ItsMe2 schreef:Ik let ook op de kcal hoor...
Ook hoop ik dat iemand nog wel even serieus mijn vraag kan beantwoorden ipv te zeggen dat ik alleen op de kcal moet letten. Alleen daarmee red ik het niet, dus ik ga toch echt nog meer suikers schrappen..
Mocht niemand hier mijn vraag serieus beantwoorden, ga ik dit topic weer ontstippen..
Wat als er bij de ingrediënten geen suikers staan, maar wel onder het kopje ‘koolhydraten, waarvan suikers’ in de voedingswaardetabel? Is dit product nu wel of niet suikervrij?
Antwoord: indien er geen suikers aan het product zijn toegevoegd (dit kun je zien bij de ingrediënten), dus staat er bij de ingrediënten niks aan suikers, dan zitten er alleen natuurlijke suikers in het product. Dus van nature aanwezig in de ingrediënten. Je kunt het product dan prima eten, zonder bang te zijn voor de koolhydraten en suikers. Staat er in de voedingswaardetabel bij koolhydraten waarvan suikers dus bijvoorbeeld: koolhydraten 5 gram, waarvan suikers 5 gram, kan het best zijn dat deze 5 gram suikers natuurlijke suikers zijn die van nature in het product voorkomen. Staat er echter bij de ingrediënten suiker, dan zijn er suikers toegevoegd. Dus controleer altijd de ingrediëntenlijst op toegevoegde suikers.
Mocht je nu denken, er staat meer koolhydraten op dan suikers, wat is de rest dan?
Zie hier onder.
Het totaal van de koolhydraten in pindakaas is 11 gram. Zonder al te wetenschappelijk te zijn, dit is de optelsom van zetmeel en suikers. Die vervolgens ook nog uit meerdere componenten bestaan. Suikers zijn dus 6,4 gram, de overige zijn de andere componenten waaronder zetmeel. Vezels zijn ook koolhydraten, maar die worden apart vernoemd op een etiket. Wat ik in ieder geval duidelijk wilde maken met dit artikel is dat deze hoeveelheid suikers genoemd op het etiket nog niks zegt over de toegevoegde suikers.
Conclusie:
Zolang suiker, of een van de andere termen die geraffineerde suiker aanduiden, niet bij de ingrediëntenlijst genoemd staat, is er niets aan de hand. Als er suikers alleen in de voedingswaardetabel staan genoemd, eet je geen geraffineerde suiker.