Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:16

Prachtig SV! Ik ben met oud&nieuw in die omgeving geweest. Genieten!

Leonie, je ziet er heel blij uit. Knap gedaan!

Germie, ik kan me goed voorstellen dat dat niet fijn voelt. Ik zou toch even contact opnemen met de organisatie. Ze hebben het vast niet zo bedoeld, dan kunnen ze er volgende keren beter rekening mee houden. Wel goed gedaan! 17 km sneller lopen dan verwacht is een heel eind!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 16:18

Sherivey schreef:
Leonie, mooi gebied om te lopen!
En nette afstand :D
Ik ben idd laatst ook al eens door diezelfde enkel gegaan. :o al was het toen wel wat minder pijnlijk.

SV, gaaf gebied daar! <3

Germie, ook in een prachtige omgeving gelopen. :j

Ik ging vanmiddag koffie halen in de lokale koffietent. Die hebben elke maand een special met veel slagroom en chocola enzo. :9
De eigenaresse van de zaak vroeg of het gesmaakt had. Dus ik zeg "zekerweten, en enorm vullend!"
Zegt ze "ja he! Maar jij kan dat hebben, zag op Insta dat je echt veel loopt"
Ik blijf dat heel apart vinden als random mensen me kennen van Insta :))
Had dat op hardloopevents ook wel eens, dat mensen een praatje kwamen maken en me dus ook kenden van Insta. Terwijl ik ze nog nooit had gesproken. :')

Ik heb jou ook eens aangetikt bij Koning van Spanje :D

Mijn vorige hond werd vaak herkend van Instagram, daar kreeg ik ook vaak reacties op. Ik vond dat toch wel heel erg leuk. Dus nu zeg ik het zelf ook vaak even.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 16:19

Tiggs ik loop vrijwel altijd hoogtemeters als ik trail (2x per week meestal), die zijn hier nou eenmaal in de omgeving. De vraag is alleen hoeveel ik er wil.
Ik loop ze vaak in het Bergherbos, veel heen en weertjes over de hoogste heuvels daar. Of in het Reichswald en het Uedemer Hochwald in Duitsland, voor mij ook niet zo ver. Berg en Dal bij Nijmegen is ook te doen, maar de weg ernaar toe is vaak druk, dus daar kies ik eigenlijk niet voor.
Omgeving Posbank kan ook, dat is voor mij ook vlakbij.
Genoeg mogelijkheden.

Al heb je maar een viaduct of een dijk, dan kun je ze al enigszins trainen.

Weekend weg geëindigd met een prachtige wandeling van 10km met 280hm. Nu weer thuis, snik.

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:59

Thanks SV. Wij hebben hier wel wat bruggen, dus daar wil ik misschien een keer een hilltraining van Runna doen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:12

Puera schreef:
Lekker Leonie, het was topweer om te lopen. Wat heb jij een lage hartslag bij dat tempo!
Dat kniediepe water heb je wel instant koude voeten inderdaad maar vorig jaar was het heerlijk en zonnig weer en warmden we weer zomaar op. In zulk diep water kun je inderdaad niet veel sneller dan wandelen. Maar dat maakt me niets uit, ik loop trails niet voor de tijd. Het is zo ontzettend leuk om in zo’n prachtige omgeving te lopen, da’s altijd genieten!
Ja je hebt ook gelijk hoor! De omgeving en de mooie plekjes ontdekken vind ik ook helemaal geweldig <3 . Er komen zeker meer trails op mijn agenda!
Mijn max en rust hartslag zijn ook erg laag. Ik vond juist mijn hartslag (en zones) te hoog gisteren voor wat de training had moeten zijn. Maarja de route was ook een stuk pittiger dan gepland :+

Oei Sherivey pas je wel beetje op? Anders misschien even laten tapen?
Wat grappig dat je herkent wordt hahaha.

Supervixen schreef:
Goed gedaan Leonie, wat een hartslag bij dat tempo inderdaad.
Ik denk dat het goed is dat de boswachter je vriendin op de fiets niet zag. Of mag je daar overal fietsen?
Ik denk dat je hier eigenlijk bijna overal mocht fietsen van de paden die we genomen hebben. Wellicht dat heidepad niet maar echt actieve boswachters zijn er op dit stuk niet echt.

Eef_Bam ow dat klinkt als een heel fijn ritme. Ik houd echt van die afwisseling van sporten.

Lisitano ik deed braaf lachen naar de camera. Had echt een zware dag. Was heel blij dat mijn vriendin erbij was <3
Wat grappig dat jou herkent word hahaha. Dat vind ik echt hilarisch.

Ah altijd jammer als je weer naar huis moet SV. Maar het zag er prachtig uit en geweldig weer gehad volgens mij!

Hier vandaag echt een complete off day. HRV is volledig onderuit, training readyness is 0 gestegen in de nacht en ik voel me ook echt niet fit. Dus vandaag heel rustig aan en morgen even kijken wat gaat.

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:08

Ik duim voor je kat ieris! :knuffel:

Goof, wat fijn dat je vorderingen merkt en zo lekker hebt gelopen!

Supervixen, ziet er allemaal uit als een heerlijk weekendje weg, vooral die trail die jullie hebben gelopen, echt geweldig! <3

Danseresje, knap hoor die afstand wandelen, dat doe ik je niet na!

Puera, lekker hoor! En ach ja, beetje plonsen kan geen kwaad toch :D

Sherivey, vervelend van je enkel! Ik vind tape echt top toen mijn enkel wat instabiel was/nog herstellende/gevoelig, kan je heel makkelijk zelf doen met een hoefijzer en kruislinks. De kruislinks doe ik zelf met 1 langere tape. Er zijn verschillende filmpjes van te vinden, zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=veZ42yAZBjE.

Tiggs, klinkt goed!

Samantha, wat fijn dat je momenteel geen last hebt, ben benieuwd wat de arts gaat zeggen.

Germie, vervelend dat ze al gingen opruimen... misschien hadden ze het oprecht niet door dat er nog iemand zou komen? Dat ze je bij de ene verzorgingspost hebben gezien wil niet veel zeggen, er komen zoveel mensen daar voorbij, misschien dachten ze dat je alweer langs geweest was. Zulke omstandigheden voelen natuurlijk nog vervelender als je niet lekker gelopen hebt. Maar fijn dat er wel nog vrijwilligers waren die je wilde helpen!

Leonie, kijk jou nou die al die 20+ afstanden weglopen alsof het niets is. {:} Hele nette tijd ook op een trail!
Komoot vertrouw ik voor geen meter als het om fietspaden gaat. :+ Dan gebruik ik liever mapy.cz.
Wel vervelend dat je nu opeens zo laag bent in je energie!

Hier is mijn HRV juist weer helemaal omhoog, echt mega dip met mijn eerste menstruatie sinds ik aan het ontpillen ben, kwam niet vooruit, maar sinds vrijdag is mijn energie weer zo goed als terug. Ik heb vrijdag 6 km in zone 2 gelopen met een vriendin die aan het opbouwen is (ideaal, want ik loop niet zo makkelijk meer rustig op mezelf). Toen zag ik dat ik 299 km in totaal had gelopen in 2 maanden tijd, daar kon ik niet tegen, dus nadat ik mijn fiets naar de fietsenmaker had gebracht heb ik nog een 1 kilometer in 5:40 naar huis gerend in mijn gewone kleding (lang leve mijn alledag salomon trailrunschoenen). _O- Daardoor heb ik nu de Garmin 300 km running stage van het eerste kwartaal in 2 maanden ipv 3 maanden gehaald, dat vond ik wel leuk. :')

Zaterdag heb ik 25 km heuveltraining gedaan in Berg en Dal met een vriendin, 718 hoogtemeters aangetikt! Vooral ook geoefend met lopen met stokken (ze snel uitklappen en opbergen, niet in je eigen voet steken en ze niet kwijtraken in een hek bij uitklappen is al een sport op zich) en omhoog snelwandelen, want dat gaan we nodig hebben bij Trail du Grand Ballon in April! Heerlijke route, veel modder, leuke klimmetjes en top weer. Bij het dorp kwamen we nog een carnavalsstoet nodig, we hebben elkaar succes gewenst. :+

Zondag 4,3 km gewandeld met mijn moeder en de hond, ik heb mijn vorige garmin bij de hond omgedaan om te tracken hoe snel ze was, ze is echt een racemonster en waarschijnlijk zit er iets van Griekse windhond in (ze is een Grieks vuilnisbakje), ze heeft 36,7 km/u aangetikt!! En dat in mul zand. Waarschijnlijk kan ze nog sneller. Ook met haar nog wat heuveltjes op gerend, mijn benen voelde prima!

En vandaag 8 km gelopen in 5:35. Bedoeling was een easy run, maar het ging wel lekker. 3x over een grote brug gegaan, dus omhoog tempo proberen vast te houden en dan naar beneden weer hartslag laten zakken. De laatste 4 km elke km versneld.

Vrijdag + 1 km
Afbeelding

Zaterdag
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 22:50

Goed bezig geweest jullie!
Berg en Dal is fijn om hoogtemeters te maken. En alles voor de badge haha.
Ik klap mijn stokken nooit in tijdens het lopen, ik hou ze gewoon vast. Bij de Mullerthaltrail heb ik ze een uur of zes in mijn handen gehad, ik had daar geen problemen mee. Gisteren ook de hele tijd vast gehad.

Wij gaan kijken of we met pinksteren of hemelvaart weer een route van extratrail kunnen lopen. Die routes zijn zoveel technischer en met een goed aantal hoogtemeters, dat kun je hier eigenlijk niet trainen. Ook wat langere afdalingen zijn goed om je bovenbenen te trainen. Mooie oefening voor Wales.

SulikoJarig

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 23:31

Ik ren ook stukken met de stokken vast, maar vond het ook wel goed om wat handiger te worden met in- en uitklappen. :')

En klopt, de hoogtemeters die je in Nederland en net over de grens kan maken zijn leuk, maar niet te vergelijken met gebieden die technischer zijn in ondergrond met (losse) rotsen en veel langer aan één stuk stijgen en afdalen. :=

Wij gaan eind maart naar de Ardennen voor een trainingsweekend, dan gaan we onder andere de 24 km route van de Ohm trail lopen met 1100 hoogtemeters.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 07:46

Oehh leuk! Jaloers!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:13

Even een update van mij; ik ben afgelopen weekend bevallen van een kerngezonde zoon! Lekker verder van hem genieten in onze bubbel en over een poos hoop ik weer gezellig mee te kunnen kletsen!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:17

Gefeliciteerd Iris! Wat leuk zeg, lekker genieten en tot snel *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:36

Suliko, wat gaaf!
Zou ook graag eens naar zo'n gebied gaan als trainingsweekend/week. Maar mijn vriend heeft een hekel aan hardlopen, en alleen op vakantie vind ik ook weer ongezellig.

Irisje, gefeliciteerd! :D lekker in je bubbel nu idd :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:39

Wat leuk Iris, gefeliciteerd met de geboorte van jullie zoon! *\o/*
Lekker genieten nu!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 08:48

Gefeliciteerd Iris, geniet er van!

Suliko, wow lekker bezig geweest jij! Gaaf Berg en Dal is ook een van mijn favo loop plekjes, om hoogte meters te maken.
Zeker een goede oefening voor je trail avontuur.
Fijn dat je je nu een stuk fitter voelt.

SV, wat een gave foto's, ziet er mooi uit daar zeg, lekker getraild!

Leonie, wat leuk dat je een vriendin mee had op de fiets, en knap hoor weer 21 km erop zitten.
Leuke foto's ook!
Toevallig had ik zondag ook 21km gelopen, wel als herstel loop, want ik had zaterdag tempo's gelopen.

Afbeelding

Germie baalen van je wedstrijd, misschien volgende keer zelf genoeg proviand meenemen, voor onderweg, kom je in ieder geval niet zonder te zitten, mocht zoiets je nog eens overkomen.

Gister weer met de kat terug naar de dierenarts geweest, en zijn katheter is er uit gehaald, hij was helemaal blij dat eindelijk die stomme lampenkap af mocht.
Vandaag moeten we weer terug, om te kijken of hij zelfs zijn blaas voldoende heeft kunnen legen.
Spannend moment dus!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:30

Ik vind het zo ongelooflijk knap van jullie! Die lange afstanden en dan ook nog die hoogtemeters erbij. Werkelijk prachtige gebieden ook waarin jullie dan lopen. Lijkt me een heerlijk gevoel als je zoiets kunt.

Gefeliciteerd met jullie zoontje iirrssjjee, geniet van jullie prachtige gezinnetje!

Spannend vandaag met de kat ieris, hopelijk gaat alles nu goed.

Ik houd nog een week hardloop pauze. Fysio raadt 2 weken rust aan. Oefen wel korte stukken op de crosstrainer.
Volgende week wintersport (dat is dan belasting genoeg op de knieën) en dan pak ik daarna het hardlopen weer op. Heb nu in ieder geval ervaren wat wel en niet kan en dan kan ik daar straks mooi mee verder bouwen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:33

Spannend Ieris! Fijn dat de vervelend kap af is. Ik duim!

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:37

Iris, gefeliciteerd!! Bubbelze <3

Sherivey, ik ga met een loopmaatje! Gewoon iemand vinden die net zo graag zulke gekke dingen onderneemt. :D Toen ik nog in een relatie zat en we een weekend weggingen, ging ik zelf altijd trailrunnen en hij fietsen of vermaakte zich op een andere manier. Maar ook toen ging ik met een loopmaatje naar meerdaagse evenementen of weg voor trainingsweekenden. Al zou ik ook gerust in mijn eentje gaan als ik niemand had. :=

Ieris, ook een flink tempo voor een herstelloop haha!
Dat klinkt zenuwslopend, ik hoop zo dat hij het zelf weer kan!

BusyMissy, ondanks dat ik steeds meer hoogtemeters train en ren, wandel ik ook nog veel (lange/steile) stukken omhoog. Er is vaak een omslagpunt als je omhoog rent waarop je steeds langzamer gaat, je ademhaling heel hoog komt en je snel verzuurd, dan is (snel)wandelen een stuk efficiënter (zowel sneller als dat je een hoop energie bespaard), vooral als je nog een flinke afstand en hoogtemeters moet. Ook bij evenementen zie je zelden mensen alle hoogtemeters rennen bij langere afstanden. :D
Goed dat je rust neemt!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:41

Gefeliciteerd iirrssjjee.
Mooie lopen van de rest, ik zie allemaal flinke afstanden. Een herstellooo van 21km vind ik ook grappig, dat zou voor mij geen herstel, maar flinke inspanning zijn haha.
Leuk vooruitzicht Suliko.
En heerlijk weekend gehad SV.

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:51

Kruip even uit de meeleesmodus: gefeliciteerd Iris! <3 *\o/*

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:55

Dat was ook mijn gedachte, Goof. Herstelloop van 21 km? :wow:

Gefeliciteerd met jullie zoontje, Irisje!

Leuk vooruitzicht, dat trainingsweekend, Suliko!

Fijn dat de kap af is bij poes, Ieris. Hopelijk goed nieuws bij de DA straks.

Lekker vooruitzicht, BM, wintersport!

Ben je alweer wat fitter Leonie?

Heerlijk SV! Zo’n weekend vliegt ook veel te snel om.

Lekker bezig, Eef_Bam! Nog gefeliciteerd met je huwelijk.

Vanavond weer training met de loopgroep. Eens kijken hoe de benen aanvoelen.
Eind vorige week bericht gehad dat de clinic voor de marathon van Sneek niet doorgaat. Gelukkig heb ik het schema van vorig jaar nog, die pak ik gewoon weer op.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 10:07

Gefeliciteerd Iris!

Ik duim voor de kat Ieris.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:26

Voor mij is 21 km ook geen herstelloop. Een rustige duurloop misschien, als ik in vorm ben tenminste :))

Suliko, in mn eentje lopen vind ik opzich niet zo erg.
Maar vind het om het lopen heen wel gezellig om samen met iemand te zijn.
En de heen- en terugreis is samen ook leuker.

Ik ben net even het bos in geweest voor een heuveltraining.
Voor zover je hier heuvels hebt dan :))
Korte, steile stukjes omhoog, meer is het niet.
Was wel heel mooi in het bos :j

Afbeelding
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:45

GEFELICITEERD met jullie zoontje iirrssjjee **\O/** Hoe heet hij? Alles goed gegaan? Hoe voel jij je nu verder? Geniet heerlijk van je bubbel. Heel herkenbaar en lekker aan toegeven!

Suliko jij bent echt lekker bezig! Hier ook jaloers op jou weekendjes. Dus wanneer gaan we sherivey? :+
Maar wat fijn dat je HRV weer helemaal omhoog is en je uit je dipje bent *\o/*
En die ene km ook echt _O- Hilarisch.

Jaik snap dat je voor Wales een beetje extra wil trainen SV. Echt heuvel training is op veel plekken in NL toch gewoon lastig :+

21km herstelloop ieries _/-\o_ En dan ook nog echt heel prima tempo! En dat dus de dag NA je interval training? Respect.
ik duim voor je kat! Toch het moment van de waarheid eigenlijk dus.

BusyMissy beter gewoon even goed herstellen dan half en dan steeds op en af in de lappenmand.

Lekker gelopen Sherivey. Ziet er ook uit als mooi plekje.

Wat jammer dat je clinic niet doorgaat Puera. Wel fijn als je met loopgroep traint dat je daar vast ook vragen kan stellen?

Na een best goede nacht voel ik me wel weer iets beter maar mijn HRV is nog steeds in onbalans en merk dat ik nog steeds niet echt fit ben. Vanmorgen naar de sportschool gejogt, daar mijn maandelijkse meting even gedaan, korte krachtsessie voor mijn armen en toen nog even 5 km gelopen. Dat was ook wel weer echt voldoende.
Gewoon uit interesse, niet om de discussie waarom wel of niet, zijn er meer mensen die hier als ze in de ochtend lopen, nuchter trainen?
Zelf ben ik gewoon niet zo goed in ontbijten en ik eet vaak pas rond 10/11 uur mijn kwark. Alle runs die ik op vakantie heb gedaan waren bv ook nuchter.

Ik had trouwens zondag ochtend dit voor ik ging lopen. Ik wist niet dat het kon maar garmin was gewoon tevreden :=

Afbeelding

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:04

Veel plezier vanavond Puera, even kwijt met alle marathonplannen van iedereen, maar welke marathon wil jij gaan lopen?

Sherivey, dat is zeker waar, samen is gezelliger! Misschien je vriend eens porren voor een weekendje Ardennen of Eifel en een deel van de dag lekker zelf gaan rennen. :D
Heerlijk in het bos! En elk heuveltje is extra pret!

Leonie, fijn dat je een goede nachtrust hebt gehad! Hopelijk heb je ook snel weer een beter energielevel.
Ik loop kortere en rustigere loopjes tot aan 10 km prima nuchter in de ochtend! Drink wel altijd twee glazen water voor ik dan ga. Maar ik moet zeggen, het ging me makkelijker af toen ik nog niet zo ver liep en vaak laat ontbeet. :') Nu voor langere afstanden en het rennen van evenementen heb ik mezelf geleerd om van tevoren behoorlijk te bunkeren (ben ook geen grote ontbijter namelijk), waardoor mijn lichaam soms wat protesteert als er niets in zit en ik ga lopen. :+
Maar ik doe het nog steeds regelmatig bij 5-8 km rustige loopjes en dan ontbijt ik erna, gaat echt top. Dan ook nog krachttraining doen zou mij niet lukken trouwens. Als ik naar de bootcamp ga om 09:00 moet ik echt ontbijten (maar is ook 7 km fietsen erheen), anders word ik heel flauw.
Hoe kom jij aan anaerobe training met altijd zo'n lage hartslag? Mijn garmin vindt alleen nog boulderen anaeroob en verder niets, maakt niet uit hoe snelle intervallen of sprintjes ik doe of heuvels op ren. :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:08

Wow 21 km als herstel loop, top zeg!

Lekker Sherivey, mooie loop!

Iris fijn dat de kap af is!

Ja ik Leonie, ik ben ook een slechte ontbijter. Ik loop smorgens altijd nuchter, als ik langer dan 15 km loop probeer ik wel vooraf een krentenbol of banaan weg te werken.

Ik heb gisteren na werk rondje gedaan, maar was eigenlijk al niet zo fit. Erg last van mn buik dat is niet zo handig als je gaat lopen.
Wel mooi plaatje:

Afbeelding