Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:21

karuna schreef:
We koken inmiddels op flessengas, in eerste instantie uit nood maar dat bevalt zo goed dat het nu definitief is.

Ja ik ook! Dat hoor je overigens regelmatig.. als je ooit op gas gekookt hebt wil je geen inductietoestanden meer, weg met het kookplezier ;)
Dat gas kan je je paarden laten produceren. Ik doe deze zomer eens een experiment met een mico-biogasinstallatie. In feite een mest-vergistingsvat waar genoeg gas uit komt om te koken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:32

Bandida schreef:
weg met het kookplezier ;)

Hier een aanslag op het woonplezier.
De paaltjes van de grens van het door de hydrologische dienst bepaalde stroomgebied van de rivier zijn vanmorgen gezet. Nu is het heel logisch dat een zone bepaald wordt waar je geen bebouwing neer mag zetten. Het vervelende is dat de nieuwe grensbepaling exact dát inhoudt; een nieuwe grensbepaling.
Fijn een hectare ons land op geschoven = publiek domein geworden.
Er is verder geen onteigeningsprocedure of wat ook.
Niet mee eens? Omgekeerde bewijslast.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:35

Theoretisch ja, alleen knollie staat een flink stuk verderop. :+ We hebben in de keuken geen gas en zijn daarom ook op half keramisch half halogeen gaan koken. Ook ivm mijn ietwat gebrekkige motoriek en gas. Maar onze plaat ging kapot na pas 3,5 jaar en de reparatie was nogal belachelijk duur. We hebben ivm de vakantie hier wel flessen butaan gas en die hebben we samen met het camping stelletje maar in gebruik genomen om na te denken wat te doen.

Gas laten doortrekken naar de keuken was onbetaalbaar, weer electrisch hadden we geen zin in eigenlijk meer. Na lang zoeken hebben we een mooie 5 pits RVS plaat gevonden en samen met de butaan fles die in het keukenkastje paste koken we nu sneller en flink goedkoper. En als gas of stroom een keer uitvalt kunnen wij blijven koken en over een poosje ook verwarmen.

En Geerke ik heb al eerder gezegd, ik zou graag met je ruilen. Kunnen we ook met je oma mooie houtkooktoestel gaan koken en verwarmen. Heerlijk rustig geen drukte, daar kunenn we allebei heel goed mee leven. :j

HC dat kan je hier ook gebeuren in Nederland. Een paar boeren in de buurt hier zijn na de moderne en vernieuwde sateliet grondmetingen ivm ouderwets meten met een paaltje spontaan heel wat grond kwijt geraakt en lopen nu tegen hun mestquotum aan.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:41

Huertecilla schreef:
Het vervelende is dat de nieuwe grensbepaling exact dát inhoudt; een nieuwe grensbepaling.
Fijn een hectare ons land op geschoven = publiek domein geworden.
Er is verder geen onteigeningsprocedure of wat ook.
Niet mee eens? Omgekeerde bewijslast.

Mja, daar sta je dan voor paal... Een hectare zeg... das nie niks... -O-

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:46

Wel jammer dat je met dat slow-life-op-gas dan toch minder milieu vriendelijk bezig bent. In wezen zouden we met z'n allen naar schone stroom moeten en zou een huis zonder fossiele brandstof voorzieningen een stuk milieuvriendelijker zijn dan toch weer kiezen voor gas. Uiteraard moet eea mogelijk zijn maar als je de keus hebt of kunt creeeren... Voor mij is slow-life nl. wel ook onlosmakelijk verbonden met het reduceren van je voetafdruk op deze aarde.

Poeh, da's ook gelijk een beste hap HC!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:48

Jee...HC wat doe je daar aan?

Hier was iemand,truffel,heel blij dat ik eindelijk eens de kachel aanmaakte....15 graden in huis is wat fris.
We koken er ook weleens op,maar het blijft moeilijk te regelen :D

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:22

geerke schreef:
Jee...HC wat doe je daar aan?

Aantal afspraken gemaakt, maar zoals het in de wet staat: niets.
Het kan inhouden dat we de paarden niet meer op een zomerweide kunnen zetten en slechts een derde van ons hooi van het overgeleven land krijgen.
Het houdt waarschijnlijk in dat we als de economie aantrekt verkopen en verkassen naar wat we er voor kunnen kopen.
Kijk, het blijft een fijnwoonboerderij op een mooie stek met 1 ha. grond, doch het is dan niet meer wat wíj willen.
Nu kunnen we niet verkassen want er zíjn gewoon geen kopers.

Ik had er al een jaar af en toe slapeloze nachten van en mijn lief dacht dat het zo niet in elkaar zat.
We kunnen er echter niets aan veranderen.
We hadden dit ook niet kunnen voorzien noch voorkomen. De betreffende nieuwe (milieu)wet is van mei 2003 en toen woonden we hier al een paar jaar.
Het is poep die van buiten op je af komt. Hoe we ons op de rand van deze specifieke chaos gaan zelforganiseren is wegens gebrek aan details onduidelijk.
Heeft geen zin om daarop vooruit te lopen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:26

Francis schreef:
Wel jammer dat je met dat slow-life-op-gas dan toch minder milieu vriendelijk bezig bent. In wezen zouden we met z'n allen naar schone stroom moeten en zou een huis zonder fossiele brandstof voorzieningen een stuk milieuvriendelijker zijn dan toch weer kiezen voor gas. Uiteraard moet eea mogelijk zijn maar als je de keus hebt of kunt creeeren... Voor mij is slow-life nl. wel ook onlosmakelijk verbonden met het reduceren van je voetafdruk op deze aarde.

Ik denk dat een fles butaan per 6 maanden minder vervuild dat een traag kokend energieverslindend electrisch fornuis. We hebben natuurstroom en groen gas, gaan nooit met het vliegtuig op vakantie. Proberen vooral seizoenseten te eten dat niet van heel ver ingevlogen wordt voor zover het kan. Liefst geen uien uit Egypte of aardbeien in de winter uit Peru. Het weinige vlees dat we eten komt zoveel mogelijk uit de buurt, is biologisch of in ieder geval diervriendelijk geproduceert. Het rundvlees bij een boer in de buurt of van Gelders landschap wildernis vlees. In het seizoen kopen we zoveel mogelijk fruit en groente uit de regio. Eten vooral biologisch, wassen ook met biologische middelen. De kipjes zorgen voor de eieren, het voer voor ze komt weg bij een diervoederfabrikant op 5 km afstand die het ook vooral lokaal inkoopt.

Hergebruiken zoveel als kan, wat voor ons niet meer bruikbaar is proberen we via gratis op te halen een nieuwe eigenaar te geven. We scheiden ons afval strikter dan nodig. Hebben onze eigen composthopen. Kleding kopen we niet zo heel veel, het wordt gebruikt tot het echt op is. Meer kunnen we niet doen anders wordt het of onbetaalbaar of onleefbaar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:33

Getverderre HC, dat heeft dus direct behoorlijk ingrijpende gevolgen zeg!! Heel veel sterkte en wijsheid HC!

Karuna, 't was meer een algemene opmerking hoor ;) Ik kook ook op gas omdat ik niet anders kan. Ik bedoel maar te zeggen dat de toekomst toch elders ligt dan bij fossiele brandstoffen en dat het - indien mogelijk is - soms handig is om daar nu al rekening mee te houden. Electrisch hoeft niet per definitie traag en verslindend te zijn, je moet wel even 'anders' leren koken vaak en ik heb het dan ook niet over die ouderwetse dikke electrische kookplaten...

Vriendin van mij heeft d'r hele nieuwbouwhuis 'electrisch', daar ligt zelfs geen gasleiding naar toe (tot verbijstering van de aannemer). Ze heeft heel energiezuinige electrische radiatoren en beneden vloerverwarming en dat spul komt allemaal uit Duitsland omdat 't zoveel energiezuiniger is dan wat hier te krijgen was. Ook in dat soort electrische voorzieningen is een ontwikkeling ten goede gaande natuurlijk, verwarmen met een stroomvretend verplaatsbaar radiatortje is natuurlijk ook niet de bedoeling nee...
Maar goed, zoals gezegd, 't was meer een algemene opmerking 'in de ruimte'...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:40

We zijn regelmatig verhuisd, van een huisje met alleen gaskoken, via een huis waar niet eens gas was, wel stadsverwarming en dus ook noodgedwongen electrisch (keramisch) koken. Daardoor zijn we een meester geworden in het restwarmte gebruik. Naar dit huis waar beneden geen gas ligt. We hadden en combiplaat met keramisch en halogeen. Halogeen kookt sneller dan keramisch maar toch merken we nu weer dat alles sneller gaar is met butaan gas. Dat overigens ook heter kookt dan normaal gas. Als we iets lang op willen zetten zoals soep hebben we nu een electrisch sudderplaatje.

Reden van deze houtkachel is ook dat we er brood ed in kunnen bakken wat we toch iedere dag moeten doen. Dan zijn we niet afhankelijk van de veel stroomverbruikende oven. het liefst zouden we helemaal onafhankelijk zijn van stroom en gas van de overdreven dure leveranciers maar dat is helaas niet realiseerbaar in Nederland.

Als we hier net als in Duitsland een goede zonnestroom regeling hadden had ons dak al volgelegen. We hebben voldoende schuin dak om onszelf zowat te kunnen voorzien van alle stroom. Maar ja in Nederland onbetaalbaar helaas.

Francis

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:49

Dat vind ik idd ook een gemise kans hier, dat duurzame alternatieven nog steeds zo onbetaalbaar zijn en dat ook blijven. Je zou denken dat eea toch in de loop van de tijd betaalbaarder moet kunnen worden.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:56

karuna schreef:
Als we hier net als in Duitsland een goede zonnestroom regeling hadden had ons dak al volgelegen. We hebben voldoende schuin dak om onszelf zowat te kunnen voorzien van alle stroom. Maar ja in Nederland onbetaalbaar helaas.

Hier in belgie krijgen/kregen(?) we daar subsidie voor, doch is/was deze subsidie dan weer grootendeels gestoeld op een afspraak die de regering stilzwijgend heeft/had gemaakt met de belgische fabrikant van zonnepanelen omdat die zijn overstock niet kwijt kan. --> er komt nl. een nieuwe generatie zonnepanelen aan die véél meer rendement hebben. Diegenen die hier nu hun dak vol liggen hebben, gaan zich binnen een jaar of 10 de haren uit het hoofd trekken... ;) Ik zou nog even de kat uit de boom kijken wat dat betreft.

Windenergie lijkt me naar wat de huidige technologie te bieden heeft, binnenkort veel rendabeler. Er blijkt een buisvormig systeem op punt te staan dat je over de lengte van je dak op de nokpannen kan bevestigen... Het fijne weet ik er echter niet van...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:58

Hoe duur zijn zonnepanelen dan in NL? Hier kost een voor enkel warm water voor een gemiddeld gezinsgebruik zo'n 2000 dinar (=1100 euro), voor cv erbij kan het oplopen tot max 5000 dinar.. Er wordt veel reclame voor gemaakt, en je ziet ze dan ook veel :) even verder bijlezen..

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:08

Leuk Geerke en Vikki, nog wat Amsterdam links ;)

Vikki, veel succes ermee.. Ach het is daar zo mooi dat je aan het uitzicht alleen al genoeg zult hebben ;) en Frankrijk is nog best te doen,
met de auto kan je best af en toe een weekend heen en weer..

Geerke: aaah ik ken het.. Hier zijn ze ook al zo slecht georganiseerd.. Alles gaat ook zo langzaam, daarbij zijn ze erg trots dus als je er wat van zegt dan is het al gelijk 'nou dan zoek je het maar zelf uit'. Gelukkig ben ik zelf ook een beetje chaotisch, kan Kynshiri dus wel begrijpen ;) Nu kan ik de lokale autoriteiten tenminste de schuld geven ervan := leuke kachel trouwens

Karuna, welkom, klinkt goed je landje. Leuk paard ook!

HC, jeetje, wat een ellende..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:16

We hebben geinformeerd naar alleen een paar panelen voor een fikse boiler. Alleen warm water dus. Daarvoor zouden we op zijn goedkoopst bijna 3000 euro kwijt zijn voor genoeg warm water met zijn 2en. Met cv erbij zouden we uitkomen op minimaal 5000 euro. Als we stroom erbij zouden nemen zijn we in totaal zowat 10000 euro kwijt.

Er is wel een subsidieregeling in Nederland voor stroom en een aparte voor warm water. Maar en daar komt het. er zijn een beperkt aantal subsidies per jaar beschikbaar. Inschrijving gaat open vanf 1 maart maar voor de stroom is alles in een dag vergeven omdat leveranciers de boel opkopen. Voor boilers is het wat ruimer. Maar je moet een getekende aanschaf offerte hebben voordat je de subsidie kunt aanvragen met het risico dat je die dus niet krijgt maar je wel aan de bestelling vast zit..

Daarnaast is het een regeling waarbij de Nederlandse overheid niet echt betrouwbaar is gebleken. Als ze het op hun heupen krijgen draaien ze de boel terug en dan zit je daar met je veel te dure onbetaalbare instalatie.

1100 euro voor een warm water systeem. We kunnen er alleen maar van dromen geloof ik.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:09

Dat is zeker duur.. En wat een ingewikkeld systeem.. Hier kan je ook het ook op afbetaling doen, allemaal best goed geregeld..

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:11

karuna schreef:
Inschrijving gaat open vanf 1 maart maar voor de stroom is alles in een dag vergeven omdat leveranciers de boel opkopen. Voor boilers is het wat ruimer. Maar je moet een getekende aanschaf offerte hebben voordat je de subsidie kunt aanvragen met het risico dat je die dus niet krijgt maar je wel aan de bestelling vast zit..
Daarnaast is het een regeling waarbij de Nederlandse overheid niet echt betrouwbaar is gebleken. Als ze het op hun heupen krijgen draaien ze de boel terug en dan zit je daar met je veel te dure onbetaalbare instalatie.

Zo... bij jullie kunnen ze er ook wat van... :)

Citaat:
Hier kan je ook het ook op afbetaling doen, allemaal best goed geregeld..

Tunesië stijgt zienderogen in waardering hier... :D

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:09

Jemig HC, dat is goed zuur zeg, zomaar even een hectare land kwijt... -O-

Tunesie is een mooi en vriendelijk land :j . Daar hebben hubby en ik onze 'try before you buy' huwelijksreis gevierd :D . Ik trouwens nog steeds te bedenken hoe dat ene gerecht ook al weer eet... een ei in krokant deeg met groene kruiden...gefrituurd dus. Mijn (werk's) Tunesische klant in Sfax had gezegd dat dat iets typisch Tunesisch was dat ik echt moest eten...maar hoe heet het ook al weer... (Klant in Sfax is helaas heel moeilijk bereikbaar, anders had ik hem wel even ge-mailed := ) Ik wil nl kijken of ik daar eens een recept voor kan vinden zodat ik het zelf kan (proberen te) maken.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:45

HC, mooi kl*te! Zo gaat je hele systeem naar de ratsemodee...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:15

Dat is het grootste punt Moragh. Als dat inderdaad zo uitpakt gaan we hier dus weg als dat financieel kan. Als het inderdaad op 1 ha. minder grond uitdraait is dat echter ook financieel een strop.
Genoeg daarover maar, want we hebben maandag en dinsdag afspraken met advocaat en burgemeester.
De positieve kant is dat we er samen eindelijk over van gedachten kunnen wisselen.
Ook positief (relatief dan) is dat Richelle het er mee eens is dat verkassen dan een afgeleide is.

Net nog een andere tegenvaller. Een kleintje maar door de grote domper op een slecht moment.
De leerling(e) die voor een lange tijd (ongeveer 6 maanden) wilde komen, krijgt dat financieel niet rond.
Voor haar is een paar keer kort komen relatief veel duurder doch wanneer je hier zit heb je geen inkomen in NL. Zo is een economisch veel gunstiger plaatje toch minder haalbaar.
ERG jammer want het is heel prettige vrouw die je er goed bij kan hebben.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:34

vikki schreef:
Ik trouwens nog steeds te bedenken hoe dat ene gerecht ook al weer eet... een ei in krokant deeg met groene kruiden...gefrituurd dus. Mijn (werk's) Tunesische klant in Sfax had gezegd dat dat iets typisch Tunesisch was dat ik echt moest eten...maar hoe heet het ook al weer... (Klant in Sfax is helaas heel moeilijk bereikbaar, anders had ik hem wel even ge-mailed := ) Ik wil nl kijken of ik daar eens een recept voor kan vinden zodat ik het zelf kan (proberen te) maken.

Brik
En een recept: http://www.kookotheek.com/ingezonden_recepten/brik.htm
Overigens kunnen andere vullingen ook, Brik, of Börek (oorspronkelijk turks) is eigenlijk een verzamelnaam voor hapjes in bladerdeeg.

Iets heel anders... De kijkers van zondag hebben definitief afgezien van Ben. Ze vonden hem heel leuk en een bijzonder paard, maar ergens hing een beetje ondefinieerbare twijfel. Ze hebben besloten naar dat gevoel te luisteren onder het motto 'bij twijfel niet handelen' er van af te zien. Jammer maar eerlijk en zeker in een 'geval' als Ben verstandig.
Betekent dus wel dat ik door moet zoeken, van de andere twee die in eerste instantie geïnteresseerd waren heb ik nog niet iets concreets gehoord (hoewel ik weet dat een van de twee wel bezig is met dingen uitzoeken e.d.)
Dus mocht iemand toch het perfecte tehuis hebben en er wel zonder twijfel voor 200% voor willen gaan, dan hoor ik dat graag. Ik wil de tijd nemen om een zo perfect mogelijk tehuis te vinden, maar zit aan de andere kant wel met de tijdsdruk van het geldtekort.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:35

Snel weer even bijgelezen.. het wil blijkbaar niet altijd even vlot, dat slow-life-en. Bij mij ook niet, ik heb een weekje stressen en fastfood achter de rug.

@Francis: Spijtig, maar moed houden, voor zo'n knap paard komt echt wel iemand opdagen!
En die Brik (google) zie er zalig lekker uit ;-)

@Hc: Hetzelfde! En ik weet al dat je nu even niets meer kan doen als wachten op meer informatie.. sterkte ermee.

@Karuna, Vikki, leuk jullie er bij te hebben!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:27

HC hoeveel hectare heb je nu en mis je het stuk alleen voor je paardjes en hooi of nog vanwege andere dingen? Kan zijn dat je het al gezegd had ergens maar kon het zo snel niet vinden.

Francis het is wel verstandig om het bij twijfel hoe klein ook niet te doen. Maar wie weet is die twijfel over een tijdje weg of komt er vast wel een ander waar hij wel perfect bij past.

Vikki ergens schreef je went dat snel dat slowlife. ja hier wel, eigenlijk leven we allebei in een totaal andere versnelling dan gebruikelijk is hier in Nederland. We eten nu wanneer het ons uitkomt, een planning wat is dat? Ja zo'n beetje moet je plannen maar exact weten waar je wanneer bent, nee dat lukt echt niet. Vakantie is alleen we weten wanneer we vrij zijn maar waar we heen gaan in Frankrijk en hoe lang, geen idee. En ga zo maar door. :o

Ik ga al vanaf heel klein naar Frankrijk op vakantie, mijn mannetje sinds hij mij kent. En allebei draaien we daar ongeveer naadloos mee in de gemeenschap dan kwa mentaliteit, levensinstelling en tempo. We zijn eens in de vakantie heel erg gestrand door 4 lekke banden, een brandstofstaking en ziekte in een vakantie waarvan 3 van onze vouwwagen die daardoor in reparatie moest. IPV 3 weken vakantie is het 6 weken geworden omdat we gewoonweg niet weg konden komen. Als je dan als enige auto (grijs kenteken) dankzij gas en benzine nog brandstof over hebt op een kleine camping in een nog kleiner dorpje met de enige supermarkt met voorraad 20 km verderop. Dan ben je al snel de pineut met dingen halen voor heel veel mensen. En bep je over van alles en nogwat. We zitten op vakanties bijna altijd op campings waar zowat geen touristen komen en hebben al aardig wat franse feestjes, soirees en apperatiefjes gehad in de meest uiteenlopende dialecten. :+ Dan ben je denk ik vrij aardig ingeburgert al. Maar ja dat geld/werk dat zou niet nodig moeten zijn.

En tijd is altijd nodig inderdaad als je veel zelf wil doen. Brood bakken iedere dag kost tijd, (moes)tuin bijhouden, zorgen dat je dieren het naar hun zin hebben, snoeien, fruit inmaken, dadelijk met op hout stoken kost ook weer meer tijd maar dat hebben we er voor over. En dan hebben we nog alleen maar een klein eind huisje met ruim 500 m2 grond.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:34

oliebol happens, veel sterkte ermee HC. Slaat eigenlijk nergens op dat ze je land zomaar van je afpakken.. Zou het eventueel misschien een oplossing zijn om je paardenbestand wat in te krimpen, zodat je wel voldoende gras hebt? En als jullie toch verhuizen, wordt het dan ook een andere streek/ een ander land?

Van hier goed ´nieuws´. Na een ellendige zomer met valpartijen en elkaar niet begrijpen gaat het nu juist heel goed met [***] en mij:
Uit de wei halen ging zo, een halster om vond [***] niet nodig:
http://www.youtube.com/watch?v=9fbyubpi10M
Slow-´rijden´:
http://www.youtube.com/watch?v=ATlNWbdonRI

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:32

hi,hi...dat is echt slow!
Is hij wel ingereden?
Of was het de eerste keer dat je erop zat?
Wat een leuk beest! vooral die zwarte voorbenen.

(niet boos worden...let op zijn gewicht,er zit een aardige speknek op....met insuline resistentie en hoefbevangenheid op de loer...)