Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rainie schreef:Hmm, Sonja Bakker heb ik echt een haat/liefde verhouding mee. Ik ben er zelf ruim 10 kilo mee afgevallen, en weer een paar kilo aangekomen toen ik terug kwam op mijn oude patroon. Maar dat is niet zo heel gek, want daarmee schuif ik repen chocolade weg. Sonja Bakker is naar mijn idee te streng, ze heeft een dieet geschreven onafhankelijk van gewicht/lengte en energiebehoefte ivm sport. Werken doet het natuurlijk wel, vanwege de lage calorie inname. Maar of het echt een gezond patroon is? Wat ook wel werkt bij Sonja Bakker is dat je alles in principe mag.
Zelf ben ik weer begonnen met.. Nouja, niet Sonja Bakker. Ik eet gewoon gezond, nu. Als ik flauw voel, of echt trek heb, pak ik een appel of een cup-a-soup of een bouillon. Of een koekje, boeiend, moet kunnen. Jezelf alles consequent verbieden gaat niet werken op de lange termijn. Daarom schoot ik toen los, en kwam ik weer aan. Op een gegeven moment merkte ik gewoon dat ik dingen ging eten die ik eigenlijk niet lekker vond, maar waar wel loeiveel calorieën in zitten omdat ik 'trek had in iets lekkers'.
Jamika schreef:Ongeveer 6 jaar geleden woog ik nog 130 kilo. Ik ben heel langzaam begonnen met afvallen door gezond eten en meer bewegen. Na een jaar werd ik zwanger en heb ik geprobeerd niet teveel aan te komen (behalve de 'gewone' zwangerschapskilo's) Dat is aardig gelukt. Na de bevalling ben ik weer rustig verder gegaan met afvallen. Uiteindelijk ben ik meer dan 65 kilo kwijtgeraakt, ik weeg nu ongeveer 63 kilo.
Ik ben nog elke dag bezig met wat ik gegeten heb en of ik wel voldoende beweging heb gehad. Ik blijf gezond en verantwoord eten. Als ik een dag ongezond eet (vrijdag is vaak mijn zogenaamde 'trash-day') zorg ik de dag er na er voor dat ik dit compenseer door wat minder te eten en/of meer te bewegen.
Ik heb geen dieet gevolgd maar ben via een programmaatje op internet wel bij gaan houden hoeveel calorieen en vet ik binnenkreeg. Ik zat op tussen de 1500 en 1700 calorieen per dag. In combinatie met voldoende beweging ben ik hiermee (wel langzaam) die 65 kilo kwijtgeraakt