Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
secricible schreef:Het artikel van Hannanas hier boven is hard, maar wel de waarheid: obesitas ontstaat alleen bij een enrgie-overschot. Als je dus echt zo weinig eet, betekend dat dat jou lijf al heel snel een energie-overschot heeft.
Shadow0 schreef:secricible schreef:Het artikel van Hannanas hier boven is hard, maar wel de waarheid: obesitas ontstaat alleen bij een enrgie-overschot. Als je dus echt zo weinig eet, betekend dat dat jou lijf al heel snel een energie-overschot heeft.
Volgens mij is dat niet waar. Ten eerste is het bij iemand met cvs/me duidelijk dat er geen 'energie-overschot' is. Het gaat dus meer dat voedsel en voorraden niet kunnen worden aangesproken op de juiste manier.
(Stel... je hebt een vliegtuig met twee brandstoftanks, in elke vleugel een. Alleen het knopje waarmee je van de ene naar de andere tank over kunt schakelen werkt niet goed. Het heeft dan geen zin om de linkertank vervolgens niet vol te gooien, zodat het vliegtuig wel op de rechtertank over 'moet' gaan. Als dat niet kan, dan kan dat niet en stort het vliegtuig gewoon neer, wegens gebrek aan brandstof.)
En die analogie is volgens mij wel degelijk van toepassing. Een lichaam dat het al erg moeilijk heeft nog minder geven zou wel eens vooral tot flinke schade kunnen leiden omdat allerlei onderdelen nu nog minder energie hebben om mee te werken, terwijl het de voorraden gewoon niet aan kan spreken omdat dat mechanisme niet goed functioneert. Er zijn mensen met obesitas die op hetzelfde moment ook ondervoed zijn.
Als alternatief zou dan een orthomoleculair arts zijn die het onderzoek wat grondiger aanpakt, er voor zorgt dat je voldoende vitaminen en andere dingen die je nodig hebt binnenkrijgt voor die specifieke situatie (en niet de ADH, want die is voor gezonde mensen), de hormonen eens goed nakijkt, vooral ook met het idee om subtielere verstoringen op te sporen (ipv alleen maar de noodsituaties, wat veel reguliere medici doen), die snappen dat sommige dingen niet uit de test komen, die inzetten op het herstel van de darmflora, zodat die in elk geval z'n werk weer kan doen in het op de juiste manier voorbewerken van je voedsel, etc.