niet kan blijven werken, je huis niet kan betalen en geen eten meer op tafel kan zetten. MAar kies vooral zelf"
"Vaccineren moet, en als je het niet doet krijg je zo'n serieuze boete dat je geen keuze meer hebt."

Herinner je je ouders nog? "tuurlijk mag je je bord niet leegeten, dan moet je alleen de rest van de maand om 17.00 naar bed en mag je nergens meer naartoe. Oh, en je krijgt geen zakgeld meer".
Dat is geen keuze. Dat is een verplichting verpakken in een keuze zodat iemand nog een rotgevoel toe heeft ook.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-06-19 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:50

secricible schreef:
IMANDRA schreef:

Als jij bang bent voor spinnen en iemand zegt tegen je "ze doen toch niks!". Is jou angst dan over? Angst bestrijd je niet met ratio. Ook niet door ze te overrulen met verplichtingen. Daar krijg je gezeik mee. En opstand.

En vooral als je die spin dan dan ook nog over je heen moet lopen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 12:57

secricible schreef:

Een zodanig grote financiele prikkel geven dat mensen verplicht worden is gewoon verplichten.

"je mag niet vaccineren hoor, maar als je dat doet nemen we zoveel financiele voordelen van je af dat je niet kan blijven werken, je huis niet kan betalen en geen eten meer op tafel kan zetten. MAar kies vooral zelf"
"Vaccineren moet, en als je het niet doet krijg je zo'n serieuze boete dat je geen keuze meer hebt."

Herinner je je ouders nog? "tuurlijk mag je je bord niet leegeten, dan moet je alleen de rest van de maand om 17.00 naar bed en mag je nergens meer naartoe. Oh, en je krijgt geen zakgeld meer".
Dat is geen keuze. Dat is een verplichting verpakken in een keuze zodat iemand nog een rotgevoel toe heeft ook.

Maar is dat per se een probleem? Die angst bestrijd je niet met ratio, maar evengoed kun je ook gewoon geen boodschap hebben aan die angst. Het maakt geen ster uit of de ouders zich goed of slecht voelen bij hun 'keuze', als uiteindelijk dat kind maar gewoon netjes gevaccineerd wordt. En zolang mensen netjes in voldoende hoge aantallen het juiste doen, dan is het prima om ze een gevoel van keuzevrijheid te geven. Doen ze dat niet, dan moet de 'keuze' misschien wat duidelijker gestuurd worden.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:00

Artsen mogen dan 10 jaar gestudeerd hebben, slechts een klein deel hiervan gaat over immunologie en vaccinatie.

Zolang er zoveel verhalen zijn van ouders dat hun kind totaal veranderde op de dag na een vaccinatie EN de wetenschap dit blijft aanduiden als toeval blijf ik super sceptisch.

Er zou inderdaad een onderzoek gedaan kunnen worden naar de epigenetische effecten van een vaccin op bepaalde genen waardoor je per kind kunt onderzoeken welke vaccins een risico zouden vormen.

Vaccinatie schade kan momenteel iedereen overkomen omdat hierop niet getest kan worden.

Ik vind het dan ook zeer kortzichtig van de absolute voorstanders, politiek, RIVM etc. dat deze ouders allemaal weggewimpeld worden en letterlijk uitgelachen worden terwijl zij de rest van hun leven en dat van hun kind hiermee te maken hebben.

En het gaat hier absoluut niet (alleen) over autisme. Ook epilepsie, hersen ontsteking, ontwikkelingsstoornis, hartfalen, wiegendood etc.

Waarom niet erkennen dat vaccinatie inderdaad een risico met zich meebrengt en we geen overzicht hebben wie hier last van kan krijgen omdat we geen onderzoek hebben op genetische basis.

Voor deze ouders is de vaccinatie in elk geval minstens zo erg als het doorlopen van een ziekte met complicaties waarvan ze niet eens weten of hun kind dit had gekregen en in welke vorm.
Vooral doordat er helemaal niet erkend wordt dat het ook maar iets met vaccinatie te maken heeft voelen ouders zich ontzetten ongezien en voor gelogen.

Daarom ben ik bereid het risico op een kinderziekte voor lief te nemen. In mij en mijn kind geen spuit zonder duidelijkheid en erkenning. Dat alles onder het matje der wetenschap geveegd wordt ben ik wel een beetje klaar mee.

De ervaringen van heel veel ouders zijn anders en dat zijn echt geen debielen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:03

Ehmm nee hoor maxima, van de 10 jarige studie van mijn broer is zeker 6 jaar over virussen en immunologie gegaan ;-)

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:07

Liselot schreef:
Ehmm nee hoor maxima, van de 10 jarige studie van mijn broer is zeker 6 jaar over virussen en immunologie gegaan ;-)

ja vast... 6 jaar alleen maar immunologie en virussen in combinatie met de werking en bijwerkingen van vaccinatie. Dan hadden ze in die 6 jaar toch wel een onderzoek kunnen doen naar de werking van vaccins op verschillende genen :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 13:08

En de rest van de studie gaat ook over de werking van het menselijk lichaam en over wetenschappelijk onderzoek en het beoordelen daar van ;)

Het is niet alsof artsen net zoveel van vaccinaties en de effecten weten als een willekeurige googelaar.