Een leven zonder shampoo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: Een leven zonder shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:16

Roos zijn meerdere schilfers aan elkaar en meer vergelijkbaar met eczeem, geloof veroorzaakt door een gist wat ook een lichte ontsteking kan geven.

Droge hoofdhuid zijn meer losse schilfers, en jeuk door gevoeligheid/droogte.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:31

magda_90 schreef:
Welke shampoo gebruik jij?

Vorige week naar de huisarts geweest, ik wil graag doorverwezen worden naar de allergoloog omdat ik onderhand het gevoel begin te krijgen dat ik allergisch ben tegen iets. Maar meneer vind het stress en we gaan dus niet doorverwijzen. :roll:

I.i.g. ben ik nu kritisch al mijn shampoo's aan het bekijken qua ingrediënten. De Yes to Tomaten schijnt best wel veel zooi al vrij snel boven aan te hebben en na wat Googlen blijkt dit niet echt handig voor een gevoelige hoofdhuid. Ook de Traay (honing met vanille) heeft eigenlijk meer zooi (en dan adverteren ze met natuurlijk...). Nog stuk of 8 flessen te gaan. :+

Iig ik denk dat ik toch maar terug naar PNS ga. Hoewel die shampoo niet echt leven in de brouwerij brengt en ook wat klitten geeft, is dat schijnbaar wel de natuurlijkste van de spullen die momenteel op mijn plank staan. Maar ook daarbij blijft mijn hoofdhuid irriteren. Momenteel kan ik prima om de 4 a 5 dagen wassen met shampoo (tussendoor wel spoelen met water) verder gebruik ik niets aan producten. Nouwja, heeeel sporadisch wat mousse of lak in het haar zelf voor een speciale gelegenheid dan.

Ben het beu. -O- Zoveel dingen geprobeerd dan moet er toch bijna een allergie ter grondslag liggen? Mijn vader was bijvoorbeeld allergisch tegen oa glycerine (ook een hel om dan passende producten te vinden). Als die arts mij nu gewoon zou doorverwijzen. _-:(

Weten jullie eventueel nog iets wat niet genoemd is wat een geïrriteerde hoofdhuid rustig maakt, houdt en liefst ook nog zonder rotzooi?

Ik heb nu niet het hele topic doorgelezen, maar kijk eens op savion.de
Haarzeep met biologische ingredienten.
ik gebruik zelf het liefste de henna-haarzeep, en dan naspoelen met biologische appelazijn.
Waar ik vroeger elke dag mijn haren moest wassen doe ik dat nu nog maar 2 keer in de week.

Werfzeep schijnt ook goeie te zijn, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:57

Ik heb het net voor het eerst gewassen met wasnoten, de ergste vettigheid is eruit en mijn haar glimt als een spiegeltje. (moet volgens mij wel weer eens langs de kapper want mijn dode punten vallen nu wel meer op :+ ) En gezien de hoeveelheid grijs haar kom ik binnenkort ook niet onder het verven uit -O-

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:17

Ik was het nu sinds een paar weken met natuurlijke shampoo. In het begin bleef mijn haar mooi en absoluut niet vettig, nu word het na een halve week toch weer vet. Ik was het één keer in de week. Ik zou naar twee keer kunnen gaan, maar ik ben bang dat het dan net zo word als voorheen. Dat het dus al na 2 dagen vettig wordt, en dan ben ik terug bij af. Nu het weer vet word, krijg ik ook weer meer jeuk. Vervelend, want het ging zo goed.
Zou het werken om het wassen juist weer een week/halve week uit te stellen?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-15 12:22

Stefaaah schreef:
Maaike_Indy schreef:
Hoeveel bakingsoda gebruik je? Wellicht dat je toch teveel gebruikt?
1 lepel op 750ml water, ik kan m'n haar er 4 à 5 keer mee wassen...

Dat is inderdaad niet echt heel veel nee. Je zou kunnen kijken of nog minder bakingsoda de schilfers verminderen en anders misschien toch kijken om er helemaal mee te stoppen. Of het in ieder geval minder te gebruiken. Het is te basisch en daar houd je (hoofd)huid eigenlijk ook niet zo heel erg van.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:42

Ik kom ook weer even kijken!

Leuk dat er veel mensen zijn die gaan stoppen met het wassen van shampoo en al een hele tijd niet meer wassen. Na mijn vorige berichtje, bleek ik toch die vervelende kriebelende beestjes te hebben, maar veel gekamd, speciale shampoo gebruikt (helaas!) en nu ben ik er vanaf, gelukkig! Dus meteen weer verder met geen shampoo gebruiken.

Ik ben denk nu ongeveer 4 weken tot 6 weken geleden dus weer gestopt, maaarrr alleen de bovenkant van mijn haar (dus dicht bij mijn hoofdhuid), blijft vettig. Ik was het eigenlijk nauwelijks, en ook bijna niet met water. Als ik het uitgebreid met water ga wassen, wordt het juist vettiger. Als ik het enkel even spoel met water, lijkt het minder vet te worden.

En ik heb donderdag een gala, dus ik hoop echt heel erg dat de vettigheid nog wegtrekt!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:22

Ik wil me ook aanmelden!!

Ik wil graag gaan beginnen met no poo, mijn haar heeft de laatste tijd best wat te verduren gehad waardoor de krul/ slag helemaal uit mijn haar is :( daarnaast wil ik het ook weer lang laten groeien :)
Ik had mijn haar van lang naar pixie kort en het grijs laten verven... nu wel weer terug naar mijn eigen kleur. Alleen mijn haar blijft zo droog (was ook voor het verven) dus ik wil gaan kijken of de no poo een uitkomst voor mij is :D Ik zit er aan te denken om de overgang te doen met een natuur shampoo van Dr. Organic ivm met backing soda. Zijn er mensen die ervaring hebben met de Dr. Organic shampoo? en dan ook de conditioner aanschaffen of juist niet?

Wel gebruik ik argan oli en caster oli voor mijn haar en hoofdhuid.

Ik ben benieuwd!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:27

Ondertussen ook PNS aan de kant geschoven en momenteel de zeep van Louland aan het uitproberen.

magda_90 schreef:
mlc schreef:
Ik ben al eens gaan zoeken, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Yes to, PNS, LavaErde, Dr. organic en weet ik het wat nog meer. Om dan nog maar te zwijgen over de verschillende soorten per merk, en wat pak je voor lang haar? (en hoe dit het met conditioners, is dat nog nodig?) Ik weet niet meer wat ik zou moeten kiezen, vandaar mijn vraag aan jullie.

Vanuit mijn persoonlijke ervaring vind ik de shampoo's van Dr. Organic te heftig. Ik heb o.a. de Aloë Vera, Tea Trea, dode zeezout en lavendel gehad en oei oei wat een jeuk en irritatie. De rozen vond ik tot nu toe wel het beste van deze lijn.

Yes to vind ik alleen de tomaten erg fijn, maar ze hebben besloten die uit de handel te nemen terwijl de conditioner er nog wel is. 8)7 :o?

PNS gebruik ik nu, daar weet ik het nog niet echt van eerlijk gezegd. Bij Yes to Tomatos had ik prachtig volume en geen klitten. En bij PNS valt het suf naar beneden en moet ik van te voren goed doorkammen om klitten te voorkomen.

LavaErde ken ik niet.

Verder heb ik diversen van Lush gebruikt (Seanik, Soak and float en nog een groene die niet meer op de website staat); recept voor touwhaar en veel klitten bij mij althans. Wel vermindering in irritatie maar dat was het dan ook.

Dan heb ik nog diversen van Yves Rocher, ondanks dat zij beweren natuurlijk te zijn zit er helaas nog genoeg zooi in waardoor die nu als handzeep fungeren. :\
Bijvoorbeeld milde crèmeshampoo, milde shampoo met hamamelis, glans shampoo voor blond haar (had ik achteraf wel kunnen weten natuurlijk dat dit agressief spul is) en nog enkelen die nietmeer op de website staan.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:44

Mijn hoofdhuid en haar reageerden goed op de Coconut milk zeep van Louland en naspoelen met azijn, 2x per week/anderhalf week. Maar opeens heb ik na een dag al weer jeuk en veel schilfers. Stomme huid.. hopelijk trekt het weer voorbij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:25

Dat had ik dus met PNS. Nu heb ik de Teatree en Neem. Maar mijn haar is nog wel erg vet, had jij dat ook in het begin?

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 01:35

Ik denk er wel eens iver na. Maar stomweg durf ik niet zonder shampoo te wassen. Geen idee waarom eigenlijk? Misschien toch eens proberen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 02:02

magda_90 schreef:
Dat had ik dus met PNS. Nu heb ik de Teatree en Neem. Maar mijn haar is nog wel erg vet, had jij dat ook in het begin?

Ja, daarom spoel ik nu wel met azijn, beetje afhankelijk van je haar hoeveel je daar van moet gebruiken anders wordt het daar weer een soort van vet van. Na de shampoo spray ik wat azijn in mn haar, ''sop'' dat in en spoel het uit. Werkt voor mij het beste. Ik gebruik overigens gewone blanke natuurazijn, merk ook geen verschil met appelcider. Alleen raakt hiervan mijn spray niet verstopt :')

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:46

Ik had een aantal vragen, maar lees hier op de laatste pagina al het antwoord :)

Wil m'n haren namelijk gaan wassen volgens de curly girl methode. Aangezien ik een erg droge hoofdhuid had met flink wat schilfers adviseerde de krullenkapper deze methode aan. Ben al een week zonder shampoo aan het wassen, alleen mijn hoofdhuid smeer ik in met conditioner (zonder siliconen, sulfaten etc.). Wat een heerlijk gevoel, mijn huidje heeft eindelijk rust!
Enige probleem wat ik had was dat mijn haren bovenop zo vies, vettig uit zagen.
Vanavond ga ik de tip van @Air een proberen en met azijn soppen. Hoe moet ik dat dan voor me zien?
Moet ik azijn mengen met water en dan insprayen? Je zegt dat je het in 'sopt' , gaat het dan schuimen oid?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 15:49

Air schreef:
magda_90 schreef:

Ja, daarom spoel ik nu wel met azijn, beetje afhankelijk van je haar hoeveel je daar van moet gebruiken anders wordt het daar weer een soort van vet van. Na de shampoo spray ik wat azijn in mn haar, ''sop'' dat in en spoel het uit. Werkt voor mij het beste. Ik gebruik overigens gewone blanke natuurazijn, merk ook geen verschil met appelcider. Alleen raakt hiervan mijn spray niet verstopt :')

Ik gebruik al azijn, moest volgens de website 1:5 azijn:water gebruiken. Daar werd het nog te vet van. Nu heb ik 1:6 en dat lijkt goed te gaan.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 19:43

loempia93 schreef:
Ik had een aantal vragen, maar lees hier op de laatste pagina al het antwoord :)

Wil m'n haren namelijk gaan wassen volgens de curly girl methode. Aangezien ik een erg droge hoofdhuid had met flink wat schilfers adviseerde de krullenkapper deze methode aan. Ben al een week zonder shampoo aan het wassen, alleen mijn hoofdhuid smeer ik in met conditioner (zonder siliconen, sulfaten etc.). Wat een heerlijk gevoel, mijn huidje heeft eindelijk rust!
Enige probleem wat ik had was dat mijn haren bovenop zo vies, vettig uit zagen.
Vanavond ga ik de tip van @Air een proberen en met azijn soppen. Hoe moet ik dat dan voor me zien?
Moet ik azijn mengen met water en dan insprayen? Je zegt dat je het in 'sopt' , gaat het dan schuimen oid?

Azijn gaat niet soppen, maar in masseren is wel aan te raden. :)
Zelf doe ik 50/50 water en appelazijn in een bekertje (warm water, anders is het zo koud en dat is naar haha :') ) en giet dit verdelend over mijn haar. Dan masseer ik alles goed in en spoel het goed uit (pas op voor de ogen trouwens, dat prikt). Sommige mensen doen meer water, omdat het anders weer wat vettig aanvoelt. Maar dat moet je zelf even uitzoeken wat het beste bij jou past!

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:27

Ik gebruik gewoon azijn, ook 50/50. Ik doe dat in een plantenspray en spray het zo op mijn haar :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 20:40

Mijn haar wordt daar zo vet van. :=

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 23:45

Maar ik "was" het eerst met baking soda. Enkel azijn helpt ook niet bij mij.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 06:40

magda_90 schreef:
Ondertussen ook PNS aan de kant geschoven en momenteel de zeep van Louland aan het uitproberen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:06

Gister avond weer mijn haren gedaan. Hoofdhuid ingesmeerd met conditioner van Davine, daarna azijn (1op6). Goed uitgespoeld en laten opdrogen. Wat een ramp, het ziet er echt smerig uit en mijn krullen pluizen nog best erg.

Had zaterdag mijn haren helemaal gewassen met conditioner (top met Davine en lokken met L'oreal) om mijn haren door te kammen, anders kom ik er gewoon niet doorheen en beschadig ik ze enorm. Waarschijnlijk is het vieze pluizige nu het resultaat van het wassen met de L'oreal. Potje conditioner van Davine kost €20, vindt dat toch echt veel om dan ook nog 1x per week alles te wassen. Toch maar opzoek naar een goedkopere variant om de uiteinde doorkambaar te maken :(:)

Ik denk dat het een kwestie van volhouden is, had gehoopt na 22 jaar eindelijk mijn pluizige krullen onder controle te krijgen ;(

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:20

Erg interessant topic! ik zou het ook wel willen proberen eigenlijk.. Mijn haar komt tot net iets boven mijn schouders maar 1 dag na het wassen vind ik het al "vies'' worden... Heb nu nog vakantie en moet volgende week weer naar school... Zal ik het proberen ? :?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:38

Ik heb een vraagje voor de mensen die hun haar niet meer wassen met shampoo.
Gebruiken jullie nog wel stylingproducten en stijltang/krultang?
En hoe gaat dat met sporten? Ik kan mijn haar best lang niet wassen maar zodra ik gesport heb (Paardrijden of fitness) is mijn haar nat van het zweet en als dat opdroogt wordt het vet en plakkerig.
Hebben jullie daar dan geen last meer van?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 12:40

Josien_ schreef:
En hoe gaat dat met sporten? Ik kan mijn haar best lang niet wassen maar zodra ik gesport heb (Paardrijden of fitness) is mijn haar nat van het zweet en als dat opdroogt wordt het vet en plakkerig.

Ik rij 2x in de week en was mijn haar na het rijden met enkel water. Af en toe gebruik ik een natuurshampoo van Livera waar niks in zit.
Verder gebruik ik geen stylingproducten.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:20

Ik gebruik haast geen stylingsproducten meer, omdat mijn haar van zichzelf nu onwijs veel slag heeft, soms gebruik ik wat wax of mouse en dat spoel ik dan de dag erna gewoon met water uit.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:27

Josien_ schreef:

Wat is de rede dat je zonder shampoo wil gaan wassen?
Ik wil bijvoorbeeld gezonder haar wat niet pluist, beetje krom als ik dan ga stijlen en krullen want dan beschadig ik het alsnog. Wel kan ik stylingsproducten gebruiken zonder sulfaten, siliconen e.d. Gebruik ik gewone stylingsproducten dan kan ik net zo goed met shampoo wassen