Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:47

nee Karin, dan ga ik teveel op die hartslagmeter letten, haha!

Vaatverwijders kunnen een versnelde hartslag veroorzaken. Het bloedvolume blijft hetzelfde, terwijl er door de vaatverwijding een groter oppervlak aan vaatbed ontstaat. Hierdoor zal het hart harder moeten werken, ofwel vaker moeten pompen, om het bloed goed rond te krijgen. Maar denk wel dat de één hier gevoeliger voor is dan de ander.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:49

MISTRAL94 schreef:
Ja dat denk ik wel karin als je een vernauwing hebt moet het hart veel harder werken dus met een vaatverwijder zou je denken dat het hart het ook makkelijkee krijgt

maar met een vernauwing (heb je het dan over de kransslagaderen of over algemeen je vaatbed), moet het hart meer kracht uitoefenen, wat je vaak terugziet aan de bloeddruk (de bovendruk, het hart in spanning zeg maar, zal verhoogd zijn. de onderdruk hoeft niet per se verhoogd te zijn)
Vaatverwijders kunnen als gevolg hebben dat de bloeddruk iets lager is. Het hart hoeft tegen minder weerstand in te pompen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:50

Ja klopt als ze een ecg maken in het ziekenhuis lig je ook. Maar het is ook nog eens zo dat 1 meting geen meting is.

Maar dit meet je puur voor jezelf om een indicatie te krijgen en is geen drama als je dat meet zittend op de bank of wat dan ook

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:53

Ik slik vaatverwijders ivm Raynaud (dode vingers en tenen), bij mij zorgt het dan misschien voor een 'normaal' vaatbed?

Middagdutje doen in bed met een hartslagmeter om dus... :D

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:54

Ik had het idd over de kransvaten het hoeft geen verhoogde hartslag te geven maar het kan wel. Al moet ik zeggen dat je mensen met een infarct vaak ziet met een normale bloeddruk en hartslag.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:04

Karin, bij Raynaud is vooral het vaatbed in de extremiteiten (handen en voeten) aangedaan, waardoor dit niet goed voorzien wordt van bloed.
Qua vaatverwijders heb je medicatie wat inwerkt op het perifere vaatbed, maar ook medicatie wat centraal inwerkt, dus waar je grote vaten van verwijden. Het heeft centraal dus wel iets invloed, maar is voornamelijk perifeer bedoeld.
En je vaatbed in je extremiteiten......is lastig. Ik weet niet in hoeverre je Raynaud gevorderd is? Heb er wel nare dingen van gezien op de werkvloer! Mensen kregen dan een infuus met vaatverwijdende medicatie. Sommigen werden daar echt niet lekker van, anderen doorliepen het infuus zonder problemen....
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 09-02-13 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:08

Maar ervaar je hinder met hardlopen dan karin?

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:19

Een stille meelezer die nu mee wilt kletsen meldt zich :D

Voor diegene die een 'sport'horloge hebben (met hartslagmeter) welke hebben jullie?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:23

Welkom!

Ik heb een polar bevalt goed maar ik wil eigenlijk 1 met gps hebben.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:26

Als het koud is heb ik wit/blauw/paarse vingers en tenen en zonder vaatverwijders sta ik dan soms te janken van de pijn met uitmesten. Dankzij die pillen hoeft dat niet meer. :)
Maar als ik op de Dominicaanse republiek in de oceaan ga liggen als het 30+ is krijg ik ook witte vingers zonder die pillen. :')
Ik moet altijd in mei voor m'n APK naar de reumatoloog en zij begon er een paar jaar geleden zelf over, ze zag paarse handen, terwijl ik ze toen normaal vond... die arts ziet werkelijk alles.
Met hardlopen heb ik, vreemd genoeg, geen last. Ik zorg wel dat ik warm van huis ga en als het vriest doe ik handschoenen aan, maar die trek in dan meestal al snel uit omdat ik het dan te warm krijg.
In de zomer slik ik ze niet, maar in de supermarkt is het dan al te koud voor me. :roll:

Mijn horloge is een Garmin, ideaal ding, het duurt soms alleen wat lang voordat ik verbinding heb met GPS.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:28

Ik heb in oktober via ibood een garmin forerunner 405 gekocht. Dit horloge wordt niet meer in de winkels verkocht, maar ben er wel heel tevreden over en blij mee!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:37

Welk ziekenhuis loop je karin?

Dus met horloge wordt het vinden van,gps niet makkelijker?
Ik dacht dat het aan mijn telefoon lag maar dan zullen wij hier in het noorden wel niet zoveel gps ontvangst hebben. Echt op alle fronten achtergesteld gebied haha

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:47

WZA, ik woonde in Assen toen ik naar een reumatoloog werd doorverwezen.
Ik heb er een hekel aan om van arts of tandarts te veranderen en ik blijf daar dus gewoon. Toen ik in Rotterdam woonde bleef ik ook naar m'n tandarts in Borger gaan.

Het ligt er ook een beetje aan waar ik ben als ik m'n horloge laat zoeken, maar het duurt soms wel 5 minuten...

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:48

Bij mij duurt het vinden van de satellieten de ene keer ook langer dan de andere keer! Ligt ook een beetje aan de directe omgeving.....hoge gebouwen, veel bomen, etc!
5 min vind ik wel heel erg lang. Bij mij duurt het 1-2 minuutjes denk ik (2 minuutjes is als ie er lang over doet!)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:50

Ik woon ik in the middle of nowhere... :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:52

Ik lig nu half uurtje op bed, beetje te klieren op iPad......hartslag is 64/min

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:53

Dacht ik al karin ik ben inmiddels ook weer terug van het Umcg naar het wza.

Danseresje volgens mij is het met de gps in het noorden niet goed gesteld.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:54

Ik zit op 52 nu maar dat heb ik ook altijd met het maken van een ecg

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 23:58

Jij moet niet veel verder zakken mistral......al zal dat wel gebeuren in je slaap.....maar 52 is al best traag.....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:03

Ik functioneer hier nog goed op, ik heb op mijn werk weleens gehad dat ik op 43 zat daar was ik toen heel naar van. Mijn werkgever had toen zoiets van misschien moeten we adenaline gaan spuiten om het hart weer wat sneller te laten gaan. Uiteindelijk ben ik op een andere betablokker over gegaan en toen ging het al beter.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:06

Kan me indenken dat je er naar van wordt met zo'n lage hartslag! Mag ik vragen waarom je een beta blokker slikt?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:09

Ik heb vt's ventriculaire tachycardie. Mijn hartslag ging in rust naar 215. De cardioloog wilde juist dat ik op een lage hartslag zou komen zodat de kans op een hoog ritme minder groot is

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:12

215 in rust... :):) :#
Nee serieus, Dat is niet fijn.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:13

Oe lastig! Ik ken het vanuit mijn werk ja. Bloeddruk valt dan waarschijnlijk ook weg omdat je hart niet meer effectief kan pompen.....
Begrijpelijk dat je op bètablokkers zit. Is er oorzaak vastgesteld van de VT's?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:18

Heel laag is geen pretje maar toen mijn hartslag zo hoog werd heb ik gedacht dat het afgelopen zou zijn. Had zo'n pijn op de borst en kon helemaal niets meer op dat moment.

Nee ze kunnen niet achterhalen waarom ik vt's heb. Ik heb ook veel andere ritmestoornissen maar die zijn onschuldig. Ik moest revalideren voor een ingreep, of ik zou een ablatie ondergaan of ik zou een icd krijgen. Dat was in augustus gemeld door de cardioloog in het Umcg. 3 maanden later was een slagingspercentage van 1% met een ablatie en een icd zou het probleem niet oplossen. Dus zo hoopvol het er in eerste instantie uit zag, zo teleurstellend is het uiteindelijk verlopen mijn bezoekjes aan het ziekenhuis.