B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 01:50

_Jen schreef:
Focussed schreef:
Kun je daar ook die ampullen bestellen die niet zo onwijs branden? Uit mijn hoofd begint die B12 met een M (Dus niet de hydro variant).... Kan even niet op de naam komen :D

Ik heb die Methyl variant inderdaad :). Heb ook nog een tijdje die hydro gehad en dat deed bij mij ook veel meer zeer dan de methyl daarnaast reageerde ik er ook niet op.

Adenosycoblamine doet ook niet pijn met inspuiten. Beide komen uit Duitsland.

Daphne heb je nu al eens geprobeerd om in je arm te prikken? Neem je in je been wel iedere keer een ander plekje om te prikken? Er zijn best veel plaatsen waar je kunt prikken. Iedere keer op het zelfde plekje prikken is ook niet goed.

Kaygee, ja ik had een verkeerde opstartdosis. Daarna ben ik er ziek van geworden omdat we toen ineens stopten. Je lichaam gaat dan herstellen en zomaar opeens valt er niets meer te herstellen waardoor je juist in een dieper dal valt dan je al was (je lichaam moet dan nog harder werken) Die opstart dosis is niet voor niets. Later naar een internist geweest die veel van B12 weet. Toen een goeie opstart gekregen en na de opstart over na 1x in de week prikken. Maar dat ging niet dus toen moest ik weer 2x per week prikken en dat heb lang zo vol gehouden (zelfs nog een tijdje 3x per week geprikt) Nu prik ik 1x per week.

Tiggs, dat is een bijwerking van de injecties :(:) Na jaren prikken heb ik er nog steeds last van helaas. Mocht het te erg worden zou je een verwijsbrief naar de dermatoloog kunnen vragen.

Bloed prikken NA de injecties heeft geen zin. Hier nog een klein stukje waarom dat zo is:
Wat zegt de B12-waarde in het bloed na B12-injecties?
Bij iemand die nog nooit injecties heeft gehad, geeft de waarde in het bloed een summiere indicatie over de voorraad B12 in het lichaam, vooral dus in de lever. Bij een gezond iemand is er een voorraad voor minstens drie jaar beschikbaar. Als de lichaamsvoorraad uitgeput is geraakt dan kost het ook veel tijd (en injecties) om dit weer aan te vullen. De B12-waarde in het bloed zegt dus iets over de B12-status van iemand die geen injecties heeft gehad.
De hoeveelheid transporteiwit is beperkt, dus de "levervoorraad" wordt maar heel langzaam aangevuld en is niet af te leiden aan de hand van de B12-waarde in het bloed. Bovendien heeft de hoeveelheid B12 in de lever, die via de gal weer in de darm komt, in veel gevallen te maken met het zelfde opnamedefect als de B12 via de voeding.
Als iemand door het ziektebeeld van deze site, klachten krijgt dan is de B12-voorraad in het lichaam al flink opgesoupeerd. Dit uit zich dan ook in een te lage of laag/normale B12-waarde in het bloed.
Het tekort moet dan aangevuld worden met B12-injecties. Na een injectie schiet de waarde in het bloed binnen de kortste tijd soms naar waarden hoger dan de normale bovenste referentiegrens. De lichaamsvoorraad kan natuurlijk nooit zo snel weer op peil zijn. Het verband tussen de B12-waarde in het bloed en de lichaamsvoorraad is dus helemaal zoek. En dit blijft vele, vele maanden zo. Zelfs na een jaar of meer kan nog de waarde geflatteerd zijn door de laatste injectie. De bedoeling van de intensieve aanvangsdosering is om de tekorten in de weefsels snel weer aan te vullen en voor het herstel. De "voorraad" in de lever kan niet snel aangevuld worden, omdat de transportcapaciteit maar beperkt is. Men kan dus nooit zeggen dat na en enkele maanden de lever weer voldoende B12 bevat en men naar de onderhoudsdosering kan. De hoeveelheid B12 in de lever is in geval van deze ziekte ook niet van belang, want deze B12 komt via de gal weer in de darm en heeft vaak te maken met hetzelfde opnamedefect als bij de B12 via het voedsel.
Bron: website Hendrik de Jong

Kaygee

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 10:29

Ja daar was ik dus al een beetje bang voor :( vandaar mijn vraag hier... Dan toch maar eens een afspraak met de huisarts zelf maken om het een en ander te bespreken. Hopelijk doet hij er niet luchtig over zoals de meeste huisartsen, wat ik hier ook gelezen heb... Ga vandaag ook maar eens mijn oude bloedwaarden opvragen. Want ben tig keer geprikt ivm klachten en er kwam nooit wat uit. Het is dat mijn verloskundige adequaat gehandeld heeft op mijn verhoogde MCV en mij daarna nog heeft laten prikken op foliumzuur, b12 en Ferritine.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:07

Maar hoe test je dan of je lichaam het wellicht toch niet zelf weer kan oplossen? Vind het lastig om goede info te vinden, want vind eerlijk gezegd dat meneer de jong en het b12 forum soms wat doorslaan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:11

Ik baal.... Is helemaal niks uit de onderzoeken gekomen :(

B12 gehalte is wel nog geprikt om te kijken hoe die is... Had toen bijna 3 weken niet geprikt (perongeluk), prik normaal 1 x de week... Hij was alsnog 1456...

De internist wil dat ik nu even stop met prikken om over een paar maanden nog eens B12 te meten om te kijken hoe hard hij daalt. En afhankelijk daarvan beslissen of we door moeten blijven spuiten of dat ik het toch opneem uit m'n voedsel en dus zelf kan onderhouden.

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:10

Weet er iemand hier namen van internisten die B12 wel serieus nemen? Auwerda is natuurlijk bekent, maar ik geloof dat die een lange wachttijd heeft?
Ik heb vanmorgen weer een discussie gehad met de assistente van de dokter. Ze gaan weer moeilijk doen over het spuiten. Spuit nu 1x per maand, maar krijg iedere keer na zo'n 3 weken weer een terugslag.
Dus zou zelfs liever vaker spuiten. Maar minder dan 1x per maand doe ik echt niet meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-13 11:15

Mijn internist zat in Ede in het ziekenhuis, geen idee of die daar nog zit. Dit was alweer bijna 16 jaar geleden namelijk.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 10:58

Focussed ; ik ken jou situatie natuurlijk niet precies.. maar ik was onder behandeling van een internist, in overleg prikte ik die methyl en heb me toen een hele zomer gezond en top gevoeld! Allemaal onderzoeken gehad maag enz. niks uit gekomen. Dus de internist wilde afbouwen en eens 3 maanden stoppen kijken hoe die waarden zouden blijven. Waarden waren goed maar ik had na 2 maanden weer zo goed als alle klachten terug en nog erger ook.. en dat terwijl ik me topfit voelde!! Vervolgens ben ik zelf weer gaan prikken eerst de hydro, geen verschil nu ben ik alweer een aantal maanden die methyl aan het prikken en sinds een maandje voel ik me weer goed zoals ik me hoor te voelen. Prik nu ongeveer 1 keer per week en laat me nooooooit meer wijsmaken dat ik een paar maanden moet stoppen.

Maar goed ik merkte dus wel duidelijk verschil en daarmee voor mezelf uitgesloten dat ik echt daadwerkelijk een tekort heb wat niet vanzelf oplost. Sterkte!!

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:47

Ik ben vanmorgen op kennismakingsgesprek geweest bij een andere huisarts. Maar wat een verschil!!
Ik mag zo vaak gaan prikken als ik wil. Hij was voorstander van eerst tabletten, maar omdat ik dat al geprobeerd heb er dat niet werkte waren spuiten ook prima. Ik mag zo binnenlopen voor een spuit, als ik vind dat dat nodig is. Heerlijk, geen onzinnige discussies meer. Dit had ik al veel eerder moeten doen. Hopelijk voel ik me nu weer snel een stuk beter. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:50

Wie prikt er allemaal hydro en wie prikken er methyl? Waarom ben je methyl gaan prikken?
Ik heb opnieuw een afspraak met Auwerda, want ik krijg weer wat klachten terug (vooral spierpijn) en ik moet vaak blijven prikken :\

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:14

ik prik hydro, heb ook nog niets anders geprikt. Op een paar puistjes na bevalt dat goed.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:01

klopt het dat sommige mensen geen verschil voelen na hydroxo injecties ? En is het de moeite waard om dan de methyl of adeno vorm te gaan proberen ?
Methyl ampullen kan je alleen in duitsland bestellen toch ?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:29

Ik slik 2soorten B12 tabletten. Daarvan van elk soort twee tabletten per dag. Ook slik ik twee tabletten met foliumzuur per dag. Heeft iemand hier ervaring mee.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:53

Ik heb al 1,5 jaar last van verschillende klachten en ben ook geregeld ziek terwijl ik dat eerder nauwelijks was. (Voorbeelden van de klachten; krampen, voornamelijk in handen en voeten. Last van rare spontane spierpijn, van de een op andere nacht 20 blauwe plekken over heel mijn lichaam, snel blauwe plekken, moeheid, lusteloosheid)
Na 1 jaar doktor lopen en cts injecties in mijn rechterhand is er uiteindelijk met uitgebreid onderzoek uit gekomen dat ik vitamine B12, D en foliumzuur te kort heb.
Van de neuroloog die met deze uitslag kwam heb ik zakjes met poeder voor vitamine D bij gekregen voor 3 maanden.
Daarbij slik ik multivitamine A-Z, echina force weerstand tablet en tablet voor magnesium, calcium en zink. Dit was volgens de arts een goede combinatie.
Ik ben nu 4 weken bezig hier mee, over 2 weken heb ik een belafspraak met de neuroloog om te overleggen hoe het gaat.

Van mijn tante hoorde ik echter dat B12 te kort alleen met injecties op pijl gekregen zou kunnen worden? Hier heeft de arts het bij mij niet over gehad en helaas weet ik de waarde van hoe veel er te kort zou zijn niet. De uitslag van het bloed wil ik wel nog opvragen.
Onze beredenering was dat het zou kunnen dat de arts eerst wou zien wat die vitamine D extra zou doen.
Heeft iemand hier ervaring mee of advies in? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:39

Waarde opvragen en injecties vragen :j Afwachten wat de vitamine D gaat doen is niet zinvol, dat staat redelijk los van elkaar, en als je een B12-tekort heb je namelijk al geruime tijd dat tekort opgebouwd, dat verdwijnt dus ook niet zomaar vanzelf.)

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 21:28

Maris schreef:
klopt het dat sommige mensen geen verschil voelen na hydroxo injecties ? En is het de moeite waard om dan de methyl of adeno vorm te gaan proberen ?

Ik merkte verschil na hydroxo ja! Durf alleen even niet meer te zeggen wat ik daarvoor kreeg (ik geloof wel methyl oid). Ik weet nog wel dat ik met die eerdere alleen op een gegeven moment (na een week of 4 al) niet meer vooruit ging, dus toen geswitchd en het ging veel beter!

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:36

Mijn ervaring met hydro en methyl staan een paar berichten hierboven geloof ik. Als je aantal berichten terug leest kom je het vast tegen.

xxxjanna haalde jij je injecties uit Duitsland dan? Alleen dan prikte je methyl namelijk niet verwarren met de merken van hyrdo injecties waar verschillende hulpstoffen inzitten.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:13

Shadow0 schreef:
Waarde opvragen en injecties vragen :j Afwachten wat de vitamine D gaat doen is niet zinvol, dat staat redelijk los van elkaar, en als je een B12-tekort heb je namelijk al geruime tijd dat tekort opgebouwd, dat verdwijnt dus ook niet zomaar vanzelf.)

Heb de gegevens inmiddels opgevraagd, krijg verdere uitslag thuis gestuurd.
De B12 waarde zou in november 140 geweest zijn. Mij is doorgegeven dat de waarde tussen de 140 en 170 zou moeten liggen en ik echt op de ondergrens zat.
Had eigenlijk over 2,5 week een belafspraak maar is nu verzet naar aankomende vrijdag. Eens zien wat de arts zegt over het aanvullen..

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 23:07

xxxjanna schreef:
Ik merkte verschil na hydroxo ja! Durf alleen even niet meer te zeggen wat ik daarvoor kreeg (ik geloof wel methyl oid). Ik weet nog wel dat ik met die eerdere alleen op een gegeven moment (na een week of 4 al) niet meer vooruit ging, dus toen geswitchd en het ging veel beter!

Om hier even op terug te komen;
Ik heb het opgezocht en kreeg voorheen cyanocobalamine oid (nooit geweten hoe je dat woord nou precies schrijft/zegt :') ) en dus geen methyl.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 00:10

sanne83 schreef:
Wie prikt er allemaal hydro en wie prikken er methyl? Waarom ben je methyl gaan prikken?
Ik heb opnieuw een afspraak met Auwerda, want ik krijg weer wat klachten terug (vooral spierpijn) en ik moet vaak blijven prikken :\

Ik prik Adenosylcobalamine omdat ik hier het beste op reageer. Dit is voor iedereen weer anders. Als je goed op de normale b12 werkt (hydro) dan zou ik dat gewoon blijven injecteren. Is ook een stuk goedkoper.

Maris schreef:

Het kan best even duren voor je verschil merkt mits je een goeie opstart dosis hebt gehad. Het duurde bij mij erg lang voor ik echt verschil merkte. Als je nog niet zo lang prikt zou ik nog niet over stappen op een andere b12, dan eerst even vol houden en het een tijdje aan kijken. Methyl en Adenosyl kun je idd in Duitslands bestellen :)

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:20

Ik heb nu 10 injecties gehad, na een paar ging het beter, nu echter weer veel slappe benen, pijn in voeten en benen. Ik lees hier over andere soorten injecties. Wanneer ben je daar op overgestapt Glossi? Oftewel....wanneer weet ik dat hydro (takeda) misschien voor mij niet goed werkt?

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:23

In hoeveel tijd heb je die 10 injecties gekregen? En spuit je nu nog steeds en welke tijd zit daar dan tussen?

Een terugval kan altijd, misschien zit er nu teveel tijd tussen de injecties?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:43

10 in bijna 6 weken. Twee keer per week

MoSt81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:10

Dan zal dat het probleem niet zijn :), maar een terugval is wel "normaal". Dus ik zou het nog even aankijken of even overleggen met je dokter. Ik ben zelf trouwens nog nooit overgestapt naar een andere soort, dus daar weet ik niets van.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 01:07

tokedri schreef:
Ik heb nu 10 injecties gehad, na een paar ging het beter, nu echter weer veel slappe benen, pijn in voeten en benen. Ik lees hier over andere soorten injecties. Wanneer ben je daar op overgestapt Glossi? Oftewel....wanneer weet ik dat hydro (takeda) misschien voor mij niet goed werkt?

Ik ben zelf volgens mij vrij snel over gestapt naar de Duitse B12. Maar ik ben niet zo goed in tijden in schatten dus weet niet meer precies hoe lang ik Nycomed geprikt heb (is nu Takeda) Zou het iig een half jaar aan kijken. Als je echt niet meer vooruit gaat en je gevoel zegt dat je een andere b12 moet proberen dan moet je dat gewoon doen. Het kan geen kwaad het is alleen duurder omdat je alles zelf moet betalen.

Een terug val is idd wel redelijk normaal. Hebben veel mensen last van. Een terug val kun je ook krijgen als je over stapt op een andere soort B12.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:22

Ik heb hydrocobamine weer een andere variant kennelijk en die bevalt goed. Alleen een wat pijnlijke prikplek met prikken dat is alles.