ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Airborn

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:25

Ah, in dat geval, ik heb de originele Ritalin nog nooit gehad, alleen de generieke variant. Dus, geen idee :P

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 00:03

hier nog een. nog nooit de "echte" ritalin gehad, alleen een alternatief merk.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:07

Nou. Hebben jullie ook dat je geen officiële dingen kan regelen?

Ik heb een maand geleden een brief gekregen voor uitwonendencontrole: kopie huurcontract plus afschriften inleveren.
Ik ben dit collegejaar verhuisd, dus moest het voor allebei mijn adressen inleveren. Geen probleem zou je zeggen. Totdat ik erachter kwam dat ik in een zeldzame vlaag van opruimwoede mijn huurcontract van m'n vorige kamer had weggegooid... Mailtje gestuurd naar de woningbouwvereniging voor kopie, want bellen is eng. Geen reactie. Maar ik zou het echt op tijd gaan regelen hoor!

Dit weekend ineens paniek, want ik had nog steeds geen huurcontract! En ik bedacht me ook ineens dat ik mijn verhuizing nog steeds (na een half jaar...) niet had doorgegeven bij het GBA... Via internet geprobeerd, want bellen is eng. Kan het niet voor een datum in het verleden. Fijn. Méér paniek.

Dus vanochtend als een haas met alles en iedereen aan de telefoon gehangen, na standaard een kwartier in de wacht te hebben gestaan... Gelukkig alles rond gekregen, maar alleen omdat andere mensen behulpzaam zijn, anders had ik nu een groot probleem. De deadline voor het opsturen is natuurlijk morgen, en als ik het niet doe wordt mijn uitwonendenbeurs omgezet naar een thuiswonendenbeurs, en moet ik wat ik volgens DUO teveel heb gekregen het afgelopen jaar per direct terugbetalen...

Op dit soort momenten word ik zo moe van mezelf he :7 Dan zit ik van kost het nou zoveel moeite om even een belletje te doen en alles op tijd te regelen?

Hebben jullie dat ook? Met rekeningen betalen, dingen opsturen, inleveren etc. etc.? Ik doe het ALTIJD precies op tijd of net te laat... En het probleem is dat ik dan denk dat ik heel erg in de problemen kom, omdat het te laat of whatever is, en het dan helemáál niet meer durf... En dus blijft het nog langer liggen...

[/frustratie]

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:21

HAHA lady_M, thanks for the reminder, want ik moet óók die dingen nog opsturen voor die controle.. Op die brief staat 'binnen vier weken', dus de eerste drie weken dénk ik er niet eens aan: komt later wel. In de vierde week denk ik er een paar keer aan: ohja, moet ik nog doen, morgen even naar kijken. Maar nog steeds niet geregeld. Mijn oude huurcontract ligt - hopelijk - bij mijn moeder thuis, waar ik vanavond maar even langs ga. Maar het zou ook kunnen dat ik dat huurcontract heb weggegooid tijdens mijn verhuizing ofzo, dan heb ik echt een groot probleem. := God, ik kan mezelf daar ook echt om haten, zijn gewoon zúlke simpele dingen die ik even moet regelen, kost een half uurtje van mijn tijd. En dan alsnog doe ik het niet..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:24

Oh dat probleem ken ik, zoooooo iritant, en je werkt jezelf dr idd goed mee in de problemen...

Ohja, extra jaar stufi aanvragen... |o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:41

ja herken ik ook...vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:10

Steekt hand op, ik moet echt eens een lijstje maken van wat ik nog moet doen...
Kan ook slecht met financien omgaan, jullie ook?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:41

Mijn salaris is meestal al op vóór het op mijn rekening staat.. :') Zo rond de 20e van de maand begint het al te kriebelen: bijna pay-day, woehoe! Dan kan ik mezelf niet meer inhouden, zodra ik langs een winkel loop - om het even wat voor winkel - trek ik mijn pinpas en zie ik ineens tientallen dingen die ik écht HEEL hard nodig heb. Nee maar echt.
Mezelf bedenken dat ik de rest van de maand geen geld meer heb voor eten als ik drie avonden achter elkaar uit ga, maakt me misschien een halve minuut aan het twijfelen; daarna ga ik toch.

Ik ben bang dat ik, als ik hier niet hard aan ga werken, later met grote schulden ga komen te zitten...

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:20

Komt me allemaal héél bekend voor. Het laten liggen van dingen die echt gedaan moeten worden omdat het zoveel werk lijkt dat je er niet doorheen kijkt en het 'later' wel kan :j Bellen is eng, ook dat herken ik :=
En met geld omgaan kan ik ook al niet. Ik wacht nog steeds tot ik die miljoenen win, dan kan ik er eindelijk echt mee smijten :') Ik heb nooit een flauw idee waar het blijft en heb er ook geen gevoel voor dat bijvoorbeeld 4x 'maar' 25 euro ook samen 100 euro is. Dat wéét ik wel natuurlijk, maar besef het gewoon niet met uitgeven. En net wat Joyce zegt, soms weet ik wel dat het niet verstandig is maar "dat zien we later dan wel weer" :=

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 14:39

Ik kan het gelukkig onder controle houden omdat ik een bloedhekel heb aan winkelen, voor de rest heb ik inderdaad ook dingen echt ontzettend hard nodig. Bijvoorbeeld bladmuziek ofzo. Heb nu een hele collectie opgebouwd, uit alle boeken begonnen met het instuderen van een stuk, tot ik het volgende boek tegen kom dat ik MOET hebben. En ondertussen heb ik een repertoire van drie kleine stukjes... :7

Ik kan mezelf op zo'n moment dan ook echt niet inprenten dat ik iets NIET nodig heb. Als ik dan een keer in een winkel ben, ga ik helemaal los *\o/*

En wat Alwienne zegt, je niet bedenken dat heel veel kleine uitgaven uiteindelijk toch neerkomen op één hele grote... :j

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:08

Oh, voor geld heb ik net sinds een paar maand een oplossing: Ik heb voor mn dagelijkse uitgaven een extra rekening geopend waar ik iedere week automatisch geld op stort. Dus dan heb ik per week geld, ipv per maand, zodat als het op is het nog wel te behapstukken is, en voor nood heb ik mn gewone rekening nog. Het werkt als een trein, ik ben me nu veel bewuster van hoeveel ik uit geef en waar aan. Moet nogsteeds opletten, maar ipv steeds rood te staan, spaar ik nu zelfs afentoe!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:38

Wauw! Goed bezig!

Hoe doe je dat precies? Je hebt dan 2 rekeningen, één gewone, en eentje voor wekelijks? En dan doet hij automatisch een bedrag overschrijven iedere week?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:45

Jep, ik heb 1 gewone rekening waar ik mn rekeningen van betaal enzo, en die heb ik zo ingesteld dat er iedere week een vast bedrag word overgemaakt naar mn andere rekening. En omdat ik dat bedrag zo heb ingesteld dat ik wel moet opletten om binnen het bedrag te blijven, maar wel gewoon kan leven, let ik dus nu veel meer op wat ik uitgeef. Ok, soms smokkel ik wel, bv een keer een boek kopen van mn gewone rekening, maar ik geef per week misschien wel 40-50 euro minder uit dan ik deed... En dat is toch best een verschil!
+ zo hou ik overzicht, want het dagelijkse pinnen gaat nu niet van mn gewone rekening af, zodat ik makkelijk kan nagaan wat mn vaste lasten per maand zijn en of ik dus wel of niet uit kom.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:11

Ik heb heul weinig geld, en als ik eens wat extra heb is t ook altijd enorm snel op :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:23

Gister mopperde mn vriend dat er zoveel tijd overheen gaat voordat ik een financieel iets geregeld heb.
Daarna zijn ouders ook verbaasd: maar dat had je allang moeten doen??
Mensen snappen echt niet dat het voor sommigen niet zo gaat...

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:11

Wat een ontzettend goed idee Airborn, dat ga ik ook maar eens even regelen. Over een jaar, vast. :D haha nee maar wel heel verstandig, moet je wel zorgen dat je niet rood kan staan op die betaalrekening, anders ga je er nog over heen haha :P

Ik had altijd een spaarrekening bij dezelfde bank als mijn betaalrekening. Met internetbankieren kon ik dan ook heel gemakkelijk even wat van mijn spaarrekening halen als ik bijvoorbeeld iets op internet wilde bestellen. Heb nu vorige maand een spaarrekening geopend bij Achmea, daar stort ik nu aan het begin van iedere maand wat geld op. Als ik het aan het eind van de maand doe, is mijn geld namelijk gewoon al op voor ik het kan sparen... :P
Probleem is alleen dat ik geen flauw idee heb hoe ik mijn geld op kan gaan nemen, aangezien ik nog nooit ergens een Achmea-bank-kantoor heb gezien... :')

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:20

Mja, op mn week rekening kan ik idd niet rood staan. En om verwarring te verkopen heb ik 1 van de pasjes goed rood gemaakt met een stift :+ En kon de rekening gewoon online aanvragen, dus dat maakt de drempel wat lager :P
Momenteelhou ik op maanden dat ik geen college geld hoef te betalen best wat geld over om te sparen :D En geld van werken kan ook direct door naar mn spaar rekening (hoewel ik heel onregelmatig werk, dus daar kan ik niet op van aan) Dus dat gaat best lekker :D

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:20

Pff, ik wou dat ik t kon :=

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:22

ik stond ook al jaren chronisch rood hoor Myrthe. Maar ik was het zo zat om nooit geld te hebben, en zo belangelijk veel uit te geven aan dingen die ik vaak nieteens eet/gebruik, dat ik dr nu toch maar wat aan heb gedaan. Zonder die extra rekening lukt het mij ook niet, dan raak ik het overzicht kwijt...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:24

Je hebt gewoon een 2e rekening waar je iedere week n bepaald bedrag naar overmaakt oid?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 18:47

Ik denk dat ik dat ook maar eens ga doen...
Ik heb op zich wel een overzicht van vaste lasten, maar ik moet wel allerlei verschillende lessen betalen, en daar zou ik bij god niet weten wat ik wanneer moet betalen...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:12

Hmm ik heb met geld niet zoveel problemen, hoewel ik vaak alles wel pas op t laatste moment doe. Mijn huis is helaas wel standaard een puinhoop :( en daar kan ik zooo slecht tegen! Vooral als ik dan van die foto's zie van prachtige huizen en dan naar mn eigen huiskamer kijk, brrr..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:19

Dat is het inderdaad Airborn, als het opgaat aan nuttige dingen, is er geen probleem. Maar al die nutteloze snacks, sapjes op het station, prulletjes, dingen die gewoon echt niet belangrijk zijn of ergens anders een stuk goedkoper had geweest.

Ik heb gister voor t eerst sinds 3 weken mijn héle huisje aan kant gemaakt, netjes opgeruimd, kast netjes, keuken helemaal steriel, dode blaadjes uit de plantjes, kledingkast opgeruimd, stofzuiger erdoor, was zó blij en trots :D is inmiddels alweer een bende helaas, en heb dan de tijd, rust en zin niet om weer te gaan opruimen. Ach, over een paar weken weer een nieuwe schoonmaak-bui... :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:47

Joyce_ schreef:
Ik heb gister voor t eerst sinds 3 weken mijn héle huisje aan kant gemaakt, netjes opgeruimd, kast netjes, keuken helemaal steriel, dode blaadjes uit de plantjes, kledingkast opgeruimd, stofzuiger erdoor, was zó blij en trots :D is inmiddels alweer een bende helaas, en heb dan de tijd, rust en zin niet om weer te gaan opruimen. Ach, over een paar weken weer een nieuwe schoonmaak-bui... :)

En dat in één dag?? Dat krijg ik in 3 JAAR nog niet voor elkaar :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:57

Airborn schreef:
Oh, voor geld heb ik net sinds een paar maand een oplossing: Ik heb voor mn dagelijkse uitgaven een extra rekening geopend waar ik iedere week automatisch geld op stort. Dus dan heb ik per week geld, ipv per maand, zodat als het op is het nog wel te behapstukken is, en voor nood heb ik mn gewone rekening nog. Het werkt als een trein, ik ben me nu veel bewuster van hoeveel ik uit geef en waar aan. Moet nogsteeds opletten, maar ipv steeds rood te staan, spaar ik nu zelfs afentoe!

Zo'n soort systeem heb ik ook.

Verder alles wat automatisch afegeschreven KAN worden laat ik ook automatisch afschrijven.