De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:34

Fijn voor jou :) Maar dat staat iedereen vrij toch ?? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:40

We wisten het natuurlijk al, maar de WHO heeft het nu officieel een pandemie genoemd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:42

Ik zit er net naar te lijken... beter laat dan nooit zullen we maar denken.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:44

Ik beken, ik heb ook voor 10 dagen paracetamol en diclo in huis gehaald voor het hele gezin.
Als we Italië taferelen krijgen hier wil ik in ieder geval in staat zijn om zelf de koorts te verlagen.

Misschien overdreven, ik weet het niet. Het is moeilijk om te weten welke maatregelen nog getuigen van gezond verstand en waar ze richting over the top of zelfs paniekmodus gaan.
Ik vond mijn paracetamol voor het gezin kopen op het randje..

Als we met zijn allen verstandig zijn, kunnen we een 2e Italie misschien voorkomen. Dat we in de komende twee jaar ( willekeurig getal) allemaal een keer Corona krijgen is tot daar aan toe. Zolang we het maar niet allemaal tegelijk krijgen.

( ik ben extra voorzichtig , want risico groep en hoewel ik fit en gezond lijk, heb ik een auto immuunziekte die soms ontstekingen in mijn longen ( en zenuwen) veroorzaakt, leuk zo'n lichaam dat zichzelf aanvalt ) .

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:45

Hier in Ossendrecht nog ruim voldoende paracetamol. Als iemand in de knel komt, wil ik best wat opsturen.

Ik ben ook echt niet van het hamsteren en voor 1 week extra eten in huis halen, noem ik ook niet echt hamsteren.

Het enige wat ik wel gehamstert heb, is Smuldier. En daar zullen andere mensen gisteren niet blij mee zijn geweest want nadat ik klaar was, lagen er nog maar 5 pakjes, terwijl de nieuwe vracht over een paar dagen pas komt :o

Maar nadat ik op maandag 3 supermarkten had gehad en nog niet voldoende gevonden had, dinsdag dus maar even rigoureus ingekocht voordat het straks misschien echt een probleem is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:46

Over Smuldier zou ik me het minst zorgen maken, je hond / kat kan in tijden van nood toch gewoon blikvoer eten :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:47

Koorts is normaal een goede zaak, ruimt ziektekiemen en virussen op . Maar te hoog is niet goed, zelfs gevaarlijk, ik denk, mocht ik koorts krijgen(waar ik tot nu toe nooit ziek van ben) dat ik pas bij ruim 39 zou gaan slikken, ook om het lichaam de kans te geven om zelf de boel op te ruimen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:50

De TEFAF gaat toch dicht na vandaag.

Dit vond ik wel interessant, crisisbeheersingsexperts over o.a. over de aanpak van Nederland.

Crisis-experts: onze corona-aanpak is goed, communicatie kan beter - https://nos.nl/l/2326736

Vooral hier ben ik het heel erg mee eens:
Citaat:
"Het is bij crisis altijd verstandig om de experts te volgen, in dit geval is dat het RIVM", zegt Marco Zannoni, directeur van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT). "Maatregelen moeten worden gestuurd door expertise en niet door sentiment. Dat gebeurt momenteel, voor zover ik kan beoordelen."

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:51

En dan is het wel belangrijk wáár je meet, want bijv. onder de arm moet je er wat bijtellen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:54

Ik zag op het nos dat ze een drive in hebben in volgens mij Luik waar je je kunt laten testen er werd niet bijgezegd of iedereen er gewoon heen kon komen. Drive in om verdere besmetting te voorkomen leek me ook een goed idee, als je genoeg testen hebt
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 11-03-20 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 18:56

moonsparkle schreef:
Ik zag op het nos dat ze een drive in hebben waar je je kunt laten testen er werd niet bijgezegd of iedereen er gewoon heen kon komen. Drive in om verdere besmetting te voorkomen leek me ook een goed idee, als je genoeg testen hebt

In het begin kun je negatief testen dacht ik. Lijk mij ook geen wenselijke situatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:01

Ik ben benieuwd waarde NL-regering nu mee gaat komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:06

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:07

Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 11-03-20 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:07

Nope. Die hadden we nog niet hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:09

Koorts is inderdaad je allerbeste afweermechanisme, en kan zijn werk niet doen als het heel de tijd onderdrukt wordt door paracetamol.

Paracetamol geneest de ziekte niet maar verlicht de klachten.
Vooral bij kinderen is dat wel handig. Maar een volwassene die de koorts toelaat en tolereert is niet verkeerd bezig.

Koorts kan inderdaad gevaarlijk zijn als het te hoog wordt. Maar op het moment dat je zo´n heftige longontsteking hebt met bijhorend gevaarlijke koorts, en waarschijnlijk ademnood, zal je niet meer thuis zijn om je paracetamolletje te nemen. Ik geloof dat NL wel genoeg capaciteit heeft om die gevallen op te vangen.

Gebruik je paracetamol, doe het dan verstandig.
Hou bijvoorbeeld in de gaten dat de koorts niet relatief hoog blijft ondanks het paracetamol-gebruik.
Raadpleeg zeker je arts, want een longontsteking in je eentje gaan behandelen is nog wel wat anders dan de jaarlijkse griep waarbij je wat hoofdpijn en een spierpijn hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:12

Marie_Anne schreef:
Vooral hier ben ik het heel erg mee eens:
Citaat:
"Het is bij crisis altijd verstandig om de experts te volgen, in dit geval is dat het RIVM", zegt Marco Zannoni, directeur van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT). "Maatregelen moeten worden gestuurd door expertise en niet door sentiment. Dat gebeurt momenteel, voor zover ik kan beoordelen."

Ik ook.

Ik vind veel kritiek ook erg vanuit de onderbuik. Over de maatregelen en keuzes is grondig nagedacht. Even snel iets roepen is zo makkelijk. Maar mensen die dat doen snappen niet half hoe complex het in elkaar zit soms.

imaudy

PSvanLot

Djali schreef:
Koorts is inderdaad je allerbeste afweermechanisme, en kan zijn werk niet doen als het heel de tijd onderdrukt wordt door paracetamol.

Paracetamol geneest de ziekte niet maar verlicht de klachten.
Vooral bij kinderen is dat wel handig. Maar een volwassene die de koorts toelaat en tolereert is niet verkeerd bezig.

Koorts kan inderdaad gevaarlijk zijn als het te hoog wordt. Maar op het moment dat je zo´n heftige longontsteking hebt met bijhorend gevaarlijke koorts, en waarschijnlijk ademnood, zal je niet meer thuis zijn om je paracetamolletje te nemen. Ik geloof dat NL wel genoeg capaciteit heeft om die gevallen op te vangen.

Gebruik je paracetamol, doe het dan verstandig.
Hou bijvoorbeeld in de gaten dat de koorts niet relatief hoog blijft ondanks het paracetamol-gebruik.
Raadpleeg zeker je arts, want een longontsteking in je eentje gaan behandelen is nog wel wat anders dan de jaarlijkse griep waarbij je wat hoofdpijn en een spierpijn hebt.

In het ziekenhuis waar ik als bioloog gewerkt heb adviseren wij wat betreft PCM altijd het volgende.

Koorts maar de klachten zijn te behappen, neem zo min mogelijk PCM.
Klachten onhoudbaar, ben jever echt beroerd van of stijgt hij boven de 39,5 , dan PCM.

Door de koorts omlaag te brengen vertraag je het genezingsproces omdat de antigenen langer kunnen blijven delen. Antistoffen werken het beste bij wat verhoging, maar het moet niet ten kosten van alles natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:15

Dat is inderdaad een correct algemeen advies :j
Toch blijft het raadzaam om hierover steeds advies in te winnen bij de arts.
Elk geval is verschillend en ook elk lichaam reageert anders, en longontsteking is delicaat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:15

Djali schreef:
Dat is inderdaad een correct algemeen advies :j
Toch blijft het raadzaam om hierover steeds advies in te winnen bij de arts.
Elk geval is verschillend en ook elk lichaam reageert anders, en longontsteking is delicaat.

Zeker, ik zou niet zelf gaan dokteren bij een longontsteking en dergelijke.
Maar een longontsteking ga je ook niet genezen krijgen zonder AB.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:17

Corona is een virus dus niet geneesbaar met antibiotica, en wbt koorts , er zijn nog geen antilichamen voor een coronavirus . Ik denk wel dat je door corona secundaire infecties kunt krijgen en dan is antibiotica misschien wel een optie.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:18

bigone schreef:
Corona is een virus dus niet geneesbaar met antibiotica, en wbt koorts , er zijn nog geen antilichamen voor een coronavirus . Ik denk wel dat je door corona secundaire infecties kunt krijgen en dan is antibiotica misschien wel een optie.

Wij hadden het ook over longontsteking, niet expliciet over corona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:19

Ook daar zal per geval door een arts / ziekenhuis over beslist worden of AB nodig is of niet. Hoewel het geen virus kan bestrijden, kan het soms (bij longontsteking zeker) nodig zijn om een secundaire infectie te bestrijden inderdaad.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 19:20

Misschien een heel raar idee, maar mochten er veel medici uitvallen enz
Waarom dan niet krachten bij defensie halen.