Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 06:49

Wauw rapperijder! Wat fijn en knap van je dat je de enorme weerstand aan het overwinnen bent! Ik proef nu een hele andere toon dan in je vorige berichten.

Ik denk dat het überhaupt best lastig wordt om een vk te vertrouwen straks. Niet alleen qua voeding, maar ook of je pijstilling wilt (en dan ook krijgt, want dat is altijd het probleem), kind bij je houden/mee nemen voor onderzoek, scheuren/knippen, weeeenopwekkers of juist wachten, navelstreng laten uitkloppen of niet. Dat zijn ook allemaal dingen die voor veel vrouwen mis gaan en waar op het moment.niet over overlegd wordt meestal, maar als feit gebracht. Misschien kan je straks als je zwanger bent en het derde trimester in gaat een bevallingsplan schrijven en dit goed doorspreken met de verloskundige of gyn. Misschien maakt dat voor je dat je minder afhankelijk bent

En op je plannen terug komen kan altijd nog.

Dammie

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:23

TS, je bent nu voorbereid, weet wat je wil en wat je niet wil.
Het kan idd zijn dat dit voor de professionals rondom je kraambed best schrikken is :D maar ik weet zeker dat jij en je man daar goed uitkomen en de beste beslissingen zullen nemen voor jullie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 07:55

Rapperijder, mooi hoe jij uit die 25 paginas de hoofdzaken voor jou weet te filteren.
Ik denk dan ook dat jij nu heel wat steviger in de schoentjes staat en de zorg rond jou en je kindje de komende keer een stuk meer naar je hand kan zetten.
Ik denk ook dat heel veel moeders bij hun eerste kindje soortgelijke ervaringen hebben en bij de tweede al op voorhand bepalen dingen anders te doen.

Wat je ook beslist rond je kindje, ik wens jou en je man een fijne komende zwangerschap en hoe dan ook een fijne kraamweek.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:10

Respect! Fijn dat je tot (nieuwe) inzichten bent gekomen. Blijf vooral bij jezelf.

Veel succes en kracht voor de toekomst.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 09:42

Zo dikke respect voor jou TS!

Ik vind het super dat je objectief naar alle info van de BV mama's hebt kunnen kijken. Ook fijn voor jouw verwerking is misschien wel dat je nu ook een oorzaak kunt aanwijzen voor al die ellende, dat maakt dat je misschien wat meer kunt beredeneren waarom het zo'n hel is geworden.

Wel verschrikkelijk dat die "begeleiding" van je jou zo totaal uit het oog verloren is en zo te lezen nog totaal niet deskundig is geweest ook niet. En fijn dat je nu handvaten hebt om je volgende kraamweek zelf te kunnen sturen.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:22

Kennen jullie overigens de site www.babybalance.nl? Kun je erg veel juiste (!!!) Info vinden over de kraamperiode :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:23

Respect TS.
Ik "zie" nu een heel ander persoon voor me dan in de eerste posts. Fijn dat je er voor je zelf uit bent, en dat je er nu ook assertiever in kunt zijn. Want de zekerheid die je nu uitstraalt gaat daar zeker bij helpen.
En dan kan het "zeggen" op het moment dat het ooit zover komt nog lastig zijn. Maar samen met je man kom je er dan wel uit TOP!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 12:50

Rapperijder schreef:
Hallo allemaal, hier ben ik weer. Het topic heeft 25 paginas lang zijn loop gehad, en er zijn veel mensen die zo vriendelijk geweest zijn om hun visie te geven. Hierbij de conclusies die ik voor mezelf getrokken heb:

1. Ik besefte niet hoe slecht mijn begeleiding wel geweest is de eerste keer. Er zijn BV-moeders zo vriendelijk geweest om mij ellenlange PB`s te sturen over hoe je BV-problemen moet aanpakken, en ik zie nu in dat ze bij mij punt voor punt ALLES verkeerd gedaan hebben. Baby in een andere kamer, tot bloedens toe doorgaan met iets dat niet werkt, pas tepelhoedjes toen alles al helemaal kapot was, geen lactatiekundige erbij,... Het is moeilijk te zeggen of er nu echt een onoverkomelijk probleem was, of dat mijn begeleiding dat gecreeerd heeft. In dat licht bekeken wordt de vraag of het volgende keer weer zo zal misgaan wel relevant.

2. Er moeten volgende keer veel duidelijker grenzen aangegeven worden. Ongeacht of het nou borst of fles wordt. De ervaring leert dat ik daar in de kraamtijd niet toe in staat ben. Ik heb het hier met mijn man over gehad en dat wordt zijn taak.

3. We gaan veel selectiever zijn in de keuze van zorgverleners. De mensen van vorige keer komen er in ieder geval niet meer in. Ik ga ook nog een (weliswaar heel late) brief naar het kraamzorgbureau schrijven om hen te laten weten dat hun borstvoedingsbegeleiding ondermaats is.

4. Er zijn jammer genoeg toch een paar mensen die in hun ijver om BV te promoten vergeten dat er ook nog een persoon aan die borsten vast zit, en dat die het recht heeft om zelf te beslissen wat ze met haar lichaam doet. Die mentaliteit was de directe aanleiding voor dit topic. Ik ben heel bang om volgende keer opnieuw zo iemand te treffen die helemaal over mijn grenzen gaat, maar ik sta nu wel een stuk sterker dan toen.

wat fijn om te horen, en meid probeer mondig te zijn laat desnoods je man mee naar de afspraken gaan. en wat goed dat je hier alsnog een brief/klacht over maakt. toppie hoor, ook hier leren wij kraamverz. en bureaus natuurlijk van.
laat je man ook bij de intake van het kraambureau zijn als deze plaats zou vinden. dan kun je hier al direct aangeven wat je wil en wat je wensen zijn ook wat betreft krverzorgende, ik weet niet welke omgeving je zit maar je zou voor andere kraambureau kunnen kiezen eventueel.

succes met zwanger worden (als dat van toepassing is.)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:42

wat een fijne post TS. Succes in je keuzes :)

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:23

Vandaag stond er nog een goede column in het NRC over de borstvoedingmaffia TS. Ff lezen!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:39

zou je de link kunnen sturen, wil ik ook wel even lezen

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 19:42

Wauw TS!
Ik dacht dat dit in een reltopic dood zou bloeden.
En nu geef je het een hele positieve wending en laat je zien dat je naar alle kanten geluisterd hebt en dat je er iets van hebt mee genomen.
Echt heel mooi om te lezen!

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:01

Helaas geen link, staat niet op de site, maar in de papieren versie.

MissBay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:53

http://www.denieuwepers.com/de-tiet-of-niet/

De tiet of niet

Tekst Roos Schlikker1 uur geleden
Baby breastfeeding

Columnist Roos Schlikker fileert het nieuws. Soms met een scalpeltje, af en toe met een slagersmes. En als het nodig is, haalt ze de hakbijl tevoorschijn.

Aspergesoep produceren waar maar één vingerkootje aspergepoeder in zit.

Het mag.

Iets een perenijsje noemen terwijl het slechts voor één vijftiende uit peer bestaat.

Het mag.

Een Fruitontbijt als gezond in de markt zetten terwijl het niets meer is dan glucosestroop met water.

Het mag.

De supermarkt op kinderooghoogte volstouwen met E-nummerrijk snoep.

Het mag.

Datzelfde E-nummerrijke snoep omhullen met verpakkingen waar lieflijke kinderidolen als K3, Mickey Mouse en Dora op staan om het zo overbegeerlijk voor peutergeestjes te maken.

Het mag.

Plakjes zogenaamd gezonde kipfilet bomvol suiker en kleurstoffen proppen.

Het mag.

‘Puur and natural’ noten aan de man brengen terwijl ze bomvol hechtingsmiddel zitten zodat de enorme scheppen toegevoegd zout er goed op blijven kleven.

Het mag.

Kindersmeerkaas verkopen met de claim dat het het ideale ontbijt voor koters vanaf zes maanden is, terwijl er anderhalf keer zo veel zout in zit als in gewone 30+ kaas.

Het mag.

Krijsend kind

Wat echter niet meer van de EU mag is een babyfoto plaatsen op een pak melkpoeder.

In Japan mag het nog wel…

Want de borstvoedingsmaffia heeft een dikke, dikke moedervinger in de kinderpap.

Ik heb niets tegen borstvoeding, hoor. Sterker nog, ik heb me twee keer een half jaar overgegeven aan tepelkloven, kolven, invriezen en om de drie uur aanleggen.

Er waren mooie momenten bij. Je kind voeden met iets wat je zelf hebt geproduceerd, geeft enorm veel intimiteit en voldoening.

Maar er waren ook dagen vol diepe wanhoop, zeker toen mijn tweede kind na een tijdje stelselmatig de borst weigerde. Ik liet lactatiedames aantreden, ik googelde me suf, ik paste tips toe als ‘Zorg dat je alleen met je kindje in een rustige, niet te lichte ruimte zit zodat hij zich echt op jouw voeding kan concentreren.’

De laatste borstvoedingsweken bracht ik gemiddeld zes uur per dag in een volstrekt verduisterde slaapkamer door met een wanhopig krijsend kind dat ik manmoedig aan mijn borst poogde te drukken. Na een hele tijd heel erg hard proberen en heel erg mijn best doen belandde ik in tranen bij mijn huisarts. Die stelde een doodsimpele vraag. “Waarom stop je er niet mee?”.

“Om-dat-poehoehoeder-ongezohohohond-is”, jammerde ik.

“Wat een gelul,” bromde de goede man, om mij te wijzen op allerlei rapporten die elkaar voortdurend tegenspreken. Het ene zei: ja, de borst is beter. Het andere zei: onzin, kunstvoeding is goed genoeg.

Bommetjes schuldgevoel

Honderd procent zeker weten doen we het niet, maar eisen dat poedermelk in de hele EU niet aan de man gebracht wordt met een babyfoto omdat moeders dan wel eens eerder overgehaald zouden kunnen worden het te kopen, is een gotspe.

Jonge moeders zijn wandelende bommetjes met schuldgevoel; die moet je niet criminaliseren omdat ze toevallig niet hun kind zelf zogen. En door te verordonneren dat er geen gezellige blije baby's op zo'n pak staan, deel je de voeding automatisch in in het rijtje 'fout'.

Iedereen moet zelf weten wat ie doet. Geef de tiet of niet. Maar de stelligheid waarmee de borstvoedingsbeweging beweert dat slechts één soort voedsel de beste is, maakt mij bijzonder kriegel. En de EU die zich voor dat karretje laat spannen, terwijl ze andere, aantoonbaar slechtere zaken voor kinderen links laat liggen, helemaal.

Maar goed. Denken dat je de nobele waarheid in pacht hebt door je baby aan je tiet te houden en vervolgens je hand in een zak Mickey Mousewingegums laten verdwijnen.

Het mag.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:11

Prachtig, bedankt dat je dit plaatst! Het is me uit het hart gegrepen!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:21

Goh TS is blijkbaar echt niet de enige met dat gevoel. Respect dat het in de krant is geplaatst. Je kan het toch combineren? Borst en fles? Kan de vader mooi een deel van het werk overnemen en daarbij vinden sommigen het ook wel leuk hoor om ze een flesje te geven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:46

Combineren bv met kv is lastig de eerste maanden omdat je productie daar niet stabiel genoeg voor is. Op termijn zou het wel kunnen. Je zou natuurlijk wel kunnen kolven en dat door je partner laten geven. Dat deed ik ook.

Dat er volgens de EU geen blije baby's meer op de potten kv mogen staan is natuurlijk echt belachelijk. Dat er mensen zijn die veel geld kosten daar over vergaderd hebben... zucht.

Als ze dat geld nou zouden besteden aan het vergoeden van lactatiekundige zorg vanuit het basispakket of betere opleiding voor kraamzorg.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 03:52

Ik kan me ook helemaal vinden in die column.

Het is zo verschrikkelijk hypocriet dat wij ervoor kiezen om jonge moeders `het mes op de keel` zetten. Ze worden via schuld-en schaamtegevoelens gemanipuleerd om BV geven ten koste van hun eigen welzijn. De argumentatie is dan dat het zogezegd bewezen is dat kinderen dik, dom en ziek worden van FV.
Nadat je 6 maanden lang jezelf gemarteld hebt om BV te geven kan kindlief dan rustig overstappen op een dieet van chips, cola en TV-worstjes zonder enig gevaar voor obesitas of suikerziekte, want de magische vloeistof biedt levenslang bescherming?!

Als al die energie die nu uitgaat naar schuld, schaamte en dwang nou eens gericht zou worden op het aanleren van gezonde voedingsgewoonten, dan was de obesitasepidemie zo de wereld uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 04:04

Leuk stuk +:)+

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 06:56

Wat een onzin dat na 6 maanden ineens ongezond eten prima is zeg. Wat wordt er weer geweldig over één kam geschoren :\ . Om te schamen...

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:26

Rinske schreef:
Wat een onzin dat na 6 maanden ineens ongezond eten prima is zeg. Wat wordt er weer geweldig over één kam geschoren :\ . Om te schamen...

Dat ben ik met je eens hoor Rinske, dat slaat nergens op.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 07:38

Ongeveer wat ik wilde zeggen. Mijn kinderen hebben allebei een jaar BV gehad en ook nu eten we nog gewoon gezond. Natuurlijk mogen ze weleens een snoepje of een paar chipjes, maar zeer met mate. Dus ik vind het artikel wel wat kort door de bocht. Ik snap het punt dat ze wil maken en daar heeft ze gelijk, ik snap ook dat een column scherp en niet te voorzichtig gesteld moet zijn, maar dit stuit me wel een beetje tegen de borst(en :+ ).

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:18

Citaat:
Het is zo verschrikkelijk hypocriet dat wij ervoor kiezen om jonge moeders `het mes op de keel` zetten. Ze worden via schuld-en schaamtegevoelens gemanipuleerd om BV geven ten koste van hun eigen welzijn. De argumentatie is dan dat het zogezegd bewezen is dat kinderen dik, dom en ziek worden van FV.
Nadat je 6 maanden lang jezelf gemarteld hebt om BV te geven kan kindlief dan rustig overstappen op een dieet van chips, cola en TV-worstjes zonder enig gevaar voor obesitas of suikerziekte, want de magische vloeistof biedt levenslang bescherming?!

Wat de column aangeeft is de hypocrisie van de beleidsmakers, niet het al dan niet domme gedrag van moeders. Beetje jammer om het meteen die kant op te trekken toch?

Eigenlijk is het ook wel grappig dat de BVmaffia nu de overhand lijkt te krijgen, want een generatie terug moest je als vrouw nog bijzonder sterk in je schoenen staan om door te zetten met BV, hordes deskundigen stonden al bijna klaar om de baby de fles tussen de kaken te wringen als je ook maar een druppel minder dan anders gaf.

Jammer dat we elkaar niet een beetje ruimte gunnen. We willen zo graag dat vrouwen participeren in het arbeidsproces, bijvoorbeeld. Dan zal het ook logisch moeten zijn dat niet iedere vrouw de borst kan geven. En dan heb ik het niet eens over de gevallen waarin een vrouw om andere redenen voor de fles kiest.

Maar de borst geven op zich kan een hele fijne ervaring zijn. Voor sommige vrouwen is het ook gewoon praktisch. En voor een bepaalde categorie kinderen is het wel degelijk beter. Als je veel allergieen in de familie hebt, met name koemelk, is de kans namelijk groot dat kunstvoeding ook een paar dikke maanden ellende gaat opleveren.

Zo is het altijd wel wat. ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:27

Ik denk ook dat je het hele voedingsmiddelenbeleid totaal los moet zien van het borstvoedingsbeleid, zo kan je bij alles namelijk wel zeggen "maar dit vinden we dan wel weer normaal dus dat is belachelijk". Hoe langer ik erover nadenk, hoe belachelijker ik het hele voedingsmiddelenbeleid ga vinden. Dus ik vind die vergelijking die in de column gemaakt wordt wel treffend, maar ik ben het ook niet eens met veel ontwikkelingen in voeding, dus in dat opzicht vind ik de vergelijking dan weer niet correct.

Alles valt of staat met juiste (!!! vooral in bv-land) en eerlijke voorlichting, zodat mensen hun eigen keuzes op goede gronden kunnen baseren. Maar dat schort er nogal eens aan...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:51

Dank voor het plaatsen van de column. Vond hem zo sterk!