[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:34

Het is gebeurd, en maandag t spiraaltje laten zetten. De t was een ongemakkelijk gevoel als de baarmoeder wordt 'gestrekt'... Nog twee dagen last gehad maar nu bij bepaalde bewegingen nog wat kramp. :j

dus nogmaals, maar Mars bedankt voor je positieve advies! T heeft de doorslag gegeven :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 06:23

Dat bedoel ik dus.
Kan ik vanaf nu gewoon een stopweek houden en dan woensdag weer opnieuw beginnen?
Ik heb hem meer gisteren uit een soort automatische gelijk genomen (die pil van dinsdag)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 06:44

En stel dat ik toch doorslik (wat ik begrijp dat dat de beste optie is?)
Dan klopt het toch dat ik van de strip die ik vanavond pak dat ik daar de woensdag pil van overhoud?
Omdat ik die gisteren genomen heb van mijn oude strip.
Het komt me eigenlijk beter uit om dit weekend ongesteld te zijn.
Want de volgende keer zou ik anders op vakantie zijn.
En ik zwem toch niet zo graag met tampon in.

edit:
ik heb de apotheker net een e-mailtje gestuurd.
in de hoop dat ik vandaag daar nog antwoord op krijg en dat ik het dan zeker weet hihi.
ik ben echt een muts wat dat betreft.
ik 'werk' graag volgens de vaste dagen etc. die ik altijd al heb gehad en als het anders is ben ik gelijk bang dat alles verstoord is.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:51

Als je de pil niet als anticonceptie gebruikt, maakt het niet uit, dan kies je nu gewoon wat jou het beste uitkomt :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:00

IvysToeter schreef:
Ik kom er net achter dat ik mijn pil van gisteren vergeten ben.
Het was laatste van de strip.
Ik heb hem net genomen.
Normaal heb ik mijn laatste pil op dinsdag en word ik ongeveer vrijdag middag/avond of zaterdag ongesteld.
Op welke dag moet ik nu rekenen dat ik ongesteld word?
Gewoon de normale dag?of eerder/later?
En kan ik gewoon beschouwen dat ik gisteren de laatste pil heb geslikt?en dat ik dus woensdag volgende week met een nieuwe strip begin?
Voor veiligheid maakt het me nu even niet uit.
Gaat me meer om wanneer ik nu ongeveer kan verwachten dat ik ongesteld word.
En of ik dus gewoon weer woensdag met een nieuwe strip kan beginnen.
Zodat ik wel weer in hetzelfde 'ritme' verder kan gaan qua dagen.

Er is geen probleem met betrouwbaarheid.
Als ik een pil vergeet, word ik meestal een dag eerder ongesteld, omdat mijn lichaam een dag eerder dacht dat het zijn tijd was.

De pil weer beginnen te slikken op de dinsdag, dat was namelijk de dag dat je hem eigenlijk zou hebben genomen.
Sowieso kan je die stopweek wel verkorten, maar beslist niet verlengen.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:38

hebben hier nog meer mensen last van dat je je een beetje ''down'' voelt soms.
Ik heb het meer sinds ik aan de pil ben ( inmiddels al 2,5jaar ) ik heb het niet de hele maand, maar gewoon een paar dagen.... of een dag. En ik denk soms, nouja weet ik bijna wel zeker. Dat het door de pil komt, hormonen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:42

Heb ik ook een tijd gehad toen ik de diane35 gebruikte. Sommige mensen zijn er gevoeliger voor dan anderen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:51

Ik heb een mailtje terug van de apotheker.
De pil is nu gewoon nog betrouwbaar.
En ik kan gewoon mijn schema aanhouden zoals ik altijd heb.
Dus vanavond geen pil.
En dan woensdag weer beginnen, net als normaal.
Ik zat al te denken dat ik dan misschien wat langer vloei dan normaal.
Maar dat is overkomelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:53

fijn dat ik ook antwoord krijg op mijn vraag... :(

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:55

Annick, lees het verschil eens:

Citaat:
fijn dat ik ook antwoord krijg op mijn vraag...

of

"Waarschijnlijk is mijn vraag over het hoofd gezien, zou één van jullie misschien hier een antwoord op weten?"

Het is de toon, hou deze positief en open, dan zullen er meer mensen je vraag beantwoorden.
Sorry, ik zoek nu je vraag niet terug.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 10:30

Eens met puchje.
Je vraag is niet zo makkelijk te beantwoorden, het is persoonsgebonden en er zijn verschillende dingen.
Er zijn verschillende methoden alleen er zijn er weinig die zonder hormonen werken.
Volgens mij is er eerder in dit topic iets besproken, pessarium, en er is nog een koperspiraal en nuvaring, en volgens mij ben ik nu niet eens volledig, maar ik heb er weinig verstand van en ook geen ervaring, heb me er namelijk niet in verdiept. Zou eens googlen als ik jou was en hier een directere vraag stellen nav je zoektocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 11:54

ja misschien wel maar dat komt ook omdat dit niet de eerste keer is, en dan vraag ik het normaal gesproken ook nog een keer netjes dus vandaar.
Maar ik dacht kan het nog wel even proberen, last van al die hormonen vd pil denk ik.
Bel mijn dokter zo wel even op, is handiger

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:15

hallo!

Ik slik nu al een tijd de pil (eleonore oid).
Nu heb ik hem een tijd doorgeslikt en was ik vorige week bezig met mijn laatste strip. Maar omdat ik hem had doorgeslikt zat ik dus nog maar in mijn eerste week toen de strip op was. Ik heb dus nieuwe gehaald bij de apotheek, maar dit is een andere pil? Dit is Ethinylestradiol/Levenorgestrel. Hier ben ik dus gelijk achteraan mee begonnen. Maar nu is mijn vraag; ben ik wel veilig nu? Omdat ik nu ineens overgegaan ben op een andere pil terwijl ik met mijn vorige pil nog maar in de 1e week zat?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb en alvast bedankt!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:40

Deze pil bevat dezelfde werkzame stoffen (samenstelling v hormonen) dus je bent gewoon beschermd. De hulpstoffen kunnen wel anders zijn maar zullen niet de betrouwbaarheid verstoren. De fabrikanten verschillen nogal eens in prijs en dan moeten de apotheken overstappen van de gezondheidszorg.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:20

oke dank je wel! :)

Zoe_rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:28

Hallo! Ik heb even een dringende vraag, wil het eerst even via deze manier doen voordat ik mijn moeder ga bellen. :o

Mijn vriend en ik zijn op het moment op vakantie in Egypte. Hebben gisteravond geslachtgemeenschap gehad en daarbij is het condoom gebroken... En mijn vriend is dus in mij klaargekomen. Ik ben sinds een week aan de pil, begonnen op de eerste dag van de menstruatie maar toen was het nog niet echt een volle bloeding, meer wat afscheiding met een beetje bloed. Dus ik ben dus bang dat de pil nog niet beschermd!!

Nu wil ik dus vandaag om een morning after pil (mits ze die hebben hier in Egypte) maar kan dat eigenlijk wel als je ook de pil slikt....

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:31

Morning afterpil kun je gewoon slikken, ook al ben je aan de pil..
Ik zou als ik jou was deze wel halen, zeker omdat je nog maar net aan de pil bent begonnen..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:35

Als je al 7 dagen de pil hebt geslikt zou je in principe beschermd moeten zijn, maar voor de zekerheid kun je inderdaad een MAP nemen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:04

Hoi hoi!
Ik heb ook een vraagje. Ik gebruik sinds anderhalve maand de Diane35 pil. Ben er een stuk tevredener over dan mijn vorige pil (Microgynon30, waarbij ik vooral heel veel last kreeg van misselijkheid en neerslachtigheid), maar heb nog steeds een probleempje. Sinds ik deze pil gebruik heb ik namelijk bijna geen zin meer in eten. Ik heb (bijna) geen hongergevoel en eet echt 'omdat het moet'. Heel veel dingen smaken me ook niet meer. Vroeger kon ik makkelijk een zak friet wegkrijgen, nu zit ik na tien frietjes al vol. Een ontbijt krijg ik al helemaal niet weg, en daarom ontbijt ik de laatste tijd vaak niet.
Ik vroeg me af of dit door de pil kan komen? Het staat niet bij de bijwerkingen, en kan er op het internet verder ook niets over vinden... Heeft een van jullie hier misschien ook last van gehad?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:07

Heb ik helaas geen last van met de diane. Grapje hoor, snap dat t vervelend is.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:10

Annickkii schreef:
handig topic dit!
Zelf ook een vraag om advies, ben nu inmiddels 10 jaar aan de pil maar wil ermee stoppen, zit niet zo lekker meer in me vel etc en ik wil wel eens af of minder met al die hormonen in me lichaam.
nu weet ik alleen niet zo goed wat ik wel moet gaan gebruiken, condooms wel tijdelijk maar vind ik niet voor langere tijd.
Wat raden jullie aan en waarom?

Ik denk dat je je beter in kan lezen op bijvoorbeeld http://www.anticonceptie.nl/ Wij kunnen wel allemaal onze persoonlijke ervaringen vertellen, maar daar heb je eigenlijk maar weinig aan. Ik ga bijvoorbeeld wel voor een Mirena terwijl anderen daar wellicht van gruwen. Ik kan niet inschatten wat jou aanspreekt. Er zijn toch wel zoveel opties. Op die website staat alles netjes uitgelegd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:58

F_Orumster schreef:
Heb ik helaas geen last van met de diane. Grapje hoor, snap dat t vervelend is.

Om erop terug te komen... Heb je de echte diane of die goedkopere varuant? Ik ben onlangs teruggegaan naar de echte en nu was ik niet zo aan bet denken geweest over mijn eetlusr, maar ik heb de laatste weken wel een verandering. Heb wel eetlust maar het smaakt me allemaal niet meer zo. Ga eens googlen.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:11

Ik denk de goedkopere variant ;) Het is dat de huisarts zei dat het de Diane was, anders had ik het niet geweten. Op het doosje staat Cyproteronacetaat/Ethinylestradiol.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:18

Dat is de goedkopere variant!
Ik heb de laatste maanden ook last van meerslagtichtigheid en sneller boos worden. Ik denk ook dat het door de nuvaring komt! Moet binnenkort toch langs de huisarts en ga het er toch eens over hebben.

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 18:19

Hai!

Ik heb een vraagje. Wanneer ik ongesteld ben heb ik altijd onwijs erge buikpijn, alsof mijn buik afsterft. Soms word ik ook gewoon helemaal ziek en lig ik echt helemaal opgekropt in me bed. Ik neem dan een homopatisch asprientje. Helaas zijn die op. Ik ga binnekort naar een natuurwinkel waar je een soort van asprientjes hebt voor menstruatie.

Hebben jullie nog tips om dit tegen te gaan? Want ik hoor sommige mensen zeggen ja toen ik dit gebruikte was het een stuk minder. Of kan ik er helaas niks aan doen (of verminderen)... ?

Verder slik ik niet de pil en ik ben gewoon regelmatig ongesteld (elke maand dus een week)