Minimalisme

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9675
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:55

Niemand is perfect. Dat is een feit natuurlijk.

Verder ga ik er maar even niet inhoudelijk op in.

Vandaag in elk geval lekker bezig geweest.
Heel wat items toe kunnen voegen aan mijn lijstje.

Heb de badkamer kastjes onder handen genomen. Opgeruimd en gesopt.

De buit van vandaag:
2x lipgloss, 1x foundation, 2x oogschaduw, 1x nagellak, nagelschaar setje 2x, anti wrat spul, oude vitamines/supplementen, 3x badstop, 5 kammen, stijltang, haarspray, haarmousse, bodylotion, 2 tubes oude tandpasta, badunicorn, plastic spuit, 8x haarelastiek, 2x tandenborstel, 1x armbandje, oude deo, ketting, 6 nagelknippers, 3 nagelschaartjes :') en een toilettas.

Ik kan momenteel niet zo heel veel dus even echt stukje bij beetje.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 16:34

Hoeveel nagels heb jij :')

Lekker opgeruimd zo! De badkamerkastjes zijn altijd van die spullenmagneten. Laatst zocht ik de doos met verbandspullen enz uit en daar had ik ook zoveel oude crèmetjes en druppels enzo in liggen!

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:04

Pardon? Ik geef niet op een andere manier invulling aan minimalisme dan een ander hoor. Ik doe gewoon aan minimalisme. Niet meer en niet minder. Ik hoef niet benoemd te worden als iemand die het anders doet, want dat is absoluut niet waar. Het is minimalisme. En ja, tussen mensen zijn er verschillen, maar ik doe zeker aan minimalisme. Ik hoef niet als eigen invulling er aan geven benoemd te worden, want dat doet iedereen. Dus ook jullie dan. Ik ben niet anders dan de rest. De individuele verschillen zijn gewoon klein.

Make up hoef ik niet op te ruimen, daar heb ik gewoon 0 van. Dat is makkelijk. Nog wel weer wat tijdschriften gevonden die weg kunnen.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:13

Ik ervaar dat anders Germie.

Overigens was het niet de bedoeling je een vervelend gevoel te geven ik dat gedaan heb. Sorry. Wilde alleen toch benoemen dat iedereen het op zijn eigen manier doe, ik, jij, wie dan ook. En dat dat allemaal minimalisme is.

Maar ik hou er verder over op. :-)

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:17

Ir111 schreef:
Ik ervaar dat anders Germie.

Overigens was het niet de bedoeling je een vervelend gevoel te geven ik dat gedaan heb. Sorry. Wilde alleen toch benoemen dat iedereen het op zijn eigen manier doe, ik, jij, wie dan ook. En dat dat allemaal minimalisme is.

Maar ik hou er verder over op. :-)

Ja, je hebt me behoorlijk er mee gekwetst. Juist omdat ik niet anders doe of ben dan een ander. De verschillen tussen mensen zijn gewoon normaal en minimaal. Ik heb geen huis vol rommel ofzo.

Ir111

Berichten: 12016
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:19

Dat was oprecht niet de bedoeling Germie, sorry daarvoor. Ik probeerde juist te benoemen dat verschillen heel normaal zijn, maar dat is niet gelukt.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:33

Ir111 schreef:
Dat was oprecht niet de bedoeling Germie, sorry daarvoor. Ik probeerde juist te benoemen dat verschillen heel normaal zijn, maar dat is niet gelukt.


Ik heb dat steeds wel zo uit je berichten begrepen hoor, althans zeker het stuk dat iedereen gewoon zichzelf moet kunnen zijn hierin.

Ik lees nu het boek 'Meer door minder' van Joshua Becker. Hij verwoordt voor mij mooi de kern van wat hij noemt functioneel minimalisme. Iemand dit boek gelezen?

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:44

denice schreef:
Ir111 schreef:
Dat was oprecht niet de bedoeling Germie, sorry daarvoor. Ik probeerde juist te benoemen dat verschillen heel normaal zijn, maar dat is niet gelukt.


Ik heb dat steeds wel zo uit je berichten begrepen hoor, althans zeker het stuk dat iedereen gewoon zichzelf moet kunnen zijn hierin.

Ik lees nu het boek 'Meer door minder' van Joshua Becker. Hij verwoordt voor mij mooi de kern van wat hij noemt functioneel minimalisme. Iemand dit boek gelezen?


Boek heb ik niet gelezen, wel kijk ik hem geregeld op YouTube.

https://youtu.be/4xCOQiQ4diM Dit vind ik ook een interessant filmpje. Gaat over waarom men het onbewust lastig vind bepaalde spullen weg te doen. Bij mij is het vooral de fantasy en identiteit versies. In deze aspecten gaat het vooral klein stapje voor stapje bij mij, omdat je onbewust ook echt stappen moet zetten.

Het is natuurlijk makkelijk zeggen ik ben een minimalist in bepaalde richtingen als je daar toch nul interesse in hebt.
Mensen zonder kleine kinderen zullen waarschijnlijk weinig kinderkleding en kinderspeelgoed hebben liggen. Het maakt een moeder met meerdere kinderen geen minimalist als die wel speelgoed en kinderkleding heeft.
Een beauty guru kan ook minimalist zijn maar toch meer Make up hebben dan een gemiddeld ander persoon, gewoon omdat een bepaalde hoeveelheid hoort bij het beroep.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:50

Persoonlijk vind ik kinderkleding en speelgoed hebben heel normaal als je kinderen hebt. Zou wat zijn zeg zonder.
Maar wat ik wel ooit zag met verjaardagen bij neefjes en nichtjes hoeveel ze kregen dat is wel bijna abnormaal te noemen.

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 17:59

DuoPenotti schreef:
Persoonlijk vind ik kinderkleding en speelgoed hebben heel normaal als je kinderen hebt. Zou wat zijn zeg zonder.
Maar wat ik wel ooit zag met verjaardagen bij neefjes en nichtjes hoeveel ze kregen dat is wel bijna abnormaal te noemen.

Dat zie je geregeld. Zelf weet ik van vroeger dat je altijd een paar echte favorieten cadeautjes hebt van wat je krijgt en daardoor de rest wat opzij geschoven wordt. Dus als ouder wil ik het al beperkt houden en ook nuttige spullen geven en spullen die je verbruikt.

Wat ik wel grappig vind om te kijken op YouTube is "what i got My kid for christmas/birthday/easter/vul maar in". Dat zijn vaak zeker geen minimalisten die die filmpjes maken.

Maar verjaardagen en feestdagen kan hard aantikken als vrienden/familieleden ook cadeaus geven. Door cadeaulijstjes te maken maakt dat je als ouder nog enigszins invloed hebt op wat er binnenkomt.

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:06

Wat ik in mijn gedachten hou is dat Make up is om te dragen, boeken om te lezen, speelgoed om mee te spelen enz enz. En al dat heeft niet de functie om tot in eeuwigheid in je kasten opgeslagen te liggen. Dan is het fijner als een ander er wel nu plezier/gebruik van kan maken.

Maar bij fantasy en identiteits spullen komt dan steeds in mijn hoofd maar ik ga het echt snel gebruiken, ik word er echt gelukkig van. Dan is het soms lastig om dat te doorbreken.
Wat dan wel eens helpt het apart te leggen en dat het binnen een week gebruikt/gedragen/gemaakt moet zijn, anders gaat het toch echt weg.

Saul

Berichten: 9675
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:14

Haha denice ik had voor iedere nagel een aparte knipper/schaar :')

Oef kinder speelgoed hou op hou op.
Het is allemaal kei lief bedoeld hoor. Maar sommige komen niet met 1 maar met standaard 2 cadeaus. Of ook een cadeau voor de oudere broer zus als de jongste jarig is.

Echt ik kan daar niet bij en vind het ook niet goed :o.

Hier is het naast de verjaardagen met pasen(!), Sinterklaas en kerst een cadeautjes regen ..
En dan niet 1 kadootje.
Nee afgelopen jaar met Pasen wel 7 cadeaus! Voor 1 kind! Hallo. Hou op zeg.

Ik ben wat dat betreft geen leuke moeder want ik doe zo veel mogelijk speelgoed naar boven :=
En dan eens in de zoveel tijd wisselen.

Natuurlijk staat er hier speelgoed. Maar niet super veel. En bijna alles kan in de kast.

Zo blijft al het speelgoed wat ze heeft interessant.
En speelt ze ook veel meer met haar speelgoed naar mijn idee.

En alles blijft zo compleet.

Nummer 2 is hier onderweg en als die dingen ontgroeit is, kan alles gelijk weer weg :D

Ben benieuwd naar het filmpje. Straks even kijken.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:24

Ik probeer de instroom van cadeaus ook te beperken. Wij hadden als kraamcadeau een donatie aan een goed doel (MommaLuv) gevraagd en daar is gul gehoor aan gegeven! En alsnog hebben we meeeer dan genoeg cadeautjes gekregen. Ik heb voor haar eerste verjaardag dan ook veel praktische cadeaus gevraagd zoals een pyjama, bord/kommetje en sokken. En wat ze ook krijgt, het verpakkingsmateriaal is toch by far het leukste natuurlijk. Als ze wat ouder wordt kunnen we bijv ook een (bijdrage voor een) abonnement op het plaatselijke speelpark vragen.

Ik vraag voor mijn eigen verjaardag het liefst ook dingen die ofwel opgemaakt kunnen worden ofwel een ervaring. Ik heb van vrienden daarom wel eens een doosje batterijen gekregen, en vrijdag nam een vriendin die kwam eten een fles wasmiddel mee, love it :D.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:27

https://www.youtube.com/watch?v=WTX9rnUkJNE

Deze is ook leuk, gaat overigens niet over minimalisme, maar over hoarding. Echter, ik snap hier de hoofdpersoon volledig. Als ze aan mijn spullen zouden komen en zouden bepalen wat ik weg kan doen, dan is het ook bonje. Nu heb ik geen kinderen, maar als ook maar iemand voor mij zoiets zou beslissen, dan was de vriendschap meteen over. Je moet bij elk artikel wat je weg wilt doen absoluut overleggen met de eigenaar en dat gebeurt hier niet. Dit had gewoon netjes aangepakt moeten worden, dan had er opgeruimd kunnen worden, maar zo drastisch als anderen voor haar wilden doen hoeft echt niet.
Maar het is wel vermakelijk om naar te kijken.
Andere hoarders filmpjes gaan soms tot een veel te kaal huis vind ik. En soms zitten er ook bij die gewoon een leuk, gezellig en net huis achterlaten.

Bij mijn boeken is het dat ze echt af en toe gepakt worden en doorgebladerd worden. Op het gebied van duiken en fokkerij heb ik echt een unieke verzameling. Natuurlijk zitten er ook boeken bij die niet heel bijzonder zijn, maar ja, dat maakt alles compleet en ook die worden gekoesterd en soms bekeken. Wat ik echt niet hoef te houden of dubbel heb gaat ook weg.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 18:57

Verjaardagen bij de volwassenen hebben wij 30 jaar geleden al opgelost toen de ene cd bon doorgeschoven werd naar de ander.
Behalve mijn schoonzus die dingen gaf van wat moet je daar nu mee?
Gewoon niets. Heerlijk. Gewoon zo bij elkaar naar de verjaardag.

Saul

Berichten: 9675
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:04

Wij hebben nu afgesproken bij de volwassene verjaardagen dat we het geld in een potje doen en daar 1 of 2x per jaar iets leuks van gaan doen :)

Edit. Cobie ik heb je filmpje bekeken.
Ik heb voornamelijk guilty clutter :=

En mijn vriend absoluut maar dan ook echt absoluut. Lazy clutter :')

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 19:31

Dat is een goed idee Saul!

En DuoPenotti, dat is ook een mooie oplossing!

Ik heb 2 (bijna 3) kids en ze hebben allebei bij hun geboorte een speelgoedkist gekregen. Staat nog redelijk leuk in de woonkamer, maar vol is vol en we hebben de afspraak dat we regelmatig even kijken waar ze op uitgekeken zijn. Laatst opperden ze zelf om de duplotreinbaan weg te doen want daar spelen ze toch nooit mee, ik was supertrots maar het deed ook pijn, wat ik speelde vroeger heel vaak met mijn duplo trein :+. Suf eigenlijk van me, dan moet ik me even over mijn trots heen zetten. Nu staat hij op Marktplaats en gaan we iets anders uitzoeken van de opbrengst. Puzzels maken we en doen we gelijk weer weg. Als ze hun bvb zwemdiploma halen mogen ze een uitje kiezen ipv speelgoed. En met verjaardagen probeer ik het echt in banen te leiden. Straks worden ze ouder en vragen ze geld voor schoenen ofzo. Perfect.

Inmiddels weet iedereen dat je mij niet blij maakt met spullen. Met kerst wil ik ook niets hebben bvb. Ik heb alles al. Een fles wijn misschien, of een bioscoopbon, maar ik wil geen moestuinboek of nog een pan :7

In het begin vatten mensen het persoonlijk op, maar het is een kwestie van uitleggen en volhouden.

Ik hoop dat ik mijn kinderen kan bijbrengen dat spullen ze niet gelukkig gaan maken, dat alles geld kost en als je andere keuzes maakt je veel meer vrijheid hebt. Ben benieuwd hoe de puberteit gaat uitpakken :=

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 20:57

Ik heb ooit gepoetst bij een gezin met drie kinderen.. Naahhh wat een drama daar :oo Dat huis was gewoon één grote rommelkamer. In de kamer ikeakasten vol met speelgoed, speelgoed tot aan het plafond er bovenop gestapeld.. de eetkamertafel tot aan de rand vol met lego, kleine tractors en skippyballen enzo op de grond, zonder overdrijven een stuk of 6 boodschappentassen met speelgoed op de gang met nog net een looppaadje er tussen (en die zakken waren voor de kringloop/rommelmarkt, maar stonden er een half jaar later toen ik stopte met poetsen nog steeds op de gang), en de slaapkamers van de kinderen ook compleet vol met speelgoed, geen leeg plekje meer op hun bureau/vensterbank/kastjes.. De oudste had een stuk of 50 knuffels op/naast/onder/achter zijn bed ook 8)7
Daar hadden ze een tv-show voor kunnen bellen :=

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 21:36

Oh dat klinkt als de hel :=

En waarschijnlijk vervelen die kids zich nog elke dag!

cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 10:18

8nnemieke, dat klinkt als echt als drama. Zou mij niet verbazen als ze er (onbewust) zelf ook last van hadden. Je kan volgens mij nooit echt ontspannen en tot rust komen in zo'n huis.

Saul

Berichten: 9675
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 11:55

Oh nee wat een ramp!
Zo ziet het er hier bij familie ook uit :=

Ik word daar zo onrustig van.

En ik heb echt een hekel aan knuffels. Dat vind ik zo’n nutteloos cadeau…

Ja ze zien er schattig uit. Maar je kunt er helemaal niks mee ..
Vaak hebben de kinderen toch al lang 1 of 2 favo knuffels dus zijn extra knuffels echt niet nodig.

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:08

Vreselijk ja.. En het stomme was ook nog eens dat er nauwelijks met dat speelgoed gespeeld werd. Het overgrote deel stond elke week gewoon nog op dezelfde plek. De kinderen hadden hun favoriete prulletjes waarmee gespeeld werd en de rest stond alleen stof te vangen.
Ik weet nog heel goed, toen ik daar voor het eerst langs ging om kennis te maken, dat ze vertelden over de vorige poetsters en hoe die het allemaal niet lang volhielden om er te poetsen.. De meeste waren na een keer proefdraaien weer weg. Was een enorm groot, vrijstaand huis, drie verdiepingen, en dan in drie uurtjes poetsen :') Ik had een prima conditie en redde dat wel, maar was toch maar wat blij dat ik een half jaar later ander werk vond haha.

Ik weet nog goed dat wij vroeger elk jaar naar de kinderrommelmarkt gingen, en dan mochten we al het speelgoed uitzoeken wat we wilden verkopen. Dat geld mochten we houden of nieuw speelgoed of snoep ofzo voor kopen, dus dat motiveerde wel om zo veel mogelijk oud speelgoed op te ruimen :+

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:23

Ik lees vooral mee maar qua boeken hier heb ik 1 of 2 series die ik bijgehouden heb en de rest werd telkens gelezen en in de boekenkast in het dorp gezet. Ik lees helaas niet veel meer (slechte concentratie) maar ik zie het nut niet van boeken die staan te verstoffen in de kast. Deze die ik heb bijgehouden gaan mogelijk ook nog weg maar zitten in het twijfel gebied.

Ik hou ook niet van nutteloze cadeaus, liever dat ze het mij eerst vragen of ik geen lijstje heb met wat ik wil of gewoon geld geven. Van familie ook zo vaak rotzooi gehad, ze wisten allemaal mijn hobby maar weigerden in dat thema iets te geven. Ik ben niet de beste in nep enthousiast doen dus dan waren ze zo ook weer beledigd := Die prul zat je dan wel weer mee en bedankt, inmiddels geef/gooi ik zo een dingen gewoon weg.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30292
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:43

Meelezer onder steen vandaan: het verjaardagenprobleem hebben we opgelost door kaas te vragen. Vinden wij lekker, mensen komen met de gekste dingen omdat een roodschimmeltje van AH toch niet echt een leuk cadeau is, soms zelfs met een goed verhaal erbij, en na drie maanden is er gegarandeerd niks meer van te vinden. Topsysteem. Ervaringen geven is ook een rommelvrije oplossing.

De discussie over minimalisme vind ik vooral interessant in verhouding tot consuminderen. Alleen kopen wat je nodig hebt, minder belastend zijn voor de wereld om je heen. Daar zit mijn doel wel. Minimalisme in huis qua spullen heb ik niets mee. Ik word heel gelukkig van de vaas die mijn oma zelf 100 jaar geleden heeft gekocht, alleen al omdat die bij haar vandaan komt, maar ook omdat ik art nouveau/art deco zelf prachtig vindt. Het is alleen een rottig model waar bijna geen boeket in past. Maakt mij niet uit, dan maar vaas in een hoekje die alleen gepakt wordt als er tulpen zijn.

Boeken weg? Kan ik niet. Ik kan me het geluk herinneren van het uitpakken van mijn boekenkast nadat ze twee jaar in dozen hadden gezeten. Vrienden zijn het, die gooi ik niet weg. Af en toe leen ik ze uit in de wetenschap dat ze waarschijnlijk niet meer terugkomen, en dat is dan ook goed. Maar weggooien? Nee. Ik heb geen kinderen, na mijn dood de zondvloed en ze jagen er maar een opkoper doorheen, zo sta ik er nu in. Mijn moeder destijds ook zo, maar is dik na de 70 toch zelf gaan opruimen. Blijft een raar idee.

Met wat er zoal op zolder staat zijn al heel wat mensen blijgemaakt. Ik wil dat graag kunnen blijven doen. Dus nee, geen minimalist hier. Maar wel een consuminderaar.

Ik kruip weer terug :)

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Minimalisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 12:48

Zo mag je het ook zien. Ik denk dat het beiden min of meer samengaat, alleen een ander woordje voor.
Maar er zijn dingen waar ik absoluut niet aan consuminderen zal doen.

Wat je zegt over boeken en na je dood, ja, zo denk ik er ook over. Maar ik ben echt blij met mijn kasten vol hoor. En die zijn wel opgeruimd.