hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:14

appiesjappie schreef:
pfff ik heb nog steedslastig. Voel me nu rr in mn hoofd. Mn hoofd wil lenkker hangen op mn armen en mn gezicht is helemaal warm

Niet aan denken ;) ga afleiding zoeken. Misschien dat je wel kunt gaan puzzelen ofzo? Dan kun je, je gedachten ergens anders op richten en denk je niet steeds aan het ziek zijn en de irritante hyperventilatie.

En je bent niet lastig ;) het is voor jou het aller lastigst dus klaag gerust ;)

appiesjappie

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:37

het ws allemal krom getypt sorry. haha. Mn toetsenbord blijft af en toe hangen. Ik vind het echt fijn dat ik er hier over kan praten. Soms heb ik het gevoel als ik het tegen iemand vna mijn omgeving zeg dat ze mij dn stom vinden om mij vinden klagen. mn vriend zegt ook altijd je hebt ook ltijd wat. mr ik wil het ltijd grg an iemand vertellen maar niet zeuren. Het zkt een beetje af maar de duizeligheid is nog niet weg. En de tintels ook niet. Ik den kdt ik strks even met mn hondje ga wandelen en dat ik daarna nog even naar mn pa en ma gn even bij de paarden kijken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 18:41

Hoe meer je er aan denkt hoe meer je ook last gaat krijgen natuurlijk. Dat is de spiraal die je moet doorbreken. Op zo'n punt kun je inderdaad beter besluiten om gelijk de jas aan te trekken en met de hond er op uit te gaan. Even gedachte verzetten en dan gaat het vaak al snel beter. Probeer het dus voor te zijn en laat jezelf zien dat je niet in de spiraal hoeft te blijven hangen maar dat je er ook zelf uit kunt komen.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 18:47

Inderdaad! OOh wat fijn dat bokt bestaad hahah. En "fijn"dat er mensen zijn die je begrijpen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:35

Klachten die door hyperventilatie komen , komen toch echt door spanning in principe :j

Die Geert legt het ècht heel goed uit :j ik val in herhaling , maargoed :

Je hebt een externe factor waardoor je lichaam wat onrustig wordt.

Bvb. door dat je ergens zenuwachtig voor bent (iets in het verleden / heden / toekomst , kan ook zijn dat je nu al zenuwachtig bent voor een examen ofzo , terwijl er "nu" niets aan de hand is.) Of je hebt wat teveel drukte en te weinig rust gehad. Of je hebt bvb. teveel suiker binnengekregen :P

Ook koffie , thee , cola en eten / drinken met aspartaam (suikervervanger) of smaakversterkers (in vanalles) kunnen ervoor zorgen dat je hartslag wat onrustig wordt , je wat anders gaat admehalen , je een beetje licht in je hoofd wordt , het wat kouder of warmer krijgt.....

Als je dan door die externe factoren wat klachten krijgt zoals bvb. een rare hartslag , wat duizelig of misselijk zijn , enz. enz , dan is er EIGENLIJK nog niks aan de hand. Het is heel normaal dat je lichaam wat raar gaat doen door verkeerd eten / drinken / stress-situaties / te weinig rust enz. enz.

Als je dat beseft dan denk je : och dat gaat wel weer over , en is er verder niks aan de hand en gaat het wel weer over inderdaad :)

Maar op het moment dat je je zorgen gaat maken over die "normale" dingen , dan wek je dus zelf op dat je lichaam meer adrenaline aanmaakt , jij maakt je immers zorgen dus geeft je lichaam het signaal dat het gevaar dreigt , dus maakt het adrenaline aan omdat het denkt dat er MINSTENS een tijger staat omdat je je zo'n zorgen maakt :P

Door de adrenaline (waar je niks mee doet verder) worden alle klachten nog eens erger en blijven maar duren. Je wordt nog duizeliger , gaat nog meer tintelen , wordt nog wat misselijker , krijgt het nog kouwer of juist warmer , krijgt steeds meer het gevoel dat je stikt....of wat dan ook dat bij jou speelt.

Het is puur dat je zelf die adrenaline vrij laat komen doordat je je zorgen maakt over wat er aan het gebeuren is. Besef je oprecht dat wat er gebeurt gewoon heel normaal en gezond is , dan maak je je geen zorgen en vererger je de situatoe niet met een adrenaline-shot :P

Je zou ook op het moment dat je je zorgen gaat maken en er dus adrenaline vrij komt , ervoor kunnen kiezen om iets te gaan doen zodat je de adrenaline (die vrijkomt om te vluchten) "gebruikt" zeg maar : ga touwtje springen , dansen , een stuk fietsen , wat dan ook. Als je ook maar probeert om tot rust te komen en vooral gewoon accepteert dat je lichaam je probeert te helpen , de ANGST voor de symptomen maakt ze steeds erger :P

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 22:56

Ja, maar zoals jij dat zo omschrijft herken ik daar dus niets van. Ik heb veel zitten lezen de afgelopen tijd maar herken dus vrij weinig van al die verhalen. Vandaar ook mijn vraag of er nog andere triggers zijn voor hyperventilatie. Ik kan mijn plaatje van ziek zijn niet in het hokje hyperventilatie zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 00:59

Tja , hyperventilatie is gewoon verkeerd ademen , en dat doe je als het ademen niet "automatisch" gaat (zoals wanneer je slaapt) maar je op 1 of andere manier het ritme verstoord.

Spanning / vermoeidheid is dan het meest logisch.

Je hebt verder ook geen zere nek of schouders of hoofdpijn ofzo ?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 11:24

Hoofdpijn gelukkig niet! De fysio helpt mij onder andere met m'n nek en schouders. Al is dat voor mijn hypermobiliteit. Anders wil een schouder nog wel eens uit de kom schieten *auw*.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:15

inderdaad mijnschouders doen ookheelergzeer en alles zit op elkaar geklont en hij probeerd het weg te maseren

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:24

CRos95 schreef:
Ja hoor ;), Bij mij is het begonnen door gekneusde ribben. Daardoor ging ik heel raar ademhalen en ik heb ik een hele tijd half gehypert zegmaar... dus je kan het ook medisch zoeken ;)

Bij mij is het begonnen met gebroken ribben.

Bij mij gaat het gelukkig steeds iets beter! durf ik nu eindelijk te zeggen.
Ik heb veel baat gehad bij een aantal reiki behandelingen, en heb ook universele energie gedaan.
Nu heb ik er veel minder vaak last van, ook minder last van angst aanvallen.

Ben nu aan het proberen om wat gezonder te eten, meer viezemientjes in de hoop het nog iets beter te krijgen.

Vooral probeer ik ook veel ''weg'' te denken, of denken o dat houd wel weer op.
Af en toe heb ik nog wel een rare hardslag, of pijn in mijn linkerarm, maar daar probeer ik niet meer
zo van in paniek te raken als in het begin.

Ik heb het trouwens ALTIJD koud.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:30

Thats_Me schreef:
Ja, maar zoals jij dat zo omschrijft herken ik daar dus niets van. Ik heb veel zitten lezen de afgelopen tijd maar herken dus vrij weinig van al die verhalen. Vandaar ook mijn vraag of er nog andere triggers zijn voor hyperventilatie. Ik kan mijn plaatje van ziek zijn niet in het hokje hyperventilatie zetten.

Ik kan mijn ziek zijn ook absoluut niet kwijt in het hokje ''hyperventilatie'' terwijl het het volgens de dokter wel is. Voor mijn gevoel is het het niet, ook al is het schijnbaar wel. Ik denk dat mijn hyperventelatie vooral uit angst komt, of van dingen die ik niet goed heb verwerkt. Ik had ook echt het idee een enge ziekte te hebben ofzo. Op het moment dat ik het begon te krijgen wist ik niet waar het vandaan moest komen, nu bijna een jaar later heb ik wel mijn ideeën waar het vandaan moet komen, ik heb dan ook veel dingen uit mijn leven gedaan die mij onbewust stress gaven. (werk, toen malig paard, sommige ''vrienden''). En dat heeft een positief effect op mij :D .

Ik heb nog geen vast werk, maar tijdelijk werk dat ik echt leuk vind en het gaat goed, terwijl ik een jaar geleden niet verwachten dat ik nog ooit normaal zou kunnen werken.

hafpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:34

Ik heb ook erge aanvallen gehad,zelf zo erg dat ik een paar keer op de eerste hulp terecht kwam.
Ik had veel spanning thuis en daardoo kwam er maar niet vanaf.
Ik kreeg zelf pleinvrees omdat mijn eerste aanval in de auto kwam.
Mijn arts had geen idee wat ik had en kwam met Oxazepam.
Toen naar een andere arts gegaan en die zei gelijk:hyperventilatie!
Kreeg ontspannings therapie en mocht doorgaan met de Oxazepam.
Daarnaast heeft hij mij hart gecheckt zodat ik wist dat er niks mis mee was.
Zodra ik krampen kreeg (zoals altijd aan het begin van eenaanval)richting hart wist ik dat er niks was omdat dat gecheckt was.
Heb er toch een tijd mee gelopen en toen kwam de oplossing.
Een klein apperaatje dat Hyperfree heet.
Kreeg het van een arts op de eerste hulp.
Zodra ik me benauwd voel,adem ik in dat apperaatje,na een paar keer wordt ik al veel rustiger.
Het zelfde effect als je in een papierenzak ademd.
Nu neem ik hem mee als ik naar iets spannends ga (uiteten,bios,vliegtuig enz.)
Het is verkrijgbaar bij de apotheek en als ze het niet hebben het is bestelbaar.
Misschien iets voor jullie?
Mij heeft het ontzettend geholpen!
Alleen het al op zak hebben helpt al!
Sucses!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 09:35

@hafpower: Fijn dat het voor jou zo goed helpt! De tip is hier al meerdere malen gegeven, maar toch bedankt ;) K heb hem zelf ook in mn tas zitten, maar ik word vaak duizelig, misselijk, of krijg last van mn hartritmestoornis, dus dan kun je wel door zo'n ding gaan ademen, alleen dat neemt de klachten niet weg helaas.

Wel fijn dat die andere arts gelijk doorhad dat je hypert!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 11:23

Zo opeens moest ik weer 3 happen moeilijk en flink ademhalen nu de hele tijd het gevoel dat er iets in mn keel zit. en dat ik er langs moet admenen

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:48

Jockey_my schreef:
CRos95 schreef:
Ja hoor ;), Bij mij is het begonnen door gekneusde ribben. Daardoor ging ik heel raar ademhalen en ik heb ik een hele tijd half gehypert zegmaar... dus je kan het ook medisch zoeken ;)

Bij mij is het begonnen met gebroken ribben.

Bij mij gaat het gelukkig steeds iets beter! durf ik nu eindelijk te zeggen.
Ik heb veel baat gehad bij een aantal reiki behandelingen, en heb ook universele energie gedaan.
Nu heb ik er veel minder vaak last van, ook minder last van angst aanvallen.

Ben nu aan het proberen om wat gezonder te eten, meer viezemientjes in de hoop het nog iets beter te krijgen.

Vooral probeer ik ook veel ''weg'' te denken, of denken o dat houd wel weer op.
Af en toe heb ik nog wel een rare hardslag, of pijn in mijn linkerarm, maar daar probeer ik niet meer
zo van in paniek te raken als in het begin.

Ik heb het trouwens ALTIJD koud.

Mag ik misschien vragen hoe lang jij last hebt gehad van je gebroken ribben? Ze (/ik) vermoed(en) dat mijn ribben toch ook gebroken zijn geweest, of op zijn minst zwaar zwaar gekneusd. Het was eind zomer 2009(laatste week aug) en als ik een rare beweging maak of hard loop heb ik er nog steeds last van. (bij mij zijn er nooit foto's gemaakt, lang verhaal evt via PB).

Wel super fijn dat je er minder last van hebt!
(mag ook via PB)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 15:43

Het wordt al iets minder maar het benauwde gevoel blijft hangen en de tintels zitten er ook nog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:24

Mijn schoonzus had last van chronische hyperventilatie en die is enorm gebaat bij Buteyko therapie.
Ze heeft die cursus vorig jaar gevolgd en sindsdien is ze zoveel fitter!
Je leert dan een andere ademhalingstechniek, waardoor je er geen of veel minder last van hebt.
Misschien kun je daar eens op googlen? Er worden cursussen gegeven door heel het land zag ik al.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:07

het gaat nu wel weer een beetje maar af en toe vliegt het mij weer aan

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:07

appiesjappie : maar onderga je het dan maar elke keer of DOE je er ook wat aan ?

Want anders kom je er nooit vanaf natuurlijk :(:)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:34

ik ga weer verder met mn werk. Nu heb ik er ook last van maar ik heb geen idee wat ik er aan kan doen
proberen rustiger te demenen vuit mn buik probeer ik

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:38

Maar heb je dan ook die angstgevoelens erbij , waardoor je het in stand houdt ?

En neem je wel genoeg rust en ontspanning , veel fruit / groente / water , genoeg beweging ?

Geen koffie / thee / cola / dingen met aspartaam of smaakversterkers , zo weinig mogelijk suikers ?

Want als dat niet goed zit dan krijg je ook snel dat je lichaam wat haperingetjes geeft , waar de meeste mensen dan weinig aandacht aan geven , maar je als iemand met hyperventilatie dan wel alert van wordt...en het dan erger maakt doordat het je een beetje onrustig / bang maakt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:40

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:43

Ademen via de Hyperfree cassette werkt het beste : dan voel je ook echt goed hoe het "hoort" zeg maar , en je merkt echt dat het benauwde gevoel weg trekt , geweldig ding :)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:50

ik denk echt dat ik zo n ding maar eens moet ophalen heb nu steeds hartkloppingen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 21:51

ik heb vandaag bijna 2 liter water gedronken mar inderdaaad wel veel thee