[Centraal] Mexicaanse Griep.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:11

Dat massaal enten komt volgens mij (geloof dat Nouks dat zei) voort uit het feit dat de hele economie op zijn gat kan liggen bij te grote hoeveelheid mensen die tegelijkertijd ziek zijn..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:12

Nouks schreef:
janderegelaa schreef:
En als het door niemand wordt tegengesproken dat het vaccin normaliter gewoon in de griepspuit zou zitten voor alleen de risicogroepen ( waar normaal gesproken geen gezonde kindertjes inzitten ) waarom gaan we allemaal dan massaal enten?

Omdat het níet in het vaccin voor de seizoensgriep is verwerkt?

Gezonde kleine kinderen krijgen het vaccin voor de seizoensgriep niet, hoor. ;)
Ik ben het op bepaalde punten met Jan wel eens trouwens.....
Maar goed, ik heb ook niet voor niets mijn 4-jarige dochter niet laten enten.
En oh oh, 'je vergeeft het jezelf nooit als je je kind en bladiebla....'. :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:23

Nouks schreef:
janderegelaa schreef:
En als het door niemand wordt tegengesproken dat het vaccin normaliter gewoon in de griepspuit zou zitten voor alleen de risicogroepen ( waar normaal gesproken geen gezonde kindertjes inzitten ) waarom gaan we allemaal dan massaal enten?

Omdat het níet in het vaccin voor de seizoensgriep is verwerkt?

Zucht....lezen is zooooooo moeilijk voor sommige mensen.

Voor Nouks leg ik het nog één keer uit....

-Wat dit virus er eerder geweest dan had het bij de reguliere griepspuit voor seizoensgriep gezeten.
-De reguliere spuit krijgen heel veel kinderen niet dus bij een seizoensspuit met H1N1 hadden zij die ook niet gehad.
-Nu was het virus er later en kon het niet meer in de reguliere spuit verwerkt worden en opeens wil iedereen die spuit. Waarom als je hem normaal ook niet haalt? Van de gewone griep kun je nl. net zo goed doodgaan

Dit was net op het journaal:
Nederland: Aantal griepbesmettingen neemt af
27 november - Het aantal mensen dat is besmet met de Mexicaanse griep neemt flink af. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het RIVM. Op iedere 10.000 mensen hebben er nu 11,3 griep. Een week geleden waren dat er nog 18,4.
Afgelopen week zijn 289 patiënten in het ziekenhuis opgenomen, zeventig minder dan in de week ervoor. Er zijn acht mensen overleden aan de Mexicaanse griep. Ze waren allemaal al ziek. Onder de acht griepdoden zijn geen kinderen.

Sinds het uitbreken van Mexicaanse griep zijn in Nederland 36 patiënten overleden, 32 van hen hadden al een andere ziekte.

Bron: NOS.nl

Het lagere aantal komt niet door de geënte kindjes want die zijn nog niet beschermd. En daarom zeg ik, dat hele enten is zo verschrikkelijk overtrokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:25

Echwel schreef:
Dat massaal enten komt volgens mij (geloof dat Nouks dat zei) voort uit het feit dat de hele economie op zijn gat kan liggen bij te grote hoeveelheid mensen die tegelijkertijd ziek zijn..

In dat geval zou ik een spuit moeten hebben zodat ik kan blijven werken maar ik krijg hem niet. Want: geen risicogroep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:27

Jammer Jan, dat je dan niet zelf ook even de moeite neemt te lezen wat anderen hebben geschreven. Want op de vragen die je stelt is allang een antwoord gegeven (maar niet het antwoord dat jij wilt horen).
En die laatste conclusies volgen ook absoluut niet uit wat je daarvoor probeert te stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:45

janderegelaa schreef:
En ik zeg dat dat niet komt omdat ze een griepspuit hebben gehad, want die werkt nog niet.

Hoe vaak moet ik je nog zeggen dat je na de eerste griepprik 40% beschermd bent (en dat dus binnen de groep geënte personen een daling in aantal griepgevallen zou kunnen betekenen van 40%) en na de tweede griepprik 70%?

Alsof de eerste enting überhaupt geen nut heeft... :roll:

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:50

En als je dan de cijfers van het RIVM bekijkt ( dus géén HOAX ) dat van de 36 mensen die er overleden zijn er 32 al ziek waren dan is het echt een storm in een glas water.

@Nouks: een griepspuit geeft misschien wel 40% bescherming maar heeft wél 10 tot 14 dagen nodig om werkzaam te zijn. Het is niet zo dat je direct na die spuit beschermd bent.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:51

En als het straks kouder wordt kunnen we maar zo een explosie aan zieken krijgen, dat is een virus.

Jan in de tetanusspuit voor volwassenen zit het wel, dus waarom blijf je nu zo doorzeuren over zogenaamde verboden stoffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:53

janderegelaa schreef:
@[***]: een griepspuit geeft misschien wel 40% bescherming maar heeft wél 10 tot 14 dagen nodig om werkzaam te zijn. Het is niet zo dat je direct na die spuit beschermd bent.

Das iets anders dan wat je hier consequent het hele topic al in de rondte schreeuwt, namelijk dat één enting niet beschermt. :roll:

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:54

Zal ik jullie eens iets geks zeggen : 1 van mijn rode katers is ziek. Loopt te niezen en te snotteren en heeft ook koorts.
Volgens de vee-arts heeft ie griep. Zou dat nu ook de MG zijn?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:54

Denk dat de overige 4 ook iets of al onder de leden hadden of nog iets mankeerde, van griep ga je niet zomaar dood, ook kleine kinderen niet

ThePast03 juist met mistig en regenachtig weer verspreid en virus zich sneller, met vrieskou ben je er sneller vanaf..
Kijk toendertijd maar eens naar het mkz virus zodra het weer helderder werd was het over

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:55

Echwel schreef:
Denk dat de overige 4 ook iets of al onder de leden hadden of nog iets mankeerde, van griep ga je niet zomaar dood, ook kleine kinderen niet

[*olduser*] juist met mistig en regenachtig weer verspreid en virus zich sneller, met vrieskou ben je er sneller vanaf..
Kijk toendertijd maar eens naar het mkz virus zodra het weer helderder werd was het over

Dit virus verspreidt zich sneller met koud weer. Is toch al vanaf het begin bekend hoor.

Mars

Re: [Centraal] Mexicaanse Griep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 18:03

Moderatoropmerking:
Omdat de discussie zo hoog oploopt en het moeilijk is onderscheid te maken tussen paniekberichten en berichten gebaseerd op waarheid, gaat dit topic tijdelijk op slot om orde op zaken te stellen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:07

Moderatoropmerking:
Bij opening van dit topic zijn er duidelijke regels gesteld met betrekking tot het onderbouwen van nieuwsberichten en het plaatsen van betrouwbare links. Dit alles om onnodige paniek en bezorgdheid onder andere bokkers te voorkomen. In de laatste pagina's van dit topic worden toch weer herhaaldelijk berichten geplaatst waarvan het waarheidsgehalte op zijn minst twijfelachtig te noemen is. Daarbij zijn ook veel van de geplaatste links (zoals bvb wikipedia) verre van geloofwaardig te noemen. Om die reden is er flink geruimd in dit topic en gaan wij als mods ervan uit dat hier nu met inachtneming van de gestelde regels ontopic verder gepost kan worden, zonder paniekzaaierij.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:41

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:44

De cijfers van vorige week, bron http://www.rivm.nl/cib/binaries/H1N1ove ... -61018.pdf

infectie met Nieuwe Influenza A (H1N1) licht gestegen ten opzichte van vorige week, 359 patiënten zijn deze week gemeld tegenover 291 vorige week. Daarnaast werden 6 nieuwe sterfgevallen gemeld: een 0-jarig meisje, een 7-jarig jongetje, een 9-jarig meisje, een 14-jarig meisje, een 60-jarige vrouw en een 72-jarige man. Alle zes patiënten hadden een onderliggend lijden.

Uit de leeftijdsverdeling van de patiënten die opgenomen zijn met een laboratoriumbevestigde infectie met Nieuwe Influenza A (H1N1) blijkt dat 93% jonger is dan 65 jaar. De meeste opnames betreft kinderen in de leeftijdsgroep 0 tot 4 jaar (24%).

In totaal zijn tot en met 18 november 1270 patiënten opgenomen in het ziekenhuis en zijn 28 patiënten overleden. Bij 60% van de opgenomen patiënten en bij 89% van de overleden patiënten was sprake van onderliggende medische problematiek.

Het aantal patiënten met griepachtige klachten dat zich bij de huisarts meldt is de afgelopen week gestegen. De incidentie van influenza-achtig ziektebeeld (IAZ) van de afgelopen week was 18,4 per 10.000 inwoners. Bij 49 van de 94 onderzochte monsters (52%) werd Nieuwe Influenza A (H1N1) gevonden. De incidentie van pneumonie was 1,4 per 10.000 inwoners.

En nog een nieuwsbericht van afgelopen week:
http://www.nu.nl/buitenland/2132389/twe ... griep.html

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:09

En de conclusie uit het rapport van jouw link is gelukkig:
Conclusie: Het aantal mensen dat de huisarts bezoekt wegens griepachtige klachten is afgenomen. Op basis hiervan kan nog steeds worden gesproken van een milde griepepidemie in Nederland. Het aantal gerapporteerde ziekenhuisopnamen en IC opnames is licht gedaald ten opzichte van vorige week. Er zijn in de afgelopen week 8 mensen overleden ten gevolge van de Nieuwe Influenza A (H1N1), alle 8 met onderliggende medische problematiek.

Bron:http://www.rivm.nl/cib/binaries/H1N1overzicht_tcm92-61018.pdf

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:55

Twiggy2008 schreef:
Nouks schreef:
Kwestie van goed vertrouwen. De WHO, Nederlandse overheid en producent van het vaccin zullen allen het beste voorbebben met de mens.

Dat geldt toch net zo goed voor landen als Belgie, Duitsland en Zwitserland? ;)
Wat ik me afvraag; aangezien aan de normale seizoensgriep toch nog meer mensen overlijden jaarlijks, is het wel apart dat het zorgpersoneel zich daar niet verplicht voor moet in laten enten.
Hoe zit dat dan?

Als inwonende van Duitsland kan ik daar wel iets over zeggen ;)

Er schijnt in de jaren 70 een soortgelijk griepvirus rondgewaard te hebben waar toen ook een inentingscampagne is gestart. Bij zwangeren vrouwen is toen gebleken dat ca. 60% van de babies met een afwijking is geboren. Met deze wetenschap MAG je je laten enten, zwangeren behoren wel tot de risicogroep, maar ze houden zich qua advies totaal afzijdig. Er schijnt een entstof te komen waar die bepaalde stof die die afwijking veroorzaakt heeft niet in zit. Deze zou er eind november moeten zijn, maar is er nog niet. Heb het pas nog met m'n gyn. besproken. Daarom adviseren ze op dit moment alleen aan de echte risicogroepen (die al iets onder de leden hebben) om te enten. Overigens krijg je hier ook vooronderzoeken voordat ze je inenten.

Ook zijn ze van mening dat als je gezond bent, deze Schweinegrippe (zoals ie in Dld heet) moet kunnen overwinnen. Ook zwangeren die geen complicaties hebben. Vandaar dat het zorgpersoneel niet opgeroepen wordt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:34

Boya, bedankt voor je verhaal. :j
Ik kan me er alleen maar bij aansluiten. Jouw verhaal over hoe ze het bij jullie zien, bevestigt helemaal mijn gevoel. Vooral wat betreft het stukje dat gezonde mensen deze griep wel overleven.
Dat is in elk geval ook wat ik om me heen zie ;) , en ik ken inmiddels heel wat mensen en kinderen die de MG gehad hebben. Ik heb er alle vertrouwen in dat als mijn dochter (die nog net in een zogenaamde risicogroep valt) en ik het wel overleven als de MG ons treft. Als het ons al treft, want tot nu toe zijn we kerngezond, ondanks al die MG-gevallen in onze directe omgeving..... ;)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:33

Sinds het slotje is de hele discussie beetje bekoeld. Na alle berichten in de media afgelopen dagen, merk ik dat het maatschappelijk ook steeds minder nieuws is. Ben benieuwd of er een explosie komt met de kou (moest vanmorgen krabben). Geloof nooit dat het zo'n vaart loopt.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:31

Dat komt vooral omdat er zeer selectief gelezen word Teddy....
Mensen halen enkel hun eigen gevoel naar voren en lezen enkel de teksten die naar eigen zeggen het gevoel bevestigen, van discussiëren is geen sprake, er is enkel sprake van het verdedigen van een mening.
Waar het in mijn ogen niet gaat om het verdedigen van een standpunt, maar het sussen van het geweten!

Serieuze teksten en aangehaalde links worden niet tot nauwelijks bekeken, terwijl dit juist kan leiden tot een leuke discussie, waarbij geen angst komt kijken, maar kennis kan worden opgedaan en misschien wel verklaringen kunnen worden gegeven wat kan leiden tot antwoorden. Maar helaas.... ook hier komt de "hype" naar voren, al dan niet gelijk aan de massahysterie.
Jammer!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:45

Kaja schreef:
Dat komt vooral omdat er zeer selectief gelezen word Teddy....
Mensen halen enkel hun eigen gevoel naar voren en lezen enkel de teksten die naar eigen zeggen het gevoel bevestigen, van discussiëren is geen sprake, er is enkel sprake van het verdedigen van een mening.
Waar het in mijn ogen niet gaat om het verdedigen van een standpunt, maar het sussen van het geweten!

Serieuze teksten en aangehaalde links worden niet tot nauwelijks bekeken, terwijl dit juist kan leiden tot een leuke discussie, waarbij geen angst komt kijken, maar kennis kan worden opgedaan en misschien wel verklaringen kunnen worden gegeven wat kan leiden tot antwoorden. Maar helaas.... ook hier komt de "hype" naar voren, al dan niet gelijk aan de massahysterie.
Jammer!

En dan krijg je zomaar een OW ;)

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:46

bij sommigen is een ow wel terecht jan

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:47

Sorry?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:48

dat ik het bij sommigen terecht vinden dat ze een ow krijgen, in dit topic, sommige breichten gingen gewoon echt te ver, in mijn ogen dan he, wat een ander er van vind prima maar ik vond het te ver gaan. en vooral respectloos. blijkbaar ben ik niet de enige die dat vond als er ow zijn uitgedeeld.