Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:23

Hoi Shamanqueen,
wwt een verschrikkelijke toestand! Dingen als faillissement zijn al niet niets, dingen als in een camping of wat was het wonen word je ook niet blij van en soms niet te eten hebben - maar de ruzies en het gedoe, huuuuu!
(Kennelijk was het bedrijf ook niet ordentelijk gescheiden van jullie prive vermogen, knap stom van je vader! Niet bedoeld als trap na, maar dit soort ellende was niet nodig geweest! )

Het gebeurt wel vaker in heftige situaties: ieder reageert op zijn/ haar eigen manier.
Op zich niet erg.
Maar dat jij hard werkt en de boel draaiend houdt, terwijl de rest zeurt, weinig doet of geld voor andere dingen opzij zet - "nee". Jouw familie gaat gewoon raar met geld om.
En ik snap wel, dat het qua energie bij jou bijna op is.

En intens rot, dat men jou ziet als de rots in de branding, degene waar iedereen 'lekker op kan hangen'.
...dat veranderen is makkelijk gezegd, maar kost bakken energie. Die je nu % $#@£€¥₩% $#@ nog aan toe niet hebt.
...maar als je nog langer al die mensen om je nek hebt hangen, ga je er echt aan onderdoor.
Dilemma! !

Je zou idd met de huisarts en maatschappelijk werk (sociaal wijkteam) kunnen praten - dat is gratis.
Die kunnen jou helpen met grenzen stellen, 'het is wel je familie, maar je hoeft niet alles te pikken!'
Sterkte! !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 17:27

Poeh die informatie zou je na kunnen gaan bij het cbr. Ik reageer op de rest later ff...
Nu ff bijkomen van m'n vroege dienst + overwerk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 18:20

...neem lekker je rust, hoor - vroege dienst plus overwerk 'is niet niets'!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 00:41

Was hier de daglichtlamp? heeft iemand er baat bij gehad? Ik twijfel omdat ik mezelf weer steeds slechter zie gaan :/ helpt zoiets?

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 07:36

Ik heb zoiets gehad, maar voor een ander doel. Ik denk dat zoiets kan helpen in het geval van bv een seizoensgebonden depressie. Als je depressie een andere oorzaak heeft, denk ik dat dit minder gaat helpen. Al kan het natuurlijk zeker geen kwaad om eens te proberen hè

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 09:18

Ik vind het heerlijk. Precies de energie die ik 's winters moet missen wordt aangevuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:11

Ja de seizoensverandering merk ik ook ieder jaar wel.

Zometeen een late dienst en merk het meteen weer aan m'n stemming. Zo lastig wat ik er mee moet. Aan de bel trekken ergens of niet....

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:13

Sins ik weer heel de week werk ga ik lichaamlijk wel achter uit maar geestelijk wel beter

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:14

Ik heb in de winter veel meer last van mijn lichaam maar mijn depressie blijft gewoon komen en gaan, dat veranderd verder niet. Weet niet of ik daar blij mee ben of niet :')

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:56

Hebben jullie misschien tips voor mij?
Ik merk dat het toch niet erg goed gaat, ik slik al vitamine D. Maar ik weet niet wat ik nog meer kan doen. Ik ben steeds meer depri en voel me vaak alleen en ben moe. Ik ben bang dat het alleen maar erger wordt als het nog donkerder wordt hier, het is al om 4 uur donker.
Ik heb niet veel te besteden dus een lamp gaat hem niet worden. Zijn er misschien online dingen of dingen die ik zelf kan doen?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:50

Robijntjah: heel veel succes straks, komt het ook door de onregelmatige diensten die je draait dat je last hebt van depressies/stemmingswisselingen? Als je een goede band met je leidinggevende hebt zou ik het wel alvast aankaarten. Dan weet hij of zij dat je even niet zo lekker gaat, en kan daar rekening mee houden.

@ Geerte: Kom je dagelijks buiten? Het schijnt dat daglicht opvangen (zelfs als het bewolkt is) wel wat kan doen bij winterdepressie. Dus zorg dat je elke dag in ieder geval 30 minuten buiten komt, ook als het geen mooi weer is.

Je zou ook naar de huisarts kunnen om bloed te laten prikken op vitaminen en mineralen. Ik heb via de huisarts nu vitamine D en die zijn veel krachtiger dan wat je in de drogist koopt. Ik had een behoorlijk tekort dus kreeg de eerste 6 weken ampullen met hele hoge dosis en nu dagelijks een tabletje.

Vanmorgen afscheid genomen op het werk, was wel even raar. Had hele lieve collega's en de sfeer was altijd zo fijn en dat zal ik echt gaan missen. Maar het werk zelf (hele hoge werkdruk) zal ik niet missen.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:53

Ik zorg ervoor dat ik elke dg buiten kom, en ik had al problemen hiervoor en sta al bijna 2 jaar op de wachtlijst voor hulp. Ik denk niet dat mijn huisarts mij kan helpen omdat die in Nederland zit.
Maar bedankt voor de tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:54

Nee ik ben in mijn jeugd en tussendoor al vaker depressief geweest. Nu is dat nog niet aan de orde maar m'n stemming is heel afhankelijk van m'n activiteiten. Lastig als je jezelf niet aangesleept krijgt.

Sterkte nog met de nasleep van het afscheid!

Souvlaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 14:01

Mijn vader heeft momenteel een hele zware depressie die nu al sinds maart dit jaar gaande is, dit vraagt thuis veel aanpassingsvermogen van ons als gezin. Gelukkig zijn wij een sterk en liefdevol gezin en komen wij er met zijn allen wel uit.

Zijn er hier ook mensen met een familielid die een depressie hebben?

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:27

Mijn moeder is ook depressief. Zit nu sinds 2 weken aan de anti depressieve. Papa heeft een burn out en ik loop er dan ook nog met depressie PTSS en borderline. Gezellige boel dus..

Gisteren zijn met partner en ik uit elkaar gegaan, toch erg onverwacht maar wel als 'vrienden'. Donderdag lagen we nog in een hotel. Ook onverwachts maar so vertrouwd. Beide flink gejankt, zijn zo op van alle problemen maar we houden zoveel van elkaar. Dat ik me afvroeg waarom we uit elkaar zijn. Hopelijk vinden we elkaar terug want we houden wel minimaal contact en gaan nog eens samen sporten oid.
Gisteren ook eerste therapie gehad voor de abortus verwerking. Was heel fijn.
Maar ben wel bang, abortus verwerking en relatie kapot. Alles komt tegelijk ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:34

Guess_NH schreef:
Mijn moeder is ook depressief. Zit nu sinds 2 weken aan de anti depressieve. Papa heeft een burn out en ik loop er dan ook nog met depressie PTSS en borderline. Gezellige boel dus..

Gisteren zijn met partner en ik uit elkaar gegaan, toch erg onverwacht maar wel als 'vrienden'. Donderdag lagen we nog in een hotel. Ook onverwachts maar so vertrouwd. Beide flink gejankt, zijn zo op van alle problemen maar we houden zoveel van elkaar. Dat ik me afvroeg waarom we uit elkaar zijn. Hopelijk vinden we elkaar terug want we houden wel minimaal contact en gaan nog eens samen sporten oid.
Gisteren ook eerste therapie gehad voor de abortus verwerking. Was heel fijn.
Maar ben wel bang, abortus verwerking en relatie kapot. Alles komt tegelijk ;(

Helaas is dat wel vaker zo, maar de goede kant ervan is, je begint wel direct met een schone lei. En je zit op de goede plek qua hulp, dat is ook wat waard. :)

Guess_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 15:46

Mijn echte therapie moet nog starten maar wanneer weet ik niet, weten ze zelf ook nog niet. Frustrerend.

Dit is enkel om over de abortus te praten, terwijl er ook zoveel andere dingen zijn waar ik echt mee aan de slag moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:01

Vannacht zo'n stomme zwarte hond aanval gehad bah :( van 05:00 tot 08:00 gelukkig nog kunnen slapn maar moet nu nog tot half 9 werken en ben zo op en moe en verdrietig. :( wat een stomme dag zeg!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:56

Hallo,

Zou ik mij ook mogen melden?

Ik kamp al sinds mijn 12e met depressies en ik ben nu bijna 22.
De zomers gaan altijd net wat beter dan de winters.

Helaas is het nu ook weer zo dat ik erg depressief ben en in opname zit.
Ik merk nu na 2 weken opname wel dat mijn hoofd iets rustiger begint te worden en ik hoop in overleg met de psychiater volgende week donderdag/vrijdag weer naar huis te kunnen.
Een opname is ook niet alles.
Thuis heb je toch je eigen spullen, je dagelijkse dingen om te doen en in een kliniek heb je toch te maken met andere mensen en regels die je normaal gesproken thuis niet hebt.
Wat wel prettig is, is dat er 24/7 verpleging aanwezig is en als je gewoon even zo'n baggermoment hebt dat je even een gesprek kan hebben.

Gelukkig is er nauw contact tussen de verpleging, de psychiater en mij/mijn moeder, waardoor je al snel merkt dat je weer wat rustiger wordt.

Dus dat was het wel zo even.

Ik hoop dat ik hier mee mag praten en jullie mag steunen in de zware strijd.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 21:59

pimaude schreef:
Was hier de daglichtlamp? heeft iemand er baat bij gehad? Ik twijfel omdat ik mezelf weer steeds slechter zie gaan :/ helpt zoiets?

Ik heb ook een daylight lamp,
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet consequent gebruik.
Iedere keer een excuus verzinnen om er niet voor te hoeven gaan zitten.

Maar ik denk zeker dat wanneer je het consequent gebruikt dat het een meerwaarde kan hebben op je stemming.
Je hebt ook in het Erasmus lichttherapie.
Dan ga je in een kamer die ook dat soort licht geeft en dan moet je 1x per week volgens mij.
Misschien is dat iets als je net als ik ook niet zo'n held bent in doorzetten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:57

Hoi Earth Focus,
welkom! Wat een mooie nick heb je. Naar, dat je al tien jaar worstelt met depressie!

Voor mijzelf heb ik opname altijd weten te vermijden - wat je zegt: ipv je eigen bedoeninkje de regels van anderen en de aanwezigheid van een aantal andere mensen die je niet hebt uitgekozen (en die laten we zeggen oook bijna stuk voor stuk tegen het plafond zitten).

Wel las ik iets wat mij verbaasde. Ik vind mijn lamp heerlijk, ik ben eerder 'niet weg te slaan' voor dat ding dan dat ik mij er toe moet zetten.
(Zo zie je maar weer: iedereen is anders. En ik houd wel van veelkleurigheid!)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 09:29

Janneke2 schreef:
Hoi Earth Focus,
welkom! Wat een mooie nick heb je. Naar, dat je al tien jaar worstelt met depressie!

Voor mijzelf heb ik opname altijd weten te vermijden - wat je zegt: ipv je eigen bedoeninkje de regels van anderen en de aanwezigheid van een aantal andere mensen die je niet hebt uitgekozen (en die laten we zeggen oook bijna stuk voor stuk tegen het plafond zitten).

Wel las ik iets wat mij verbaasde. Ik vind mijn lamp heerlijk, ik ben eerder 'niet weg te slaan' voor dat ding dan dat ik mij er toe moet zetten.
(Zo zie je maar weer: iedereen is anders. En ik houd wel van veelkleurigheid!)

O Echt?
Ik moet wel zeggen dat als ik ervoor zat ik het fijn vond, dat felle licht, maar om dan de dag erna weer ervoor te gaan vergat ik dan weer.
En vervolgens gunde ik mezelf geen rust en tijd om ervoor te gaan zitten, dan lag ik liever in m'n bed in het donker.

Als ik weer thuis ben dan ga ik het zeker weer proberen, proberen kan altijd!
En dan zorg ik gewoon dat ik iedere dag een half uur ervoor ga zitten en dan een boek ga lezen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:36

Welkom Earthfocus.

Mag je in het weekend naar huis of moet je daar blijven? Wel fijn dat je merkt dat je al wat meer rust in je hoofd krijgt door de opname :j

@ Pimaude, hoe is het nu? Voel je je vandaag weer wat beter?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 15:49

EarthFocus schreef:
O Echt?

Jazeker!
Citaat:
Ik moet wel zeggen dat als ik ervoor zat ik het fijn vond, dat felle licht, maar om dan de dag erna weer ervoor te gaan vergat ik dan weer.
En vervolgens gunde ik mezelf geen rust en tijd om ervoor te gaan zitten, dan lag ik liever in m'n bed in het donker.

Als ik weer thuis ben dan ga ik het zeker weer proberen, proberen kan altijd!
En dan zorg ik gewoon dat ik iedere dag een half uur ervoor ga zitten en dan een boek ga lezen.

Proberen is prima!
...en bedenk ook: depressie is vaak gebaseerd op uitputting.
Dus eerst de uitputting serieus nemen en daarna jezelf een lol doen met een lekker zonnebad!
(En svp geen slavendrijversgedoe van 'zodra de lamp klaar is moet en zal ik aan het werk!')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:09

Uitputting omschrijft het wel ja.

Ik voel weer hoor. Geen idee of dat positief of negatief is. Ben meer messed up door alles wat er gebeurd is dan ik aan mezelf toe wou geven denk ik.