Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:25

Yep, muziekje doet wonderen! :j

Ik heb voor het eerst 21km gelopen. Volledig gesloopt, maar wat een goed gevoel

Morris

Berichten: 3449
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:29

Palmera schreef:
Yep, muziekje doet wonderen! :j

Ik heb voor het eerst 21km gelopen. Volledig gesloopt, maar wat een goed gevoel


21 km! Dat smaakt meer? Super gedaan hoor, petje af.

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 21:48

Goed gedaan Palmera, je gaat als een speer zo!

Piekosjj

Berichten: 5501
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:18

SV en Palmera, toppers! Zo'n snelle 7 heuvelen en een eerste keer een halve marathon! *\o/*

Welkom nieuwe en oude bekenden :D

@Winsel, in het begin een hoop discipline. Een minuut hardlopen lijkt opeens eeeeindeloos maar je zult zien hoe snel je vooruit gaat. Over de kou zou ik me niet zo snel zorgen maken, je krijgt het snel warm en in NL is het natuurlijk helemaal niet zo koud :)) Trek een ademend lange mouwen shirt aan met lekker lange mouwen zodat je je handen er in kunt stoppen en een dun jasje er over. Ik trek ook graag een bodywarmer aan zodat m'n lijf warm blijft zonder het té heet te krijgen.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 23:27

Het was gisteren echt super weer om te lopen he. Heb zo genoten van mijn marathon. Was toch ook echt een van de mooiste marathons. Tocoh nog 12 km onverhard en met name door het natte weiland was wel zwaar en door de modder waren de bruggetjes echt glad waardoor ik ze echt voorzichtig af moest wandelen. Wel lekker om zo zonder tijdsdruk te lopen. En mijn tijd van 3hr47 was nog veel sneller dan dat de bedoeling was.
Vandaag al weer een ronde van 9,4km uitgelopen. A.s zondag staat de volgende mararthon(trail) al weer in de planning.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 00:43

Ik mag zondag weer een Halve lopen. Nu nog een paar langzame 5K's (niks aan :\ )

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 07:22

WinSel schreef:
Hallo bokkers,
Ik kom even binnen vallen.
Ik wil graag meer sporten/bewegen maar ik vind de sportschool helemaal niks.

Nu denk ik er aan om te beginnen met hardlopen. Maar hoe begin je en hoe zorg ik er voor dat ik het vol hou haha. Zeker nu het kouder wordt.

Iemand tips? :))


Welkom! :)
Ik ben met een app op mijn telefoon begonnen, "Couch to 5K" (er zijn veel versies). Daarmee kun je héél rustig opbouwen, vaak begint het bijvoorbeeld met 1 min hardlopen en dan 90 seconden wandelen. Er is dan een stem die vertelt wat je wanneer moet doen, dus je hoeft niet telkens op je scherm te kijken. Omdat dat dus 'voorgeschreven' workout zijn bouw je heel rustig en netjes op, en heb je wel elke keer dat gevoel van voldoening (ik heb 'm afgemaakt!). Je merkt dat je snel vooruit gaat en dat maakt het leuk! :j

Heerlijk Gem, een halve zondag! Waar loop je 'm? Of zelf een route?
Greetje, wat een prachttijd zeker met zo'n route. Wat snel op elkaar die marathons; heb jij dan geen last van nog-niet-volledig herstel?
Palmera: wat goed, 21!
Danique: welkom (terug!) :D

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:44

Hanmar zolang ik de marathons maar niet voluit loop herstel ik er snel van in het algemeen. als ik ze binnen de 3hr30 loop heb ik in het algemeen wel meer herstel nodig hoewel ik dan soms een week later toch wel weer een marathon kan lopen. Maar het komt maar af en toe voor hoor dat ik twee weken achter elkaar een marathon loop. en in voorbereiding op een ultra moet je soms ook wel een paar weken achter elkaar die afstanden lopen. Nou ja moet niet maar is soms wel handig.

Lisitano

Berichten: 4960
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:12

Lekker bezig Palmera! Hoe voelde het?

Greetje, heel knap zo'n tijd. Jij maakt veel afstand zeg. Echt bewonderenswaardig.

Gisteravond moest ik de honden nog uitlaten. Ze hebben veel energie door hun goede conditie nu. Na onze twee trails dit weekend stonden ze toch weer te stuiteren en het was rotweer. Ik had geen zin in wandelen dus heb mijn hardloopkleren aangetrokken en ineens liepen we ruim 10 km tot 23u :+
Ik moest rustig aan lopen voor toch wat herstel maar uiteindelijk liep ik ook lekker in een voor mij hoger tempo. Tevreden dus :)

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:07

Hanmar schreef:
Heerlijk Gem, een halve zondag! Waar loop je 'm? Of zelf een route?

De Halve van Ell (dorpje in de buurt van Weert)
Het lijkt erop dat het prima hardloopweer wordt *\o/*

tita

Berichten: 19765
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 10:19

Zijn hier mensen die de bruggen loop gaan doen
Ik twijfel

Oude parcours met de zwaan wordt het um weer das wel mooi
Maar druk en vooral afkoelen als je binnen bent tenminste ik heb ik 2x gelopen duurde altijd 30-40 min eer ik naar de kluisjes kon

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:08

De grootste motivatie om te blijven hardlopen voor mij is om bij een hardloopvereniging te gaan en dus met een groep te trainen. Weer of geen weer; di en do avond 19 uur is gewoon hard looptijd. Moet gek lopen als ik dan niet ga.
Ander groot voordeel is dat ze testen organiseren waardoor ik nu mijn omslagpunt bijvoorbeeld weet en dat ze testmomenten hebben waarvan je je training tijden voor op de baan kan berekenen. Zo weet ik altijd precies wat ik wanneer moet lopen en loop ik niet te hard maar ook zeker niet te zacht.

julya

Berichten: 680
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:04

Ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste wedstrijd gelopen! De Airport night run in Eelde. Nog geen top tijd: 6 km in 42 minuten, maar ik ben er zeer tevreden over!

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:21

Goed gedaan! Prima voor de eerste keer toch?

Ik heb vanmorgen 20km op de weg gelopen. Fantastisch loopweer dit.
Helaas geen tijd voor het bos, want ik zit weer voor een tattoo. Een eekhoorn deze keer.

Als het in het weekend mooi loopweer wordt, sla ik de warandeloop denk ik over en ga ik het bos in. Het is toch een aardig eind rijden. Ik zou met mijn zusje, maar die heeft zich verstapt, dus mijn motivatie is een beetje weg. Heb niet zo'n zin om alleen te gaan deze keer.

Palmera

Berichten: 9504
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 13:25

Netjes hoor Julya!

Net terug van 8.5km. Het moge duidelijk zijn dat die 21km veel te vroeg was maandag en dat ik langer mag herstellen. -O-

Morgen naar de osteopaat.

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 15:09

Palmera schreef:
Netjes hoor Julya!

Net terug van 8.5km. Het moge duidelijk zijn dat die 21km veel te vroeg was maandag en dat ik langer mag herstellen. -O-

Morgen naar de osteopaat.


De eerste keer 21km moest ik ook wel een week herstellen. Nu gaat dat zoveel sneller!

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 18:45

Palmera schreef:
Netjes hoor Julya!

Net terug van 8.5km. Het moge duidelijk zijn dat die 21km veel te vroeg was maandag en dat ik langer mag herstellen. -O-

Morgen naar de osteopaat.


Let er ook op dat je hersteltempo echt laag ligt na zo'n halve marathon.
Als voorbeeld ;mijn lange duurlooptempo om te trainen voor een halve marathon is 10.3 km/h, als ik dan de halve marathon gelopen zou hebben dan is mijn hersteltempo 9.4 km/h, dan moet ik mij echt tegen houden en echt ontspannen rustig lopen. (niet dat ik de afgelopen tijd een halve marathon heb gelopen maar ik doe het ook na een wedstrijd waar ik voluit ben gegaan)

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:24

Ik loop altijd uit op een comfortabel tempo zonder bewust naar dat tempo te kijken maar puur op gevoel. Zondag de marathon gelopen op 5min23/km en maandag een rondje van 9.5km uitgelopen op 5min34/km. Een buitenstaander zou misschien zeggen te snel maar het voelde voor mij goed en ontspannen dus dan is het voor mij ook goed. Gisteren wel bewust een rustdag genomen (doe ik altijd de tweede dag na een wedstrijd omdat dan het belangrijkste herstelwerk in de spieren plaats vind).
Vandaag een rondje bos van 17,5km met een tempo blok van 20min.
Heerlijk om te merken dat het herstel ook na een marathon of zelfs een ultra steeds sneller gaat. Maar het maakt ook wel heel veel uit of je echt voluit gaat of op reserve loopt.
Ik begrijp het belang van af en toe echt rustig lopen maar geforceerd rustig lopen daar zie ik het belang niet zo van in omdat je je dan je actieve loopstijl mist en daardoor slordig gaat lopen. Op een rustig tempo lopen moet je dus echt leren maar ik denk niet dat een herstelloop daar het juiste moment voor is.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:24

Zo loop ik dus ook een wedstrijd: op gevoel. Vaak is dat dan toch wat sneller dan 'thuis' doordat de adrenaline mee gaat spelen, maar ik doe zeker de eerste 16K (uitgaande van een HM) geen extra moeite om een PR of een 'tijd' oid neer te zetten. Na 14K is het meestal wel duidelijk of er een man met een hamer aan de kant staat, van welk materiaal de hamer (ijzer of piepschuim) en hoe hard hij ermee slaat :D . En daarna tandje erbij of eraf, of consolideren. In Eindhoven heb ik me bewust laten leiden door wat ik om me heen zag aan liggende deelnemers in de berm.

Als ik mezelf verplicht tot een rustig rondje, ga ik sloffen en struikelen. Vandaar dat ik die rondjes gebruik om aan looptechniek te werken. Netjes lopen volgens KRAS-W techniek. Twee vliegen in één klap.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:49

Man met de hamer die staat je sowieso nooit de eerste twee uur dus tijdens een halve marathon op te wachten. Je kunt totaal instorten doordat je je zelf opgeblazen hebt maar de man met de hamer is feitelijk als je helemaal door je glycogeen voorraad heen bent dat speelt pas bij de marathon afstand. En als je die echt tegen komt weet je dat die inzinking op het einde van de halve marathon omdat het dan op het tandvlees moet om het tempo nog iets vast te houden heel wat anders is.
Wedstrijd probeer ik juist wel altijd op tempo te lopen anders loop je het risico door de adrenaline veel te snel te starten en die winst die je dan pakt moet je op het einde dubbel terugbetalen. Maar te langzaam starten maakt het ook onmogelijk een goede tijd te lopen want er zit een grens aan de versnelling die je in de laatste kwart nog kunt doorvoeren ook al heb je op reserve gelopen.

Gem

Berichten: 17554
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 00:09

Nou ... ik heb toch wel al een aantal keer rond de 14K een hongerklop gevoel gehad, die niks met te hard van start gaan of te hoog tempo van doen had. Geregeld vlak na een wc-bezoek of toch vooraf te weinig gegeten. Ik heb niets aan reserve-kilo's, dus wellicht speelt dat ook mee. En anders zit het gewoon 'between the ears' (ik heb dus ook niet graag km-bordjes onderweg)
Maar goed, ik ben geen ervaren loper, dus wellicht is het slechts mijn beleving :).

Stiekem zit ik wel een beetje te dromen van een hele marathon in 2020 :o

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:48

Nuchter lopen doe je pas als je de avond ervoor een duurtraining van 2 uur gedaan heb en daarna niets meer eet en alleen water drinkt. En dan de volgende ochtend zonder voeding gaat eten. Maar als je zonder ontbijt op pad gaat heb je nog altijd een glycogeen voorraad voor gemiddeld 90min helemaal voluit lopen. Dat je geen reserve kilo's hebt speelt geen rol want vet hebben we desondanks toch voldoende. De hongerklop is als je van hoofdzakelijk glycogeen verbranding over moet stappen op (bijna) enkel vetverbranding.
Ik heb zelfs bij 10km wedstrijden wel eens echte inzinkingen gehad dat ik mijn lijf de laatste km's naar de finish moest sleepen. Dat was verzuring. Of wat ook kan prestatie verlies door uitdroging. Dat is heel wat anders dan een echte hongerklop. En het voelt ook echt heel anders.
Het hoeft dus echt niet tussen de oren te zitten. Als je op het uiterste van je kunnen loopt weet je dat je in de eindfase de verzuring ingaat. Maar dat heb je al bij een sprintafstand.

Supervixen

Berichten: 13034
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 08:54

Hongerklop had ik voor het eerst toen ik 24km trailde. Toen kreeg ik na de 20km echt trek en ik had geen eten meer bij me.
Verder nog nooit last van gehad.
Wel verzuring inderdaad, of dat de laatste kms van een halve niet meer goed lukten omdat ik verkouden was. Toen wilde mijn lijf niet meer goed meewerken.

lies_sparkle

Berichten: 6147
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:04

Ik weet het niet maar ik heb hetzelfde als jij Gem, ook ik kan echt na 12-13 km al verschrikkelijke hongerkloppen hebben.
Dan word ik ook echt ijskoud en voelt mijn hoofd zich ook niet meer zo lekker.
Ik heb ook niet echt iets over qua gewicht dus ik weet niet helemaal of het voor iedereen werkt die 90 minuten :)

Maar ik heb sowieso snel trek!

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:05

Maar trek krijgen staat daar toch totaal los van. Bij een honger klop is het hongergevoel eigenlijk niet aan de orde. Je gaat in een keer over van glycogeen met vet verbranding over bijna enkel vetverbranding. Het overvalt je dus en op dat moment ben je te laat met welke voedingsbron dan ook want het lichaam kun je bijna op geen mogelijkheid meer vooruit slepen van de ene op het andere moment en voedingsstoffen die je tot je neemt zullen te laat aankomen om je het volgende kwartier door te laten komen.