Zou jij gehandicapt kind houden?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: Zou jij gehandicapt kind houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:57

Zolang de kans bestaat dat het geen menswaardig bestaan word (dus altijd medicatie, onderzoeken en operaties..) vind ik het beter om het weg te laten halen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:59

Blue_Eyes schreef:
Voor mij is dat reden genoeg om de gok te nemen... een vriendin van me zou een kindje krijgen met het syndroom van Turner, dus geen nieren en geen blaas hebben. Dat kindje kon dus niet langer dan een dag leven. De artsen raadden aan de zwangerschap af te breken, maar de ouders wilden dat niet vanuit hun geloofsovertuiging.
Het kind werd geboren, is inmiddels 10 en een gezonder meisje heb je nooit gezien...

Weet je wel wat het syndroom van Turner inhoud? Dan ontbreekt een gedeelte of een heel X chromosoom. Een jongen is dan niet levensvatbaar, maar een meisje wel.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:07

nee.
Als ik in een vroeg stadium al te weten krijg dat het kind (zwaar) gehandicapt is zou ik het weg laten halen.
Bij een kleine afwijking oid niet, maar als het kind echt behoorlijk gehandicapt zou zijn wel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:02

Charaz schreef:
Blue_Eyes schreef:
Voor mij is dat reden genoeg om de gok te nemen... een vriendin van me zou een kindje krijgen met het syndroom van Turner, dus geen nieren en geen blaas hebben. Dat kindje kon dus niet langer dan een dag leven. De artsen raadden aan de zwangerschap af te breken, maar de ouders wilden dat niet vanuit hun geloofsovertuiging.
Het kind werd geboren, is inmiddels 10 en een gezonder meisje heb je nooit gezien...

Weet je wel wat het syndroom van Turner inhoud? Dan ontbreekt een gedeelte of een heel X chromosoom. Een jongen is dan niet levensvatbaar, maar een meisje wel.

Misschien heb ik de naam van het syndroom verkeerd onthouden - in ieder geval ging het over een kindje zonder blaas en nieren en was het volgens de artsen niet levensvatbaar.

Edit: het was het syndroom van Potter.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 07-10-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:07

Breitling schreef:
nee.
Als ik in een vroeg stadium al te weten krijg dat het kind (zwaar) gehandicapt is zou ik het weg laten halen.
Bij een kleine afwijking oid niet, maar als het kind echt behoorlijk gehandicapt zou zijn wel.

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten Lachen
Heb het topic redelijk goed doorgelezen en zie heel veel verschillende meningen en ik denk ook dat
het voor ieder mens anders is wat je zou doen als je voor deze keuze staat. De een wil geen abortus vanwege
zijn/haar geloof, de ander is voor, ik denk dat niemand voor een ander kan bepalen waarom je een gehandicapt kind
wel of niet zou "laten komen". Natuurlijk kan zo'n kind misschien wel een fijn leven hebben maar ze zullen altijd merken dat
ze anders zijn dan een ander en ik vraag me af of ze, als ze zelf hadden mogen kiezen, wel op deze aarde hadden willen zijn.
En wat de abortus betreft er is niet voor niks een bepaalde termijn tot wanneer je mag aborteren lijkt mij.
Maar voor alle duidelijkheid, dit is mijn gevoel, mijn mening hierover en een ieder die een ander gevoel/een andere mening hierover heeft, alle respect Lachen

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:14

@Blue_Eyes: Verdienen volgens jou ouders die kiezen om het kindje te laten komen meer respect dan ouders die met veel pijn in hun hart dat kindje laten weghalen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:16

Heb ik dat gezegd?

Ik zal wat uitgebreider zijn: voor mij is het geen kwestie van respect. Voor mij is het afbreken van de zwangerschap gewoon geen optie, maar dat is persoonlijk.
Ook als je besluit de zwangerschap wel te laten afbreken, is dat - neem ik aan, en in de meeste gevallen - geen piece of cake.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 07-10-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:19

Nee, het is een neutrale vraag naar jou toe, omdat ik benieuwd ben naar je antwoord Lachen...

ok, maar kan je dan begrijpen waarom mensen aborus plegen in zulke gevallen (ondanks je persoonlijke mening) of kan je daar met je hoofd niet bij (bij wijze van spreken)?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:44

Sorry, zie je edit nu pas.

Ik kan het me *min of meer* voorstellen. Daarom zeg ik, als je die beslissing neemt is het ook geen piece of cake, mag ik hopen.
Maar niet met alle redenen die hier genoemd zijn - een reden als 'ik heb er geen zin in om een kind met een handicap te krijgen' of 'ik kan niet met gehandicapten omgaan' kan echt niet op mijn waardering rekenen.
Al zeg je dat je het doet om het kind het lijden te besparen, vind ik dat nog wat anders, dan heb je er tenminste over nagedacht. Maar zoiets als eerder genoemd - nee, dat vind ik geen reden om een leven te beeindigen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:57

Ik ken iemand die heeft een gehandicapte zoon. Die is best behoorlijk gehandicapt. Ik schat dat zijn moeder nu een jaar of 75 is en hij woont nog steeds thuis. Ze heeft haar leven lang voor haar moeten zorgen en heeft eigenlijk nooit een eigen leven gehad. En dat is simpel gezegt, iets wat ik niet wil als ik het kan voorkomen. Het is dus voor beide partijen. Ik wil het voor mezelf niet en ik wil het niet voor mijn kind.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:31

Blue eyes: zou voor jou nooit arbortus een optie zijn? of wel als het kindje blijkt ernstig ziek te zijn, en een kasplantje zou worden ( het ergste geval zeg maar..)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:43

ik had een poos terug een reportage gezien waarin een stel heel erg graag een kindje wilde.
de vrouw raakte ook zwanger na lange tijd,maar uit echo's en later onderzoek bleek dat het kindje zo ernstig gehandicapt was dat het maar een paar uur zou leven.
de ouders geloofden dit niet,want volgens hen zou god het kindje gezond ter wereld laten komen,ze wisten het écht zeker.

dus het kindje werd geboren,en stierf na een aantal zeer pijnlijke en nare uren.

toen de verslaggever vroeg hoe het nou kon dat het kindje toch zwaar gehandicapt ter wereld kwam was het antwoord: ja dat was gods wil

ik was lichtelijk verbaasd na dit gezien te hebben.

ik kan me best indenken dat voor sommigen abortus geen optie is.
maar als je nou zou weten dat je kindje niet lang te leven heeft,met een zeer zware handicap en veel pijn?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:03

Snoevie schreef:
ik had een poos terug een reportage gezien waarin een stel heel erg graag een kindje wilde.
de vrouw raakte ook zwanger na lange tijd,maar uit echo's en later onderzoek bleek dat het kindje zo ernstig gehandicapt was dat het maar een paar uur zou leven.
de ouders geloofden dit niet,want volgens hen zou god het kindje gezond ter wereld laten komen,ze wisten het écht zeker.

dus het kindje werd geboren,en stierf na een aantal zeer pijnlijke en nare uren.

toen de verslaggever vroeg hoe het nou kon dat het kindje toch zwaar gehandicapt ter wereld kwam was het antwoord: ja dat was gods wil

ik was lichtelijk verbaasd na dit gezien te hebben.

ik kan me best indenken dat voor sommigen abortus geen optie is.
maar als je nou zou weten dat je kindje niet lang te leven heeft,met een zeer zware handicap en veel pijn?

Dan is het weer een afweging dat ieder voor zich maakt.
Er zijn voorbeelden waarbij de wetenschap niet altijd gelijk heeft en een kind lang en gelukkig en deels of helemaal gezond kan leven terwijl de wetenschap dat niet voor mogelijk had gehouden.
Het is een keuze dat ieder voor zich dan maakt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:07

pinuts schreef:
Blue eyes: zou voor jou nooit arbortus een optie zijn? of wel als het kindje blijkt ernstig ziek te zijn, en een kasplantje zou worden ( het ergste geval zeg maar..)

Nee, voor mij is abortus absoluut geen optie, in welk geval dan ook.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:10

C_arola ik heb het dus in mijn voorbeeld over een geval waarin het dus gewoon heel ernstig mis was,en niet over de missers in de wetenschap.
ze hebben het weleens mis,maar meestal kunnen ze op echo's en met onderzoeken heel goed vaststellen wat er is.

als ik zou weten dat mijn kindje een kasplantje zou worden,zou ik er toch wel hard over na gaan denken....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:12

Even over sydroom van turner... het wordt dan 100 procent zeker een meisje. Want er blijft maar 1 X over. Jongens veranderen zeg maar in een meisje, omdat de Y wegvalt. Daarom zal er nooit een jochie met turner syndroom geboren worden.
Meisje blijft een meisje.

Zo kan het voorkomen dat je een eeneiige tweeling verwacht, waarvan er 1 een meisje is en de ander een jongen. Dus twee verschillende geslachten, ondanks 1 eiig. Beide kinderen waren als jongen gepland,maar door speling der natuur is er bij 1 de Y weggevallen en dus een meisje geworden.
Maar hoewel turner syndroom wel kan zorgen voor lichamelijk ongemak, zijn ze mentaal wel normaal.

Wat is het pottersyndroom dan? Dat ken ik niet.

Ik zou altijd een kind laten aborteren die edwardsyndroom heeft, omdat die absoluut niet levensvatbaar zijn. Er is 1 geval bekend die het wel heeft overleefd, maar de manier waarop is nou niet echt menswaardig vind ik.
Syndroom van down laat ik ook aborteren...

En als de artsen van te voren zien: kindje is niet levensvatbaar of in het beste geval ernstig gehandicapt? dan durf ik niet de gok te nemen om het toch geboren te laten worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:13

wat is het syndroom van edward?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:17

Trysomie 18, kindje heeft dan vele afwijkingen aan oa. schedel, hersenen, hart, nieren en darmen...

eigenlijk dus afwijkingen aan alles wat een mens nodig heeft om te overleven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-10-08 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:17

ik vind een kind laten leven als kasplantje gruwelijker dan een abortus. Dat is hetzelfde als een veulen geboren laten worden met 2 benen en dat in leven houden en in stal laten liggen. Maar dan zegt men ook nee dat is niet human geef het dier een spuitje......

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:20

ja daar heb je zeker een punt......

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:22

Zo vind ik ook Breitling.

Overigens lijkt het mij persoonlijk 'makkelijker' om een ongeboren kindje te abborteren,dan een zwangerschap voldragen,bevallen...éven in je armen houden van een kindje dat een uur na de geboorte sterft.
Dat is een hele gevaarlijke uitspraak,dat weet ik Nagelbijten / Gniffelen
Het lijtk me gewoon zoooo moeilijk na 9 maanden een bewegend kindje in je buik,naar het ziekenhuis gaan,bevallen,en dan zonder kind naar huisgaan. Ik denk dat ik dan 'liever' laat abborteren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:25

of nog erger... je moet na een paar maand al besluiten om behandeling te staken omdat het voor je kindje niets uithaalt... passieve euthenasie... wachten tot je kindje maar sterft.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:28

Brrr... lijkt me vreselijk!
Ik heb zelf 2 dagen in onzekerheid gezeten tijdens mijn zwangerschap.Ze bewoog niet meer,en ze konden geen hartslag vinden. Die twee dagen waren echt de ergste van mijn leven!
Het idee dat je kind misschien dood in je buik zit... Scheve mond
Gelukkig vonden ze na twee dagen een hartslag en was er niks aan de hand.

Maargoed,klein beetje offtopic Schijnheilig

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:32

Mijn ouders hebben verborgen gehouden dat mama zwanger was tegenover nou iedereen... zelfs mijn zus en broer wisten van niets!
De kans dat ze zwanger zou raken was 1 op de 250.000 en de kans dat het goed zou gaan nog kleiner.
Tegen alle verwachtingen in werd ik geboren. Gezond en wel, al ben ik vanaf mijn geboorte wel absoluut een zorgenkindje geweest en nog steeds qua gezondheid.
Ze vertelde pas dat ze zwanger was in haar 8ste maand! Want ze was bang dat als ze al na 3 maand zou vertellen over haar zwangerschap dat ze daarna de kinderen moest inlichten over het verlies van het kindje omdat die kans enorm groot was...
(mijn broer is 16 jaar ouder dan ik ben, mijn zus 14)
Dus ik weet dat het mogelijk is om tegen alle kansen in een gezond kind te krijgen, maar of ik het zelf aan zou durven? nee.

(mijn moeders gyneacoloog was bij de keizersnede aanwezig, hij kon pas geloven dat ze zwanger was als hij daadwerkelijk een kind zag! Haha!)

Mijn geboorte staat overigens in 2 boeken vermeld omdat het zo bijzonder was Lachen
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-10-08 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:34

goh dat is wel bijzonder zeg!