acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:09

Doubtless schreef:
Een sfeer van steun en openheid? In ons gezin werd zo omgegaan met eten vanuit welvaart, niet vanuit depressies en ellende. Ik had gewild dat iemand de ballen had gehad om mijn ouders aan te spreken op de situatie :j

1. hoe weet je dat niemand je ouders heeft aangesproken? Misschien zijn er mensen geweest die dat wel hebben gedaan en hebben je ouders simpelweg niet geluisterd en vervolgens het contact met diegene verbroken.

2. je kunt iemand ergens alleen op aanspreken als er ook vertrouwen is. In verreweg de meeste gevallen worden botte opmerkingen gemaakt door mensen die er helemaal niks mee te maken hebben - zij zaaien alleen maar onvriendelijkheid. De kans dat zo'n willekeurige opmerking van een willekeurige omstander je ouders anders had doen handelen is echt heeeel klein.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:13

quera schreef:
Ik heb wel eens personen horen zeggen( gelukkig niet tegen mij). Zou je niet wat anders nemen want je bent al zo dik/dun.

Nou sorry dan denk ik waarom bemoei je je ermee. Zeker als je de persoon niet goed kent. Het kan erg kwetsend zijn voor diegene. Ongeacht of het een dik of dun persoon betreft

Dan zeg je dat toch?
"Dat kan ik zelf prima bepalen. Ik ken jou amper, ik vind het niet prettig dat je je bemoeit met mijn eetgewoonten en zou het prettig vinden als je dat de volgende keer niet meer doet." Lijkt me sterk dat diegene het dan de volgende keer weer vraagt.

Omdat mijn ouders zeggen dat niemand ze er op aangesproken heeft Shadow ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:14

Mijn vraag is dan waarom bemoei je je er al in eerste instantie mee?

Doubtless

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Dat kan je natuurlijk ook gewoon vragen. Het antwoord daarop heb ik niet, daarvoor zul je moeten zijn bij diegene die je de vraag stellen.

dromertje2

Dat heb ik inderdaad gedaan, wees gerust. Ik zal dan zeker mijn mond niet meer houden en ze van antwoord dienen en daarna mijn lekker stuk taart vol met suiker met smaak opeten :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:16

Doubtless schreef:
Dat kan je natuurlijk ook gewoon vragen. Het antwoord daarop heb ik niet, daarvoor zul je moeten zijn bij diegene die je de vraag stellen.

Jij zegt dat je dat zou doen. Dus aan jou de vraag. Waarom bemoei je je überhaupt al met de persoon die wat ongezonds/gezonds eet

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:18

Ik zou het echt heel erg op prijs stellen als je mijn posts eens goed door gaat lezen.

Doubtless schreef:
Ik ben opgegroeid in een gezin waar men vraagt om een 2e of 3e stuk taart en een toetje met 8 bollen ijs besteld wordt. Mij zal je dus nooit "zou je dat wel doen?" horen zeggen.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:20

Doubtless schreef:
Ik ben opgegroeid in een gezin waar men vraagt om een 2e of 3e stuk taart en een toetje met 8 bollen ijs besteld wordt. Mij zal je dus nooit "zou je dat wel doen?" horen zeggen.

Ik ben ook opgegroeid in een gezin waar m'n zus jarenlang gruwelijk gepest werd om haar gewicht. Waar we minimaal 1x per week met een halve liter B&J per persoon voor de tv zaten. Een gezin waarin mijn vader, met ruim 20 kg overgewicht, 3x een hartaanval heeft gehad. En meerdere keren bewusteloos is gevallen zonder zich in te spannen omdat hij niet geen adem kreeg. Een gezin waar diabetes een grote rol speelt en tegelijk volledig genegeerd wordt. Waar de sausbakjes van het dessert worden uitgelikt. Daar vind ik een heleboel van. En ik word er echt heel erg moe van dat iedereen hier roept dat je niet mag veroordelen en je mening voor je moet houden.

En je laatst stuk? Daar zeg je dat je daar hier moe van wordt. Dan neem ik aan dat je het buiten het topic wel doet

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:22

Betekent niet dat ik op een dik iemand af stap om mijn mening eens even lekker te ventileren. Voordat ik mijn mond opentrek probeer ik me heel bewust af te vragen hoe relevant mijn commentaar is. En die is niet relevant in deze mogelijke situaties. Maar dat betekent niet dat ik geen mening heb. Met mijn laatste stuk bedoel ik dat ik er moe van word dat mensen hier roepen dat je geen mening moet vormen op basis van uiterlijk/gewicht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:33

Een mening hebben mag, maar je schrijft letterlijk en ik citeer " En ik word er echt heel erg moe van dat iedereen hier roept dat je niet mag veroordelen en je mening voor je moet houden."

Wat bedoel je daar dan mee, er staat dus letterlijk dat je er moe van wordt dat je je mening voor je moet houden??

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:46

Ik vind sowieso dat men ieder in zijn waarde moet laten, het gezegde is niet voor niets andermans boeken zijn duister te lezen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:48

Ik voel me behoorlijk ongemakkelijk door de manier waarop een aantal mensen denken...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:50

Winged schreef:
Die drang naar een koekje heeft meer te maken met de verslaving aan suiker.

Suiker is niet verslavend.

Je hersenen kunnen maar op 1 brandstof draaien en dat is glucose.

Maar je hebt er niet steeds meer van nodig en er zijn ook geen ontwenningsverschijnselen.

Wel kan je de zoete smaak erg missen en minder gewent zijn aan minder zoete of geheel andere smaken.
Dat kan je wel als vervelend ervaren maar het is zeker niet hetzelfde als de ontwenningsverschijnselen bij een verslaving.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:51

Ik heb het niet helemaal juist geformuleerd. Ik heb namelijk die behoefte om mijn mening 1 op 1 te ventileren niet. Wat ik bedoel is dat ik er moe van word dat je geen boe of bah mag zeggen over overgewicht (ongeacht de toon, naar mijn ervaring) of mensen zijn beledigd. Naar mijn idee is overgewicht onnodig een onderwerp (geworden/aan het worden) dat met zijde handschoentjes aangepakt wordt en door de houding van dikke mensen steeds meer acceptatie krijgt. Ik snap niet waarom er niets over gezegd mag worden. Als je een kleur draagt die je niet staat, dan wil je dat toch horen (op vriendelijke wijze)? Als je een broek draagt waar je figuur vreselijk in uitkomt, dan hoor je toch graag hoe het beter kan? Als je elke avond twee flessen wijn opdrinkt vind je het toch fijn als iemand het belletje 'ik ben een alcoholist aan het worden' laat rinkelen? Of is er echt een grote groep mensen die niet graag op z'n best is en daar gewoon niets over wil horen van zijn/haar omgeving?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:52

chanicha schreef:
Ik vind sowieso dat men ieder in zijn waarde moet laten, het gezegde is niet voor niets andermans boeken zijn duister te lezen.

Je kunt ook op vriendelijke wijze een gevoelig onderwerp aankaarten toch :) ? Je hoeft het niet te doen zonder iemand in z'n waarde te laten. Mijn ervaring is echter dat het dan ook niet 'kan'.

Qimm: Als dat door mij komt dan spijt me dat. Dat is niet mijn intentie.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:53

Doubtless schreef:
Ik heb het niet helemaal juist geformuleerd. Ik heb namelijk die behoefte om mijn mening 1 op 1 te ventileren niet. Wat ik bedoel is dat ik er moe van word dat je geen boe of bah mag zeggen over overgewicht (ongeacht de toon, naar mijn ervaring) of mensen zijn beledigd. Naar mijn idee is overgewicht onnodig een onderwerp (geworden/aan het worden) dat met zijde handschoentjes aangepakt wordt en door de houding van dikke mensen steeds meer acceptatie krijgt. Ik snap niet waarom er niets over gezegd mag worden. Als je een kleur draagt die je niet staat, dan wil je dat toch horen (op vriendelijke wijze)? Als je een broek draagt waar je figuur vreselijk in uitkomt, dan hoor je toch graag hoe het beter kan? Als je elke avond twee flessen wijn opdrinkt vind je het toch fijn als iemand het belletje 'ik ben een alcoholist aan het worden' laat rinkelen? Of is er echt een grote groep mensen die niet graag op z'n best is en daar gewoon niets over wil horen van zijn/haar omgeving?

Waar ik me mateloos aan irriteer is dat je het alleen over dikke mensen hebt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:54

Tja het topic heet toch acceptatie mensen met overgewicht? Welke groep laat ik buiten beschouwing dan?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:54

Doubtless schreef:

Kijk, mijn vader heeft een probleem met alcohol en hoe vriendelijk ik het ook breng, het heeft geen nut, het doet juist het omgekeerde. Hij gaat daar niet minder om drinken. En hij vind het helemaal niet fijn als er iemand daar iets over zegt. En wat doet hij dan, hij gaat nog meer drinken.

Dus goedbedoelde raad kan heel vaak het omgekeerde effect hebben en wat heb je daar mee bereikt?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 23-02-15 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:55

Uhm het gaat al zo'n 20 pagina's over ondervoeding en overgewicht.

En als je de behoefte niet hebt om 1 op 1 je mening te geven waarom dan boe of bah zeggrn

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 10:59

Doubtless schreef:
chanicha schreef:

Je kunt ook op vriendelijke wijze een gevoelig onderwerp aankaarten toch :) ? Je hoeft het niet te doen zonder iemand in z'n waarde te laten. Mijn ervaring is echter dat het dan ook niet 'kan'.

Qimm: Als dat door mij komt dan spijt me dat. Dat is niet mijn intentie.

Niet specifiek door jou. Het is gewoon onaangenaam dat er vanuit wordt gegaan dat mensen met overgewicht per definitie ongezond eten. Dat is lang niet altijd het geval. Maar dan word je al meteen aangekeken als je zomers eens een ijsje eet van, 'zie je wel, vetklep. Daarom ben je zo dik' Pffff
Laatst bijgewerkt door Qimm op 23-02-15 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:00

chanel1985 schreef:
Kijk, mijn vader heeft een probleem met alcohol en hoe vriendelijk ik het ook breng, het heeft geen nut, het doet juist het omgekeerde. Hij gaat daar niet minder om drinken. En hij vind het helemaal niet fijn als er iemand daar iets over zegt. En wat doet hij dan, hij gaat nog meer drinken.

Dus goedbedoelde raad kan heel vaak het omgekeerde effect hebben en wat heb je daar mee bereikt?

Ik ben voornamelijk benieuwd naar wat je daarvan vind & jij het graag anders had gezien...

Quera: Omdat het vreselijk slechte eetgedrag van mijn omgeving effect heeft op mij. Ik geef om mensen wiens levensverwachting sterk negatief beïnvloed wordt door hun eetpatroon. En met mij tientallen anderen. Ik zou het prettig vinden als het onderwerp bespreekbaar was, er bewustzijn gecreërd zou kunnen worden en we niet binnen een aanzienlijke tijd afscheid hoeven te geven van diegene omdat de aders zodanig dichtgeslibd zijn dat de bloedtoevoer ermee is gestopt. Ik weet eigenlijk niet zo goed van wie dit egoïstisch is, van mijzelf of van die ander :) .

Dit geldt net zo goed voor ondervoeding: heeft een negatieve invloed op de levensverwachting en zou een onderwerp moeten zijn dat gewoon bespreekbaar is. Maar naar mijn idee ligt daar een minder groot taboe op dan op overgewicht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:03

Is dat dan al niet voldoende besproken in de tal van andere topic's die er lopen over dit onderwerp, moet het dan nogmaals voor de honderdste keer besproken worden?
Door die vele topic's is het al bespreekbaar geweest en kan je daar nog altijd verder bespreken. Door er zoveel topic's over te openen, creëert men zelf tegenstand.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:05

Tijdje geleden zag ik nog iets interessants op tv, heb alleen geen idee meer hoe dat programma heette. Er werden test gedaan met ratten, eerst mochten ze onbeperkt suiker eten, wat ze eerst ook deden (later herstelde dit zich), ze kwamen niet extra aan in gewicht, hetzelfde werd met vetten gedaan, dat werkte net zo. Het probleem ontstond pas toen vet en suiker samen werden verstrekt, de ratten kwamen enorm aan en er kwam geen rem op de hoeveelheid eten. Blijkbaar is het dus de combinatie welke verkeerd werkt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:07

chanel1985 schreef:
Is dat dan al niet voldoende besproken in de tal van andere topic's die er lopen over dit onderwerp, moet het dan nogmaals voor de honderdste keer besproken worden?
Door die vele topic's is het al bespreekbaar geweest en kan je daar nog altijd verder bespreken. Door er zoveel topic's over te openen, creëert men zelf tegenstand.

Dat werkt twee kanten op ;) Door het niet voor de honderdste keer te bespreken wordt er tegenstand gecreëerd bij mensen die minder weet hebben van overgewicht. Schijnbaar is het nog niet voldoende besproken in de tal van andere topics, anders had TS het topic niet geopend denk ik.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 11:12

Hoeveel topic's worden er niet geopend met een onderwerp dat al meermaals is besproken omdat ts niet eerst heeft gezocht naar soortgelijke topic's?