Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:16

maringe schreef:
Ik had ook altijd krampen. Krampen kunnen ontstaan doordat de spieren verzuurd zijn.
Verzuring van het lichaam komt door het consumeren van zure producten. Suiker is een product wat heel zuur is en suiker zit tegenwoordig overal in, zelfs in bouillon blokjes.

Je lichaam is als het waren vergiftigd, waardoor de cellen niet meer optimaal kunnen functioneren en allerlei klachten ontstaat

waar koop jij die yogi tea?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:17

Ik eet twee tot drie sneetjes volkoren brood per dag. S'morgens eet ik vaak yochurt met muslie (suikervrij) of meergranen pap

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:20

De thee kun je online kopen, maar ik heb hem bij "De Tuinen" gekocht

yogi tea is het merk. Detox is de reinigende thee

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:31

wij hebben hier helaas geen "de tuinen" zal eens gaan vragen bij DA misschien kunnen ze het bestellen?

Lautje138

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:36

Yogi thee is ook verkrijgbaar bij de ( nieuwere, grotere) Jumbo supermarkten. Verschillende smaken.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:37

Bij 'De tuinen' kun je ook online bestellen, maar misschien kunnen ze het ook bij de DA bestellen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:51

online bestellen is zo duur, zo'n pakje thee, met 17 zakjes kost ongeveer 3,30 euro en dan komt er 5,95 bij voor de verzending -O-

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:01

Dat is dus ook mijn probleem om de 7x7 thee online te bestellen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:23

maringe schreef:
Ik eet twee tot drie sneetjes volkoren brood per dag. S'morgens eet ik vaak yochurt met muslie (suikervrij) of meergranen pap

Hoi Maringe,
het gaat net niet alleen om "wat er in het pak zit", maar vooral ook om wat jouw lichaam met je voeding doet.
Het doel is, dat je weefsels, vooral je spieren niet meer zo verzuurd zouden zijn.

Tabellen met PRAL waardes geven aan, wat je zoal kunt verwachten van je voeding.
Yoghurt heeft een pralwaarde van plus 1.
volkorenbrood plus 2
Muesli is per definitie een mengelmoesje:
noten hebben helaas een hoge plus pralwaarde
havervlokken hebben een plus 10 pralwaarde.

Kortom: alles wat je hier beschrijft is "plus" op de pralwaarde schaal.

In gewoon nederlands: "plus pralwaarde" betekent dat het gaat om zuurvormend eten.

Om te weten te komen hoe "zuur" je precies bent: koop pH papier bij drogist of apotheek en spuug/ plas er op. (Speeksel hoort min of meer neutraal te zijn: getal 7 op de pH schaal. Urine blijkt te kunnen schommelen tussen 4 (flink zuur) en 8 (basisch).)

Eten dat je lichaam weer basisch kan maken is vooral: fruit en groente.
En er zijn ''reinigende'' kuren, voedingssupplementen, "ontzuringszout" (kalium, fosfor, magnesium) etc. om het teveel aan zuur af te voeren en je "zuurbuffers" te herstellen.
Ook zweten kan helpen. (Als niet door sporten, dan maar via de sauna..)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:32

Elisa2 schreef:
Dat het lichaam verzuurt is bij fibromyalgie kan ik bij inkomen..maar volgens mij is het belangrijker te weten waarom het verzuurt! anders ben je alsnog symptoombestrijding aan het doen.

Daar zit iets in. Eten is een giga bron van verzuring. (Vooral overschotten aan natrium, fructose/glucosestroop en hoge pralwaardes.)

Maar verzuring zelf is ook weer een stap in een keten: bij iedereen bij wie de weefsels verzuurd zijn, haalt het lichaam kalk en magnesium uit de botten om de gevolgen van verzuring binnen de perken te houden (zodat je vatbaarder wordt voor dingen als artrose, osteoporose, etc., wat weer nieuwe pijn geeft, dus aanleiding is voor nog hogere spierspaning, etc.etc.)

(En als je magnesium slikt: altijd letten op de verhouding met fosfor en magnesium!!)

JonneN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:21

Deugenietje schreef:
Wat voor soort brood eten jullie??

Geen. Ik eet als ik zin heb in iets brood-achtigs, zilvervliesrijstwafels. Of zelfgebakken (bananen)brood, maar meestal fruit of iets dergelijks.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:35

is het geen goed idee om hier een "do or don't " lijstje te maken? gewoon van wat goed bevalt en slecht bevalt, ik zie heel veel tips langskomen, voor gezonde voeding , maar dan denk ik dat ik goed bezig ben en dan lees ik weer dat het niet goed is, een lijstje zou mij( en anderen wellicht ook) heel goed helpen

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:12

jolandje schreef:
is het geen goed idee om hier een "do or don't " lijstje te maken? gewoon van wat goed bevalt en slecht bevalt, ik zie heel veel tips langskomen, voor gezonde voeding , maar dan denk ik dat ik goed bezig ben en dan lees ik weer dat het niet goed is, een lijstje zou mij( en anderen wellicht ook) heel goed helpen

Ja, als iemand dit wil doen. GRAAG. Alvast bedankt. :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:20

ik zou niet weten hoe ik het moest doen anders deed ik het wel, ik zit hier nog niet zolang en er gaat al een wereld voor me open geloof me maar, de reumatoloog zei dat ik ( na onderzoeken) fibromyalgie had en toen zei ze, jammer is niks aan te doen, moet je maar mee leren leven, kan je wel een pijnstiller geven/ die heb ik even geslikt maar werd ik nogal "zombieachtig" van, dus nu niks meer, vandaar dat me dit handig leek, maar misschien is iemand anders hier wel zo handig? :j

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:30

Zou er eerder een tip-lijstje van maken. Immers wat de een helpt, werkt de ander misschien tegen. Blijft altijd een kwestie van uitproberen wat voor jezelf goed is en werkt. Thee zoals hierboven beschreven, doet voor mij dus niks. Maakt het niet beter, niet slechter, maar is te proberen.

Overigens momenteel behoorlijk in een klachtendip, gaat niet goed. Veel last van vooral mijn polsen en handen, hebben jullie dat momenteel ook meer dan normaal?

Zit momenteel ook weer in medische circuit, of naja eigenlijk sinds juni al. Had toen een triggerfinger, maar afgelopen donderdag een scan gehad omdat ze me nu "verdenken" van CTS in mijn linkerhand / pols. Tsja fijn is anders, en is zeker ook pijnlijk, maar ondanks alles probeer ik zo positief mogelijk te blijven.

Nu al bezig bijvoorbeeld met doelen voor volgend jaar stellen;-)
Zo wil ik komend jaar minimaal 1 elfstedenkruisje halen misschien 2(wandelen en / of Fietsen). De derde (schaatsen) ook ooit, al moet er daarvoor eerst een tocht komen.
Daarnaast in juli wederom de vierdaagse van Nijmegen, dit keer niet de 40 km (zoals ik dit jaar deed) maar de 50km.

Tsja, life goes on. Zware doelen misschien maar hoe "vreemd" ook doet mij juist goed er toch naartoe te kunnen leven.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:39

ja zo'n lijstje zou toch ideaal zijn?

ik heb ook veel last van handen en polsen, ik was ermee in hardenberg geweest die hebben alles onderzocht en zeiden dat het carpale tunnel syndroom was, dus direct opereren( niet gedaan trouwens), toen was ik iets later in zwolle in het ziekenhuis bij een andere arts en die leek het heel raar, dus weer onderzocht, niks aan de hand en zéker geen carpale tunnel :? , en niks aan doen dus, maar bij nader inzien zou het van de fibro kunnen komen?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:44

Op dit moment denken ze aan deze diagnose, maar heb nog geen uitslag. Afgelopen donderdag EMG en echo gehad. Bij mij denken ze dat het mogelijk gekomen is doordat ik FM heb, maar er zit ook meer reumatische aandoeningen in de familie. Kan alleen niet met zekerheid gezegd worden dat dat dit veroorzaakt heeft.
De trigger is waarschijnlijk mijn werk in de thuiszorg geweest (helaas). Geweldig om te doen en zou wederom niks liever willen, maar hierdoor in Juni een Triggerifnger gehad, sindsdien dus weer in de medische molen. Benieuwd of en wat er dit keer uitkomt.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:48

raar zo'n triggerfinger, komt ook meestal voor bij iets ouderen dan jij ( vanaf 45 jaar)

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:03

nog nooit gehoord van een triggerfinger.

Wat ik wel en niet kan eten is ook voor mij nieuw, ik ben nl vorige week bij mijn reumatoloog geweest en ben het nu een beetje aan het uit zoeken op interniet. Ik google dan op 'chronisch verzuurd lichaam' en op 'fibromyalie en voeding' dan kom je veel tegen en ik probeer het gewoon en dan zie ik wel wat werkt. Maar wat bij mij werkt, werkt bij iemand anders misschien niet.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:36

Ik heb momenteel ook behoorlijk last van mijn handen, polsen en armen. Komt simpelweg van de fm.

Ik heb momenteel ook goed last van mijn gehele bovenlichaam vanaf mijn middenrif. Maar ook veel verkouden enzo en dan ook nog die astma.

Ik ga momenteel geregeld in bad en kijk goed uit wat ik eet.

Ik ben ook vaak goed ziek na het warm eten. Ik denk dat het bij mij komt omdat mijn buik en darmen gaan werken en dat ze dan te hard moeten werken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:57

maringe schreef:
Ik had ook altijd krampen. Krampen kunnen ontstaan doordat de spieren verzuurd zijn.
Verzuring van het lichaam komt door het consumeren van zure producten. Suiker is een product wat heel zuur is en suiker zit tegenwoordig overal in, zelfs in bouillon blokjes.

Je lichaam is als het waren vergiftigd, waardoor de cellen niet meer optimaal kunnen functioneren en allerlei klachten ontstaat

Ik heb geen krampen maar last van verkrampingen {soort spasmes}...toch iets totaal anders.
Persoonlijk weet ik wel dat er bij mij neurologisch niet helemaal goed gaat oid,prikkels etc. wat precies..ben ik nog niet achter.

Wel denk ik dat een verzuurd lichaam een gevolg is,waarvan het zowiezo goed is om aan te pakken.Ik eet trouwens al jaren geen suiker/suikerproducten/melk/melkproducten/e-nummers/gist/ en ben me ook beter gaan voelen na het weglaten van de gluten. Ook kan ik niet teveel teveel vezels..maar ik heb dan ook heel erg last van darmproblemen.

Janneke:goede tip! dankje

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:07

jolandje schreef:
de reumatoloog zei dat ik ( na onderzoeken) fibromyalgie had en toen zei ze, jammer is niks aan te doen, moet je maar mee leren leven

Kennelijk weet deze arts nog net: "als "die" testen negatief zijn en "die" positief, dan is het fybromyalgie."
Nuttig, met een woord, een naam praat het makkelijker.
Maar kennelijk heeft deze mevrouw verder geen kennis van het proces dat geleid heeft tot dew toestand en dat is jammer. Want in feite heb je nu geen diagnose.
Een lijst met tips: graag en veel; maar echt aanpakken kun je alleen maar op basis van een verhaal met kop en staart. (Gedegen pH meting, gericht bloedonderzoek naar oa. mineralen status, urinezuur; het functioneren van de lever, ontlastingsonderzoek etc.etc. - en dan weet je echt iets. )
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-12-13 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:09

jolandje schreef:
wij hebben hier helaas geen "de tuinen" zal eens gaan vragen bij DA misschien kunnen ze het bestellen?

Er zit er een in Hoogeveen, gewoon in de winkelstraat/hoofdstraat?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:12

oh hoogeveen is te doen ;)

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 20:18

Weet iemand heel toevallig lekkere hapjes zonder melk en suiker.

Zelf maken zoals kopen.