Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:55

Ik meende dat PBP gisteren een foto poste van een meid die het zelfde gewicht had maar op de linker foto "mollig" was en rechts gespierd.

Als je aankomt maar strakker wordt is dat niet erg hoor :)

Ik merk ook wel het gebruik van het wel of niet innemen van de shake qua spierpijn.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:59

@ DBiancaL _ _sharona_, Ik heb dus beide van eiwitshakes. Ik krijg er een opgeblazen buik van en puistjes |o Ik ga nu een paar weken zonder eiwitshakes proberen. Ben benieuwd hoe dat gaat want volgens mij ga ik niet voldoende eiwitten binnen krijgen zonder shakes |o

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:37

Ik merk in de fitnesspal app dat m'n macro's koolhydraten nu veel hoger liggen omdat ik minder eiwitten binnen krijg. Kom nu inderdaad ook niet aan m'n doel eiwitten per dag. Maar ik kijk gewoon even aan wat het met mijn lichaam doet.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:45

Sharona, en eieren/kipfilet of kwark eten?

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:57

Kipfilet eet ik inderdaad regelmatig. (gekookte) eieren krijg ik niet weg, beetje raar verhaal. Heb ooit heel lang geleden op school bij een paasviering blauwe eieren moeten eten, die waren al heel lang van te voren gekookt. Sindsdien krijg ik die dingen mijn strot niet meer door. haha.

Kwark is inderdaad wel een goede. Maar naturel kwark vind ik echt totaal niet lekker. Iemand een idee van een soort kwark met een smaakje o.i.d waardoor het iets beter te eten is? Wel dan graag een toevoeging op de kwark met weinig suiker ed.

Ik hoor wel eens mensen die slimpie aanmaak er doorheen doen. Dit schijnt 0 calorieën te bevatten en geen suikers. Maar volgens mij zit er gewoon aspartaam in enzo, dus zo goed als ze beweren is dat ook weer niet toch?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:04

Haha ik zou dan inderdaad ook nooit meer eieren eten :')

Heb je weleens Skyr geprobeerd? Ik vind de honing erg lekker, framboos is zurig.
Of normale kwark en dan fruit toevoegen? Eventueel diepvries fruit.

Als je nadenkt over slimpie zou ik gewoon een theelepel suiker gebruiken. Of kaneel, dat geeft ook een zoetige smaak. Volgens mij kun je ook wat cacaopoeder gebruiken.
Ik ben geen fan van aspartaam (ook hier zijn verschillende ideeën, theorieën etc. over).
Je hebt ook die kwark van Optimel, (zit ook aspartaam in) maar die vind ik chemisch smaken.
Skyr vind ik persoonlijk erg lekker.

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:09

ooo Tess opgeblazen gevoel en pukkels (ships).
Voor herstel na mijn hardlopen vind ik de shakes wel erg fijn...
vanmorgen heb ik er als ontbijt een gemaakt met soya melk en mango super lekker :)
Kwark met sinasappelsap en shake is ook heel lekker :) (250ml sinasappelsap (puur) en 150 ml yoghurd)
De Skyr kwark vond ik zelf niet zo lekker :( maar gelukkig smaken verschillen :)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:13

De naturel Skyr heb ik wel eens op, maar die vond ik echt niet lekker. DE honing kan ik wel eens gaan proberen!
Gewone kwark met fruit heb ik wel eens op. Maar dit was eigenlijk alleen banaan. Misschien kan ik gewoon meer fruit erdoor heen proberen zodat een stukje zoeter word.

Bedankt voor de tips!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 13:45

Eventueel kan je ook een schepje eiwit(shake i.p.v. met water) toevoegen aan je kwark.
Doe ik ook weleens wordt hij ook zoeter van :)

Aardbeien, mits ze niet te prijzig zijn is ook erg lekker door kwark.

Skyr is wat dikker, qua macro's wel erg fijn.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 14:41

Ik meld me hier! Heb al een aantal pagina's doorgelezen. Staan handige tips tussen :j

Door een gebroken bekken ben ik ruim 2,5 maand uit de running geweest. Ik heb in die tijd amper kunnen bewegen, maar wonder boven wonder ben ik (gelukkig) niets aangekomen. Nu wil ik proberen weer wat fitter te worden.
Dit lukt al redelijk doordat ik een oefeningenschema heb van de fysiotherapeut met stretch- en spierversterkende oefeningen. Met dit schema ben ik dagelijks 1 - 1,5 uur bezig. Ik merk ook al zichtbaar resultaat, maar het is lastig om de motivatie vast te houden en de moeilijke oefeningen sla je toch wel makkelijk over. Daarnaast probeer ik dagelijks nog een uur cardio te doen (wandelen, fietsen of crosstrainer). Toch merk ik dat mezelf behoorlijk push. Het is frustrerend om niet te kunnen rennen bijvoorbeeld, snel moe te zijn en niet een avond te kunnen staan op een feestje.
Ik verg misschien ook wel te veel van mezelf.. Drie weken geleden zat ik nog in een rolstoel.

Vind het erg motiverend werken om jullie verhalen en ervaringen te lezen! Ik vind het wel erg lastig om echt een doel te stellen voor mezelf. Want wat versta ik eigenlijk onder "fitter" worden?

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:10

welkom mailow :)
wat vervelend als je al zo een bezige bij was en bent om dan te merken dat je conditie zo snel achteruit gaat! Ik heb zelf een half jaar in een rolstoel gezeten dec 2013- mei 2014 en een jaar fysio gehad... ik doe nu bijna alles meer maar merk wel dat het lichaam een klap heeft gehad.. en als ik een dag festival heb gehad kan ik niet daarna nog even door naar een nachtclub ik ben dan wel echt op... (ook artrose aan enkel over gehouden)

Ik denk wel dat het belangrijk is om naar je lichaam te luisteren! en jezelf zeker niet te gaan puchen je bent al zo goed bezig... wat ik zelf wel merkte is dat voeding heel veel kan doen aan je energie (plus goed slapen).
Doordat ik nu minder suiker eet ben ik energieker geworden... week 6 met zo min mogelijk suiker heb ik nu achter de rug en voel me fit (helaas heb ik nu een gekneusde knie en hersenschudding dus moest qua sporten weer een stap terug... maar daar komen we ook wel weer bovenop).

wat ik hoorde van mijn consulent is 70% voeding en 30% beweging... dus haal het beste uit je voeding en je merkt dat je lichamelijk er ook op vooruit gaat :)
succes en ik ben benieuwd

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:24

Hi ik wil mijzelf hier ook melden!
Vind dit een erg motiverend topic.

Ik ben Monika, 20 jaar oud. Ben 1,67 en weeg 70 kg. :\ Tot twee jaar geleden erg fanatiek aan Taekwondo gedaan, helaas er alleen mee moeten stoppen vanwege een enkel breuk. Zelf heb ik ook nog last van kraakbeen slijtage in mijn heupen en erg veel last van laxiteit in mijn gewrichten. Hierdoor heb ik een tijd lang niet kunnen sporten en ben dus ook zo'n 10 kilo aangekomen. Omdat sporten heel erg lastig voor mij is ben ik een maandje geleden begonnen met baantjes zwemmen! En wat een verademing is dat zeg. Kan eindelijk lekker intensief sporten, zonder dat ik mijn lichaam te veel belast.

Ik probeer mijn voeding ook bij te houden in een app, zodat ik beetje een idee krijg wat ik allemaal naar binnen krijg. Helaas vandaag een wat mindere dag, ineens hele erge trek in zout en kon mijzelf echt niet meer in houden. Misschien heeft iemand hier tips, tegen de enorme trek in zout voedsel? :o

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 17:25

Welkom Monica ik stuur je even een pb :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 19:22

Jeetje, wat een leven hier weer. *\o/* Leuk leuk!

Ik ga het binnenkort even allemaal goed bij lezen en reageren.

Hier gaat het in ieder geval super, ik snoep totaal niet meer. Maak af en toe zelf iets met honing of agavesiroop maar mijn verlangen naar chocola is gewoon compleet weg. Onvoorstelbaar kan ik je wel zeggen. :+
Ik en geen chocolade, had nooit gedacht dat dat door 1 deur kon.
Voor de rest nog steeds heel erg bezig met plantaardig eten en ik merk dat ik zo hard vooruit ga! Ik heb echt energie voor 10. Waar ik wel mee moet oppassen dat ik niet te hard van stapel loop, want vlak voor mijn examens instorten is wel een typische ik-actie en dat wil ik toch wel graag voorkomen. :')
Alleen de krachttraining gaat nog niet helemaal soepeltjes, maar ik heb zo veel gefietst en gelopen dat ik in ieder geval duidelijk weer conditie heb. :D

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:28

Ik wil de laatste paar kilo's er ook af hebben. Afgelopen week begonnen in de sportschool en ook zo'n analyse van spiermassa, vetpercentage en dergelijke laten doen. Het viel mij niet tegen, al had ik gehoopt dat mijn vetpercentage wat minder zou zijn. Het zit ook allemaal om mijn buik wat ik teveel heb. Dat gaat er hopelijk nog af door weer gezond(er) te gaan eten in combinatie met het sporten.

Ik wil proberen de suikers te minderen.. maar pfoe, dat is nog lastig..

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 19:37

Lekker bezig allemaal, toppers!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:08

Wow Suliko, zo gaaf dat het zo'n groot verschil maakt bij jou! Ik wil het ook nog eens gaan proberen, stoppen met snoepen, maar deze week niet want ik ben bijna jarig dus ik ga heel veel taart eten :))

Net 9,0 km gelopen, was heerlijk :D

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:23

Zou iemand van jullie mij kunnen uitleggen hoe het nu zit met suikers en etiketten lezen?

Als ik bij ingrediënten kijk, zie ik gauw genoeg of ergens (toegevoegde) suikers in zitten, maar lang niet altijd hoeveel. Als je dan naar de voedingswaarde-tabel kijkt, staat er 'koolhydraten waarvan suikers' per 100 gr. Maar zijn dit dan alle suikers die in het product zitten?

Ik wil proberen om die 'waarvan suikers' onder de 10 gram per 100 gram te houden

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:03

Hier ook weer even een update!

Vorige week gemeten, en ik ben in 5 weken tijd 3,5kg kwijt, 4% vetpercentage én 5cm bij mijn taille! *\o/* Dat werkt echt motiverend :D Helaas deze week heel veel aan het werk en nu dus weinig energie op ook nog eens te gaan sporten... Mijn doel is deze week 1x ipv 2x, zodat ik in ieder geval wel bezig blijf.

@ItsMe; ik kijk niet specifiek naar de suikers, maar vooral naar de kcal. Suikers hoeven helemaal niet slecht te zijn (denk bijv. aan fuitsuikers), maar er moet wel een evenwicht in zijn. Ik probeer mijn eiwitten en vezels zo hoog mogelijk te krijgen, want vooral de eiwitten zorgen voor beter spierherstel.
Voorverpakte voedingsmiddelen zijn vaak hoog in suikers en in zout, probeer zoveel mogelijk vers te koken en ruil zoete ranja/frisdrank eens om voor water (met fruit). :) Zo krijg je al een hoop minder suikers binnen, want in de frisdrank zitten meer suikers dan je denkt.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:18

Hallo! Ik wil me ook graag aanmelden voor dit topic. Ik sport erg veel, volg momenteel 3x per week zumba, eens per week 1.5u schaatstraining + een uur droogtraining, rijd eens per week paard en daar aanvullend bij loop ik regelmatig hard (sportschool/buiten) en doe ik eens een lesje XCO mee. Actief genoeg maar ik at daarnaast nogal lomp. :') Dus nu ben ik op dag 4 van gezond eten en merk dat ik wel wat extra motivatie kan gebruiken. Ik ben vooral benieuwd of mijn lichaam gaat veranderen nu ik gezond eten erbij pak, maar ik heb nog niet echt doelen.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 10:31

Muurp: ik drink bijna geen frisdrank of ranja. Hooguit in het weekend maximaal twee glazen. De rest is water, thee of koffie zonder suiker. Ik heb al mijn extra gewicht om mijn buik zitten en dat is toch vaak dat iemand dan nog te veel suiker eet. Zoals vla, koekjes e.d. zit veel suiker in. Ik wil het niet helemaal gaan schrappen, maar wel sterk verminderen. Daarom mijn vraag uit mijn vorige post ;)
Verder kook ik eigenlijk bijna alles al vers en snoep ik bijna geen gewoon snoep, maar wel teveel koekjes nog. En dingen zoals vla zoals ik al zei daar zit ook een hoop suiker in :j

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:12

suikers zijn idd niet slecht... maar let op de calorien...
Gister avond ben ik naar een bijeenkomst voor voedingsconsulentes geweest ik ga beginnen met de training en ga dan vanuit huis mensen begeleiden (super veel zin in) Ik doe het niet om mensen iets aan te smeren of om er goud geld mee te verdienen maar meer omdat ik zelf zwaar gemotiveerd ben en merk hoe fijn en fit je jezelf kan voelen bij gezonde voeding en juiste toevoegingen van eiwitten vitamine en goede mineralen (die we helaas in onze voeding veel te kort krijgen)
Ons lichaam schreeuwt naar die tekorten en de hersenen geven een seintje dat we moeten eten om die tekorten aan te vullen... (dan krijg je de (vr)eet buien...
Bewegen doen we helaas ook minder goed als vroeger,....
bodycheck heb ik ook heel veel van geleerd... ik was namelijk mijn spiermassa aan het verbranden door sochtends op te staan en zonder te eten en te drinken 5km hard te gaan lopen.

de gezonde life style moet je echt eigen worden en zelf moet je er helemaal achter staan ik heb het de eerste 2 weken heel moeilijk gehad en vind het ook super moeilijk om gezonde voeding te vinden maar met hulp van mijn coach gaat het ook steeds beter :)
Ik ben benieuwd of ik vrienden/familie etc om mij heen ook kan stimmuleren (je gaat je echt zoooooooo veel beter voelen ik heb zoveel energie en slaap zoveel beter)
plussss ben 6 cm kwijt in 3 weken, meer spiermassa alleen nog een beetje teveel vet percentage maar ik pas mijn broeken van van de zomer weer YEAYH

ik wordt zo enthousiast dat ik wel hele verhalen kan blijven schrijven hahaha
super leuk dit topic ik wordt hier nog enthousiaster van dat mensen hier al zo fijn en leuk en vooral goed mee bezig zijn!!!!

KEEP THE GOOD WORK GOING :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 11:48

Ik let ook op de kcal hoor...
Ook hoop ik dat iemand nog wel even serieus mijn vraag kan beantwoorden ipv te zeggen dat ik alleen op de kcal moet letten. Alleen daarmee red ik het niet, dus ik ga toch echt nog meer suikers schrappen..
Mocht niemand hier mijn vraag serieus beantwoorden, ga ik dit topic weer ontstippen..

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:31

ItsMe2 schreef:
Ik let ook op de kcal hoor...
Ook hoop ik dat iemand nog wel even serieus mijn vraag kan beantwoorden ipv te zeggen dat ik alleen op de kcal moet letten. Alleen daarmee red ik het niet, dus ik ga toch echt nog meer suikers schrappen..
Mocht niemand hier mijn vraag serieus beantwoorden, ga ik dit topic weer ontstippen..

Wat als er bij de ingrediënten geen suikers staan, maar wel onder het kopje ‘koolhydraten, waarvan suikers’ in de voedingswaardetabel? Is dit product nu wel of niet suikervrij?

Antwoord: indien er geen suikers aan het product zijn toegevoegd (dit kun je zien bij de ingrediënten), dus staat er bij de ingrediënten niks aan suikers, dan zitten er alleen natuurlijke suikers in het product. Dus van nature aanwezig in de ingrediënten. Je kunt het product dan prima eten, zonder bang te zijn voor de koolhydraten en suikers. Staat er in de voedingswaardetabel bij koolhydraten waarvan suikers dus bijvoorbeeld: koolhydraten 5 gram, waarvan suikers 5 gram, kan het best zijn dat deze 5 gram suikers natuurlijke suikers zijn die van nature in het product voorkomen. Staat er echter bij de ingrediënten suiker, dan zijn er suikers toegevoegd. Dus controleer altijd de ingrediëntenlijst op toegevoegde suikers.

Mocht je nu denken, er staat meer koolhydraten op dan suikers, wat is de rest dan?
Zie hier onder.

Het totaal van de koolhydraten in pindakaas is 11 gram. Zonder al te wetenschappelijk te zijn, dit is de optelsom van zetmeel en suikers. Die vervolgens ook nog uit meerdere componenten bestaan. Suikers zijn dus 6,4 gram, de overige zijn de andere componenten waaronder zetmeel. Vezels zijn ook koolhydraten, maar die worden apart vernoemd op een etiket. Wat ik in ieder geval duidelijk wilde maken met dit artikel is dat deze hoeveelheid suikers genoemd op het etiket nog niks zegt over de toegevoegde suikers.

Conclusie:

Zolang suiker, of een van de andere termen die geraffineerde suiker aanduiden, niet bij de ingrediëntenlijst genoemd staat, is er niets aan de hand. Als er suikers alleen in de voedingswaardetabel staan genoemd, eet je geen geraffineerde suiker.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 12:36

Muurp & Suliko goed bezig!

Suikervrij heb ik ook aan meegedaan maar soms een lekker snoepje of een stukje chocolade kan ik toch niet weerstaan hoor :')