"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:34

love_western schreef:
Resistance schreef:
Er is ergens een verschil tussen dikke mensen die dunne mensen de grond in boren, en andersom.

Dunne mensen doen dit omdat ze het ongezond vinden en omdat het geen goed voorbeeld voor de medemens is (Dit is natuurlijk gedrag, hebben wetenschappers onderzocht. Bijvoorbeeld: Een te dik of gewond paard in een kudde wordt ook minder goed behandeld of achtergelaten, omdat dit de kudde afremt.

Dikke mensen doen dit vooral (vooral) omdat ze jaloers zijn op de dunnere mensen.

Maar het blijft voor beide groepen pijnlijk als je de grond in word geboord met kwetsende opmerkingen. Dus omdat dikke mensen ongezond zijn, mag je die wel in de grond boren?

Maar ik heb daarbij ook nog nooit op iemand zijn gewicht geoordeeld. Ik weet van mijzelf dat ik geen gezond gewicht ben. Maar waarom zou ik dan iemand die wel gezond gewicht heeft de grond inboren. En tuurlijk ben ik weleens jaloers als iemand van alles naar binnen kan proppen, zonder dat diegene aankomt. Maar ik heb ook zeker respect voor diegene die van een zuchtje wind al kunnen aankomen en toch op een gezond gewicht kunnen blijven. Ik hoop dat nu ook te bereiken. Verwacht niet dat ik de komende jaren weer ernstig ziek word.

Ik zeg niet dat het mag, ik zeg alleen wat de oorzaak ervan is. Ik beoordeel ook nooit iemand op zijn gewicht, veel goede vrienden van mij zijn wat meer op gewicht. Ik heb ook een goede vriendin die anorexia heeft overleefd, dus daar heb ik ook niets tegen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:34

Varekaj
en hier in de winkelwagen ligt tussen de groente 1 zak chips omdat ik weet dat ik van de weekend mensen op bezoek krijg. Maatje dun, maar die zonder problemen de chips weg werken.
Maar mensen vast denken dat ik die wel in mijn uppie op zal eten.

Dat hou je toch.

Daarmee maakt het niet beter dat je wel op een maatje dik mag mopperen maar niet op een maatje minder.
Dat is wel de grootste onzin die ooit gehoord heb.
Ik was vroeger heel fanatiek sporter, doordat ik dat lichamelijk niet meer kan, geen keuze dus, ben ik nu te zwaar.
Kilo of 5 er af zou mooi zijn, 10 perfect.
Wil ik dat bereiken moet ik dagelijks 1200 calorieën gaan eten terwijl ik nu rond de 1800 zit.
En nee ik geef toe, dat heb ik er niet voor over. Niet nu.

Maar jij mag dan wel geintjes maken om mollig omdat ik er wat aan kan doen.
Toe zeg. Ik heb niet de keuze gemaakt dat doktoren blunders hebben gemaakt en daardoor niet meer passie als sporten kan doen.
En ja ik weet dat ik daar geestelijk eerst even aan moet werken, verwerken en dan komt dat vast goed.
Maar niet zo simpel als jij dat stelt.
Kortzichtiger kan het ook niet.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:56

_/-\o_

Ik heb me hier ook al vaak aan geergerd. Ik heb ook niks tegen dames/meiden met een maatje meer, en tuurlijk zij zijn ook mooi. Maar ik vind het gewoon een soort van discriminatie.

Ik ben op dit momen 1,80 met een gewicht van 66 kg. Op zich valt dit mee, maar ik heb ook jarenlang ondergewicht gehad terwijl ik echt wel at :j Ik kon en kan gewoon eten wat ik wil zonder aan te komen, nu ik wat ouder wordt veranderd dat wel iets en krijg ik eindelijk een beetje vrouwelijke vormen, maar ik kan er net zo goed niks aan doen als meiden die van 1 hap lucht dik worden. Ik vind het dan ook erg jammer dat mensen dunne meiden afspiegelen als anorexia of bolimia patieten of als niet mooi, ieder mens is anders en is op zijn manier mooi.. Waarom moet er imo een standaard zijn vraag ik me welleens af, om je aan op te trekken?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:01

Wel grappig, de meeste dunnen mensen kunnen alles eten zeggen ze, ze kunnen er niets aan doen (wat ik geloof)
Maar een dik persoon, ja die moet gewoon maar minder vreten hoor, die kunnen er echt wel wat aan doen.
tja...
(niet persoonlijk bedoeld maar viel me op)

Het is jammer dat mensen afgespiegeld worden als anorexia patient als dat niet is.
Onnodig kwetsend.
Maar het is ook onnodig andersom mensen voor van alles uit te maken.
Wanneer leren we dat is af.
Zoals jij zegt jumpie, waarom moet er een standaard zijn. Goede uitspraak.

Needje

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:07

Ik denk dat er wel een verschil is tussen extreem veel Kcal eten, en juist een hele hoop minder.
Geloof me, ik heb het tot over de 3000 kcal per dag geprobeerd. Geen gram erbij. (En ook nog bijna onmogelijk om dit op een gezonde manier te doen)

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:33

Needje schreef:
Ik denk dat er wel een verschil is tussen extreem veel Kcal eten, en juist een hele hoop minder.
Geloof me, ik heb het tot over de 3000 kcal per dag geprobeerd. Geen gram erbij. (En ook nog bijna onmogelijk om dit op een gezonde manier te doen)

Ik heb een poosje puddingbroodjes en gevulde koeken dieet gehad :') Daar kom je vaak erg van aan, ik helaas niet -O- :')

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:39

No way dat ik op zo'n ongezonde manier zou proberen een gezonder gewicht te krijgen. Dan ga je je doel toch voorbij. :o

Het is echter wél mogelijk om gezond heel weinig Kcal binnen te krijgen.
Dáár zit imo het verschil.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:06

Resistance schreef:
Er is ergens een verschil tussen dikke mensen die dunne mensen de grond in boren, en andersom.

Dunne mensen doen dit omdat ze het ongezond vinden en omdat het geen goed voorbeeld voor de medemens is (Dit is natuurlijk gedrag, hebben wetenschappers onderzocht. Bijvoorbeeld: Een te dik of gewond paard in een kudde wordt ook minder goed behandeld of achtergelaten, omdat dit de kudde afremt.

Dikke mensen doen dit vooral (vooral) omdat ze jaloers zijn op de dunnere mensen.

Dus dan mag het?
dan is het toch net zo kwetsend en denigerend als andersom?
wat voor dunne mensen niet leuk is is voor dikke mensen ook niet leuk...

ik ben jarenlang te mager geweest, heb zwaar onder gewicht gehad.
had een eetstoornis (een kleine, dus viel wel mee)
en ben zwaar gepest met het feit dat ik te mager was.

ik raakte vervolgens zwaar geblesseerd en kon niet meer sporten, ik kwam aan en werd normaal.
nog steeds werd ik gepest, dan was ik te dik dan was ik te dun, een keuze maken konden ze niet...

nu slik ik medicijnen...
door de rottige medicijnen ben ik heel, heel, heel erg aangekomen.
maar zonder medicijnen kan niet, dan kan ik niks doen dan boven de wc hangen en in bed liggen, met medicijnen kom ik aan.

denk je dat het voor mij leuk is, dat mensen kijken naar wat er in mijn winkelwagentje ligt?
denk je dat het voor mij leuk is dat mensen aan mij vragen, zou je dat wel eten? je bent al zo dik...
of dat er tegen mij gezegd wordt, je krijgt niks meer hoor, jij hebt al veels te veel gehad, anders wordt je nog dikker...
of dat er gezegd wordt als ik iets laat staan "oh, aan het afvallen... eindelijk werd wel tijd he"...

heb je enig idee, hoeveel pijn dit doet????
heb je enig idee, hoe graag ik weer terug wil naar mijn ondergewicht????
alleen al door de opmerkingen...
als ik terug denk aan vroeger, dan hoor ik liever goh wat ben jij mager zeg, soms last van anorexia?
dan bovenstaande opmerkingen...

ik doe mijn best, heel erg zelfs.
maar hardlopen kan ik niet meer, misschien dat het ooit wel weer lukt, maar nu nog niet...
wandelen lukt me wel, en dat doe ik dan ook elke avond...
paardrijden heb ik een hele tijd niet gedaan, omdat ik mezelf te zwaar vond...
ik heb gefietst, met mijn pony aan de hand naast me, samen lekker bewegen...
ik let op wat ik eet, maar ik kom nooit aan mijn dagelijkse hoeveelheid calorieen, ik blijf vaak steken op 800 calorieen per dag.

langzaam aan gaat er steeds iets van af, maar dat gaat zo ontzettend langzaam en het is zo frustrerend om te zien dat als je weer is een slechte week hebt gehad, waarin je meer medicijnen moest slikken je weer aangekomen bent...
ik durf soms niet eens meer op de weegschaal te staan, bang voor wat ik zie...

en eerlijk???? kon ik er maar wat aan doen, had ik maar de voldoening gehad om zoveel lekker te eten dat ik daarvan was aangekomen, want dan waren al die opmerkingen die ik eerder verteld heb, en die in dit topic en alle andere topics over dikke mensen geplaatst worden terecht...
en dan kon ik tenminste mezelf aan kijken in de spiegel en zeggen "tjah meid, eigen schuld"...
als ik nu in de spiegel kijk walg ik van mezelf, en dat wordt alleen maar versterkt door al die dunne mensen die het zogenaamd oh zo goed met me voor hebben...
en het enige wat ik nog wil is terug naar mijn vroegere ik..

en weetje wat ik het aller hypocrietste vind??
dat er dan gezegd wordt dat het terecht is, dat ik het er zelf naar gemaakt heb, dat dunne mensen mijn zelfbeeld aan diggelen mogen schoppen want ik ben ongezond...
en al die dikkere mensen, die oh zo zielig doen maar het wel kunnen veranderen, daar walg ik net zo hard van...

sorry voor mijn harde toon in dit bericht, maar ik ben er zo klaar mee om maar als dikkerd te worden gezien...
om maar als kat te worden gezien zoals in dit topic zo mooi steeds benoemd wordt...
om maar voor de slechte aan te worden gezien die het er zelf naar maakt...

het is voor mij ook niet leuk hoor...
om mijn lichaam lelijk te zien worden...
en ik probeer mijn zelfbeeld hoog te houden, maar ik wordt elke dag veroordeeld, en toen ik te mager was...
toen was dat een heel stuk minder...

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:22

_/-\o_ Helemaal waar.

Door mijn ziekte/handicap ben ik ook zwaarder geworden. Mede door de pijnstillers en door de pijn niet meer kunnen wat ik altijd deed. In de winter/regenachtige dagen kom ik moeilijk buitenshuis door de pijn en een niet goed functioneren van mijn lichaam. Ik wil wel, mijn lijf kan het niet. Nu eet ik veel minder dan voor mijn ongeluk, beweeg ook veel minder en kom aan. Sporten is haast niet mogelijk en met wat ik doe, daar val ik niet van af.

Ik heb maten bekeken/opgemeten uit een zelf kleding maak boek uit 1974. Man wat een verschil met nu :oo Ik pas in 40/42 nu, dat staat gelijk aan 46/48 toen :?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:30

Het is ook vreselijk om dit door te maken.

Misschien een tipje (echt aardig bedoeld), maar minder eten is ook niet goed. Ik ken een hoop mensen die juist meer moesten gaan eten om af te vallen. Als je weinig eet gaat je lijf sparen. Waardoor alles wat je eet direct opgeslagen wordt.
Veel kleine maaltijden door de dag heen schijnt het beste te zijn. Een stuk of 6 ongeveer. En ontbijten! Dat zorgt dat je verbranding op gang komt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:41

Als een maatje 34 zegt dat ze met een dieet van 3000 calorieën niet aankomt, als 44 zegt dat ze met een dieet van 1200 calorieën niet afvalt, dan worden ze niet geloofd, terwijl het beide gewoon waar kan zijn. Mensen oordelen vaak zo makkelijk. Niemand wil te dik of te dun zijn. Keuzes zijn het ook niet. Obese is ook gewoon een psychisch probleem.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:44

aikon schreef:
_/-\o_ Helemaal waar.

Door mijn ziekte/handicap ben ik ook zwaarder geworden. Mede door de pijnstillers en door de pijn niet meer kunnen wat ik altijd deed. In de winter/regenachtige dagen kom ik moeilijk buitenshuis door de pijn en een niet goed functioneren van mijn lichaam. Ik wil wel, mijn lijf kan het niet. Nu eet ik veel minder dan voor mijn ongeluk, beweeg ook veel minder en kom aan. Sporten is haast niet mogelijk en met wat ik doe, daar val ik niet van af.

Ik heb maten bekeken/opgemeten uit een zelf kleding maak boek uit 1974. Man wat een verschil met nu :oo Ik pas in 40/42 nu, dat staat gelijk aan 46/48 toen :?

Wanneer je minder calorieen (brandstof) binnen krijgt dan je lichaam nodigt heeft om te functioneren dan raak je lichaam in paniek.
Daarom zet je lichaam de motor zachter, ga je minder verbranden en zul je dus alleen nog maar op gewicht kunnen blijven of af kunnen vallen door nóg minder te eten. Dan raakt het lichaam nog meer in paniek en gaat het nog harder op de rem. Je zult dan nóg minder moeten eten om op gewicht te blijven of af te vallen.
Zo kom je in een vicieuze circel terecht.

Dat is ook het welbekende jojo effect waar mensen tegen aan lopen.
Ze gaan op een dieet en eten dan te weinig. Het lichaam raakt in paniek en na een paar weken is er geen afslank resultaat meer.
Mensen denken dan oh, dit dieet werkt niet. Ze stoppen ermee en gaan ineens weer veel meer calorieen per dag eten en dus komen ze daarna weer aan.

Dunne mensen die heel veel eten daarentegen forceren hun lichaam om alles supersnel te verbranden.
Er komt immers genoeg binnen, er hoeft niks gespaard te worden en om de hoeveelheid eten die binnen komt ruimte te geven moet er dus hard en snel gewerkt worden door het lichaam.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:59

Lante schreef:
Als een maatje 34 zegt dat ze met een dieet van 3000 calorieën niet aankomt, als 44 zegt dat ze met een dieet van 1200 calorieën niet afvalt, dan worden ze niet geloofd, terwijl het beide gewoon waar kan zijn. Mensen oordelen vaak zo makkelijk. Niemand wil te dik of te dun zijn. Keuzes zijn het ook niet. Obese is ook gewoon een psychisch probleem.

1200kcal is zo'n beetje wat je nodig hebt om je organen in functie te houden en warm te blijven dat is zeg maar zonder echt iets actiefs te doen. Heel veel minder dan dat kan je niet gebruiken, meer gaat veel makkelijker gewoon meer bewegen, meer spiermassa hebben etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:34

M_D_H schreef:
Resistance schreef:

Dus dan mag het?
dan is het toch net zo kwetsend en denigerend als andersom?
wat voor dunne mensen niet leuk is is voor dikke mensen ook niet leuk...

ik ben jarenlang te mager geweest, heb zwaar onder gewicht gehad.
had een eetstoornis (een kleine, dus viel wel mee)
en ben zwaar gepest met het feit dat ik te mager was.

ik raakte vervolgens zwaar geblesseerd en kon niet meer sporten, ik kwam aan en werd normaal.
nog steeds werd ik gepest, dan was ik te dik dan was ik te dun, een keuze maken konden ze niet...

nu slik ik medicijnen...
door de rottige medicijnen ben ik heel, heel, heel erg aangekomen.
maar zonder medicijnen kan niet, dan kan ik niks doen dan boven de wc hangen en in bed liggen, met medicijnen kom ik aan.

denk je dat het voor mij leuk is, dat mensen kijken naar wat er in mijn winkelwagentje ligt?
denk je dat het voor mij leuk is dat mensen aan mij vragen, zou je dat wel eten? je bent al zo dik...
of dat er tegen mij gezegd wordt, je krijgt niks meer hoor, jij hebt al veels te veel gehad, anders wordt je nog dikker...
of dat er gezegd wordt als ik iets laat staan "oh, aan het afvallen... eindelijk werd wel tijd he"...

heb je enig idee, hoeveel pijn dit doet????
heb je enig idee, hoe graag ik weer terug wil naar mijn ondergewicht????
alleen al door de opmerkingen...
als ik terug denk aan vroeger, dan hoor ik liever goh wat ben jij mager zeg, soms last van anorexia?
dan bovenstaande opmerkingen...

ik doe mijn best, heel erg zelfs.
maar hardlopen kan ik niet meer, misschien dat het ooit wel weer lukt, maar nu nog niet...
wandelen lukt me wel, en dat doe ik dan ook elke avond...
paardrijden heb ik een hele tijd niet gedaan, omdat ik mezelf te zwaar vond...
ik heb gefietst, met mijn pony aan de hand naast me, samen lekker bewegen...
ik let op wat ik eet, maar ik kom nooit aan mijn dagelijkse hoeveelheid calorieen, ik blijf vaak steken op 800 calorieen per dag.

langzaam aan gaat er steeds iets van af, maar dat gaat zo ontzettend langzaam en het is zo frustrerend om te zien dat als je weer is een slechte week hebt gehad, waarin je meer medicijnen moest slikken je weer aangekomen bent...
ik durf soms niet eens meer op de weegschaal te staan, bang voor wat ik zie...

en eerlijk???? kon ik er maar wat aan doen, had ik maar de voldoening gehad om zoveel lekker te eten dat ik daarvan was aangekomen, want dan waren al die opmerkingen die ik eerder verteld heb, en die in dit topic en alle andere topics over dikke mensen geplaatst worden terecht...
en dan kon ik tenminste mezelf aan kijken in de spiegel en zeggen "tjah meid, eigen schuld"...
als ik nu in de spiegel kijk walg ik van mezelf, en dat wordt alleen maar versterkt door al die dunne mensen die het zogenaamd oh zo goed met me voor hebben...
en het enige wat ik nog wil is terug naar mijn vroegere ik..

en weetje wat ik het aller hypocrietste vind??
dat er dan gezegd wordt dat het terecht is, dat ik het er zelf naar gemaakt heb, dat dunne mensen mijn zelfbeeld aan diggelen mogen schoppen want ik ben ongezond...
en al die dikkere mensen, die oh zo zielig doen maar het wel kunnen veranderen, daar walg ik net zo hard van...

sorry voor mijn harde toon in dit bericht, maar ik ben er zo klaar mee om maar als dikkerd te worden gezien...
om maar als kat te worden gezien zoals in dit topic zo mooi steeds benoemd wordt...
om maar voor de slechte aan te worden gezien die het er zelf naar maakt...

het is voor mij ook niet leuk hoor...
om mijn lichaam lelijk te zien worden...
en ik probeer mijn zelfbeeld hoog te houden, maar ik wordt elke dag veroordeeld, en toen ik te mager was...
toen was dat een heel stuk minder...

Waar zie jij mij schrijven dat het mag? Dit is gewoon de oorzaak van al het gezeik om dik en dun.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:34

Raponsje schreef:
aikon schreef:
_/-\o_ Helemaal waar.

Wanneer je minder calorieen (brandstof) binnen krijgt dan je lichaam nodigt heeft om te functioneren dan raak je lichaam in paniek.
Daarom zet je lichaam de motor zachter, ga je minder verbranden en zul je dus alleen nog maar op gewicht kunnen blijven of af kunnen vallen door nóg minder te eten. Dan raakt het lichaam nog meer in paniek en gaat het nog harder op de rem. Je zult dan nóg minder moeten eten om op gewicht te blijven of af te vallen.
Zo kom je in een vicieuze circel terecht.

Dat is ook het welbekende jojo effect waar mensen tegen aan lopen.
Ze gaan op een dieet en eten dan te weinig. Het lichaam raakt in paniek en na een paar weken is er geen afslank resultaat meer.
Mensen denken dan oh, dit dieet werkt niet. Ze stoppen ermee en gaan ineens weer veel meer calorieen per dag eten en dus komen ze daarna weer aan.

Dunne mensen die heel veel eten daarentegen forceren hun lichaam om alles supersnel te verbranden.
Er komt immers genoeg binnen, er hoeft niks gespaard te worden en om de hoeveelheid eten die binnen komt ruimte te geven moet er dus hard en snel gewerkt worden door het lichaam.

Ik zit nog op 2000 kcal per dag, ik heb toch echt niet meer nodig. Ik zat 5 jaar geleden op 12 boterhammen per dag met van alles met zwaar lichamelijk werk. En een groot bord vol warm eten. Nu 4 boterhammen met hartig en een normale hoeveelheid warm eten. Door de pijnstillers MOET ik 3x daags eten, dan komen de kilo's er ook aan. Elke winter weer. In de zomer verdwijnen er een paar door dat ik maar 2x per dag eet. Voel mij ook beter met 2x daags eten. Ook heb ik vaak problemen met maag en darmen klachten door de pijnstillers. Dit is ook niet bevorderlijk voor de voedsel opname. Dat is de reden dat ik B12 te kort heb gekregen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 18:42

Ik heb niet alles gelezen, ga ik zo doen want ik vind 't wel interessant!

Ik denk dat het beeld veranderd is; de gemiddelde maat van de NL vrouw is nu 42 en dat is niet echt klein te noemen. Het is gewoon normaler geworden om meer dikke mensen op straat te zien.
Ik snap jou wel hoor TS, als je gewoon mooi slank bent zal je tegenwoordig snel vooroordelen naar je hoofd geslingerd krijgen.
Dat het als normaal of de standaard wordt gezien dat maat 44/46 normaal is, vind ik wel zorgelijk. Volgens mij gaat die maat straks alleen maar meer omhoog en wordt dat als de standaard maat gezien.
Dikke mensen zullen er altijd blijven, maar ik vind niet dat we dat met zijn allen moeten gaan verheerlijken.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:51

Ik vind juist dat dun het nieuwe standaard is. Ik zie werkelijk waar alleen dunne mensen. En zonder die opmerkingen enz. En ik zie alleen maar dunnere mensen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:15

Ik zeg niet dat het mag, ik zeg ook niet dat ik het doe. Maar ik ben het wel beetje kotsbeu dat er altijd zo jaloers wordt gereageerd op mensen met gewoon gezond gewicht.
Diegene die te zwaar zijn waar het niet door ziekte komt of door operatie of medicijnen: inderdaad, doe er wat aan.

Mijn schoonmoeder is ook veel te zwaar. Zeg ik gewoon niks op, mens heeft cortisone gehad voor haar rug en heeft nog steeds probleem met haar ene been. En die eet verder gewoon gezond, snoept amper.

De "zwaarderen" waar ik het op doel zijn diegene die echt letterlijk niks doen voor gezonde voeding, afhaal eten maar koken, pfft, te vermoeiend. Diegene die de hele tijd zeuren "he joh ik ben te dik kijk dit en dit en dit" waarbij ze in hun buik porren, maar die dan wel moord en brand krijsen als de arts aanraadt om een diëtiste op te zoeken. En die onder af en toe zondigen verstaan dat ze gewoon een familiepak friet mogen halen met hapjes erbij.
Zo heb ik een vriend die ook wil afvallen. Zit ook heel de tijd bezig op "ja maar gij, gij hebt geluk met uw spijsvertering". Nee, die is gewoon normaal denk ik. Maar hij snapt dan niet dat vermageren ook inhoud dat hij de pintjes beter links kan laten liggen, als hij 3x/week gaat lunchen dat frietjes daar beter niet bij horen maar wel groenten. Groenten? Nee, lusiknie. Neem wel extra vlees dan. Met een trappistje erbij. Cola? Er staat light op, da's altijd goed maar water? Daarin zwemt een vis en maak je schoon.

Zo lopen er veel meer rond dan je zou denken. Maar dat toegeven? Nee, hou maar de schijn op dat ze het wel netjes aanpakken.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:26

Needje schreef:
Het is ook vreselijk om dit door te maken.

Misschien een tipje (echt aardig bedoeld), maar minder eten is ook niet goed. Ik ken een hoop mensen die juist meer moesten gaan eten om af te vallen. Als je weinig eet gaat je lijf sparen. Waardoor alles wat je eet direct opgeslagen wordt.
Veel kleine maaltijden door de dag heen schijnt het beste te zijn. Een stuk of 6 ongeveer. En ontbijten! Dat zorgt dat je verbranding op gang komt.

Klopt helemaal, als je structureel te weinig eet, gaat je spijsvertering echt naar de maan. Je lichaam gaat op een soort van spaarstand en ieder beetje wat er dan een keer meer in komt, word direct opgeslagen.
Ik ben zelf behoorlijk veel afgevallen (van mt50 naar mt 38), door 6 x per dag te eten, dan ziet je lichaam namelijk geen enkele noodzaak op voedingsstoffen op te slaan, en meer te eten. Wel gezonde dingen. Nu ik op gewicht ben, houd ik dit eetpatroon vast en eet ik nog meer. (ongeveer 2000kcal-2200kcal per dag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:33

Varekaj schreef:
Ik zeg niet dat het mag, ik zeg ook niet dat ik het doe. Maar ik ben het wel beetje kotsbeu dat er altijd zo jaloers wordt gereageerd op mensen met gewoon gezond gewicht.
Diegene die te zwaar zijn waar het niet door ziekte komt of door operatie of medicijnen: inderdaad, doe er wat aan.

Mijn schoonmoeder is ook veel te zwaar. Zeg ik gewoon niks op, mens heeft cortisone gehad voor haar rug en heeft nog steeds probleem met haar ene been. En die eet verder gewoon gezond, snoept amper.

De "zwaarderen" waar ik het op doel zijn diegene die echt letterlijk niks doen voor gezonde voeding, afhaal eten maar koken, pfft, te vermoeiend. Diegene die de hele tijd zeuren "he joh ik ben te dik kijk dit en dit en dit" waarbij ze in hun buik porren, maar die dan wel moord en brand krijsen als de arts aanraadt om een diëtiste op te zoeken. En die onder af en toe zondigen verstaan dat ze gewoon een familiepak friet mogen halen met hapjes erbij.
Zo heb ik een vriend die ook wil afvallen. Zit ook heel de tijd bezig op "ja maar gij, gij hebt geluk met uw spijsvertering". Nee, die is gewoon normaal denk ik. Maar hij snapt dan niet dat vermageren ook inhoud dat hij de pintjes beter links kan laten liggen, als hij 3x/week gaat lunchen dat frietjes daar beter niet bij horen maar wel groenten. Groenten? Nee, lusiknie. Neem wel extra vlees dan. Met een trappistje erbij. Cola? Er staat light op, da's altijd goed maar water? Daarin zwemt een vis en maak je schoon.

Zo lopen er veel meer rond dan je zou denken. Maar dat toegeven? Nee, hou maar de schijn op dat ze het wel netjes aanpakken.

Precies!

Mijn moeder was toen ze rond de 40 was ook veel te dik. Op een duur zei ze gewoon tegen zichzelf: Ik ga op dieet, en ik houd dit vol. Dat is haar zeker gelukt! Ze ziet er nu (ze is nu 53) beter uit dan de gemiddelde 40 jaar oude vrouw.

Het is echt niet moeilijk. Haar dagelijkse eten ziet er zo uit:

's ochtends start ze de dag met een zelf gebakken volkoren-boterhammetje met iets van vlees erop (kaas wordt zij dik van, vind ze), Als lunch een bak yoghurt met Special K erdoorheen. Voor avondeten eet ze meestal een zalmpje of dergelijk stuk vlees, met groenten uit de stoomoven. Ze laat dingen zoals aardappels en pasta weg. Chili con Carne en dat soort dingen eet ze wel gewoon mee. Als tussendoortjes gewoon even een appeltje of pakje LU crackers, en af en toe een blokje kaas. Ze heeft niet alle zoetigheid uit haar leven verbannen, op donderdag gaan mijn vader en moeder altijd ergens taart eten. Ze eet wel vaker iets zoets, maar gewoon met mate, zoals het hoort.

We zijn even lang (1.65), en mijn moeder weegt net zoveel als ik (52 Kilo). Eerst was dit zo'n 75, dus ze is flink wat afgevallen. We kunnen elkaars kleding en schoenen aan, wat soms erg handig is.

Zo zie je maar, er valt echt wel iets aan te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:15

Resistance schreef:

het is allebei sneu toch :? We willen ons zelf toch niet meer vergelijken met een stel dieren die hun natuurlijk instinct volgt zonder na te denken. Volgens mij zouden we daar als mens boven moeten staan omdat wij wel het vermogen hebben om rationeel te denken :+
En jaloezie is een slechte eigenschap om je koers door te laten bepalen...

Ik vind het wel sneu dat sommige mensen zich hier genoodzaakt voelen om te zeggen 'maar ik zou nooit onaardig doen tegen iemand overgewicht'... Net alsof het zo van zelf sprekend is om onaardig te doen tegen mensen met overgewicht dat je het er bij moet vermelden als je niet onaardig bent voor ze .... :')

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:28

Needje schreef:
No way dat ik op zo'n ongezonde manier zou proberen een gezonder gewicht te krijgen. Dan ga je je doel toch voorbij. :o

Het is echter wél mogelijk om gezond heel weinig Kcal binnen te krijgen.
Dáár zit imo het verschil.

Dat klopt :j Maar ik kwam niet aan dit was op advies van een huisarts en niet dat ik dat de hele dag door at :') maar savonds bij de Thee heb je vaak wel een koek en smiddags, dan neem je een koek met wat mee calorieen zoals bijv. een gevulde koek of een puddingbroodje :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 13:58

little_king schreef:
Wel grappig, de meeste dunnen mensen kunnen alles eten zeggen ze, ze kunnen er niets aan doen (wat ik geloof)
Maar een dik persoon, ja die moet gewoon maar minder vreten hoor, die kunnen er echt wel wat aan doen.
tja...
(niet persoonlijk bedoeld maar viel me op)

Het is jammer dat mensen afgespiegeld worden als anorexia patient als dat niet is.
Onnodig kwetsend.
Maar het is ook onnodig andersom mensen voor van alles uit te maken.
Wanneer leren we dat is af.
Zoals jij zegt jumpie, waarom moet er een standaard zijn. Goede uitspraak.

Weet je wat het is- ik eet ook alles wat ik lekker vind en blijf stabiel op een gezond gewicht voor mij (rond bmi 20), maar ik heb een hele goede basis.

Ik sport genoeg en regelmatig, ik drink alleen maar water en soms een kop groene thee, ik eet 2/3 stuks fruit per dag, eet héél veel tomaat/komkommer/worteltjes als tussendoortje, ontbijt met muesli/fruit/yoghurt, mijn broodbeleg is meestal iets van pindakaas [= gezond] of appelstroop, ik eet 's avonds gewoon mijn portie groenten, vlees, aardappels en ja- ook wel eens friet/pizza/turkse pizza/shoarma o.i.d.
maar door deze basis kan ik op de zaterdag nacht én veel alcohol drinken én chips eten én een shoarma schotel wegwerken met 2 glazen cola en dan niet aankomen.. ik kan rustig achter de tv hangen en een reep milka oreo wegwerken in 5 minuten- de rest van mijn eet en beweeg patroon compenseert dat wel weer..

Er zijn ook behoorlijk wat dikke mensen die gewoon denken dat ze heel erg weinig eten, maar dan bijvoorbeeld wel alleen maar ijsthee drinken, of al hun boterhammen met salami en kaas beleggen. tja.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:24

Ik denk dat het merendeel wel weet waar het van komt.
Want de meeste hebben echt wel eens calorieën geteld.
Momenteel voor ieder die nieuwsgierig is shape-up gratis als app.
Ik wist het al, maar nu ook weer ter bevestiging dat ik rond de 1800 calorieën eet.
Ik weet mijn grootste problemen, niet meer fanatiek sporten. Maar helaas kan dat niet meer.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:35

Ik wil niet rot doen, maar ik loop vanochtend op het winkelcentrum....
Té dikken mensen zie je ook altijd eten. En niet normaal eten, maar echt vreten. Super vette dingen. Geen normale hap nemen, maar het halve ding is in 1 hap weg. Net ook weer. Een veel te dikke vrouw, waggelend over het winkelcentrum. Met natuurlijk een zak patat in haar handen. (Oja, het was vanochtend om 9 uur)

Ikzelf ben gewoon slank met een maatje 34/36. Ook ik erger me dood aan dat "gezeik" over te dun zijn.
Nee ik ben niet te dun. Ik ben normaal en gezond

Laats ook die dingen die op Facebook voorbij komen. Mannen hebben liever mollige vrouwen zodat ze wat hebben om vast te pakken. Denk je dat dat leuk is voor iemand die normaal van gewicht is?
Ik ken trouwens geen enkele man die er zo over denkt. Maargoed :)

Als je ziet wat ik eet op een dag, schrik je je dood. Ik eet en snoep echt veel. Maar ik beweeg ook heel veel.