Dat wilde ik ook zeggen, mesistran. Proud mama sterkte!
proudmama
Geplaatst: 14-06-15 14:57
Dank je wel Pauline ! Ik zal ook wel weer snel op de been zijn hoor, bij de breuk en na de OK moest ik 4 maanden zitten, maar daarna in 14 dagen liep ik alweer zonder krukken. Nu is het puur de wond genezing.
Nou de grote dag vandaag, toch wel spannend en ik baal een beetje dat ik pas om 12.30 opgenomen wordt. Al die tijd nuchter ( nou ja drinken mag wel, ik ga met ruggeprik) Als het goed is einde van de middag weer naar huis. Waar ik altijd bang voor ben bij middag opname is uitloop van het programma of een spoedje tussendoor, ik had liever als eerste om 8 uur gegaan. Maar een mens kan niet alles hebben...ik hou jullie op de hoogte hoe het gegaan is .
Ik krijg nu elke dag thuiszorg moest een flinke stap terug doen en echt rustig aan doen...ik heb een honing alginaat ofzo voor in de wond ze behandelen de wond elke dag nu. De ene dag gaat beter dan de andere nu zit er wel weer een kleine stijgende lijn in .
Chubby
Geplaatst: 18-06-15 10:46
Ola mankepootjes!
Wat gezellig dat er hier weer wat gepost is. Wel jammer dat het niet allemaal jubel-gloria-berichtjes zijn
Diesel, fijn dat er een kleine stijgende lijn in zit. Keep up the good work!
Hopelijk viel de operatie van ProudMama mee
Even update van mij: 21 november ben ik gevallen en scheurde ik mijn voet af, lekker luguber; mijn voet uit de kom, naar buiten geknakt met een grote open wond. Niks gebroken, wel wat botsplinters en lucht in het gewricht door het zetten. Het gewricht is daarom gespoeld op de OK en vervolgens is de wond gesloten. Het litteken is mooi genezen maar zit wel wat vast aan de lagen eronder, daar heb ik eigenlijk geen last van. Mijn enkel is wel nog steeds stijf en er zit altijd wel wat vocht in. Meeste last heb ik van de verschillende pezen die verkort zijn: de pees die loopt langs mijn kuitbeen (buitenkant been) "schiet" geregeld weg, de aanhechting van mijn achillespees onder de hiel is vaak geïrriteerd en in mijn voet protesteren allerlei peesjes. De fysio masseert wekelijks de boel los, maar dat geeft ook geen langdurige verbetering. Gelukkig kan ik wel redelijk normaal lopen en fietsen, maar paardrijden, hurken of hardlopen wordt 'm (voorlopig?) niet...
Chubby, dat klinkt zo bekend allemaal. Behalve dat paardrijden, dat kan ik wel. Ik kan dan weer niet normaal lopen zonder schoenen.
proudmama
Geplaatst: 18-06-15 12:30
Oké, hier ben ik Waar ik al bang voor was gebeurde , drukte op de OK en werd pas om 17 uur geopereerd ipv 12.30 Op zich is alles goed gegaan, ijzerwerk ging er makkelijk uit, maar ik kreeg op de OK een bloeding dus een drukverband voor 24 uur. Omdat de uitslaapkamer al dicht was en mijn bloeddruk alle kanten op schoot (200/120 en 15 min later 120/60 ) moest ik bijkomen aan de apparaten op de IC Uiteindelijk was het 22 uur voor ik een beetje stabiel was en ik de keus kreeg om alsnog naar huis te gaan of een nachtje te blijven. Ik zag het thuis niet zo zitten, kon nog amper op mijn benen staan, dus nachtje gebleven en nu thuis. Ondanks dat ik onder een scherm van prednison gegaan ben, komen de eerste allergische reacties op de medicijnen al via mijn handpalmen (donkerrood met blaartjes) naar buiten. Konden ze mooi meteen vanmorgen zien dat ik geen onzin klets( deed dit ZH toch niet hoor, namen mij gelukkig serieus)
Ik heb meer pijn dan ik verwacht had , misschien komt dat nog door het drukverband, maar bij het ijzerwerk zetten kon ik het af met paracetamol en ik heb nu echt de codeine nodig. Maar ach het is de eerste dag....
Fijn Diesel dat je al wat vooruitgang ziet Jeetje Chubby dat was ook wel een groot letsel zeg
Dapper chubby, moet zeggen dat ik er zelf verrassend veel baat bij heb. Nu nog wandelschoenen vinden die hakken hebben.
Hoipiepeloii
Geplaatst: 21-06-15 19:55
Hoi ik zag dit topic en heb wat van jullie verhalen gelezen. Vorige week vrijdag heb ik mijn enkel ook gebroken. Fibula (kuitbeen) behoorlijk, stukje tibia (scheenbeen) en enkelvork verwijd. De arts-assistent heeft het wonderbaarlijk goed gezet en ingegipst, waardoor nu geen operatie nodig lijkt. Dat was wel knap zei de traumatoloog, want het zag er niet mooi uit. Donderdag moet het voor de 3e keer op de xfoto en als het dan nog steeds goed staat, lijkt een operatie definitief van de baan. Dan krijg ik ook kunststof gips. Wel in totaal 6wk niet belasten, dus wel onhandig maar goed, hoop dat ik er zo vanaf kom! Zijn er nog meer hier die niet geopereerd zijn?
Hoi Hoipiepeloii, volgens mij is iedereen hier geopereerd. Wel fijn voor jou dat het niet hoeft. 6 weken gips lijkt heel lang, maar je wordt snel handig met krukken hoor. En dan kun je best stukjes lopen. Drinken in flesjes mee nemen in je zakken bv. Boterhammen in een tasje om je nek en op een gegeven moment weet je precies waar alles past. Zelfs je bh is handig om dingen in te stoppen als je je handen niet kan gebruiken. En anders is er de handige leenrolstoel.
Haha ja dat had ik allemaal al wel bedacht. Maar ik heb erg veel last van het gips dat drukt op mijn enkel als ik rechtop sta, waardoor lopen niet zo grappig is. 's Nachts klopt het dus ook heel erg. Hoe kalmer ik me hou, hoe beter het gaat... De eerste 3 dagen had ik nergens last van en ging als de brandweer, maar daarna... Zal met ander gips wel weer beter worden! Op stal scheur ik inderdaad rond in een rolstoel! Het is jammer dat ik geen loopgips krijg, maar niks aan te doen. Ik had een voetbaltoernooitje (en kan dus niet voetballen) en mijn (standbeen) voet bleef staan in het kunstgras, terwijl ik een bal schoot.
Maar gewoon luisteren dan maar je lichaam? Zeker niet forceren want dan doe je jezelf echt meer ellende aan dan leuk is. PM wat een ellende..hoe is het nu met je?
proudmama
Geplaatst: 22-06-15 09:14
Goedemorgen dames, daar ben ik. Ik mag niet klagen ! Veulen je had gelijk na een paar dagen gaat het beter! Donderdag thuis gekomen en eerlijk is eerlijk op mijn been staan was geen enkel probleem, al had ik wel wat ondersteuning van mijn wandelstok nodig. Tot 18 uur s'avonds moest het drukverband er om blijven en jeetje wat had ik een pijn !! Mijn been klopte , bonkte , dit keer hielp alleen de paracetamol niet en de codeine ook niet veel. Omdat ik toch al reactie had en en tegengif in mijn lijf had heb ik maar een tramadol genomen, en dat hielp heerlijk .... Het drukverband eraf hielp ook wel, voor de nacht nog een tramadol, en de volgende morgen werd ik al wakker met een veel beter gevoel ! De wond is best wel wat groter dan verwacht , en het zijn twee snedes. De onderste zit dicht met zwaluwstaarten , en wijkt nog wat dus rustig aan. Verder ziet mijn hele onderbeen blauw/ geel, maar lopen gaat prima, ook de trap op. Dus het was even afzien , maar tot nu toe gaat het goed
Veulen84
Geplaatst: 22-06-15 12:46
hoi: Dat kloppen werd bij mij veroorzaakt daar vocht rond de breuken. Ik vermoed dat dat voor jou het zelfde is. Hou je je been wel genoeg hoog? 'S nachts op een kussen zodat ie boven je hart uitkomt en overdag ook zo veel mogelijk.
Proudmama: Ik had precies de zelfde ervaring na me 2de operatie. Door het snijden en trekken aan spieren was gewoon alles gekneusd. Ik mocht niet steunen met hechtingen, moest even google naar zwaluwstaartjes. Maar dat ziet er verdraaid handig uit.
proudmama
Geplaatst: 22-06-15 14:57
Onder de zwaluwstaarten zit nog wel een oplosbare doorlopend hechting, maar omdat de wondranden evengoed wat van elkaar af wijken hebben ze het met die speciale pleisters tegen elkaar aangeplakt. Vanmorgen wat huishouden gedaan, maar lig nu weer op de bank, ik verveel mij Hoe heb ik dat in vredesnaam vorig jaar 4 maanden vol gehouden
Hoipie, voor ik geopereerd werd heb ik ook 14 dagen van mijn tenen tot lies in het gips gezeten en de meeste pijn kwam toen ook van mijn enkel.Wat veulen al zei, werd veroorzaakt door vocht en irritatie wat naar beneden zakte. Been proberen hoog te houden !
Pauline hoe is het inmiddels met jou ? Hebben ze nog iets gedaan aan je voet? En diesel, nu verbetering in de wond ?
Ja ik weet dat het door het vocht komt en dat ik hem hoog moet houden (ben fysio ). Maar dat doe ik dus wel en ook 's nachts. Hoe rustiger ik me hou hoe beter het gaat. Maar het gips drukt ook op mijn enkel tijdens het staan en dat is wel irritant, maar ja het zit natuurlijk niet voor niets zo strak daar. Anders houdt het die breuk niet op de plek!
Proudmama wat fijn dat het beter lijkt te gaan. Wat hebben ze precies gedaan?
proudmama
Geplaatst: 22-06-15 19:13
Ik had een tibia-plateau fractuur ( schilfer van de zijkant en barst van links naar rechts door het plateau) Omver gelopen door ons paard en toen ik viel kwam ik onder haar voorbenen terecht,ze tikte mij aan met hoef met ijzer precies op de zijkant van mijn knie. Veertien dagen gips , wachten op de trauma-chirurg en de zwelling minderen, daarna plaat met 7 schroeven aan de zijkant van mijn knie doorlopend in mijn scheenbeen. Dat was vorig jaar maart. Ik heb al die tijd problemen met lopen gehouden , pijn in enkel voornamelijk, en nu begon ik de plaat steeds meer te voelen en 1 schroef begon steeds meer naar buiten te komen aan de binnenkant van mijn knie. Dus woensdag hebben ze alles verwijderd. Ik voel nu al verschil, en loop ook al beter !
proudmama
Geplaatst: 07-07-15 12:30
Hoipiep, hoe is het je ? Waarschijnlijk vreselijk afzien met het hete weer ? Ik moest wel aan je denken hoor ! Ik ben vandaag voor controle geweest. Alles prima, kan goed bewegen, grootste gedeelte van de pijn ( lees bloeduitstortingen ) zijn weg, en ik fiets weer. Auto rijden voelt nog niet lekker, het is mijn linker koppeling been, maar ach het is pas 3 weken....
Hoe is het met de rest? Diesel is de wond nu dicht, en Pauline al wat beter ?
Zo heb weer even bij gelezen hier hoor hihi welkom bij de club hoipiepeloii. Proudmama wat fijn dat je vooruit gaat autorijden herkenbaar . Mijn wond is nog niet dicht nee dat duurt ook nog wel ff...maar het gaat gelukkig wel vooruit thuiszorg nog steeds iedere dag, wond bed komt al goed omhoog...ene dag gaat beter dan de andere dag
Dag dames, bij dit topic denk ik altijd... Geen nieuws goed nieuws. Ik ben blij dat iedereen vooruit gaat.
Zelf heb ik nog steeds last van de stijfheid en vocht in me enkel. Onveranderlijk eigenlijk. De spiertrillingen en pijnscheuten nemen wel wat af, vooral sinds ik 2x per dag magnesiumolie op me been smeer.