Verstandig afvallen (voor jojo-ers)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Olle

Re: Verstandig afvallen (voor jojo-ers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:43

ach ik heb net lekker een boterham met een kroket gegeten en nog een paar boterhammen.. Lekker zo vers brood...

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:45

Hmm, Sonja Bakker heb ik echt een haat/liefde verhouding mee. Ik ben er zelf ruim 10 kilo mee afgevallen, en weer een paar kilo aangekomen toen ik terug kwam op mijn oude patroon. Maar dat is niet zo heel gek, want daarmee schuif ik repen chocolade weg. Sonja Bakker is naar mijn idee te streng, ze heeft een dieet geschreven onafhankelijk van gewicht/lengte en energiebehoefte ivm sport. Werken doet het natuurlijk wel, vanwege de lage calorie inname. Maar of het echt een gezond patroon is? Wat ook wel werkt bij Sonja Bakker is dat je alles in principe mag.

Zelf ben ik weer begonnen met.. Nouja, niet Sonja Bakker. Ik eet gewoon gezond, nu. Als ik flauw voel, of echt trek heb, pak ik een appel of een cup-a-soup of een bouillon. Of een koekje, boeiend, moet kunnen. Jezelf alles consequent verbieden gaat niet werken op de lange termijn. Daarom schoot ik toen los, en kwam ik weer aan. Op een gegeven moment merkte ik gewoon dat ik dingen ging eten die ik eigenlijk niet lekker vond, maar waar wel loeiveel calorieën in zitten omdat ik 'trek had in iets lekkers'.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:48

Dat heb ik dus ook jaren achter elkaar gehad.. Helemaal niks meer "lekkers" eten en dan op je streefgewicht zijn en dan weer allemaal lekkere dingen eten. Tsja toen kwam ik weer met gemak 10 kilo aan!

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:51

Precies, dus verbieden tijdens het afvallen werkt op den duur volgens mij alleen averechts.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:56

daar ben ik wel heilig van overtuigd..
Als ik het helemaal niet mag, ga ik het toch gewoon doen alleen dan nog veel erger. Omdat ik dan denk dat ik het anders weken niet meer mag eten. Dus ik krijg dan nog veel meer calorieën binnen..

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:43

Inderdaad, jezelf alles verbieden werkt niet, iets lekkers op zijn tijd moet best kunnen :)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:53

Rainie schreef:
Hmm, Sonja Bakker heb ik echt een haat/liefde verhouding mee. Ik ben er zelf ruim 10 kilo mee afgevallen, en weer een paar kilo aangekomen toen ik terug kwam op mijn oude patroon. Maar dat is niet zo heel gek, want daarmee schuif ik repen chocolade weg. Sonja Bakker is naar mijn idee te streng, ze heeft een dieet geschreven onafhankelijk van gewicht/lengte en energiebehoefte ivm sport. Werken doet het natuurlijk wel, vanwege de lage calorie inname. Maar of het echt een gezond patroon is? Wat ook wel werkt bij Sonja Bakker is dat je alles in principe mag.

Zelf ben ik weer begonnen met.. Nouja, niet Sonja Bakker. Ik eet gewoon gezond, nu. Als ik flauw voel, of echt trek heb, pak ik een appel of een cup-a-soup of een bouillon. Of een koekje, boeiend, moet kunnen. Jezelf alles consequent verbieden gaat niet werken op de lange termijn. Daarom schoot ik toen los, en kwam ik weer aan. Op een gegeven moment merkte ik gewoon dat ik dingen ging eten die ik eigenlijk niet lekker vond, maar waar wel loeiveel calorieën in zitten omdat ik 'trek had in iets lekkers'.

Zo denk ik er ook over! Ik ben moet aan het verzamelen om naar de sportschool te rijden!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:12

Gelukkig is mijn vriend geen snoeper, ik daarentegen wel ;)
't oneerlijke is dat hij gewoon eet zoals altijd maar nu dus geen frisdrank drinkt en geen chips oid eet en hij valt net zoveel af als ik!!

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:20

mijn vriend,vader,moeder en broer kunnen alles eten wat ze willen, en komen niet aan.. Ik daarin kom wel aan.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:25

Tot nu toe gaat het me nog goed af :) Al heb ik soms wel de lekkere trek.. Maar weet me nog in te houden.
Al zat mn moeder gister overheerlijke koekjes te eten, toen heb ik maar een mandarijntje gepakt :Y)

Net weer paardgereden en met mn veulentje gewandeld. Ga nu nog even snel halfuurtje joggen, al heb ik er heeeelemaal geen zin in...

Hi Nelleke, jij ook hier nu ;)

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:35

Ik ben heel benieuwd naar het boek van Jan de Weerd, als het goed is ligt het op mijn deurmat op mij te wachten!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:21

Heey Kitty! Wat gezellig! :D

Toen ik eerder 20kg ben afgevallen verbood ik mijzelf ook geen lekkere dingen. Nam zo nu en dan een koekje of een twix o.i.d. Maargoed, zo nu en dan was toen 1x in de week of 2 weken. Tegenwoordig is dat dagelijks. :D

Nou, heb vandaag braaf SpecialK gegeten voor ontbijt (geen idee of het werkt, vind het lekker en is vast beter dan chococruesli) en tussen de middag 2 bammetjes met komkommersalade. Nu net een mandarijntje en snack-a-jacks. Vanavond eet ik een gestoomd kerrievisje (ja wel vis, geen vlees) met salade en vlaamse frietjes. (Zal van dat laatste wat minder nemen en de salade wat meer ;) )

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:43

oei wij eten straks spaggeti, wel een moeilijke verleiding voor mij :+

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:53

Wij gaan ook pasta eten. Voor mijn vriend doe ik dan met gehakt en tomatenpuree en voor mezelf met tonijn en pesto of toch met zure room, hmm daar ben ik nog niet over uit. Ga denk ik nog wel even lekker rauwkost halen erbij :Y)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:58

Ik heb helaas het avondeten nooit zelf in de hand, woon nog thuis.
Maar ze houden wel rekening mee dat ik geen vlees en vis eet.

Ben nu bijna een week aan het letten op mn eten en bewegen, sinds 3 dagen écht met de caloriën. En het bevalt me tot nu toe goed, geen honger ofzo.
En ik kon het toch niet laten om al op de weegschaal te gaan staan O:) Al heb ik me nog zo voorgenomen om alleen op de woensdag te gaan wegen :P
Maar ik ben nu sinds afgelopen weekend 1.5 kilo kwijt *\o/* Nu nog de andere 11.5..

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:07

kijk eens op de site van het voedinscentrum, daar kun je veel informatie vinden en ook hebben ze een webwinkel met veel interesante boeken.
ik denk dat het vooral belangrijk is om in je gedachten te hebben ik ga meer bewegen en eten met regelmaat in plaats van ik wil afvallen. sommige mensen eten veel en komen weinig aan en sommige mensen hebben de kilo's al snel te pakken ookal eten ze niet veel. daar kun je niks aan doen.
eet gewoon en gevarieerd. met mate snoep, koek en dat soort ongezonde dingen. ik eet bv alleen bij de film chips, ik heb daarvoor een bakje, ik vul t bakje met chips. chipszak gaat dicht en weer de kast in, zo geniet ik toch van wat lekkers maar eet ik niet te veel want als het bakje leeg is stop ik er mee. want je kunt nu wel (flink) gaan dieeten.. maarja als je weer * normaal* gaat eten (want zo'n dieet hou je geen leven lang vol) kom je toch weer aan, dus daarmee bereik je t jojo effect..
gewoon fatsoenlijke porsies eten en bij voorkeur kiezen voor bv volkoren brood, en wat meer op dat soort dingen letten.
je krijgt mischien niet het gewenste droom maatje 36/38 of wat je dan ook in je hoofd had maar t is wel realistisch, je moet ermee leren leven je bent zoal je bend en crash dieets, die bereiken even t gewenste effect.. maar waar word je op den duur nu het gelukkigst van?
site van voedingscentrum is een aanrader :)

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:16

Ja daar heb je ook gelijk in hoor.
Bij mij is het probleem gewoon dat ik teveel at, omdat ik het lekker vind, maar niet zozeer omdat ik het nodig heb.
En als ik bijvoorbeeld veel tussenuren heb of juist vroeg uit, ga ik uit het niets doen eten.

Door nu duidelijk te letten op wat ik nou precies eet op een dag, merk ik nu gewoon dat ik makkelijk met minder kan. Ik heb daarom ook geen honger, krijg genoeg binnen, de aanbevolen hoeveelheid.
Daarnaast heb ik 2 maanden niks kunnen doen aan bewegen, door een ongeluk, waardoor ik zeker ruim 6 kilo aangekomen ben.

Door nu weer meer te bewegen en minder te eten (maar wel voldoende) gaat het al beter :)

Denk dat de manier hoe ik nu doe, ook wel vol te houden is als ik eenmaal genoeg afgevallen ben.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:21

Kitty wat goed van je dat er al 1,5kg vanaf is.

Wel fijn dat je ouders rekening houden met geen vlees en vis. Ik eet alleen geen vlees en geen kaas met stremsel, geen gelatineproducten etc. Hielden mijn ouders vroeger ook altijd rekening mee.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:21

(Ik durf niet op de weegschaal, ben vandeweek uit me broek gescheurd en me buik en taille zijn echt aangezet. Sindsdien niet meer op de weegschaal gestaan :o )

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:26

ik durf ook niet meer op de weegschaal ;-)

Ben nu bezig met een cursus vant ggz ( ivm met boulimia ) en daarna ga ik echt weer fanatiek beginnen met opletten op wat ik eet :)

Maar ontzettend goed Kitty dat je 1,5 kilo bent afgevallen.. die 11,5 gaan ook zeker lukken!

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:28

Ja ben er wel blij mee :)
'T hoeft van mij ook niet snel, maar als het langzamerhand maar wel minder wordt.

Ach, je hoeft toch niet op de weegschaal. Je kleding zoals broeken kunnen je ook goed aangeven of je dunner wordt.
En anders doe je gewoon eens in de 2 weken een vaste dag ofzo?

Hmm.. Zaterdag waarschijnlijk naar Scheveningen en daar uit eten. Word dus alvast rustig aan doen en veel bewegen morgen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:31

Ongeveer 6 jaar geleden woog ik nog 130 kilo. Ik ben heel langzaam begonnen met afvallen door gezond eten en meer bewegen. Na een jaar werd ik zwanger en heb ik geprobeerd niet teveel aan te komen (behalve de 'gewone' zwangerschapskilo's) Dat is aardig gelukt. Na de bevalling ben ik weer rustig verder gegaan met afvallen. Uiteindelijk ben ik meer dan 65 kilo kwijtgeraakt, ik weeg nu ongeveer 63 kilo.
Ik ben nog elke dag bezig met wat ik gegeten heb en of ik wel voldoende beweging heb gehad. Ik blijf gezond en verantwoord eten. Als ik een dag ongezond eet (vrijdag is vaak mijn zogenaamde 'trash-day') zorg ik de dag er na er voor dat ik dit compenseer door wat minder te eten en/of meer te bewegen.
Ik heb geen dieet gevolgd maar ben via een programmaatje op internet wel bij gaan houden hoeveel calorieen en vet ik binnenkreeg. Ik zat op tussen de 1500 en 1700 calorieen per dag. In combinatie met voldoende beweging ben ik hiermee (wel langzaam) die 65 kilo kwijtgeraakt :-)

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:32

maar langzaam is ook altijd beter dan snel afvallen (althans.. dat is mij altijd gezegd )

Dat is wel een goede compromie, nu alvast meer bewegen en dan zaterdag uit eten..

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:34

Jamika schreef:
Ongeveer 6 jaar geleden woog ik nog 130 kilo. Ik ben heel langzaam begonnen met afvallen door gezond eten en meer bewegen. Na een jaar werd ik zwanger en heb ik geprobeerd niet teveel aan te komen (behalve de 'gewone' zwangerschapskilo's) Dat is aardig gelukt. Na de bevalling ben ik weer rustig verder gegaan met afvallen. Uiteindelijk ben ik meer dan 65 kilo kwijtgeraakt, ik weeg nu ongeveer 63 kilo.
Ik ben nog elke dag bezig met wat ik gegeten heb en of ik wel voldoende beweging heb gehad. Ik blijf gezond en verantwoord eten. Als ik een dag ongezond eet (vrijdag is vaak mijn zogenaamde 'trash-day') zorg ik de dag er na er voor dat ik dit compenseer door wat minder te eten en/of meer te bewegen.
Ik heb geen dieet gevolgd maar ben via een programmaatje op internet wel bij gaan houden hoeveel calorieen en vet ik binnenkreeg. Ik zat op tussen de 1500 en 1700 calorieen per dag. In combinatie met voldoende beweging ben ik hiermee (wel langzaam) die 65 kilo kwijtgeraakt :-)

Wow! dat vind ik echt zo knap! Goed gedaan, hoelang ben je hiermee bezig geweest ?>

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 19:36

Knap hoor Jamika!!
Ook goed dat je het langzaam hebt gedaan, je leefstijl is meer veranderd en geen tijdelijk dingen jezelf verboden en dan weer alles eten.

Ik houd nu ook bij op caloriechecker.nl wat ik eet, gewoon om mezelf een richting te geven wat ik nou ongeveer eet.