zieke/revaliderende medebokkers gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Re: zieke/revaliderende medebokkers gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:36

Dat is ook weer een fijn vooruitzicht! Goed dat je toch al wat beter hebt geslapen!

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:49

Ik heb al een tijdje niet gereageerd wel meegelezen, over het algemeen voel ik me goed ben ook weer langzaamaan begonnen met werken. Dat gaat helaas niet goed, ik heb verleden week een halve wijk bezorgd (postbezorger) en heb daarna 2 dagen niet meer kunnen lopen. Momenteel mag ik binnen werken.

Ik heb 14 dagen geleden gehoord van de dermatoloog dat mijn bloed niet goed was.. en zo werd ik weggestuurd ik moest maar afwachten..
Afgelopen woensdag naar de hematoloog geweest, die had geen goed nieuws vooralsnog kunnen ze niks voor me doen. Ik heb tromboflebitis aanverwant aan trombose en bovendien veel pijnlijker dan trombose aldus de hematoloog. Zij vond dat de ha of dermatoloog mij al veel eerder had moeten doorsturen.. Na 10 weken helpen spuiten of bloedverdunners niet meer. (schijnbaar stolt mij bloed te snel en word stroperig momenteel zijn er 2 aders verstopt waardoor ik de ontsteking in mijn been heb)
Ik moet rekening houden dat het minimaal 4 tot 6 maanden of langer gaat duren eer de ontsteking geheel weg is.. Bovendien moet ik er rekening mee houden dat dit graag terug komt en het is erfelijk..
Ik moet nu nog een echo van mijn aders krijgen, het vaatonderzoek vond zij niet genoeg duidelijkheid geven en ik heb opnieuw bloed moeten laten prikken om een nog duidelijker bloed beeld te krijgen. Als ik ook nog een andere stollingsvariant erbij heb dan moet ze me wel gaan helpen/ behandelen..
Het enigste positieve aan het verhaal is dat ik weer mag gaan beginnen met paardrijden.. De arts had gelijk iets van moet je doen, je voelt zelf wel hoe het gaat en misschien kan je er maar 5 minuten erop zitten maar gewoon doen..

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:04

Oh bah wat vervelend nieuws :( hopelijk kunnen ze je snel wat helpen dat je je beter voelt :(

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:05

Wat een rottig nieuws... Ik vind het fijn voor je dat je wel mag gaan rijden. Probeer daar even je energie uit te halen. Een digitale knuffel van mij! :(:)

Ik heb vandaag een redelijke dag. De extra pijn lijkt af te nemen gelukkig. Zondag zou ik foto's maken van mijn kleine neefje. Ik kijk daar wel echt naar uit maar mijn gevoel zegt dat ik het gewoon moet doen maar mijn verstand zegt dat het niet zo'n goed idee is om die foto's te gaan maken.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:08

pff wat een rottig nieuws flitzz hopelijk kunnen ze je snel helpen want dit is ook niks zo

ik ben toch vandaag inplaats van morgen naar stal gegaan morgen zou het echt rot weer worden
dus vandaag dacht ik lekker in het zonnetje dus niet :( heb 4 keer moeten stoppen op de heenweg om op adem te komen en op stal heb ik heel even gezeten

gelukkig was een van de eigenaresse er en heb hele liefe stalgenootjes die me hielpen :D

daarna nog even heeel erg eigenwijs naar de groenteboer geweest die gelukkig op de weg zit die ik moet fietsen heb wat poot uien en tuinkers en snijbonen gehaald om te zaaien enz

voor mij word het de komende dagen rustig aan doen :) maar komt vast wel goed heb nu wel heel erg last overal van maar das me eigen schuld en nu gewoon maar goed uit rusten :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:53

Flitzz, wat een naar nieuws en ontzettend irritant dat alles eromheen dan ook nog eens zoveel tijd moet kosten. Dat is een ding waar ik me weleens over op kan winden, hoewel ik verder van mening ben dat onze zorg doorgaans best oké is, het duurt vaak gewoon lang voor je op de juiste plek zit en/of je de goede doorverwijzing hebt.

Maatje, één van de dingen ze me probeerden te leren in revalidatie was het doseren van activiteiten en dat als je wist dat je iets wilde waar je eigenlijk niet genoeg energie voor had, dat je rust vooraf en achteraf plande én jezelf bewust was van het feit dat je over je grenzen heen zou gaan.
Van continu de piek opzoeken en daarna weer een paar dagen bijkomen wordt geen enkel lijf ooit beter, dus is het zaak om proberen uit te vinden waar je basis-energie ongeveer ligt, wat je daarmee kan zonder finaal in te storen en bekijk dan per activiteit of het je waard is om eroverheen te gaan.
En hoewel ik persoonlijk bij jouw laatste berichtje denk 'waarom nog naar die groenteboer, je zegt al dat het eigenwijs was?' kun je dat zien als bewust over de grens heengaan.
Leverde het je op wat je wilde en was het het waard of bedenk je nu je rust neemt dat je dat zaaigoed zo nodig moest hebben, maar er nu nog niets mee kan, omdat je de puf niet hebt en had je het misschien dus wel anders in kunnen delen?
Niet om te betuttelen, maar om je een kijk te geven op welke roofbouw je op je eigen lichaam kúnt plegen. Als je (chronisch) ziek bent zit het 'nog even dit of dat doen' er vaak niet meer in, en of dat weer terugkomt bepaal je voor een deel zelf. Keer op keer grenzen overschrijden zorgt voor een steeds langere hersteltijd en leidt in de meeste gevallen tot een neerwaartse spiraal.
Iets waar ik zelf ook neiging toe heb, al was ik toen ik begon aan die reva al wel erg bewust van het feit dat ik simpelweg niet alles wat ik maar wilde (en ook de helft daarvan) domweg niet meer kon doen. Ik mik nu op een uur of 4 per dag dat ik werkelijk actief kan zijn en die uren trek ik dan om niet weer over een grens te gaan dan het best op in 4 losse uren, met bedrust tussendoor.

Maar goed, dit weekend zelf fors alle grenzen overschreden, dus ook na een half jaar intern zitten op de revalidatie en nu al een jaar poliklinische doe ik het ook nog weleens, maar dan wel heel bewust. En dit was het waard, enige waar ik van baal is dat mijn elleboog nu ook weer enorm dik is; die had ik niet ingecalculeerd en voelt gewoon naar. Bovenop de rest. :P

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:33

Ik heb hier zeker van geleerd en dat was blijkbaar ook heel hard nodig weet nu wel dat ik echt niet daarheen had moeten gaan :o moet ook echt beter luisteren naar mijnlichaam ik ga ook zeker wwetenover de streep heen en heel erg bedankt voor je bericht want dat heeft mijn ogen ook aardig geopend

Moet nu alleen wel wachten tot vrijdag tot mijn arts kan bellen want die is op vakantie

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:42

Och, we leren allemaal door vallen en opstaan. Al doe ik dat vallen dan vaak wel heel letterlijk, zucht.
Ik denk dat de wil vaak sterker is dan ons lichaam. En we leren vaak ook van kleinsaf dat je dingen echt wel kunt als je maar graag genoeg wilt. En soms is dat wel waar, maar als je gezondheid het af laat weten is dat een lastige instelling. ;)
Een goede gezondheid begint bij goed voor jezelf (laten) zorgen, iets waar naar mijn ervaring veel chronisch zieken niet zo goed in zijn. O:)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:45

Ik kreeg gister zelfs bijna een knal voor me kop van mijn vriend toen ik hem vertelde wat ik vrijdag had gedaan :o maar gelukkig snapte hij het wel maar mag dat niet meer doen van hem en mijn ouders ik moet gewoon elke dag kijke van kan ik dit of niet zo niet dan niet zo wel ja dan wel

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:51

Begin per dag, of per weekend, maar mij helpt het bijvoorbeeld om te kijken wat ik deze week wil/moet doen. Dan maak ik daar keuzes voor met een aantal dingen die echt moeten (zoals therapie op dinsdag) en een aantal dingen die ik graag wil en een aantal dingen die eventueel kunnen als mijn lichaam het toelaat. En als ik dan een heel goede dag heb, die energie niet meteen driedubbel opmaken aan van alles wat er nog lag, want dan krijg je weer die rekening en heb je eigenlijk nog niet kunnen genieten van je goede dag.
Ach, het is zo'n spel van grenzen zoeken, ervaren, leren wat er echt toe doet. Ik denk niet dat iemand daar ooit in is uitgeleerd. Net als paardrijden eigenlijk, daar ben je ook nooit mee klaar. /3

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 19:58

En het is zo moeilijk :(
Ga wel echt me best doen om per dag enz te kijken
Ben benieuwd of het me gaat lukken
Maar zit nu al bijna twee maanden thuis en dan word ik er echt zo gek van
Probeer me wel echt in te houden maar afentoe

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 20:51

Het is heel lastig te doseren van activiteiten. Maar is wel belangrijk.

@flitzz: wat een rotnieuws zeg sterkte. Hoop dat je er met 4 maanden vanaf bent...... balen dat ze er zo laat achter komen.

Gisteren na mijn nacht gelijk doorgegaan en rondje gereden. Maar ooh wat was het koud. Halverwege trok letterlijk alle kracht weg. Rondje af kunnen maken maar daarna slecht geslapen. ook nog arm afgekneld gezeten....... Vandaag gaat het weer beter gelukkig. Wel in de bak gereden.
Ben bezig met nog 1 dienst te ruilen dan heb ik gewoon 2 weken vakantie als het lukt.
Afgelopen 2 nachten extra gewerkt ivm tekorten. Was ook gewoon teveel denk ik. Maar op zich rustige diensten gehad dus viel ook wel weer mee.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:23

Hoi,allemaal
Dreamybol, mooi verwoord.
Ik heb mezelf ook al overzet. Vandaag geprobeerd om zonder pijnstillers te doen, maar heb er nu toch net een genomen om te kunnen slapen zo meteen.

Maatje, ik,begrijp de frustratie, maar toch beetje voorzichtig zijn hoor :(:)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:13

Het verdelen van energie is iets wat ik ook heb moeten leren in het revalidatiecentrum. Ik moest een aantal dagen bijhouden wat ik deed, zelfs het toiletbezoek moest worden vermeld. (Geloof me na 3 maanden revalidatiecentrum ken je geen gene meer.)
Die schema's ging ik dan doornemen met de ergotherapeut. Je krijgt op die manier echt heel goed zicht op je dagelijkse activiteiten. Je word gedwongen om kritisch naar je dagen te kijken. Ik heb daar wel van geleerd maar het lukt echt lang niet altijd.

Gisteren was daar weer een mooi voorbeeld van. Mijn broertje kwam met vrouw en kind langs. Ik zou wat foto's maken. Vriend en broer hebben de studio klaar voor gebruikt gemaakt maar ik kon het niet laten om toch wat te doen, FOUT. Ik heb wat foto's gemaakt en ben doorgegaan waar ik eigenlijk had moeten stoppen maar omdat ik het zo leuk vond ben ik doorgegaan met als resultaat dat ik nu mijn bed niet uit kan zonder hulp. Ik heb gewoon tot en met woensdag nodig om bij te komen.

Ik zou trouwens echt een moord doen voor een goede nachtrust. Ik slaap altijd heel slecht door de pijn. Gisteren heb ik voor het slapen een dubbele dosis morfine ingenomen. Ik viel vrij rap in slaap gelukkig. Tot om bij half 1 mijn telefoon gaat. Ik schrik me dan echt dood want moeders heeft een hartprobleem en geen enkel zinnig mens belt of appt op dat tijdstip. Het was een berichtje van iemand met het verzoek of ik op haar wilde stemmen tijdens een wedstrijd. Argghh... Ik sliep eindelijk. Ik heb een niet zo heel vriendelijk berichtje teruggestuurd dat ik dat echt niet tof vind. Ik snap dat echt niet, ik zou nooit op dat tijdstip iemand lastigvallen met zo'n stom verzoek.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:26

Al verschrikkelijk om zo gewekt te worden! Eigenlijk zou je alles moeten afzetten, maar ja, als er dan echt eens iets is..
Doe maar voorzichtig met morfine. :=
En nu goed rusten, vrees ik.

Ik had zelfs al moeite om totaan toilet te geraken, nadat ik amper 4 dagen bedrust had gehouden.
Je lichaam verslapt echt heel snel. Was daar ook van geschrokken.

Nu nog kijk ik er soms tegenop om weer op te staan en naar toilet te gaan. Kost echt veel moeite!
Voor de rest houd ik me ook kalm. Juist af en toe was in de machine steken of droogkast. Dat lukt.
Maar meer kan ik echt niet in het huishouden nu.
Ik tel af. Bij eenvoudige breuken zou dat op zes weken moeten geheeld zijn. En het is nu drie weken geleden. Dus hopelijk...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:33

Morfine is niet iets waar je zelf mee moet gaan rommelen. Ik heb mijn standaard dosis en daarnaast mag ik tot een bepaalde hoeveelheid aanvullen. Ik blijf altijd binnen die grenzen, ben veel te bang dat het een keer misgaat...

Je lichaam takelt razendsnel af als je stil ligt.

Ik hoop voor je dat je breuken goed herstellen! Dan zou je nu op de helft moeten zitten. Nog even doorzetten! :(:)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:37

Oh gelukkig. Heb al rare dingen gehoord van die morfine, daarom!

Ja zou hopelijk in de helft zitten nu. Ik hoop het echt! Ik mis mijn werk, mijn collega's en het rijden :(
Kan nu zelfs de paarden niet zelf voeren, of op de wei zetten. Zelfs niet poetsen. Hatelijk.

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:52

goedemorgen

hoe is het hier met iedereen ?

met mij gaat het nu wel oke gelukkig
alleen nu is mijn broer ook ziek die heeft gewoon griep hij heeft koorts alles der op en der aan
nu blijft ie maar zeggen je bent niet ziek je doet nep dus ik zei nee heb ik daarom al ruim twee maanden vaal koorts eet al ruim twee maanden heel erg weinig ben in ruim twee maanden 15 kilo afgevallen

en nu is hij ziek en is het hartstikke erg en moet ik alles voor hem doen want ja ik ben niet ziek

dit gebeurd trouwens alleen als mijn ouders er niet zijn

gelukkig komt mijn moeder zo terug

maar buiten dat heb ik wel een goeie dag wel moe mr voorderest gaat het goed :)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:09

Ah verschrikkelijk! Mannen als ze ziek zijn, gaan ze altijd dood. En niemand is ooit al zo ziek geweest als hun. Uhu...
Niks van aantrekken!

Ik ben redelijk ok. Had daarstraks het idee dat ik lichtjes kon beginnen steunen op mijn rechterbeen :)
Alleen gisteren weer even heel slecht gevoeld. Heb al een tijdje (van voor de val nog) dat ik soms erg misselijk wordt, duizelig en dan krijg ik ook een bloedneus.
Bloed is al getrokken en was in orde. Bloeddruk is ook steeds normaal (12 over 8)
Misschien wat beter eten en regelmatiger, geen idee.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:13

Fijn dat je op zich een goede dag hebt meis! Broertje zijn goed in plagen, misschien neemt hij je in de maling? Ik zou er niet zo zwaar aan tillen.

Coberlina, wat fijn dat je een beetje kunt steunen. Dat gaat dus wel de goede kant op. +:)+
Ik ben ook vaak misselijk van de pijn. Wat mij gek genoeg helpt is goed eten maar ook als de misselijkheid op komt een blikje energy drink of wat cola. De misselijkheid is dan binnen een paar minuten helemaal weg. Niet gezond maar nog altijd beter voor mij dan knuffelen met de toilet pot want ik kom gewoon niet meer omhoog. :')

Ik heb vandaag weer een ouderwetse poedersuiker dag. Kan mijn bed niet uit, weer dubbele dosis morfine. En tot overmaat van ramp laat moeder natuur mij weer minimaal 3 dagen weten dat mijn broedkamer nog wel werkt. ^) Kan dat niet gewoon met een smsje? "Je doet het nog! Tot volgende maand" >;)

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:17

Maar het is al van voor de val. Dus het is niet van de pijn, of de pijnstillers.
In het ziekenhuis ben ik wel eens erg misselijk geweest van de tramadol.

En ik drink ongeveer een halve liter tot een liter cola per dag, dus dat helpt niet meer :D

Aj vervelend van de slechte dag én dan nog dat erbij. Kan je wel missen op deze moment!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:45

Maatje, broers moet je soms maar laten kletsen en ik denk dat jouw broer er ook zo eentje is. Als hij nu hulp nodig heeft, kan ie het normaal vragen en anders laat je hem maar lekker in zijn sop gaarkoken. Vreselijk stom dat hij zich zo gedraagt, maar dat is zíjn tekortkoming en niet die van jou.

Coberlina, pas je wel op met dat steun zoeken of mag het ook van de arts? Liever nog even niet en straks doen als het echt kan dan nu te vroeg weer belasten. Denk dat ik met mijn arm echt wel baat heb gehad dat ik dit keer eens goed naar de artsen en mijn eigen gevoel heb geluisterd. Pijn is echt goed te doen en de bruikbaarheid wordt ook steeds beter.

Tazzey, balen dat het zo'n dag is. Aan de andere kant, het is ook baggerweer, dus hopelijk voel jij je beter als het ook weer is om van te genieten. En wat betreft moeder natuur, ik ben erg blij dat ik haar heb weten uit te schakelen middels mijn mirena. :+

Fysiek is het hier niet zo denderend, veel pijn en uitval, maar om de één of andere reden voel ik me verder best goed. Wat dus wel jammer is, want ik wil dan van alles wat niet gaat, maar goed, ben ook gewoon maar aan het nagenieten. Heb afgelopen 2 dagen maar liefst 2 lessen paardgereden, waaronder één carrouselles op het paard waar ik af was gevallen en gister het het hele uur op mijn eigen paard. Het lijkt of ik nu pas ga beseffen dat ie echt van mij (ahum, ons) is en dat hij, als het goed is, gewoon nooit meer weg gaat.
Ook voor het eerst zonder hulp van mijn man opgestapt, maar gewoon iemand anders gevraagd (er moet iemand naast hem staan, dan staat ie braaf stil, raar paard en aansingelen lukt me nog niet zo goed), want man moest gister onverwachts nog een paard van een ander rijden. Mijn zelfvertrouwen groeit hier gewoon enorm van en ik moet oppassen geen enorme 35-jarige penny te worden die het alleen nog maar over haar knappe puppiepaard kan hebben. :o

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:52

mijn broer weet helaas altijd alles beter na zijn opleiding veiligheid en vakmanschap is het verkeerd gegaan nu probeert ie de baas over mij en mijn ouders te zijn als mijn ouders er niet zijn word ik als die heel boos is geslagen of helemaal verrot gescholden maar goed gelukkig is mijn moeder er weer

en over dat mannen altijd erger ziek zijn als vrouwen en dat ze altijd maar zeggen dat we ons niet moeten aanstellen als we ziek zijn herken ik mijn vriend die kan der wat van hoor maar hij weet inmiddels wel dat als ik voor hem zorg als ie ziek is dat ie dat bij mij ook moet doen

en voorderest ben ik gewoon beetje aan het rommelen met me ah moestuintjes en de rest aan moestuin plantjes enz wat films kijken boeken lezen ookal komt dat onderhand me keel uit zoveel heb ik dat gedaan

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:54

Lekker zo'n broer, weten je ouders dat ie je slaat? :oo

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:57

jupp gelukkig is het vooral de laatste tijd schelden waar ik al blij mee ben me vader is zo boos tegen hem geworden toen is ie met het slaan opgehouden gelukkig

mijn vader en hij hebben ook veel ruzie en mijn broer haat mijn vader zowat en alles wat mijn vader doet is verkeerd mijn moeder en ik staan aan de kant van mijn vader want mijn broer die kan heel erg overdrijven

gelukkig heeft hij nu een vriendin waar die hopelijk volgend jaar mee gaat samenwonen want zelf wil die graag het huis uit maar heeft er geen geld voor