ben jij ook donor ???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

monica08

Re: ben jij ook donor ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:02

Ik ben bloeddonor :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:02

Ayasha, niet denken dat ik het naar bedoel hoor. Maar als zij het ziet als een soort van robot zijn, omdat onderdelen in je lichaam vervangen worden, dan wil ik dus heel graag, wat in haar ogen een robot is, zijn!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:04

Ik was bloeddonor, maar mag het niet meer zijn ivm mij trage schildkliermedicijnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:05

:) "doorslaan" ja ergens voelt het voor mij ook wel zo. Niet dat ik vind dat donors allemaal in een gesticht thuis horen. Maar wel in de zin van "dat het wat te ver gaat".. Maar ook ik kan dat niet uit leggen zonder heel veel mensen op hun tenen te trappen. En bokt heeft niet graag als je op tenen trapt dusja..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:07

Ik ben wel donor ja, ze mogen van mij alles hebben. Bloeddonor helaas niet, ga regelmatig naar de UK en heb net een tattoo laten zetten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:08

schrijven is toch veel moeilijker dan in 'praat taal' iets uit proberen te leggen.
Maar dan ben ik ook wel heel benieuwd waar de grens van wat ze wel of niet moeten doen ligt?!?
Ikzelf bijvoorbeeld ben diabeet. Al vanaf m'n tweede. Dankzij de insuline is het dat ik er nog ben. Zou zoiets dan eigenlijk ook 'doorslaan' zijn?!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:14

Tja nee dat vind ik dan weer niet. Insuline is een hormoon.. We nemen ook de pil enz.

Transplantaties gaan gepaard met immuunsysteem onderdrukkers enz. Enkel en alleen om dat orgaan "aan de praat" te houden in je lichaam.... Ik weet van mijn tante dat ze echt erg goed moeten opletten. Als hun zoontje verkouden is bv mag hij niet bij haar komen enz... En dan kom je op dat gevoelsmatige..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:14

Ik snap het wel hoor, dat mensen geen donor willen zijn. Moeten ze zelf weten. Al vind ik dan ook dat je zo er in moet staan dat je ook niet wilt ontvangen.

Heel cru gezegd: ik wil toch in de fik als ik dood ben, dus als ik nog iemand kan helpen met een stukje van mezelf, dan vind ik dat alleen maar mooi.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:18

Ik ben nog geen donor, maar juist door een artikel dat ik laatst heb gelezen wil ik me toch nog wel aanmelden,

Maar wat is de reden dat men geen hoornvlies wil afstaan? In het artikel was een meisje die een infectie via haar lens had opgelopen en dankzij donor hoornvlies toch weer kan zien (wel met bril). Ik vind dat mooi. Ook met het hart e.d. Als je dood bent heb je het toch niet nodig terwijl je bij een ander de levenskans met 10 jaar kan verlengen.

Ik ga me zeker aanmelden (alleen nog even het formulier vinden en downloaden). Ik wil alleen geen levend donor zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:18

Ayasha schreef:
Tja nee dat vind ik dan weer niet. Insuline is een hormoon.. We nemen ook de pil enz.

Transplantaties gaan gepaard met immuunsysteem onderdrukkers enz. Enkel en alleen om dat orgaan "aan de praat" te houden in je lichaam.... Ik weet van mijn tante dat ze echt erg goed moeten opletten. Als hun zoontje verkouden is bv mag hij niet bij haar komen enz... En dan kom je op dat gevoelsmatige..

Maar als zij niet had ontvangen, dan had je neefje haar niet meer gehad....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:20

Mensen die geen donor willen zijn mogen me ook hebben hoor! Ik heb dan toch niets meer aan mezelf.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:21

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:24

Tendance schreef:
Maar als zij niet had ontvangen, dan had je neefje haar niet meer gehad....

Da's waar... Neefje is een fantastisch jonk (en dat jonk bedoel ik in de meest positieve zin) maar dat heeft ie niet van zijn ouders. :) Zoveel is zeker. Heb dus ook niet meer veel contact met hen. :)
Ze doet ook al veel langer met die longen dan ze voorspeld hadden. Toen ze haar opereerden keeg ze een max van 8 jaar geloof ik. en dat greep ze met twee handen aan want dan zou mijn neefje ouder zijn en meer voor zichzelf kunnen zorgen en opgegroeid zijn met een moeder. Ze heeft ze inmiddels alweer 12 jaar meen ik.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-10-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:25

Jij bent veel te aardig, Tendance, ik zou dat eerlijk gezegd zelf niet willen, maar geloof niet dat je er veel tegen kan doen als je dood bent :(

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:25

Ylana schreef:
Ik ben donor, mijn man is donor en zelfs mijn kindjes stel ik na overlijden beschikbaar als donor.

Jouw kindjes? :')

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:27

Ik ben ook donor. Zodra ik dood ben heb ik er toch niks meer aan, en ik zou zelf ook blij zijn als ik het nodig zou hebben en iemand heeft zich ook als donor aangesteld :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 10:34

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:58

Over dat robot gedoe: ik vind dingen die er van buiten aan worden geplakt uit nood (dus bijv een kunstarm) nog wel kunnen. Insuline is ook gewoon een stofje wat ingespoten wordt (toch?) net als een enting of een pil wat je inneemt. Tot zover. Ik zou wel een kunstarm of een kunstbeen willen denk ik, of een pruik ;) maar echt een orgaan vervangen, iemand opensnijden en een levend orgaan van een ander erin stoppen, dat is niks voor mij. :) Een kunstheup trekt mij ook niet zo.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:03

(insuline wordt inderdaad ingespoten)
Het lijkt mij ook een ontzettend raar idee, het orgaan van iemand anders in jouw lichaam.....
Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar een collega van m'n moeder, die vorig jaar (na héél lang wachten) een donorlong kreeg. Was gewoon echt geen leven meer voor haar. Ze kon 's nachts niet meer in bed liggen om te slapen, zo benauwd was ze! Dan denk ik dat je geen moment meer aan 'raar' denkt, maar god op je knieeen dankt dat je weer 'normaal' kunt leven!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:04

Voor even dan... Donorlong gaat niet erg lang mee helaas. Dacht jaartje of 10? T is tijd rekken.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:07

antje_vip schreef:
Mijn mening is nog niet veranderd...

Ik ben geen donor. Reden: ik vind het te robot-achtig. Onderdelen vervangen van mensen vind ik toch iets te veel van het goede. Je kan ook doorslaan.

Je mening hoeft ook niet te veranderen. Ik zou wel erg blij zijn dat als je ooit op een ziekenhuisbed beland van een transplantatie afdeling, je dit ook mededeelt en een ander patiënt een plaatsje laat opschuiven in de wachtlijst.
Het woord onderdelen klinkt niet zo prettig als het gaat om lichaamdelen. Als iemand zijn hand is kwijtgeraakt, heb je het dan ook over onderdelen? Als het een makkelijk uitspreekbaar lichaamsdeel betreft, klinkt hart, lever, nier een stuk prettiger.
Over het doorslaan in de medische wereld ben ik het eens, maar niet wat levensreddende operaties betreft, waarbij een hart, lever, nier getransplanteerd kan worden.
Ik lees net dat jouw grens bij het krijgen van een prothese ligt. Een kunstheup weigeren? Nou, ik hoop dat je een hoge pijngrens hebt.
En niemand zit te wachten op een levensbedreigende ziekte of ongeval. Het kan je overkomen.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 25-10-12 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:08

Leven is uberhaupt tijdrekken, dood gaan we allemaal :) Maar 10 jaar een behoorlijke kwaliteit van leven lijkt me persoonlijk best substantieel.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:09

vuurneon, ik vind 10 jaar toch wel een heel 'even' :P Als zij vorig jaar die long niet had mogen ontvangen, had ze dit jaar niet gered.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:11

Kentaro schreef:
vuurneon, ik vind 10 jaar toch wel een heel 'even' :P Als zij vorig jaar die long niet had mogen ontvangen, had ze dit jaar niet gered.....

Nou nee, ging mij er meer om dat het niet echt levensreddend is maar hopelijk wat verlengend is. Als het donororgaan tenminste niet wordt afgestoten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:14

Klopt vuurneon maar er zijn er die er langer mee doen (tante bv).
En ja, een hand is ook "onderdelen" voor mij. Als ik zie wat ze kunnen en doen tegenwoordig... Ja, daar krijg ik een beetje bang van. Moet altijd aan I, robot denken, om één of andere reden. :)
Ik ril nog altijd en krijg nog steeds kippenvel als ik per ongeluk over één van de schroefjes in mijn hoofd ga... Denk dat het idee van een nieuw orgaan nog beangstigender is.