[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purple

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 22:34

Wat is jullie ervaring met de mirena en acne?

Ik zit nu al een paar jaar "vast" aan de diane (zonder de commerciele naam), ben een paar keer gestopt, maar kreeg toen erg last van acne. Toen weer over gegaan op een lichtere pil (stediril 30?) en dat hielp niks. Nu zit ik alweer een half jaar aan de diane en mijn acne is ongeveer weg. Maar vanwege de hoge hoeveelheid hormonen, wil ik er toch wel van af... Nu weer de stediril gekregen, maar ik durf niet over te stappen! Ben nu bezig met mijn laatste strip diane en ik zie er zo tegenop!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:29

Acne werd bij mij beduidend erger inclusief hier en daar (vooral de uitgeknepen puistjes) last van kleine onderhuidse "ontstekinkjes"..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 12:40

Nooit acne gehad tot ik aan de mirena ben begonnen. Nu wel last en dat is voor mij meteen het enige nadeel. Omdat de nadelen voor andere anticonceptie groter zijn doe ik het maar met de acne op mijn kin. Inmiddels krijg ik iedere 4 weken een chemische peeling maar zelfs daarmee wil het niet helemaal weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 16:08

Ik kom hier een beetje binnen vallen. Ik zit al jaren aan de pil maar wil er eigenlijk wel vanaf.
Maar wat nu als ik...:

...Niet tegen de spiraal kan, heb ik al gehad en kwam er na een week vanzelf weer uit.
...Geen implanon in mijn lijf wil, omdat ik als de dood ben dat dat ding gaat zwerven in mijn lijf.
...Niet tegen tampons kan, dus vraag ik me af of ik de nuvaring kan hebben.
...Condooms ook maar rotzooi vind...

Wat dan? Gewoon geen seks tot ik kinderen wil? :')
Ik neig nog het meeste naar een nuvaring, maar ben echt bang dat dat niet gaat werken voor mij...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 20:29

Gewoon beentjes bij elkaar houden :j :')

Vrouwen condoom al geprobeerd? Nuvaring werkt wel anders dan tampons natuurlijk, grote kans dat dat prima gaat willen :)

Cerazette pil bevat meer 1 hormoon, misschien dat dat beter gaat?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:06

Ander soort spiraaltje?
Aseksueel worden :+

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:17

Even gekopieerd van het topic; de pil verpest je seksleven.

Ik vraag mij af, is het mogelijk dat de pil libido problemen veroorzaakt, ook als je deze al een aantal jaar hebt? Bij mij is het libido al een hele tijd laag maar nog niet zo lang als dat ik de pil stap. Nu weet ik we dat ik een of twee keer heb gehad dat het doosje veranderd was en zelfs de pil wat kleur betreft, maar mijn HA zei tegen mij dat het in principe dezelfde pil was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:23

Kan :j
Hulpstoffen kunnen wel verschillend zijn en net een wat ander effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 22:42

Hallo allemaal. Ik heb een vrij ingewikkelde situatie op dit moment en zou even wat hulp kunnen gebruiken.

Al mijn hele leven heb ik ontzettend veel last van mijn stopweek. Ik slik mijn pil altijd zo lang mogelijk zodat ik mijn stopweek kan inplannen in een week waarin ik de hele week op bed kan liggen. Buiten de buikpijn ben ik namelijk ontzettend depressief, vermoeid en veel meer dan het wandelingetje naar de supermarkt kan ik niet aan.

Nou is dit niet echt het probleem. Ongeveer anderhalve week geleden ben ik door mijn pil heen gekomen, een doorbraakbloeding dus. Het begon met wat spotten maar het werd steeds heviger. Ik heb mijn HA opgebeld en besloten een stopweek in te lassen, jammer genoeg midden in mijn tentamenweek. In de eerste instantie leek het met (heel) veel ibuprofen onder controle maar toen ik ontzettende last van mijn maag kreeg heb ik weer opgebeld. Mijn HA gaf toen aan dat het verstandig was om (midden in mijn stopweek) weer te beginnen met mijn pil. Ik heb dit eerder gedaan, ik had dan elke keer een paar dagen nog wat bloed maar lang niet zo veel als tijdens mijn ongesteldheid en de klachten waren ook goed mee om te gaan.

Dit keer liep het iets anders. Ik had zoals gepland een paar dagen nadat ik weer begonnen was met mijn pil nog een beetje bloedverlies, maar het blijft maar komen. Ondertussen is het alweer anderhalve week geleden dat ik weer begon met mijn pil en ik verlies nog steeds zo veel bloed dat ik een tampon moet gebruiken. De klachten zijn niet zo hevig als waneer ik helemaal stop, maar ik heb af en toe steken in mijn baarmoeder en erg veel last van migraine aanvallen.

Wat is wijsheid? Door blijven gaan met het slikken van de pil en wachten tot het over gaat? Of nu nog een stopweek inlassen, wat me absoluut niet mogelijk lijkt omdat mijn laatste stop'week' anderhalve week geleden was. Het is voor mij persoonlijk belangrijk dat ik beschermd blijf tegen zwangerschap, dus als mijn pil niet meer werkt als anticonceptie als ik nu een stopweek inlas houdt het helaas op voor mij. Iemand zoiets ooit meegemaakt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:00

Doorslikken tot je stopweek. Anders is de pil niet veilig.

Volgende keer even omeprazol bij je ibu innemen, is liever voor je maag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:07

Ik heb maagbeschermers thuis liggen inderdaad, precies om de rede dat ik tijdens mijn menstruatie zo veel moet slikken dat m'n maag er helemaal van in de war raakt :=

Oke, en zou de bloeding dan na een tijdje moeten stoppen of gaat dit gewoon door tot ik weer een stopweek inlas? Zou nogal vervelend zijn namelijk :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:08

mijn spotting stopte wel opeens halverwege het cyclus als het nog van de stopweek was zeg maar , maar heb ook meegemaakt dat het pas na de stopweek was. Al had ik dan wel een hele lichte stopweek.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:20

Is je pil wel zwaar genoeg?
Niet dat ik er heel veel vanaf weet, maar als je erdoorheen komt -ook nu je een soort stopweek heb gehad, ookal verkort- is hij dan wel zwaar genoeg? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:27

Ja, ik heb dit soort problemen normaal niet. Ik kan hem normaal met gemak een half jaar doorslikken (hier en daar wat spotting daargelaten), dus hoef imo niet aan een zwaardere. Als het bloeden over het weekend nog niet over is dan bel ik denk ik even naar m'n HA, wil toch kijken naar andere opties voor anticonceptie

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:28

Dan lijkt me dat niet voor de hand liggend nee.
Dat lijkt me een goed plan.. succes ermee, want het klinkt heel erg vervelend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:29

Het is best irritant ja, vooral omdat het het ene moment echt wat heel licht spotten is (zo licht spotten dat aan het einde van de dag je onderbroek even verversen genoeg is) en ik het volgende moment echt een tampon moet gebruiken. Word er een beetje radeloos van, normaal stopt het gewoon direct als ik weer aan mijn pil begin..

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:31

Echt ontzettend rot!
Hoop dat het snel ophoudt, en je anders een andere optie kunt verzinnen met je huisarts.

Als ik begin met mijn pil stop het ook zo goed als gelijk, kan dus goed begrijpen dat het heel erg vervelend is als dat opeens niet gebeurt!
Vooral als het zo pijnlijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 00:37

Ik ben ook altijd helemaal verbaasd als vriendinnen in een jurkje met make-up op helemaal vrolijk aan komen lopen en dan zeggen 'ja pfff ik ben ongesteld' := Als ik uberhaupt m'n huis uit kan komen dan is het in een joggingbroek en een grote trui, make-up gaat er al helemaal niet op en dan klap ik elke twee minuten in elkaar omdat het gewoon te veel zeer doet om rechtop te zitten

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 12:08

Oh jeetje, ja, dat snap ik ook nooit..!
Niet dat ik het heel zwaar heb, maar ik verbaas me ook altijd over dat mensen in een JURKJE aan komen huppelen.
Ik hoop voor je dat er iets kan komen waardoor het minder wordt!
Want dit is natuurlijk heel heel vervelend :(

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:15

Oke blonde vraag 1.

Dinsdag heb ik mijn laatste pil van mijn strip, wanneer moet ik dan mijn eerste pil terug nemen volgende week dinsdag of woensdag ?

En 2 ik neem nog maar pas de pil sinds 2strips, strip 1 heb ik doorgeslikt maar nu heb ik licht verlies de week voor mijn stopweek van strip 2 (dus 3de slikweek). Heb ik dan een te lichte pil om door te kunnen slikken en vraag ik dan aan de HA best een zwaardere pil (nu een 20 versie pil dus een zeer lichte) of gewoon niet doorslikken ? Moet volgende maand gaan om te bespreken voor een volgend voorschrift en ik twijfel wat te doen op dat vlak, aan de ene kant zou toch moeten prima mogelijk zijn door te pakken 1x :') .

Heb bij deze pil niks van negatieve bijwerkingen verder.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:18

Woensdag. Je moet 7 dagen erbij op tellen: stopweek deze dagen wo-do-Vr-za-zo-ma-Di en dus woensdag weer slikken.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:50

Oke heel erg bedankt :D .

Oke zeg dat net tegen mijn ma van die andere vraag en verkondigd ze doodleuk dat de HA gewoon voorschrift voor een jaar heeft meegegeven vanmorgen (wist niet dat ze ging vanmorgen). tja enkel zou toch niet mogen dat ik geen enkele kan doorslikken zonder afscheiding voor mijn stopweek zelf :\ . En met een voorschrift voor 20mg gaat de apotheek vast geen 25mg willen meegeven ? :\ . Dus ja is of afwachten nu of toch maar naar de HA terug en zeggen dat mijn moeder het niet wist gewoonweg %) .
Laatst bijgewerkt door Lori op 27-04-15 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 14:58

vuurneon schreef:
Kan :j
Hulpstoffen kunnen wel verschillend zijn en net een wat ander effect hebben.

Dankjewel! Misschien toch eens in gesprek met de HA gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:06

Lori schreef:
Oke heel erg bedankt :D .

Oke zeg dat net tegen mijn ma van die andere vraag en verkondigd ze doodleuk dat de HA gewoon voorschrift voor een jaar heeft meegegeven vanmorgen (wist niet dat ze ging vanmorgen). tja enkel zou toch niet mogen dat ik geen enkele kan doorslikken zonder afscheiding voor mijn stopweek zelf :\ . En met een voorschrift voor 20mg gaat de apotheek vast geen 25mg willen meegeven ? :\ . Dus ja is of afwachten nu of toch maar naar de HA terug en zeggen dat mijn moeder het niet wist gewoonweg %) .

Nee, de apotheek gaat je geen zwaardere pil meegeven dan op het recept staat. Ik zou gewoon kijken hoe doorslikken met deze pil gaat en als je nou doorbraakbloedingen krijgt (dus niet alleen afscheiding maar echt bloed) binnen 3 maanden zou ik om een zwaardere pil vragen. Over het algemeen hou ik zelf aan (en mijn HA ook) dat je 3 maanden dus 3 strips moet kunnen doorslikken, als dat niet lukt heb je een te lichte pil.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:14

Heeft niet altijd met zwaarte van de pil te maken hoor :-)

HA heeft mij verteld dat je dat doorslikken ook moet 'opbouwen' soms en je lichaam het gewend moet worden. Als ik juist lees Lor slik je dus nog maar +-2 maanden de pil en heb je die twee eerste strips ook meteen doorgeslikt? Kan er ook mee te maken hebben natuurlijk.