Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:46

Ik herken hier zoveel, dat het gewoon eng is. Ik kom er dus nu net achter dat ik wel heel veel vergelijkingen heb. Zo kan ik niet tegen:

-Kinderen. Als die hun mond open trekken, kan ik wel janken. Ik word panisch, claustofobisch en wil zo snel mogelijk ver weg van ze. Ik moest vorig jaar terug uit Aruba vliegen in mijn eentje. Zat een man met een klein kindje naast me. Ik heb de hele terugweg zitten janken..

-Inperfectie. Als iets scheef staat, schreeuw ik het uit. Recht zetten, nakijken en daarna kan ik pas weer normaal doorgaan. Als mijn paard niet perfect loopt (voor mijn doen), wordt ik ontzettend snel kwaad. Ik ben ontzettend ongeduldig, dus dat werkt me vaker tegen dan mee. Vriendin krijgt de mogelijkheid om mijn paard te rijden en uit te brengen. Heeft ze gereden, ruimt ze vrijwel niets op. Heb vaak gehad dat ik dan een potje ga lopen janken omdat mijn spullen weer overhoop getrokken zijn.

-Honger. Mijn humeur is niet te harden als ik honger of trek heb. Niemand in het huis is veilig. Menig afstandsbediening en andere klein apparaten hebben deze toestanden niet na kunnen vertellen.

-Mijn verlies. Als ik een spelletje speel met mijn neefjes en ik verlies, heb ik bijna de neiging om te gaan lopen janken als een kind. Op dat moment moet ik me zo inhouden om niet boos te worden en te gaan schreeuwen. Ooit hebben mijn neefjes met mijn ex samengezworen tijdens een spelletje. Was s'avonds zo boos op mijn ex, dat het toen al bijna mijn ex was.

Verder kan ik me dagelijks ergeren aan de kleinste dingen. Het verkeer. Oh, dat is echt een regelrechte crisis voor me. Eigenlijk aan alles kan ik me wel ergeren. Vaak denk ik dan maar aan leuke dingen en dan gaat dat gevoel weer even weer weg.
Geuren en emoties neem ik snel op, ik denk mensen heel snel te kennen en moet eerlijk zeggen dat het vaak ook nog wel klopt met mijn eerste gevoel (als ik dan diegene leer kennen). Ik kan me NIET concentreren als iemand naar me kijkt of in de gaten houdt. Jongens vinden dat nog altijd grappig aan me :roll: Als ik mensen zie huilen, dan kun je me opdweilen. Ik huil zo mee. Ook met mooie muziek en een happy ending in films. Heb zitten janken bij Moulin Rouge, de Leeuwenkoning en ga zo maar door.

Mijn dromen zijn erg realistisch, vaak ook heel erg vol van fantasie. Ik droom altijd wat ik wil dat er gebeurt. Als ik een leuke jongen tegen kom, droom ik dat ik ermee date of zo. Heeft diegene een vriendin, dan droom ik dat ik ze zie ruziemaken en het uitmaken. Ik slaap daarom ook heel erg slecht. Heb s'avonds altijd zoiets van nou, wat gaan we nu eens dromen.

In de checklist zag ik ergens ook iets van een hooggevoeligheid voor caffeine. Dat heb ik ook, maar niet bij alles. Zo kan ik van koffie niet slapen, van red bull val ik in slaap en van cola wordt ik hyperactief slash vervelend.

Coltruien kan ik wel hebben. Vind die wel fijn om aan te hebben. Niet als ik het warm heb, dan niet meer haha. Wol krijg ik ECHT de kriebels van. Daar ga ik van kronkelen als een slang. Ik heb een HEELE lage pijngrens, wat hierboven al iemand zei dat iedere aanraking pijn doet: daar herken ik me volledig in!

Nou.. Er zijn nog wel een hele boel dingen die ik niet gemeld heb. Maar daar kom ik nog wel op.

verhaal is nu wel weer lang genoeg.. SORRY! :o

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:48

Hier nog 1. Ik ben er ook nog maar sinds kort achter. MAar omdat er bij mij nog meer dingen spelen dan dat, krijg k binnenkort ook therapie. Ik voel heel erg spanningen van mensen aan. Ben ook altijd bang dat iemand boos op me is, en pak gewoon veel dingen verkeerd aan. Ik word ook echt super saggie van saggie mensen. Net wat hier boven gezegd word, stil zitten vind ik ook moeilijk. Maar beetje bij beetje, ga ik het gewoon leren. Labels kan ik inderdaad ook niet tegen. Die knip ik er gelijk uit, en kriebeltruien? Ahhhh hou op.... Hebben jullie ook angsten voor naalden?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:50

Ja! Ontzettend!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:58

Ambiiee schreef:
Hier nog 1. Ik ben er ook nog maar sinds kort achter. MAar omdat er bij mij nog meer dingen spelen dan dat, krijg k binnenkort ook therapie. Ik voel heel erg spanningen van mensen aan. Ben ook altijd bang dat iemand boos op me is, en pak gewoon veel dingen verkeerd aan. Ik word ook echt super saggie van saggie mensen. Net wat hier boven gezegd word, stil zitten vind ik ook moeilijk. Maar beetje bij beetje, ga ik het gewoon leren. Labels kan ik inderdaad ook niet tegen. Die knip ik er gelijk uit, en kriebeltruien? Ahhhh hou op.... Hebben jullie ook angsten voor naalden?

haha ja zie mijn topic. dat lange verhaal hierboven (valt opzich wel mee hoor haha) herken ik ook veel in! Alleen ik vind kids wel leuk ;)

Sassieja

Re: Zijn er hier mensen die hooggevoelig zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 18:39

Ik meld me hier ook maar eens.
Weet al een tijdje dat ik HS ben, maar heb er verder weinig mee gedaan, maar wil er wel meer mee gaan een aan doen, omdat ik aan mezelf merk dat het anders niet goed gaat komen.

Waar hebben jullie het meeste last van?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 19:05

Dat ik zo snel overprikkeld bent, dus zo snel moet huilen.. echt hoor, als iemand mij even kritiek geeft ook al bedoelde degene het goed, trek ik het meteen heel persoonlijk aan en blijft het altijd wel hangen in mijn hoofd een paar dagen. En dan moet ik dus al janken |( maar op school heb ik het altijd wel uit kunnen houden gelukkig. soms ging ik van vermoeidheid thuis zitten janken.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:41

Roxxiejj schrijft hierboven dat ze moet huilen als andere moeten huilen. Dat heb ik ook, maar nog veel erger vind ik het als ik boos word omdat een ander boos is. Niet eens op mij of tegen mij, maar gewoon als 2 mensen in me omgeving ruzie hebben. Dan kan ik ook zwaar nijdig worden. Na afloop heb ik dan weer spijt en dat resulteert dan soms weer in tranen.

Ik heb ook een hele lage pijngrens, maar ik vertik het om dat toe te geven. Soms stoot ik me elleboog, kan ik janken van de pijn, maar ik beheers me want ik wil niet dat iemand me een watje vind.
Ik heb ooit in het verleden een heel vervelende ervaring gehad. Mensen mogen mij dus niet aanraken. Als mensen het wel doen krijg ik vaak een paniekaanval, maar het doet ook vaak nog eens echt zeer. Heel vreemd.

Ben ook bang voor naalden, die doen echt zeer...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:17

Ik vind persoonlijk het feit dan het pijn doet nog niet zo erg (heb het even over die naalden). Maar dat mensen je dan echt gaan zitten aankijken van jemig, zeur niet en doe gewoon normaal }:0 daar stoor ik me echt aan..

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:41

Ik barst ook vreselijk snel in tranen uit.. Echt vreselijk.. MAar hoort die angsten voor naalden er ook bij?

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:34

Heeft niet met bang zijn voor naalden te maken, dat is slechts een fobie. Het gaat om de pijn die je ervaart. En die vervolgens zo extreem is.

Denk ik :7

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:53

Volgens mij hoort angst van naalden er niet bij, maar wel een algemene angst, dat betekent dat je dus sneller angst hebt dan anderen..

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 16:54

Ik heb helemaal, maar dan ook helemaal geen angst voor naalden, maar dat is misschien ook omdat ik er dagelijks mee werk, maar mezelf prikken of wat dan ook, vind ik niet echt heel erg. Dus daar hoef ik me tenminste dan weer niet druk over te maken.

Ik kan met veel mensen erg goed aanvoelen hoe die zich voelen, ook als het minder is, en ik ben daar erg gevoelig is. Als iemand geirriteerd is, vang ik die prikkels op, en ben ik meestal nog eerder degene die het uit dan degene die er echt last van heeft. Vind confrontaties ook vreselijk, maar dat gaat wel al beter, kan het nu iets beter van me afzetten.

Maar net als StillAngel, het kritiek krijgen, op welke manier dan ook, positief of negatief, dat blijft altijd een moeilijk punt. Daarbij is het echt goed onder woorden brengen van veel dingen erg moeilijk voor me, er spelen vaak zoveel gevoelens mee, dat ik soms zelf door de bomen het bos niet zie.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 21:58

Is dit ook te testen?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:08

Damn...vrees dat er zich nog eentje bij de lijst kan bijvoegen ;)
Kleding, humeur aanvoelen, geluid....herken mezelf in bijna alles/ieders verhaal?
Maar van het geluiddeel heb ik echt wel last..kan er niets aandoen, maar alles stoort mij...de buren, mijn broer op zijn kamer, medebewoners op kot...elk klein geluidje hoor ik precies 10x erger, en oordopjes helpen niet...krijg die dingen gewoon echt mijn oren niet in :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:17

Zoo vandaag had ik echt iets vreselijk irritants. :o
Komt iemand dit bekend voor?
Was op bezoek bij Oma waar meer familie was incl kleine kinderen etc. Er liepen 4 verschillende gesprekken en daarbij zat 1 van de kinderen piano te spelen, een ander te zingen en de televisie stond aan..... En ik volgde dus álles! Echt raar. Ik volgde 4 gesprekken tegelijk en wist ook precies wat er gezegd werd, maar binnen 10 minuten was ik overprikkeld en kon ik het niet meer aan. Zo irritant.
Iemand hier nog meer last van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 22:25

Hebben jullie ook dat, als je denkt dat je iets niet op tijd af krijgt (boekverslag o.i.d.), dat je daar de hele dag over piekert en er soms gewoon van wakker ligt?

Dat heb ik namelijk echt vreselijk erg, en dat gecombineerd met dat ik een ernstige vorm van 'uitstelleritus' heb := :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 23:05

Ik heb geen last van uitstelleritus, maar iets wat niet af is. Ja daar kan ik over piekeren. Maar dat heb ik met een hoop dingen. Zo pieker ik er ook over of mensen me een aansteller vinden (als het over pijn gaat).

Dat overprikkelen bij familiefeestjes herken ik. Zo gingen we vandaag met 11 familie leden bowlen. Naja het gevolg is dat ik nu niet kan slapen. Ik 'hoor' nog steeds bowlingballen en kegels vallen in me oren. En zie ik mensen schreeuwen.
Overigens moet ik ook altijd nog alle gesprekken in me hoofd na kaarten. Waarom zei wie wat enzo.

Ik weet eigenlijk niet of angsten er bij horen. Misschien wel, ik weet wel dat ik vaker angst heb voor dingen wanneer ik denk dat me reactie andere mensen vreemd kan voorkomen.
Zoals naalden, maar bv ook artsen offe a publiek me werk uitvoeren (dan gaat toch altijd alles fout en iedereen ziet het, dus dat resulteert in een vreemd irrationele angst)

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 00:09

Ik dacht echt dat ik de enige zou zijn! MAar eigenlij kis het niet erg, maar bij mij gaat het gepaart met veel dingen. Daarvoor ga ik nu ook in Therapie. Omdat die gevoeligheid bij mij, zwaar uit de hand loopt..

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 08:54

mja piekeren gecombineerd met uitstelliritis heb ik ook....krijg daar dan accute en erge slaaptekorten van :P

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 12:36

Dat ken ik ja!
Gelukkig wel in periodes.

Ambiiee schreef:
Ik dacht echt dat ik de enige zou zijn! MAar eigenlij kis het niet erg, maar bij mij gaat het gepaart met veel dingen. Daarvoor ga ik nu ook in Therapie. Omdat die gevoeligheid bij mij, zwaar uit de hand loopt..

Misschien een nogal persoonlijke vraag :o Maar heb je daar voorbeelden van? Mag ook via pb hoor.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:38

Bizzybijtje schreef:
Hebben jullie ook dat, als je denkt dat je iets niet op tijd af krijgt (boekverslag o.i.d.), dat je daar de hele dag over piekert en er soms gewoon van wakker ligt?

Dat heb ik namelijk echt vreselijk erg, en dat gecombineerd met dat ik een ernstige vorm van 'uitstelleritus' heb := :+

Heel herkenbaar := zit er dan zelfs over na te denken om gelijk mn bed uit te gaan en 's nachts verder te werken aan boekverslag/werkstuk oid.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:43

Ha! Dat heb ik idd ook!
Snachts kan ik er ook vlot uit gaan om iets af te maken, want voordat het af is, kan ik dus idd niet slapen.
Grappig om dit hier te lezen. Toen ik opgenomen was werd deze vraag gesteld bij gtraining in therapie. Daar was het voorbeeld dan een stapel boeken valt om beneden en je ligt in bed, wat doe je? We zaten met 15 personen in de groep, 14 zeiden er ik slaap verder en ruim het morgen op, maar ik zei, ik loop naar beneden, ruim het op en slaap dán pas weer verder. Anders kan ik dus echt niet slapen, dan blijf ik maar denken aan die boeken die nu op de grond liggen en dat krijg ik op zo'n moment niet uit mijn hoofd.
Grappig dat andere mensen dat ook hebben!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:56

Nathalie, dat meen je niet, gaan er echt mensen dan doorslapen? Okee, dat kan ik dus ook niet. Stel dat de hond er zich aan zou bezeren. Offe dat ik morgen vergeten ben dat het er ligt en er over struikel.
Kan me niet voorstellen dat mensen dat niet opruimen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:00

Nathalie schreef:
Ha! Dat heb ik idd ook!
Snachts kan ik er ook vlot uit gaan om iets af te maken, want voordat het af is, kan ik dus idd niet slapen.
Grappig om dit hier te lezen. Toen ik opgenomen was werd deze vraag gesteld bij gtraining in therapie. Daar was het voorbeeld dan een stapel boeken valt om beneden en je ligt in bed, wat doe je? We zaten met 15 personen in de groep, 14 zeiden er ik slaap verder en ruim het morgen op, maar ik zei, ik loop naar beneden, ruim het op en slaap dán pas weer verder. Anders kan ik dus echt niet slapen, dan blijf ik maar denken aan die boeken die nu op de grond liggen en dat krijg ik op zo'n moment niet uit mijn hoofd.
Grappig dat andere mensen dat ook hebben!

Oh, vreselijk herkenbaar :D

Ik vertel vanavond wel wat meer, maar ik ben ook hooggevoelig. Al moet ik wel zeggen dat ik er ondertussen heel aardig mee om kan gaan.
Het heeft ook een groot stuk met zelfacceptatie te maken bij mij. :)
En nog belangrijker: durven vertrouwen op je gevoel. Je gevoel als uitgangspunt nemen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:03

Veulen, yep, iedereen zei ik ga echt mijn bed daar niet voor uit!!! Maar ik dus echt wel. Het gaat er mij dan niet echt om dat ik er anders misschien over struikel o.i.d., maar ik kan zulke dingen dan gewoon niet loslaten.
Gtraining gaat meer over rationele en irrationele gedachtes, dus het ging in eerste instantie meer over de klap van de boeken die op de grond vielen. :+ Maar we kwamen er vrij snel op, wat je op dat moment doet. En ik was dus serieus de enigste die naar beneden zou gaan om ze op te ruimen. Deze vraag heb ik 3 keer meegemaakt in mijn opname, 3 keer met een andere groep (ik was er nogal lang) en 3 keer was ik de enigste... :+