Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:15

Nee hoor. Wat ik je zou adviseren is zelf je doelen uitrekenen, op internet zijn talloze plekken waar je dat kan doen. die voer je in en MFP is perfect om vervolgens bij te houden wat je doet.
Ik heb zelf gewoon berkend dat ik inclusief mijn beweging 1600kcal mag hebben en ook berekend welk deel daarvan eiwitten, vetten en koolhydraten en gebruik MFP nu om dagmenu's uit te werken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:16

Nee maar je moet wel zelf ook blijven nadenken :D Reken anders eens je bmr in totale rust uit.

Zo, ik heb eh... Goed gebruik gemaakt van m'n cheat day :+ Vriend kwam terug van wintersport dus die heb ik opgehaald van het vliegveld, was bijna te laat dus heb snel 2 crackers met salami, een peer en een kop groene thee genomen. Geluncht bij de McDonald's onderweg naar huis, net los een plakje ham en een peer gehad en vanavond wordt het een paar biertjes en pizza := Maar goed, ik ben de hele week streng geweest dus het mag vandaag.

Saul

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:21

Mijn bmr heb ik een aantal weken terug berekend die zat op 1407 dan is 1540 wellicht idd aan de lage kant om ook op te werken ed.

Pff wat is het toch moeilijk. Haha

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:23

Mijn cheatavondje is een lekker stokbroodje en blokjes kaas op de bank. Zooooooo aan toe.

Tyrcanol, hoeveel beweeg je? Heb je een actieve baan? Fiets je naar je werk? Sport je veel enz?
Ik heb een BMR van 1540 en "leef" op 1600kcal en dat gaat prima hoor :) je eet dan genoeg om je ruststofwisseling op gang te houden en je activiteit haal je uit je reserves (vetmassa dus). Ik ben redelijk actief (sport 3-4x per week, heb een zittende baan waarbij ik regelmatig ook rondloop en ga met de auto naar het werk, loop wel met de honden 3x dd). Op dit patroon viel ik ongeveer 0,5kg per week af en bouw ik nu langzaam spiermassa op en verlies vetmassa.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:28

Ik heb een baan waarbij ik continu sta en loop.
Best zwaar werk.

Daar naast voer en mest ik iedere avond de paarden (12) en stallen.
Savonds fiets ik een uur a anderhalf 20kmh

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:35

Dan zou ik rond de 1700kcal gaan zitten, kijken hoe je daar op afvalt. Als dat meer dan 0,5kg per week is zou ik het wat opschroeven, als je minder afvalt kun je altijs nog naar 1600kcal zakken :)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:37

Goed idee.
Harstikke bedankt :)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:36

Mag ik ook meedoen?

Mijn voornaamste doel is fit en gezond zijn. Ik kamp al jaren met vermoeidheid en fibromyalgie klachten en merken dat gezond eten en bewegen mij enorm goed doet.

Laatst op mijn sportschool een gezondheid scherm gehad, het was allemaal niet dramatisch, bmi was okee maar het is allemaal op het randje. Moest vooral meer drinken en mijn buikvet was aan de hoge kant.

Voor het drinken heb ik twee grote drankflessen aangeschaft, een met een fruit infuser en een met een citruspers aan de onderkant. Ik kom nu makkelijk aan 2 liter per dag.

Ik sport 3x per week onder begeleiding, cardio en kracht training. Verder wandel ik regelmatig en wil ik zsm mijn fiets maken zodat ik die ook weer kan gebruiken.

Ik doe niet aan diëten want daar heb ik de discipline niet voor maar ik zou het ook jammer vinden als de afgevallen kilootjes er weer aan vlogen als ik ermee stop.

Ik zie hier veel dingen als calorieën, macro's, bmr enz langs komen, daar snap ik nu echt de cocosnoten van :') ik denk dat ik daar helemaal in zou doorslaan... Misschien kunnen jullie adh van mijn lijstje mij kunnen vertellen of ik in de juiste richting zit?

Mijn eetlijstje van vandaag:

O: flinke kom rijstepap met honing
T: een abrikoos, een kop bouillon en 6 amandelen
L: 3 meergranen crackers met ham, kaas en filet American
T: paar druiven, (zelfgebakken) wortel/prei koek en 6 amandelen
A: pasta carbonara en als toetje een klein stukje cheesecake (moest op :o )
T: 4 eetlepel kwark met een eetlepel lijnzaad en 2 rijstwafels met een flinterdun laagje pindakaas

Het zou mooi zijn als ik wat zou afvallen. Ik ben 1,75 en weeg momenteel 75 kilo, zou terug willen naar de 70 alles eronder zou ook mooi meegenomen zijn. Het buikvet moet vooral een flink stuk minder en mijn buik mag wat strakker :o
Dit hoeft niet perse voor de zomer ofzo als ik maar wat resultaat zie haha

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:10

Ik vind het zelf heel lastig om aan meer calorieën te komen met gezond eten. Ik eet dan heel weinig, dan een stuk taart (op een verjaardag gister) met een hoop hapjes en dan weer heel weinig. Zo blijf ik dus wel binnen m'n calorieën (hoop ik) maar gezond is het natuurlijk niet.

Volgens zo'n calculator verbrand ik 1500 kcal op een niks-doe-dag. Hoeveel calorieën moet ik dan dagelijks eten? 1200 lijkt me een beetje weinig :P Maar 1500? Of 1700?

En ik wil natuurlijk gezond aan die calorieën komen.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:11

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:17

Hallo allemaal mag ik mij ook melden?
Leuk topic iedereen op zijn eigen manier en heb al wat tips gezien die ik zelf zou kunnen gebruiken!

Ik wil graag afvallen tot 65 kilo ben 172 ik begon op 72 kilo
Zit nu op 66 dus mijn doel is in zicht maar ga lekker zo door.

Doe meer buikspier oefeningen, eet geen ongezonde snacks meer en drink meer water.
Als ik ergens zin in heb neem ik dat wel gewoon en let de dagen daarna weer even op.
Heb er geen tijd aan gehangen maar in shape voor de bikini is natuurlijk altijd fijn!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:18

Maar met die lengte en dat gewicht ben je toch al aardig in shape denk ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:19

benj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:20

Ja hoor maar mag allemaal nog wel wat strakker haha
Ik ben nu ook fitter en vind de nieuwe manier van eten ook wel fijn zo meer regelmaat.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:21

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:50

Vaak als mensen moeite krijgen voldoende kcal te eten, eten ze te weinig vet. Bekijk eens in MFP op fatsecret of dat voor jou ook is en voeg in dat geval wat meer nootjes toe, avocado enz. Zoek naar gezonde vetten.
Vergeet bij het avondeten niet je bakvet toe te voegen aan je kcal, dat kan ook nog schelen :)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:05

Ik zit volgens mijn Fatsecret vandaag op 1600 cal waarvan 62,33 vet. Ik eet 2x per dag amandelen en 2 (zelfgebakken) havermout koekjes met nootjes erdoorheen.

Ik ga vanmiddag een uurtje wandelen en doe nog een 7 min workout.

Zit ik dan okee? :o? Nog best lastig dit :')
Ik moet wel opletten dat me dit niet gaat beheersen, het moet niet obsessief iets worden. Ik wil gewoon gezond en dit zijn :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:15

Wat ik geleerd heb is je BMR (absolute rust, dus berekend zonder activiteiten) x 1,5 te doen, en daar 300 kcal onder.

Dus voor mij: 1450 x 1,5 = 2175 - 300 = 1875. Ik zou dus 1875 kcal per dag moeten eten om gezond en verantwoord af te vallen.

Als ik dan bijvoorbeeld ga sporten en ik verbrand 700 kcal moet ik die er wel alsnog bij eten anders dan zit ik weer veel te laag. Geldt ook voor 100 verbrande calorieën in de sportschool.

Alle overige dagelijkse activiteiten kijk ik dan niet naar, zoals lopen naar de wc, schoonmaken, blabla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:17

benj schreef:
Ja hoor maar mag allemaal nog wel wat strakker haha
Ik ben nu ook fitter en vind de nieuwe manier van eten ook wel fijn zo meer regelmaat.

Strakker word je door krachttraining te doen. Buikspieroefeningen zijn niet zo heel nuttig, voor een sixpack zul je je vetpercentage moeten verlagen.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:19

Dankje voor je heldere uitleg kayleigh!

Ik ga eens uitrekenen, ben bang dat ik dan echt meer moet eten haha. Vind dat ik er nu al best veel in stouw :')

Maar ga toch proberen het een beetje los te laten, anders word het een moetje en zal het moeilijk word discipline te houden mezelf kennende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:22

Klopt, ik merk aan mezelf dat als ik er teveel mee bezig ben ik obsessief word. Dat is natuurlijk niet goed :D Ik probeer dus steeds vaker op gevoel te eten. Inmiddels weet ik wel de producten waar goede vetten en veel eiwitten inzitten bijvoorbeeld. Dus ik probeer met gezond verstand mijn voeding te bepalen en af en toe check ik in MFP of ik ook werkelijk rond de goeds koers zit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:30

Kayleigh, die dagelijkse activiteiten zitten bij jou in die 1,5 waar je mee vermenigvuldigd. Dat is je PAL waarde (physical activity level). Die is niet voor iedereen gelijk en hangt er vanaf hoe actief je bent. Voor mij ligt de PAL op 1,2 zonder sporten doordat ik met de auto naar het werk moet en veel zit op mijn werk. Iemand die bijvoorbeeld in de bouw werkt en naar zijn werk fietst kan op een PAL van 1,7 zitten bijvoorbeeld.
De hoeveelheid die je in mindering brengt mag je opvoeren tot 500kcal per dag (dat is 0,5kg afvallen per week), mits je daarmee niet onder je BMR gaat eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:27

caboclo schreef:
idd paardrijden niet helpende voor het afvallen
echter is dit voor mij wel weer echt iets nuttigers dan bankhangen
en iedere keer als ik maar een half uurtje gereden heb barste ik weer uit van de spierpijn
nu is het allemaal nog ff wennen gezien ik vanaf 0 moet beginnen (na de klap van mn zwangerschap)
ben ik kwa energie 0,0 en kwa conditie ook 0,0 dus ik hou het nog even zo wil wel weer gaan skeeleren maar ik ben weer zo een muts van ik wil niet alleen.. dus k kijk nog ff hoe of wat
helaas ben ik niet inbezit van een rijbewijs dus kan ik ook niet zomaar zegge van k ga daar ff naar toe (vriendin woon ander dorpje)
dusja we houden het nog even safe hihi

Ik denk wel dat je door veel paardrijden strakker wordt, maar echt afvallen denk het niet nee. Tenzij je heel erg op je eten let dan misschien wel weer omdat het toch beweging is.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:31

Secricible bedankt voor die uitleg. Ik heb het 'op gevoel' gedaan qua aantal calorieën en met deze berekening kom ik daar ook op uit. Fijn om te weten :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:32

Toen ik mijn pony net kreeg ben ik 8 kilo afgevallen.
En dat was alleen maar doordat ik van 1x per week naar 5/6 keer per week rijden ging. Dus denk wel dat het effect heeft, ligt alleen aan de situatie.