Het ik ben begonnen met hardlopen topic VI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:48

He bah WenK, wat een naar nieuws! :n Is dat vlakbij jou?
Wat gaaf trouwens dat iemand, speciaal voor jou, een kür schrijft! :D

Bom, hoop dat Poezel niet te veel pijn krijgt. :(:) Morgen moet ik met één van valkparkieten ook naar de DA, mijn bejaarde man trekt veren en dat is meestal een slecht voorteken.... Vriendlief gaat mee, ik voel mij nog niet goed genoeg om alleen te gaan.

Ik ben fulltime pescotariër, geen vlees, wel vis. Eigenlijk eet ik niets wat op het land leeft. Niet helemaal een bewuste keuze, maar nu ik lees over, hoe belastend vlees is voor het milieu en alle troep die ze dieren tegenwoordig geven, ben ik heel blij dat ik dit heb afgezworen. Ik eet zo'n 1-3 keer in de week vis en voor de rest vegetarisch. Vegetarisch hoeft niet duur te zijn. Nu tijdens de AH hamsterweken is mijn vriezertje lekker gevuld :D Voor mijn vriend koop ik meestal biologisch vlees,
Kaas is geen vleesvervanger Bom. Om de dagelijkse voedingsstoffen binnen te krijgen, moet je vlees toch composeren, door bijvoorbeeld witte of bruine bonen, noten en peulen.
Ik ben groot fan van falafel, is gemaakt van kikkererwten :9

Ik loop ook bij een diëtiste en zij heeft een menu op maat gemaakt voor mij. Ik mag extra KH, omdat ik dit toch verbandAlleen zal ze, op moment, niet trots op mij zijn

Voel mij eindelijk wat meer op aarde komen. Ben nog steeds doodmoe. :O Kom niet eens van de bank af, er zijn tegenwoordig minder leuke programma's overdag op tv :(

Puchje

Re: Het ik ben begonnen met hardlopen topic VI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:57

Fijn Fan dat je je weer wat beter voelt! :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:59

Arabesk, eten en hardlopen hangt wel een beetje samen toch :)

Mambo, ik ben er sinds kort pas bij. Heb pas 2 keer hardgelopen :P

Bom, dat is ook wel een reden inderdaad. Als je ziet hoe sommige mensen van rond de 70 er al bij zitten...

Scooby, als ik te weinig gegeten heb overdag, krijg ik 's avonds altijd extra honger.

Rosa, van die rust vroeg ik me laatst ook af. Ik wil namelijk de dinsdag en de donderdag naar XCO gaan, dan rij ik nog 1 keer in de week paard en wil ik toch wel 2-3 keer in de week gaan hardlopen :=

Puchje, nog iemand met een tinker! Even stiekem je profiel gecheckt, als je nou dichterbij woonde, was ik misschien wel bij je komen lessen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:02

Ha Fan, nog steeds niet helemaal lekker maar toch wel iets beter. Lekker voor je :j En ik weet 't van die kaas hoor. Wat hier ook erg lekker gevonden wordt is hutspot met cashewnoten erdoor en voor de pittige smaak geraspte belegen kaas.

Tsjaa, al die sTinkerts :o Ik mag vanavond weer naar mijn varkentje, kijken of hij nog steeds zwart is of inmiddels zijn camouflage pak heeft aangetrokken (lees: moddervelletje)

Ik rij ma woe vrij za en zon en ik loop woe vrij en zo. Dus ook weinig rust voor de spiertjes maar wel lekker om lichamelijk bezig te zijn. Heb een kantoor baan, hele dag binnen en ben juist een buitenmens.

renskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 19:56

jeetje wat is het hier snel gegaan.. heb nu helaas geen tijd om bij te lezen. zal ik morgen doen!!
merk wel dat ik wat los gemaakt heb met mn vraag over dieeten en hardlopen!!

bedankt trouwens voor de complimentjes over paard!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:23

hetbommeke schreef:
Heee MB, ik heb nog aan je gedacht tijdens de kerstvakantie.... zaten in het Land van Bartje in Ees en ben diverse malen de N34 overgeglibberd. En laptop kapot? Is dat een virus in Drenthe? Die van ons is ook overleden tijdens onze vakantie daar.... >;)

Had ik dat geweten! ;) Ja, glad was het hier ook he! Op de N34 gebeuren ook best veel ongelukken, N33 is helemaal erg! :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:24

_Tara_ schreef:
Arabesk, eten en hardlopen hangt wel een beetje samen toch :)

Mambo, ik ben er sinds kort pas bij. Heb pas 2 keer hardgelopen :P

Bom, dat is ook wel een reden inderdaad. Als je ziet hoe sommige mensen van rond de 70 er al bij zitten...

Scooby, als ik te weinig gegeten heb overdag, krijg ik 's avonds altijd extra honger.

Rosa, van die rust vroeg ik me laatst ook af. Ik wil namelijk de dinsdag en de donderdag naar XCO gaan, dan rij ik nog 1 keer in de week paard en wil ik toch wel 2-3 keer in de week gaan hardlopen :=

Puchje, nog iemand met een tinker! Even stiekem je profiel gecheckt, als je nou dichterbij woonde, was ik misschien wel bij je komen lessen.

Welkom dan en veel plezier gewenst met hardlopen! :j

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:28

We zijn de vrijdag voor kerst naar het dierenpark in emmen geweest, geloof dat we er een uur over hebben gedaan terwijl het in 20 min te rijden is. Leek wel of we in Siberie terecht waren gekomen :+ Waar woon jij dan als ik vragen mag? Mag ook via pb hoor. Zag veel paardjes staan langs de N34 maar ja.... welke is van MB???? :D Mooie omgeving :j Willen volgend jaar kerst weer die kant op, is ons zeer goed bevallen om onder te duiken tijdens de feestdagen :o

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:50

Ja Tara, rijd idd met Lis, mijn tinker in de Z1. Ben er wel heel trots op hoor, het is nog best snel gegaan ook, op 15 april 2007 reden we onze 1e wedstrijd ooit met 187 (3e) & 176 (4e) als resultaat. Apetrots was en ben ik op wat wij bereikt hebben. En dat met een paard wat ooit (in de winter van 2004/2005) volledig opgegeven was door mijn toenmalige dierenarts. En zie haar nu eens gaan... ;)

Bom, ik heb ons verhaal verteld en aangegeven wat onze sterke en minder sterke punten zijn. Op basis van de plus- en verbeterpunten gaat ze de choreografie schrijven. Dan ga ik dat een paar keer rijden en uiteindelijk filmen. Dat filmpje stuur ik door en dan maakt zij er de muziek bij. Qua muziek heb ik niet echt een thema in mijn hoofd, maar er mag wel trots uit spreken, want dat ben ik!

Ha MB ook weer terug van weggeweest.

Balen Fan, dat je met de parkiet naar de DA moet.

Ik denk dat sporten, eten en gezond leven heel nauw samen hangen. Ik probeer ook verstandige keuzes te maken, al is dat niet altijd makkelijk.

Rust voor je spieren, de spieren die ik met paardrijden gebruik gebruik ik minder of in ieder geval anders met hardlopen. Na een zware training willen ze wel eens iets zwaar zijn, maar eigenlijk heb ik er geen last van, naar mijn idee zit het elkaar niet in de weg. Maar nu moet ik zeggen dat ik ook niet heel gevoelig ben voor spierpijn, dus ik heb er sowieso niet snel last van. Momenteel loop ik di/do/za en rijd ik ma/di/wo/vr/za/zo en op de meeste dagen 2 of 3 paarden per dag. Straks, als de jurycursus begint valt de maandag af. Das nu ook de enige dag dat ik maar 1 paard rijd.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:08

hetbommeke schreef:
We zijn de vrijdag voor kerst naar het dierenpark in emmen geweest, geloof dat we er een uur over hebben gedaan terwijl het in 20 min te rijden is. Leek wel of we in Siberie terecht waren gekomen :+ Waar woon jij dan als ik vragen mag? Mag ook via pb hoor. Zag veel paardjes staan langs de N34 maar ja.... welke is van MB???? :D Mooie omgeving :j Willen volgend jaar kerst weer die kant op, is ons zeer goed bevallen om onder te duiken tijdens de feestdagen :o

Je hebt pb! :D

WenK, ik denk ook dat dat heel nauw samenhangt hoor, weet het eigenlijk wel zeker, ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 22:12

Sporten lukt mij beter als ik goed eet. Maar daar heb ik moeite mee merk ik. Ik moet vooral genoeg blijven eten, maar man man wat is dat moeilijk zonder door te slaan. Ooit vind ik de balans wel hoor, maar vooralsnog word ik er niet heel veel gelukkiger van. Maar ja, dat word ik ook niet van ongezond zijn/leven. Been there done that en dat gaan we niet weer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:36

:wave: Ik ben net terug van de atletiekclub en heb mijn advies gehad. Hopelijk gaat het werken en komt dit mijn prestaties ten goede. Diegene die willen weten hoe of wat, laat maar weten dan zet ik het hier wel neer. Weet niet of het jullie wel boeit namelijk..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:38

Wat voor advies? Mij boeit het wel hoor! Waar gaat het over?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:40

Bom, was je tinker nog zwart? :P

Mambo, dankjewel!

WenK, echt knap hoor :j Zeker omdat je toch vaak hoort dat mensen met tinkers er harder voor moeten knokken.

Ik maak me eigenlijk vooral zorgen om m'n knieën. Die spierpijn overleef ik wel :P Maar XCO is best heftig voor je knieën en hardlopen natuurlijk helemaal. Morgen maar even vragen.

Angela, ik ben wel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:00

Ik had een voedingsadvies om optimale prestaties neer te kunnen zetten. Ik ben sinds afgelopen week mee gaan trainen in de zaterdaggroep, in deze groep trainen vooral triatleten. Deze training wordt geleid door de bondscoach van de triathlonbond. Deze beste man heeft mijn eetpatroon en trainingspatroon bekeken en heeft mij op basis daarvan een advies gegeven.

Allereerst blijkt dat ik gedeminiraliseerd ben en te weinig koolhydraten in mij heb. De eerste tijd is dat opzich wel goed gegaan omdat ik toen vooral langzaam liep en dan spreek je toch meer je vetreserves aan. Maar blijkbaar raakt je lichaam in paniek bij inspanning en gaat al je koolhydraten opsparen en wil die liever niet afgeven bij inspanning. Daardoor hou je het minder lang en minder goed vol en zullen je spieren eerder verzuren. Het advies was dus meer koolhydraten eten zodat mijn reserves goed aangevuld zijn, dan zal vanzelf mijn lichaam weer normaal koolhydraten afgeven. De meeste dieeten en eetpatronen zijn namelijk niet op sporters afgestemd.

Ik drink minstens 2 liter water en groene thee per dag, en dat is prima. Maar het water spoelt eigenlijk mijn hele lichaam schoon, en neemt alle zouten en mineralen mee. Normaal krijg je alleen door brood al voldoende zout binnen, maar doordat je sport en dus zweet verlies ik teveel mineralen en zouten. Dit moet dus worden aangevuld. Daarvoor gebruik ik die speciale vitaminen voor sporters en ik moet af en toe iets door mijn water doen. bv. een druppeltje roosvicee. Tijdens normale trainingen voldoet water prima om het vochtgehalte weer op pijl te brengen. Alleen bij de intensievere trainingen zoals de zaterdagtraining en de lange duurloop van meer dan een uur moet ik 7% sportdrank gaan gebruiken.

Daarnaast op wedstrijddagen moet ik een ander ontbijt nemen dan gewoonlijk. Zonder zuivel, want dat blokkeert ook je koolhydratenopname. Dus wit brood met stroop of jam en water of thee. Of 3 stuks rijp fruit, dat mag ook. Dit ontbijt neem je 3 uur voor de wedstrijd in, en vlak voor de wedstrijd kun je een banaan of speciale gel nemen. Na afloop en tijdens de wedstrijd kun je eventueel sportdrank drinken, maar dat is eigenlijk niet nodig bij 5 of 10 km. Tijdens de halve marathon is het wel aan te bevelen om gels mee te nemen die je weer inneemt met water. Ook weer om je koolhydraten en mineralen aan te vullen.
De avond voor de wedstrijd moet ik een pastamaaltijd eten, geen vette hap! Ook na de wedstrijd geen vette hap eten. Dat is echt funest. Sowieso is echt vet en eiwitrijk eten niet bevorderlijk voor je spieren. Maar bepaalde vetten en eiwitten heb je ook weer nodig, dus boter en zo mag wel gewoon maar in normale porties.

Als het goed zou het zo een stuk beter moeten gaan, mijn verder eetpatroon was wel gewoon goed. Ik eet niet overdreven veel, en niet te weinig voor hetgeen wat ik verbruik. Ik denk dat ik zeker rond 2000/2500 calorieen op een dag zit.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:08

Waarom perse witbrood? Wel interessant om te lezen :j

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:10

Klinkt heel interessant Angela :j Hier kun je ook wat mee.
Als ik het goed begrijp, kun je beter op een wedstrijddag niet ontbijten met yogurt?

Als je last hebt van je knieën kun je het beste 1 of 2 dagen rust nemen. Wel doen hoor, want met een blessure ben je nog langer bezig.

Weltrusten dames! :wave:

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:12

Jemig, interessant Angela!

Welterusten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:16

_Tara_ schreef:

bruinbrood bevat teveel vezels. Normaal is dat juist heel goed, maar op een wedstrijddag bevorden ze de opname en verbruik van koolhydraten niet en gaan zwaar op de maag liggen. Cracottes ofzo mag trouwens ook.

Ook zuivel, dus yoghurt gaat zwaar op de maag liggen en krijg je zure oprispingen van. Normaal gesproken is een ontbijt met melk of yoghurt helemaal top, maar vlak voor een inspanning niet.Ik train overigens normaal 's avond of laat in de middag dus dan maakt het weinig uit.

Het is best veel informatie, mijn hoofd duizeld er nog van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 00:22

Zo, nu ga ik lekker naar bedje! Morgen weer lopen, naar de paarden en mijn presentatie voor school inleveren.. Druk dagje dus!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 02:15

Angela_ schreef:
_Tara_ schreef:

bruinbrood bevat teveel vezels. Normaal is dat juist heel goed, maar op een wedstrijddag bevorden ze de opname en verbruik van koolhydraten niet en gaan zwaar op de maag liggen. Cracottes ofzo mag trouwens ook.

Ook zuivel, dus yoghurt gaat zwaar op de maag liggen en krijg je zure oprispingen van. Normaal gesproken is een ontbijt met melk of yoghurt helemaal top, maar vlak voor een inspanning niet.Ik train overigens normaal 's avond of laat in de middag dus dan maakt het weinig uit.

Het is best veel informatie, mijn hoofd duizeld er nog van!

Wit brood houdt voor een wedstrijd ook tegen dat je naar de toilet moet. Bruin brood, meer vezels.

Ik kan me voorstellen dat het duizelt Angela, wel goede info!

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 08:40

Zeker leuk om te lezen zeg.
Een niet gevorderde sporter kanmet het gebruikelijke dieet dus wel af?

Lees vanmiddag verder bij nu eerst een dagje naar school.
Eens zien of ik veel file heb,
tot later

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:25

Goedemorgen :wave:

Angela, wat een goede info :j Klinkt ook allemaal heel erg logisch.

Ik twijfel of ik ook ga vanavond, ik heb toch wel echt spierpijn in mijn bovenbenen :n Denk dat ik nog een dagje wacht en dan morgen en dan zondag weer ga :j

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 09:32

Interessant Angela! Als ik dat zo lees zou ik dus echt te weinig eten met mijn 1400/1500 kcal per dag... :o En dat klopt ook wel met hoe ik me voel...

Ga vanavond lekker weer lopen, heb er zin in!!!

Tara, ik vind het wel meevallen mbt het harder moeten knokken. Ja, er zijn juryleden die je afrekenen op het type paard, maar het is ook niet een type paard wat er op gebouwd is. Als je rekening houdt met de tekortkomingen van je paard en daarover eerlijk bent naar jezelf vind ik het allemaal wel meevallen.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 10:02

Tara, hij was hier en daar zwart, meer hier dan daar >;) Gepoetst waar hoofdstel en zadel zit en hoppetee, aan de bak in de bak. Meneer had er zin :):)

Angela, wat een goede tips! Ik zal ze ook aan mijn mannetje doorsturen, loopt halve en hele marathons. Sommige dingen had ik al wel meegekregen, heb een tijd met een thriatleeth op de kamer gezeten. Zoals die van die Roosvicee, zelf vind ik dat niet lekker, meestal doe ik een scheutje limo door mijn watertje na het lopen. Dacht dat je van iso-star een bus hebt met poeder, hiervan wat in water doen en je hebt je sportdrankje, goedkoper dan AA-drink en je kunt het zo zoet maken als je wilt.

Wen, ga je dat filmpje dan ook hier neerzetten??!!