Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Het is nogal simpel: als er een vaste tijd voor staat kun je daar op inspelen en plannen.
Als je uit moet gaan van ziekteverzuim dan weet je domgenoeg niet of je wel of niet wat moet regelen.
Babies zijn nou eenmaal de eerste 12 maanden onberekenbaar en de lichamelijke belasting weet je ook niet vsn te voren.
Je beste betrouwbaarste werknemer die van plan was om na 3 weken terug te komen kan enorme complicaties krijgen.
Die 16 weken zijn dus juist handig omdat je precies weet wat je te wachten staat en dat ook ook gemiddeld zo'n 6 maanden van te voren ook al kan gaan regelen.
Die 'luxe' heb je niet als iemand morgen van de skihelling stort en maanden afwezend is.
Ik ken overigens weinig mensen die van hun kraamtijd genoten hebben al wordt je dat wel een soort van verplicht door de maatschappij met eindeloze kaartjes die zeggen: geniet er van.
Een maand vrij als beloning dat je nooit bevallingsverlif hebt gehad vind ik gewoon krom.
Beloon dan ook mensen die niet in de auto stappen en geen enge hobbies hebben, geen overgewicht hebben en niet roken die hebben ook minder kans om de werkgever ooit tot last te zijn.
Mijn contract werd overigens niet verlengt zodra ik aangaf zwanger te zijn. 1 maand ervoor lag ik eruit. Maar vervolgens wel mails schrijven of ik de data nog even kan uitwerken, wellicht nog een paar proefjes wil komen doen (vrijwillig onbetaald dus) en het manuscript kan schrijven en nog het toppunt: een collega iets wil komen uitleggen en voordoen omdat ze iets niet snapt
liedje89 schreef:Palmera schreef:
Maar dan is iedere kinderloze man/vrouw toch nog steeds de dupe? Die krijgen dan toch nog steeds niets?
Maar nog wel die extra belasting in het bedrijf voor de collega's.
Natuurlijk helpt dat wel, werkgevers moeten toch iemand aannemen als ze iemand nodig hebben. Als mannen net zo goed een risico geven op "zwangerschapsverlof" dan heeft het geen voordeel meer om vrouwen te discrimineren en krijg je gewoon een eerlijkere kans op de arbeidsmarkt. Ouderen krijgen daarmee wellicht een licht voordeel op jongeren maar die hebben nu best een achterstand dus dat is wellicht ook helemaal niet verkeerd.
Ik kan me voorstellen dat werkgevers er niet heel erg om staan te springen, maar ze werken het imo ook vaak wel heel erg zelf in de hand omdat ze gewoon massaal heel bewust en actief discrimineren op medewerkers met een mogelijk functionerende baarmoeder imo.
Ik hoef trouwens ook niet extra met vakantie omdat andere een paar weken vrij krijgen om een kind uit te poepen. Het feit dat ik mijn onderstel waarschijnlijk nooit hoef laten hechten en niet zo'n blerende etter heb geeft is opzich toch al beloning genoeg lijkt me
PrizTwir schreef:Ik heb vandaag een huilend kind opgetild.Het was wat sneu als ik haar liet liggen met een zeer knietje. Mijn vriend zegt, het viel mij mee dat je haar optilde.
Ze is nu moe en blèrt om de kleinste dingen. Niks voor mij dit.
_San87_ schreef:xMercury schreef:Interessant om de verschillende meningen te lezen over de zwangerschapsverlof. Hoe denken jullie over kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, kind gebonden budget enzo?
Wat is een kind gebonden budget?
watchthesky schreef:De laatste keer dat ik me hierover uitliet had ik bijna WOIII ontketend...
Ik vind ook dat de "fokpremie" eraf mag. Ik moet mijn dure hobbies toch ook zelf betalen.
Zo snap ik ook niet dat je anticonceptie en/of het onklaar maken van de broedkast (grotendeels) zelf moet ophoesten, terwijl als je broedkast niet werkt de verzekering de hele medische mallemolen vergoedt.
Magrathea schreef:liedje89 schreef:
Natuurlijk helpt dat wel, werkgevers moeten toch iemand aannemen als ze iemand nodig hebben. Als mannen net zo goed een risico geven op "zwangerschapsverlof" dan heeft het geen voordeel meer om vrouwen te discrimineren en krijg je gewoon een eerlijkere kans op de arbeidsmarkt. Ouderen krijgen daarmee wellicht een licht voordeel op jongeren maar die hebben nu best een achterstand dus dat is wellicht ook helemaal niet verkeerd.
Ik kan me voorstellen dat werkgevers er niet heel erg om staan te springen, maar ze werken het imo ook vaak wel heel erg zelf in de hand omdat ze gewoon massaal heel bewust en actief discrimineren op medewerkers met een mogelijk functionerende baarmoeder imo.
Ik hoef trouwens ook niet extra met vakantie omdat andere een paar weken vrij krijgen om een kind uit te poepen. Het feit dat ik mijn onderstel waarschijnlijk nooit hoef laten hechten en niet zo'n blerende etter heb geeft is opzich toch al beloning genoeg lijkt me
Je was me voorDit is inderdaad wat ik bedoelde. De kindvrije vrouw is op dit moment de dupe van haar barende geslachtsgenoten, als er verlof voor mannen én vrouwen wordt ingevoerd zou dat toch minder moeten worden. En met bijkomend voordeel dat 50+ers weer wat aantrekkelijker worden op de arbeidsmarkt.
Overigens gebeurt het niet zo heel vaak dat iemand die geen al te gekke dingen doet spontaan 4 maanden uit de running is, zwangerschapsverlof toch wel significant vaker.
xMercury schreef:Interessant om de verschillende meningen te lezen over de zwangerschapsverlof. Hoe denken jullie over kinderbijslag, kinderopvangtoeslag, kind gebonden budget enzo?
Jennyj01 schreef:En als je dan verteld wat je aan de uitlaat service van je honden kwijt bent vallen ze stijl achterover.
watchthesky schreef:De laatste keer dat ik me hierover uitliet had ik bijna WOIII ontketend...
Ik vind ook dat de "fokpremie" eraf mag. Ik moet mijn dure hobbies toch ook zelf betalen.
Zo snap ik ook niet dat je anticonceptie en/of het onklaar maken van de broedkast (grotendeels) zelf moet ophoesten, terwijl als je broedkast niet werkt de verzekering de hele medische mallemolen vergoedt.
Kuggur schreef:Tsja, vinden jullie dat als je van een bepaalde rijksdienst, of subsidie geen gebruik maakt je er dus ook niet voor wil betalen?
Het belastingstelsel berust toch op een voor elkaar, door elkaar principe. Als iedereen dergelijke egocentrische maatstaven aan zou leggen zou de samenleving een stuk onprettiger worden denk ik....
Kuggur schreef:Tsja, vinden jullie dat als je van een bepaalde rijksdienst, of subsidie geen gebruik maakt je er dus ook niet voor wil betalen?
Het belastingstelsel berust toch op een voor elkaar, door elkaar principe. Als iedereen dergelijke egocentrische maatstaven aan zou leggen zou de samenleving een stuk onprettiger worden denk ik....
Tazzey schreef:![]()
![]()
Heb jij aankomende week iets te doen? Niet? Mooi! Dan kun je mijn beeldscherm en toetsenbord komen schoonmaken want mijn thee met romige honing die in de kleinste kiertjes en gaatjes.
Tazzey schreef:watchthesky schreef:De laatste keer dat ik me hierover uitliet had ik bijna WOIII ontketend...
![]()
![]()
Heb jij aankomende week iets te doen? Niet? Mooi! Dan kun je mijn beeldscherm en toetsenbord komen schoonmaken want mijn thee met romige honing die in de kleinste kiertjes en gaatjes.