ADHD 'bestaat niet'

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sabbel

Berichten: 1139
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Wassenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 09:50

Freggle_Edge schreef:
Sabbel schreef:
Interessant.. Er zijn hier moeders die een kind hebben met adhd en er voor kiezen om het kind geen methylfenidaat te geven? Ik zou wel willen weten wat de beweegreden daarvoor zijn?


Bij mij is de reden dat ik mijn zoon graag eerst met een dieet en homeopathie wilde ondersteunen, voordat ik naar deze medicatie zou overstappen. Toen dit niet afdoende was en mijn zoon aangaf dat hij gek werd van zichzelf, zijn we wel overgestapt op medicatie. Onder begeleiding van een geweldige psychiater. Toen de werking na 2 jaar niet meer merkbaar was, ben ik weer in overleg gegaan met deze psychiater. Aangezien mijn zoon savonds zeer geconcentreerd en gemotiveerd zijn huiswerk maakte, vond hij het de moeite waard om het zonder te proberen. Hij liet tenslotte zien dat hij goed kan werken zonder medicatie. Alleen is de spanningsboog niet erg lang, maar dat was die met pillen ook niet. Intussen heeft mijn zoon beter leren omgaan met de drukte in zijn hoofd, waardoor hij zich weer happy voelt. Zelf slikt hij liever ook geen pillen, dus dit is voor ons de reden. Mocht hij op den duur wel weer medicatie nodig hebben, dan kan dat. Maar ik doe wel mijn best om dit te voorkomen.


Misschien is het al gezegt, maar hoe oud is jou zoon?
Heb je hierbij ook ondersteuning gehad van een dieetist ofzo?

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 10:38

Mijn zoon is nu 13. Sinds vorig jaar is hij van de medicatie af. Volgens de psychiater een leeftijd dat wel meer autisten (zeker die van een hoog niveau) de medicatie niet meer nodig hebben. Qua voedingsmiddelen ben ik met suiker en zuivel nog wel voorzichtig, maar niet meer zo streng als dat ik was. En de homeopaat is hij ook al een lange tijd niet meer geweest.
Toen ik nog wel een suikervrij dieet voor hem gebruikte, overlegde ik veel met een diëtiste en met zijn homeopaat.
Hij zit nu goed in zijn vel en ontwikkeld zich prima, dus het is oke zo. Mocht dit veranderen, dan zetten we meteen weer de hulp in die nodig is.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:04

NatasjavE schreef:
Janneke2 schreef:
Even een vraag: waarom zou "een neurologische stoornis" niet kunnen overgaan?
Als we als mensen toch een orgaan hebben dat gigaknap is in het "zich aanpassen en herstructureren" dan is dat ons brein.
En idd: niet bij iedereen is adhd 'levenslang', en je hoeft niet per se echt volwassenen te worden om er overheen te groeien.


Je brein kan in zenuwverbindingen aanpassen. De hoeveelheid dopamine veranderd echter niet. En dat is juist het probleem.

Met andere woorden,...je leert er mee omgaan. Het gaat niet over.

In het linkje wat ik eerder plaatse wordt uitgelegt hoe de dopamine in de hersenen werken.

Nou, ik heb het filmpje bekeken en helaas: de stem en ademtechniek van die vrouw vond ik vreselijk en - hoei - iets nieuws vertelde ze ook al niet.

Ze gebruikt het woord biologie op een uiterst merkwaardige manier. Ze lijkt geen enkel besef te hebben van een elementaire biologische regel, die min of meer samenvalt met het schema van "drie in een": (het brein bestaat uit een soort van hiërarchische drieëenheid) :het lichaam stelt prioriteiten, eerst moet alles in het reptielen brein op orde zijn, dan het emotionele brein op orde en dan pas de cortex.

Ik ontken geen seconde dat dopamine zich anders dan anders gedraagt in de prefrontale cortex, maar ik vraag me af of het een functie heeft.
Als gezegd: bij veel adhders zijn er subtiele (en herstelbare!!) disfuncties in het evenwichtssysteem. (Of je de pons en de kleine hersenen moet indelen bij reptielen brein of limbisch systeem, daar zijn verschillende scholen in. Het zij zo.) Stoornissen in het evenwichtssysteem zitten "lager" dan de cortex en nemen dus prioriteit.

Heel grof gezegd: je kun prutsen aan de cortex wat je wilt, het fundament ontbreekt, al doe je nog zoveel moeite, het blijft "bouwen op zand ipv op rots" (voor wie het citaat niet herkent: een enkele storm en het hele huis is ingestort).

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 11:15

De ademhalings techniek van die mevrouw vind ik totaal irrelevant. Ga maar een in Jip en Janneke taal dit verhaal uitleggen.Dat is al lastig genoeg. Weet niet of je ooit iets voor een camera hebt moeten vertellen....nou daar kan je peuneveu van worden

Het verhaal wat ze verteld kan je echter in alle wetenschappelijke artikelen en boeken zo terug vinden.
Ik heb inmiddels al veel boeken over dit onderwerp gelezen en ben er van overtuigt dat dit klopt.

Het verklaart voor mij ook dat al het andere waaronder diverse dieeten tot dusver geen resultaat hebben opgelevert.

Ook alle gedragstherapieen verbeteren de concentratie niet. Geven geen rust in het hoofd.

Op dit moment levert medicatie de beste resultaten. Is dat ideaal? Nee natuurlijk niet. Zonder zou veel beter zijn. Wie weet dat er in de toekomst betere therapieen beschikbaar zijn.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:57

NatasjavE schreef:
Het verhaal wat ze verteld kan je echter in alle wetenschappelijke artikelen en boeken zo terug vinden.
Ik heb inmiddels al veel boeken over dit onderwerp gelezen en ben er van overtuigt dat dit klopt.

Eh...???
Waar heb je het nou over?
Ik zeg toch ook, dat dit klopt...?
(Ik vind het onvlledig - ik denk, dat er een reden is, dat de cortex zich zo gedraagt en ik weet op basis van experimenten dat die reden wwel een sin het evenwichtssysteem zou kunnen zitten - en dar is ook literattur over, als je dat wilt.)

NatasjavE schreef:
Het verklaart voor mij ook dat al het andere waaronder diverse dieeten tot dusver geen resultaat hebben opgelevert.
Op zich, het zij herhaald, verklaart het idd een aantal zaken.
(Al zijn er wel degelijk kinderen, volgens de Lancet, die goed reageren op een eliminatiedieet. De onderzoekers snapten het zelf niet eens, want in het bleod waren geen sporen te vinden die wezen op allergieen.)

NatasjavE schreef:
Ook alle gedragstherapieen verbeteren de concentratie niet. Geven geen rust in het hoofd.
Klopt, daarom ben ik ook niet zo'n fan van die dingen.

NatasjavE schreef:
Op dit moment levert medicatie de beste resultaten.
Als gezegd: werken aan het evenwichtssysteem geeft volgens mij betere resultaten - geef een seintje als je de literatuur wilt.

Liin
Berichten: 1090
Geregistreerd: 18-06-06

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 10:39

Helaas heb ik nog geen tijd het hele topic door te lezen.

Wat ik wel vind; de laatste tijd wordt alles en iedereen in hokjes geplaatst, je krijgt medicijnen en vergoedingen en weet ik het wat allemaal.
Maar wat maakt het uit wat je hebt? Je zal er toch mee moeten leren leven. Ik ben dan ook helemaal niet voor het verschuilen achter de diagnoses. Ermee leven moet je toch, ik kom ook steeds meer situaties tegen dat ik soms denk dat een groot deel ook uit opvoeding komt?

Ik pas ook in de hokjes ADD/HSP. Leuk, maar waarom zou je er iets mee doen? Belangrijk is dat je jezelf leert begrijpen en ermee om kan gaan.
Begeleiding is in mijn ogen daarvoor wel goed.

Nou zijn er natuurlijk personen met autisme, pdd nos etc die echt niet kunnen leven zonder hulp. En er zijn personen die de diagnose nodig hebben om zichzelf te begrijpen.

* Ik lees later op de dag het topic helemaal door

Zoolgangster

Berichten: 9776
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:21

Dat dat in hokjes plaatsen zo veel gebeurt zal waarschijnlijk ook te maken hebben met het feit dat er steeds meer van mensen geëist wordt. Ze moeten efficiënt kunnen werken, goed kunnen praten en allerlei prikkels verwerken waar vroeger de druk minder was, tijd is tegenwoordig geld...
Met het demonstreren voor een hoger loon wat al jarenlang met enige regelmaat gebeurt, ontstond er ook de noodzaak om meer werk in minder tijd te doen. Iedereen blij als ie per uur meer geld verdient, maar de prijs is: sneller moeten werken, en minder tijd krijgen om je werk te doen... en als je iets hebt (concentratiestoornissen of problemen met de prikkelverwerking of wat dan ook) waardoor je daar wat meer moeite mee hebt, val je buiten de boot, of ... krijg je een sticker om begeleiding te regelen.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:32

Heb niet het topic doorgelezen maar wil wel even reageren op het feit dat ADHD niet zou bestaan of verzonnen is. Er is wetenschappelijk aangetoond dat de hersenen anders werken, daarom werkt de medicatie ook alleen bij iemand die AD(H)D heeft op de juiste manier.
Iemand die geen AD(H)D heeft, zal zeker niet beter leren op de ritalin/concerta oid. Op het placebo-effect van 1x iets innemen na misschien.

Heb je er geen last van bij je huidige leven, prima. Ik zou m'n studie niet halen en m'n stage niet trekken zonder. Dat heeft niks met 'verbergen achter een naampje' te maken en alles met mijn hersenen die anders werken.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:35

Wat een gedoe zeg... het zou mij een worst wezen hoe ze me noemen, adhd, onopgevoed, debiel. Wat maakt het uit,
Ik ben allang blij dat m'n ritalin bij mij werkt, en vind het goed zo :D
Ik gebruik mijn "adhd" nooit als excuus,
Vind dat zo stom "ja maar heb adhd"
Nee angelique, doe gewoon normaal.. het kan gewoon hoor !!
Dus als iedereen d'r niet zo'n punt van maakt,
Is iedereen gewoon normaal. Met of zonder adhd !

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:04

Angeliquee18 schreef:
Wat een gedoe zeg... het zou mij een worst wezen hoe ze me noemen, adhd, onopgevoed, debiel. Wat maakt het uit,
Ik ben allang blij dat m'n ritalin bij mij werkt, en vind het goed zo :D
Ik gebruik mijn "adhd" nooit als excuus,
Vind dat zo stom "ja maar heb adhd"
Nee angelique, doe gewoon normaal.. het kan gewoon hoor !!
Dus als iedereen d'r niet zo'n punt van maakt,
Is iedereen gewoon normaal. Met of zonder adhd !



Dat had ik dus ook als het beesie maar een naam heeft :j , verder zal het mij ook een worst wezen hoe de wereld er over denkt ik weet zelf heel goed waar mijn hoofd moeite mee heeft en ik zal me nooit laten ontmoedigen door iemand die zegt dat ik iets niet zou kunnen omdat ik adhd heb, ja het zal meer moeite en tijd kosten but that's it ... *\o/*

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:06

Citaat:
Iemand die geen AD(H)D heeft, zal zeker niet beter leren op de ritalin/concerta oid. Op het placebo-effect van 1x iets innemen na misschien.


Dit medicijn wordt wel degelijk als 'drug' gebruikt, door mensen die hun concentratie willen verhogen. Om te leren voor tentamens, of omdat ze langere tijd achter elkaar door willen werken...

Dat de werking bij een niet ADHD-er niet bestaat lijkt mij dan ook sterk.

Ritalin is ook geen lakmoesproef: wie er baat bij heeft is dús ADHD. Zou wel makkelijk zijn trouwens.

xxStitchxx

Berichten: 852
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groningen

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:24

ritalin heeft de zelfde werking als XTC, daardoor wordt het veel gebruikt als party drugs.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:37

xxStitchxx schreef:
ritalin heeft de zelfde werking als XTC, daardoor wordt het veel gebruikt als party drugs.


Mij is verteld dat het juist meer als speed werkt, XTC werkt wel met receptoren maar niet met specifieke receptoren die je beter zouden laten concentreren.

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:39

Via google kom ik ook op meer werking als speed uit, dus een oppepmiddel.
Ach, ben blij dat het bij mij werkt en ben er zeker niet verslaafd aan, in de zomervakantie stop ik er vaak gewoon mee zonder een enkel probleem.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:51

EskeGirl schreef:
Via google kom ik ook op meer werking als speed uit, dus een oppepmiddel.
Ach, ben blij dat het bij mij werkt en ben er zeker niet verslaafd aan, in de zomervakantie stop ik er vaak gewoon mee zonder een enkel probleem.


Ergens raar dat mensen dan denken dat ze mensen met adhd alleen maar verdovende middelen naar binnen stoppen. Geef het aan iemand zonder adhd en de vliegen tegen het plafond omhoog..

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:53

Klopt. Maar het werkt wel fijn, zonder ben ik onwijs onrustig in m'n lichaam, totaal geen concentratie en sneller overprikkeld en geërgerd, m' concerta (ritalin maar dan langer werkend) zorgt ervoor dat ik rust in m'n kop en lichaam heb, dat ik minder snel overprikkeld raak en ook nog eens betere concentratie :D.

Op 'gewone' mensen werkt het geloof ik precies andersom.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:56

De werking van Ritalin lijkt nog het meest op cocaine.

En ook bij mensen zonder ADHD verhoogd het de concentratie ook. Alleen die hebben er verder.weinig profijt van.

Sassol

Berichten: 5254
Geregistreerd: 16-01-09
Woonplaats: Omg. Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 02:06

randalinpony schreef:
Citaat:
Iemand die geen AD(H)D heeft, zal zeker niet beter leren op de ritalin/concerta oid. Op het placebo-effect van 1x iets innemen na misschien.


Dit medicijn wordt wel degelijk als 'drug' gebruikt, door mensen die hun concentratie willen verhogen. Om te leren voor tentamens, of omdat ze langere tijd achter elkaar door willen werken...

Dat de werking bij een niet ADHD-er niet bestaat lijkt mij dan ook sterk.

Ritalin is ook geen lakmoesproef: wie er baat bij heeft is dús ADHD. Zou wel makkelijk zijn trouwens.


Dat het geen lakmoesproef is klopt. Dat het gebruikt wordt voor tentamens klopt. Maar dan heb je dus meer het oppeppende effect + placebo. Je concentratie verhoogt er niet van. Dat je meer energie hebt en daardoor misschien langer door kunt leren, betekent niet dat Ritalin 'werkt' voor niet-ADHD'ers.
Ritalin werkt op ADHD'ers namelijk rustgevend, vermindert de invloed van prikkels van binnen- en buitenaf (wat dus zorgt voor betere concentratie) en vermindert de impulsiviteit. Dat effect heeft het niet op 'niet ADHD'ers'. Dus werkt het middel op die mensen niet.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:29

Collie2008 schreef:
randalinpony schreef:
Zo is PDD-NOS een autismespectrumstoornis. De stoornis zelf betekent eigenlijk: 'wij weten het ook niet.'

Zo zie ik dat niet. Feit dat het een 'restgroep' is, betekent niet dat 'men het niet weet'. PDD-NOS betekent dat je dusdanig veel kenmerken laat zien dat er sprake is van 'afwijkend' gedrag, maar dat het niet voldoende is om de autistische stoornis vast te stellen


Letterlijk is het pervasive developmental disorder - niet nader gespecificeerd.
Tja - de menselijke ontwikkeling is al een gigantisch iets, dus daarin kan heel erg veel mis gaan.
Als je alleen maar zegt "er is iets fout gegaan in de ontwikkeling" is dat in mijn gevoel nauwelijks een diagnose - al kan het zeer beslist een correcte beschrijving dan wel waarneming zijn.
(Ik vind iets pas een diagnose, als het echt een verhaal is met kop en staart en dat is pdd-nos nadrukkelijk niet.)

Andermaal: mijn ervaring is, dat ook hier "te snel" naar gedrag wordt gekeken: vaak hebben kinderen (en volwassenen) met 'deze letters' een serie problemen/ achterstanden in het motorische systeem en hun evenwichtssysteem. (Problemen, die idealiter/ normaliter in het eerste levensjaar worden aangepakt.)
Pak je die items op "latere leeftijd" alsnog aan, verdwijnt vaak het gedrag waar het over ging.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 10:44

Menino schreef:
(...) omdat ik ook bij mijn standpunt blijf dat niet iedereen met ADD een neurologische stoornis heeft - Daarvoor staat onderzoek nog teveel in kinderschoenen, en de huidige resultaten zijn echt nog niet te vertalen naar ieder individu.-
Dat vind ik ook het kwalijke aan de stoornis zoals 'ie nu is. De diagnosticering is nog te simpel om maar te roepen dat iedereen die positief scoort op ADD een neurologische ziekte heeft (die opgelost MOET worden met medicijnen). Daar zijn aanwijzingen voor, maar tot dusver heeft iemand die positief scoort op AD(H)D gewoon concentratieproblemen zonder dat er uit het diagnose-traject een duidelijke oorzaak voor is gebleken. En de aanwijzingen zijn ervoor dat een grote groep wsl problemen heeft met bepaalde neurotransmitters, bij een kleinere groep hoeft dat dus niet zo te zijn. En 49% is ook een kleinere groep als 51%, maar uiteindelijk alsnog best een grote groep :) ( bij wijze van. Ik weet niet precies uit mijn hoofd bij hoeveel % verband een verschil als significant wordt aangenomen. Maar ik weet wel dat er daarvoor echt geen verband van 90% oid hoeft te zijn)


Bij onderzoek naar evenwicht, "grove" en fijne motoriek komt doorgaans naar voren, dat ADHD.ers hierin een aantoonbare achterstand hebben.
Die goed te verhelpen is.
Maar zaken als lezen, schrijven, rekenen stil zitten en nog zo wel het een en ander vergen een correct werkend evenwichtssysteem. "Is dat er nog niet" - dan is concentratie heel erg moeilijk of vreselijk vermoeiend.

(Vergelijk: ruimte onderzoek. Er zijn proeven gedaan, waarbij men astronauten liet schrijven. Niet per computer, gewoon met het handje. Ze draaien woorden en letters om dat het een "lieve" lust is. - Gewoon, omdat de zwaartekracht ''anders inwerkt'' - zeg maar gerust: ontbreekt. Iets vergelijkbaars hebben kinderen, die nota bene moeten leren schrijven, zonder dat ze een evenwichtssysteem hebben, dat hen ordentelijk kan vertellen wat stabiel voor, achter, etc. is. Die astronauten konden al schrijven, alleen ze kunnen het dus niet, als de zwaartekracht geen stabiliteit geeft.)

En denkbaar: wat de prefrontale cortex "anders" doet met neurotransmitters, heeft een functie.
bewegen is DE manier, om het evenwichtssysteem te trainen. (Het evenwichtssysteem is oa.: het cerebellum dat gegevens moet verzamelen mbt. rek en ontspanning van de verschillende spieren, pezen en gewrichten - dat kan per definitie alleen maar in beweging).
Er is wel bewijs voor deze stelling, maar momenteel alleen anecdotisch bewijs: gebaseerd op kinderen bij wie de problemen/achterstand mbt. evenwicht, "grove" en fijne motoriek zijn opgelost. Bij die kinderen gedraagt de prefrontaalcortex zich volstrekt normaal mbt. dopamine. Voorlopige conclusie, ik vind m solid as a rock, maar nog niet mainstream: "de prefrontaalcortex zegt terecht "ga bewegen!!!"""

Linda2005

Berichten: 37
Geregistreerd: 08-11-13

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:03

Jullie hebben het fout als je denkt dat PDD NOS is ik weet het niet. Als je getest wordt en je hebt niet alle dingen van klassiek autisme en ook niet alle dingen van Asperger maar wel veel dingen die of bij klassiek autisme of asperger horen dan krijg je de naam PDD NOS. Dus als je ergens tussen asperger of klassiek autisme zit krijg je pdd nos omdat daar geen naam voor is. Er zijn maar twee hoofdnamen voor autisme. Mensen denken vaak ook dat pdd nos veel lichter is dan klassiek autisme of asperger maar dat is helemaal niet waar

Ceriadwen

Berichten: 3186
Geregistreerd: 03-02-10

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:54

Is ritalin ook verslavend?

Eske_B

Berichten: 15105
Geregistreerd: 19-08-08

Re: ADHD 'bestaat niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 18:02

Voor niet adhd'ers misschien wel. Ik kan er ieder moment mee stoppen, als ik zou willen.

Janneke2

Berichten: 23085
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 19:43

Linda2005 schreef:
Jullie hebben het fout als je denkt dat PDD NOS is ik weet het niet.

...er wordt heus uitgebreid getest, maar "een verhaal met kop en staart, dat verklaart, waarom iemand moeilijkheid zus of zo ondervindt" is het niet.
Linda2005 schreef:
Mensen denken vaak ook dat pdd nos veel lichter is dan klassiek autisme of asperger maar dat is helemaal niet waar
Klopt.
De aanduiding PDD.NOS heeft alleen aan, dat er stevige moeilijkheden zijn. (Iemand krijgt het niet zo maar.)
Dat is "alles". Welke moeilijkheden, waarom, etc. - daar doet het "etiket" geen uitspraken over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 20:47

Ceriadwen schreef:
Is ritalin ook verslavend?


Nope :)