Welke fobie/angst heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 16:03

suusiejj schreef:
Helaas kan ik je de handschudden, ze noemen dit Ontwijkende persoonlijkheids storenis.
Groepen mensen en (vreemde)mensen, mensen/bedrijf enz bellen om iets te vragen zoals ik morgen ROC moet bellen als ik nog geen brief over intake gesprek heb ontvangen.
Ik knijp hem nu al , wat moet ik zeggen, wat moet ik vragen, kom ik niet dom over.
Wat denken ze wel niet van me?

Heel erg herkenbaar. Bij mij noemen ze het dus sociale fobie en ik heb inderdaad de stempel persoonlijkheidsstoornis...

Het is slopend, want je bent er continue mee bezig, de meest simpele dingen zijn voor mij een hele opgave...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 17:08

Ik ben doodsbang voor slakken.
Met huisje of zonder huisje maakt me niet uit.
Ik vind ze allemaal doodeng.

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:38

Vjestagirl schreef:
Sorry, maar een fobie is nóóit grappig. Wat jij hebt is gewoon dat je iets minder prettig vind, zeker dat 'op de slak trap geluid'. Kijk uit waar je loopt en dan heb je er geen last van.

Een fobie is iets wat echt je leven verziekt, waar je echt last van hebt. Zelf heb ik agorafobie, pleinvrees. Doodsbang voor mensen, voor groepen mensen, voor mensen die tegen me praten...

Sorry, maar ik vind dat je het veel te makkelijk fobie noemt.

Ik heb ook zoiets als wat jij hebt en ik krijg er binnenkort hulp voor als ik er echt voor in staat ben om dat te volgen.

Ik ben ook doodsbang voor mensen of van mijn straat al naar een andere straat alleen te moeten lopen. Of dat ik opeens toen ik nog werk had opeens naar een andere filliaal moest de volgende dag. Dan ging mn hart al tekeer en nog veel meer maar dat hou ik liever persoonlijk. Maar je hebt gelijk het is iets wat je leven verziekt zoiets simpels voor andere is zoiets moeilijks voor mij.

Shanelle

Re: Welke fobie/angst heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:43

Spinnen en verder nog een rare :) Als ik in de metro op de tram sta te wachten en ik ga aan de streep van het perron staan omdat hij eraan komt, heb ik vaak het enorm vieze gevoel dat iemand mij ervoor gaat duwen. Is heel plots opgekomen bij me, en ik heb geen flauw idee hoe het zou kunnen komen, mr mijn ouders werken beiden bij De Lijn - en die hebben weleens vieze verhalen bij :s ..

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:55

Je hebt van die kaartjes met van die ribbeltjes, dat als je ze beweegt krijg je een ander plaatje. Die ribbeltjes kan ik niet, maar dan ook echt niet! aan raken.
Dan ga ik helemaal over m'n toeren. :+

Zoiezo alles met ribbeltjes vind ik vies, je had ook ijsjes met lepeltjes met van die ribbeltjes. Toen ik die in m'n mond stopte kreeg ik het ook helemaal te zuur.

Ook over die plaatjes gaan met je nagel, dat je dat geluid hoort.
Heb nu gewoon al helemaal kippenvel bij het idee.

Ik ben ook doodsbang voor alles dat vliegt. Vogels,wespen,muggen.
Insecten zijn ook niet m'n vrienden maar daar kan ik wel bij blijven staan en iemand vriendelijk verzoeken ze weg te halen. Maar bij vliegende beesten ga ik rennen/gillen/krijsen.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:56

kippen en hanen :') :+

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 00:12

Ik ben als de dood voor slangen. Brrrr als ik er nu weer aan denk gaan al mijn haren overeind staan, ik word daar altijd echt spastisch van. :+

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:54

Ik heb een serieuze fobie voor naalden. Teminsten een normaal prikje kan ik nu wel redelijk verdragen wordt niet meer hysterisch, maar heel zenuwachtig dat wel. Maar een infuus inprikken of bloedprikken word zo misselijk ( echt moet dan bijna overgeven), als zover is kan ik er niks aan doen, ook al kijk ik andere kant op, ik voel het en sla automatisch (zonder dat ik door zo snel doorheb) de spuit weg. Begin helemaal te trillen, zweten, draaierig, adem te snaken. Is ook echt niet leuk. Ben al 21 jaar en doodsbang voor een prikje.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:24

Ik ben emetofoob.

Betekent dat ik NIETS maar dan ook NIETS met braken/misselijkheid etc. te maken wil hebben. Vroeger was dat dus ook niet op tv, ook niet in een gesprek...

Nu ben ik gelukkig (door wilskracht) wel zover dat ik het soms zelfs wel grappig vind (maar nog wel vies natuurlijk) wanneer het in een grappig bedoelde scene op tv of in een film voorkomt, en dat ik het wel aan kan horen zonder bang te worden wanneer mensen een gesprek erover hebben, maar dan moet het gesprek zeker niet te lang duren.

Ik kan nog steeds hysterisch worden (laat ik niet meer aan de buitenkant zien hoor, maar dan loop ik gewoon weg) als bv iemand roept dat ie misselijk is, of als ik geluiden hoor die erop lijken, etc. dus als er kans is op een confrontatie met dergelijke dingen in het echt zeg maar.

Gek genoeg bij dieren niks aan de hand - die doen dat gore kokhalzen niet. Daar word ik echt helemaal gek van. Bij dieren gaat het vaak een stukje geciviliseerder en die hebben ook vaak gewoon die stukjes er niet in... EUGH.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:25

vogels.....vooral de groter soorten.
ganzen,zwanen,pauwen,struisvogels,papagaaien. brrr

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:32

Ik ben ook iemand met een serieuze naaldenfobie.

Vorige week had onze hond een fikse winkelhaak opgelopen en daar moesten we dus mee naar de dierenarts waar ze enkele spuiten kreeg. En jawel hoor ik werd weer lekker misselijk en kon niet meer op m'n beentjes blijven staan. Gelukkig was m'n vriend erbij die de dierenarts kon assisteren (het was weekend)

Iemand enig idee hoe je van een fobie af kunt komen?
Laatst bijgewerkt door Mitxa op 12-09-09 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:38

Ik ben als de dood vor spinnen!
Hele kleintjes niet, maar ietsje groter tot groot vind ik mega eng!
Durf ze niet eens dood te maken, en er eigenlijk al niet eens naar te kijken :+

Ook ben ik als de dood voor wespen! Durf niet te blijven zitten, en moet er gewoon voor wegrennen :o

En naalden kan ik ook niet tegen! Durf al niet eens te zien hoe iemand een prik/infuus krijg, laat staan dat ik het zelf durf!

Ik ben een schijterd haha! :+

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:39

amazone77 schreef:
vogels.....vooral de groter soorten.
ganzen,zwanen,pauwen,struisvogels,papagaaien. brrr

Mijn nichtje heeft dat. Die is sowieso niet dol op dieren, misschien een lief puppy komt er nog wel eens door, of het hondje van haar buren, maar vooral vogels heeft ze het niet op. Onvoorspelbaar gedrag, misschien. Zelfs met mussen verstopt ze zich nog achter mij, echt hilarisch voor ons maar ja. :+

In ieder geval, om van je angst af te komen kun je beter op cursus gaan, want daar stellen ze je dan net zo lang bloot aan de dingen waar je bang voor bent (steeds een stapje verder) tot je de angst onder controle hebt of gewoon niet eens meer bang bent. Mijn moeder raadde mij dit aan, maar ik was zo bang om constant met kotsende mensen geconfronteerd te moeten worden en dan zelf vrolijk mee te doen dat ik gewoon in mijn hoofd de knop om heb weten te zetten. Dat was echt een stok achter de deur om een of andere reden. :+

En ook, Nell: IEDEREEN is bang voor spinnen. Ik was het zelfs een tijdje nep zodat ik bij de andere meiden kon horen. ;)

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:18

Janine1990 schreef:
Ik ben doooooodsbang voor vlinders.
Ik ren weg als ze in mijn buurt komen, zet mezelf voor schut in een bomvolle klas. Begin te huilen, te trillen. Trek wit weg, wordt vervolgens knalrood en ga zweten.
En telkens maar weer. Het idee dat je er iets aan kunt doen is ook gewoon dóódeng. Niet uit te leggen.

Vjestagirl; Dit is een erkende fobie. Het ís grappig, ik lach er achteraf ook om. En het beheerst mijn leven echt niet hoor. :n

Ik ben dus niet de enige..
Ik vind ze echt VREEEEEEEEEEEEEESELIJK..
Word knetter gek als ik ze in de buurt heb.
De buren hebben zo'n vlinderplant. En geloof me, dat is echt niet fijn!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:23

Spinnen en wespen. Flip compleet als ik ze zie

En nu vooral de angst om mn schouder weer uit de kom te krijgen (zit nog in een herstelperiode van de vorige)

En mensen bellen die ik nie ken vind ik ook verschrikkelijk.. Waarom weet ik alleen nie

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:36

Zilvermoon schreef:
**knip**

Hier nog één (die combinatie heb ik trouwens veel gehoord en gelezen). Spinnen vind ik gewoon vies en eng, loop er met een grote boog omheen. Mijn angst voor wespen is echt ernstig. Ik krijg hartkloppingen, gevoel alsof mijn keel wordt dichtgeknepen en wil het liefst heel hard gaan rennen. Ik ben dan echt een gevaar voor mijzelf en mijn omgeving (een paar weken terug rende ik bijna onder een auto :o). Het ergste is ook nog dat mijn vriend maar niet begrijpt waarom/waarvoor ik bang ben (kan het ook niet uitleggen, is een gevoel) en hij vindt dus dat ik mij aanstel als ik weer begin te janken omdat er zo'n beest bij me in de buurt zit. Heb in de metro een keer een krant uit iemands handen gerukt om een wesp dood te meppen en ben ook weleens uitgestapt en heb op de volgende metro gewacht omdat ik niet met die dingen opgesloten wil zitten. Ik kan ook niet naar de TV kijken als het programma over wespen gaat en zelfs nu ik dit zit te tikken krijg ik weer gewoon de kriebels en de zenuwen...

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:19

Zilvermoon schreef:

En nu vooral de angst om mn schouder weer uit de kom te krijgen (zit nog in een herstelperiode van de vorige)

En mensen bellen die ik nie ken vind ik ook verschrikkelijk.. Waarom weet ik alleen nie

Ik herken dat mij mij ook, de schouder uit de kom.
Het is bij mij ook gebeurt en moest in het ziekenhuis er weer in gezet worden.
Jeetje wat een pijn heb ik gehad.
De angst was zo erg dat ik hem niet meer uit de mitella durfde te halen.
De fysio heeft bij mij ook lang geduurd, omdat ik de oefeningen ook niet volledig deed. |(

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:26

Elsskippy - dat heb ik met flauwvallen. Ben echt 1x in mijn leven flauwgevallen (bijna mijn neus gebroken want ik moest zonodig voorover vallen) en ik vond het echt doodeng!

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:42

Nemurin schreef:
Elsskippy - dat heb ik met flauwvallen. Ben echt 1x in mijn leven flauwgevallen (bijna mijn neus gebroken want ik moest zonodig voorover vallen) en ik vond het echt doodeng!

Jeetje! Dat is wel schrikken.
Ik hoop dat het dan bij die ene keer blijft voor jou.
:(:)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:05

stroomdraad en scherpe randen

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 23:10

- Spinnen
- kotsen (ook kots van anderen)
- het geluid van tandenpoetsen bij anderen, bij mezelf kan ik er vreemd genoeg wel tegen

Verder krijg ik wel eens te horen dat ik smetvrees heb.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:25

Ik kan niet tegen het wrijven van ruwe servetten, dat het zown krakend/piepend geluid maakt, en bij piepschuim krijg ik ook al helemaal de rillingen := bij het idee alleen al xD

En wespen ben ik ook panisch voor, terwijl ik nog nooit gestoken ben! maar de laatste tijd gaat het wel al beter en ren ik minder snel weg dan eerst.

Ben ook erg bang in het donker. Als het savonds beneden pikdonker is, en ik moet naar beneden, dan ga ik altijd heel snel de trap af en zo snel mogelijk in de kamer een licht aan doen. Anders ga ik me fantaseren dat er mensen voor het raam staan enzo.
En dan op de terugweg naar boven zo snel mogelijk naar boven rennen naar mijn kamer xD

Ben ook bang om in mijn eentje 's avonds op straat te lopen, ook hier in de buurt terwijl hier echt niets kan gebeuren.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:47

n_arelle schreef:
- Spinnen
- kotsen (ook kots van anderen)
- het geluid van tandenpoetsen bij anderen, bij mezelf kan ik er vreemd genoeg wel tegen

Verder krijg ik wel eens te horen dat ik smetvrees heb.

Haha een mede kots-foob! Laten wij ons verenigen en kotsen verbieden!

In ieder geval, dat van de smetvrees klopt bij mij ook een HEEL klein beetje maar dan meer in de richting van andermans bacillen. Blegh, hou ze bij je! ;)

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:55

er zijn meer emetofoben dan ik dacht!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:00

hyponose?? volgens mij heeft het ook idd met wilskracht te maken. Maar op zo'n moment denk je daar niet aan.

moest van de week ook met me paard naar de dierenarts, nou hij kwam met de spuit aanlopen om te verdoven en voor de gein liet hij het zien na de prik en er zat bloed in, ik moest echt ff gaan zitten.... en ik had het nog tegen hem gezegt dat ik er echt niet tegen kan.
ben dus door zo'n geintje van een andere dierenartys flauwgevallen. dat zijn dus geen leuke dingen.... alles wat geaccioseerd wordt met bloed is voor mij al een uitdaging om er niet aan te denken.
vreselijke fobie al zeg ik het zelf....