Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:11

Zeker in de eerste paar dagen van je menstruatie is lopen dan zwaarder.. je houdt vaak vocht vast, pijn in je buik enz. Mijn tip: iets langer opwarmen door bv eerst een kwartiertje te gaan fietsen ofzo tot je benen goed voelen. Het is ook een stukje mentaal hoor! Die hormomen gieren door je lijf, werkt niet mee :+

Ik heb een spiraaltje waardoor ik niet ongesteld word. Ik heb wel vaak last van mn nieren, dit betekent dat ik bijna altijd een soort spierpijn gevoel in mn rug heb en vaak steken (net als kramp als je te snel start).. Klinkt stom, maar het went en ik ren gewoon door

25min achter elkaar is toch top!!? Wat is dan je gemiddelde tempo of afstand bij die tijd?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:23

Hier is er goed en slecht nieuws! Het goede is dat ik geen hielspoor heb, het slechte is dat het dus iets anders is. Waar ik zooltjes had besteld voor hielspoor ben ik super geholpen, die man (doet ook veel behandelingen) denkt aan gespannen/geirriteerd pezen en spieren onder mn voet. Heb volgens hem een wat hoge wreef en bij het lopen zal ik wat ver doorveren als het ware en dan moeten mn pezen enzo opvangen, wrss is dat te veel en doet het daarom na veel lopen of staan zo pijn.
Morgen staat er weer een afspraak bij de huisarts en daarna door naar een podoloog die zal gaan kijken of ik zooltjes moet of dat een ander paar renschoenen genoeg is (zit er een beetje mee dat ik tijdens werk ook wel eens last heb).

Ik kende niemand die doet hardlopen maar kwam er vandaag achter dat een oud klasgenoot zich heeft ingeschreven voor een 5km studenten loop in juni, ik twijfelde voor dan tussen een 5 of 10km maar ik denk dat ik ook voor de 5km gaan en dan kunnen we hopelijk eens samen hardlopen (we hebben nog 3 maanden). En dan doe ik in september maar de 10km, is wel een zware(door heuvelland in zuidlimburg) maar dan heb ik met die 5km al eens kunnen zien hoe het allemaal in zn werk gaat. :) ben echt blij want ondanks mn voet mag ik weer hardlopen en kwam er maandag achter dat er toch nog iets van mn conditie over is (liep er eerst 7,5 aan een stuk en maandag 4 in een iets sneller tempo, merk dat ik wel mn eigen ritme/tempo kwijt ben).

Romyv klinkt wel als een leuke trainingen, ik deed kwa interval een keer in de 5 minuten een halve minuut versnellen. Meer variatie wist ik niet te bedenken :S
Heel veel succes met je halve marathon, echt super knap!!! Bedenk jij je schema's zelf?

25 minuten is toch super! Ik vind het nog steeds wonderbaarlijk hoe snel je je conditie kan verbeteren, dus het gaat jou ook lukken die 5 km te lopen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:25

Ja m'n gemiddelde tempo weet ik niet, omdat ik endomondo altijd vanaf mijn warming up aan heb staan :+ ik vermoed dat het rond de 7.5 min/km ligt ( kan dat O:) kan even niet inloggen want fb ligt eruit ) niet zo snel iig, haha... ( ik vind het soms wel een beetje genant hoe ik de straat over waggel... Maar hé 'te is beter dan op de bank zitten met een zak chips :Y) )
Maar had nooit verwacht dat dit ooit zou lukken,
Want ik was echt altijd de luiheid zelve en ik ben echt van vérrrr gekomen haha.. Dus ik ben in principe tevreden :D ik doe ook pas sinds een maandje weer hardlopen naast het andere sporten, dus was blij verrast dat het me nu allemaal redelijk makkelijk afging tov een half jaartje terug :D

Goed om te horen dat ik niet de enige ben. Denk dat ik voortaan ook maar lekker oversla, want ik moest mezelf sowieso echt al de deur uitslepen, terwijl ik normaal met veel plezier mijn hardloopschoenen pak :j

Hmmm welshfan, idd fijn dat het geen hielspoor is dan, maa lastig dat het nu nog een vraagteken is wat hè wel is. Hopelijk kun je de klachten iig flink inperken. En wat leuk dat je nu misschien een hardloopster hebt met wie je kunt gaan trainen :D

welshfan97

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:33

Ja ik zou een keer in de week met iemand samen lopen echt een beetje als stok achter de deur vinden, dat je toch een beetje je conditie bij houdt.

Ik ben gezegend met nauwelijks klachten tijdens mn menstruatie, dus ik loop gewoon lekker door zonder iets anders te voelen of zo. Als ik last zou hebben ofzo deed ik dat niet, zo erg is een paar daagjes lopen niet zou dan mijn gedachte zijn ;)

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:41

je hebt een paar hele goede intervaltrainingen die wij ook altijd op de AV doen.. het leuke is dat ze ook in bijna ieder boek voor trainers enz staan!

Je vindt ze hier:
http://www.runnersweb.nl/Training/Basis ... aining.htm

Gaat op afstand, maar je kan het natuurlijk ook op tijd doen.

hmzz.. klinkt toch niet heel goed! Weten ze hoelang het gaat duren? Ergens wel positief dat het geen hielspoor is, de mensen die ik ken krijgen het steeds terug! Dus misschien is het voordeel dat dit eenmalig is? (ga voor je hopen!)

Ik ben zooooooooo blij met mn vriendje, wij trainen eigenlijk altijd samen. Vroeger hielt ik hem niet bij met lopen, nu zitten we ongeveer op gelijk niveau wat het nog leuker maakt.

chanelle14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 08:57

Goedemorgen allemaal! Mijn account op Nike+ is Chanelle2311 :)
Wat een tijden en afstanden zie ik voorbij komen zeg, pfoe! Ik ga morgen weer lopen en gebruik dan maar weer de mp3tjes van Evy, want gister ging het allemaal niet zo soepeltjes :') Ik twijfel alleen of ik bij les 1 begin of bij les 5 ofzo..

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:31

Ik loop gewoon door tijdens tijd van de maand :P Sport dan sowieso gewoon door. En ja dan heb ik buikpijn en gaat het soms poedersuiker, maar dat is dan maar zo.

Heb voor deze week nog een interval training en een duurloop van 40 minuten op de planning staan (ja dat is voor mij een duurloop :P). Vanaf deze week ook weer wat vaker duurloopjes als training voor 10k halverwege mei. Heb door het interval trainen wel m'n basistempo verhoogd merk ik :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:44

Ik volg ook eventjes.

Even voorstellen:
Zelf ben ik naast paardrijden nogal fanatiek met lopen bezig.
Vorig jaar ook wat wedstrijden gelopen. Heel uiteenlopend van 10KM op de harde weg tot spartacus run etc.
Op de harde weg loop ik gemiddeld 12km/uur. Nu volop aan het trainen voor de 10Miles in Antwerpen (ja een Belg hier). Om daarna de 20Km en halve marathons mee te lopen.
Echter met de paarden en mijn bedrijven zal het daar dan bij blijven. Want om echt te trainen richting de marathon ontbreekt me de tijd om mezelf te managen qua voeding en regelmaat.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:45

Kiwi, wat goed dat je het merkt! Die beloning heb je echt nodig, want interval blijft zwaar.. Heb je een tijdsdoel voor de 10?

Bulck, welkom! Wat ga je hard zeg! Wat is je PR op de 10km en heb je al een halve marathon op het oog? Mee eens, de hele marathon vraagt echt om dingen op te geven.. Mijn langste wedstrijd was 25Km en toen wist ik zeker dat ik niet voor de 42 ga :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:01

Ik haat interval :'). Ja 10 in 65 minuten, maar op het moment loop ik überhaupt nog geen 10 (al heb ik het niet geprobeerd) dus gaat ook vooral om het uitlopen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:10

Als je 8 thuis loopt, loop je 10 op wedstrijd :)
Gaat je zeker lukken in nog 2 maanden te gaan!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:15

Romyv schreef:
Kiwi, wat goed dat je het merkt! Die beloning heb je echt nodig, want interval blijft zwaar.. Heb je een tijdsdoel voor de 10?

Bulck, welkom! Wat ga je hard zeg! Wat is je PR op de 10km en heb je al een halve marathon op het oog? Mee eens, de hele marathon vraagt echt om dingen op te geven.. Mijn langste wedstrijd was 25Km en toen wist ik zeker dat ik niet voor de 42 ga :+

Op wedstrijden loop ik gemiddeld tegen de 13km/uur. Persoonlijk record(maar had toen ook wel meer tijd om te trainen) was 43.58, en dat is iets van een 13.6km/uur
Meestal kom ik rond de 45/46 minuten binnen op de 10KM.
Maar tijdens trainingen ga ik vooral op hartslag
Laatst bijgewerkt door bulck op 05-03-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:19

RESPECT! Hoop dat ook ooit te halen :D

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:26

Die opsteker had ik wel nog even nodig :)).
Stront verkouden nu bah.

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:01

Wow, bulck, wat een tijden, heerlijk! Het is persoonlijk een doel voor mij om de 10k binnen 45 minuten te lopen, en jij doet het gewoon! Stoer!
Leuk dat je ook halve marathons etc wilt gaan doen, jammer dat je niet genoeg tijd hebt om een hele te kunnen doen als je al zo fanatiek de halve wel doet, en dat met zulke lekkere tijden!
Kiwi, interval is wel een belangrijk punt in het hardlopen, goed dat je het gewoon doet ondanks dat je het niet leuk vind.. Jezelf motiveren is super belangrijk, ga zo door! :) Weet ook zeker dat de 10 je ook gewoon gaat lukken :D
Welshfan, fijn dat het in ieder geval geen hielspoor is, zoals Romy al zei komt dat vaak terug.. Hoop voor je dat het in ieder geval een positieve diagnose gaat zijn en je snel weer lekker kunt lopen zonder klachten..
Menino, zolang je het plezier in het lopen houdt komt het wel goed toch? Belangrijk om lekker te lopen en er niet met tegenzin aan te beginnen!

Romy, a.s. zaterdag wil ik DE 35 gaan lopen... ben echt zenuwachtig, nu al, haha! Ik weet niet zo goed wat ik onderweg moet eten om mijn energie hoog te houden, tot de 28k lukt het me nog met Dextro en electrolyten drink, maar ik denk dat ik nu iets extra's moet gaan toevoegen om niet helemaal verrot aan te komen thuis. Banaan is niet zo handig meenemen, heb jij iets wat je eet tijdens je training/wedstrijden? Notenreep/energybar/ zoiets?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:13

Votti, maar lopen is ontstaan als grap. Maar om de een of andere reden heeft het me gebeten. Ik kan mijn hoofd leegmaken, of juist over zaken nadenken.
Nu heb ik wel van enkele lopers te horen gekregen dat ik een goede looptechniek heb, en allicht zal dat ook wel helpen.

Ik heb wel eens met iemand gesproken over de marathon. Maar ik moet ook reeel zijn. Suikerspiegels, koolhydraten heel boeiend, maar daar heb ik echt de tijd niet voor. En eerlijk ik denk dat ik te obsessief zou worden moest ik me daar in verdiepen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:20

Wat ik tegenwoordig doe is hoog in de eiwitten gaan zitten de dag zelf en iets hoger in koolhydraten de dagen ervoor. Dus de dag ervoor wat extra rijst en 2 bananen. De dag zelf 3 eieren als ontbijt met een banaan, 90 min voor het lopen een eiwitshake met appel en banaan en dan onderweg zou ik vanaf 1.30/1.45 uur ieder half uur een half gelletje nemen. Die kan je best makkelijk meenemen, zeker als je wielrenshirt aan doet (die heeft super handige zakjes achter, snap niet dat die dingen niet zo gemaakt worden voor het hardlopen :+).

Kiwi, heb je een haas voor de wedstrijd? Wanneer en waar is die? als het een beetje in de beurt is, wil ik best wel met je meelopen hoor voor de mentale support onderweg (scheelt zoveel soms!)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:28

Wow wat een tijden!!! Een droom van de meeste hier denk ik zo. Zou ik mogen vragen hoe lang jij al loopt?

Vandaag bij huisarts geweest, weer een domper. Is idd geen hielspoor maar is een zelfde soort iets aan de zijkant net voor mn hak. Het zou met rust moeten overgaan en toen ik zei dat ik maandag voor het eerst na 2 maanden was gaan lopen en het er nog steeds zit wist hij het ook even niet. Ik moet nu goede schoenen gaan kopen en zorgen dat het niet verder gaat (zodra ik tijdens rennen last ga krijgen moet ik meteen stoppen).
Een vraagje, hoe duur zijn goede schoenen ongeveer (heb zelf een deel geld van veel gewerkt afgelopen tijd en het wordt dan deels een vervroegd verjaardags cadeau maar een beetje een richtlijn zou wel fijn zijn om me mentaal voor te bereiden) :P

Ik mag wel rustig blijven lopen, dus nu omkleden en even naar buiten in de zon!!! :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:31

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 15:31

Ik loop sinds september 2012. Ik probeer twee keer per week te gaan lopen (naast zwemmen en fitness)

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:17

@RomyV: Het is de Marikenloop. Een vriendin van mij loopt 'm ook en is al verder in training dus gebruik haar denk ik een beetje als haas. Marikenloop twee jaar geleden heb ik de 5 gelopen en ben ik gewoon bij een random persoon gaan rennen :)) :')

Weet jij toevallig een site waar je die wielrenshirtjes kan bestellen? (beetje leuke) vind die inderdaad ook ideaal!

Heeft iemand aanraders voor sporthorloges? Ik gebruik miCoach dus zou wel fijn zijn als het eventueel via een tussenstapje te synchroniseren is daarmee. Heb van mijn baas een royale Bol.com bon gekregen dus die zou ik dan mooi kunnen bijleggen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:30

je kan even http://www.veloflash.com/nl/ in de gaten houden, die hebben altijd super strakke aanbiedingen op zondag!

Verder uhm:
http://www.futurumshop.nl/ heel betrouwbaar, niet de goedkoopste maar ook niet duurder dan in de winkel
http://www.decathlon.nl/ ook heel betrouwbaar, goedkoper dan de rest

Verder weet ik het niet zo goed. Ik heb destijds 2 shirtjes gehaald gewoon bij de perry oid en heb een sponsorshirt en clubkleding :=

Ik ben super fan van Garmin!! Zij zijn wel top of the bill in kwaliteit en mogelijkheden. WAt ik zou aanraden is iig een horloge met GPS te nemen, anders zit je volgend jaar weer omdat je eigenlijk nog niet hebt wat je wilt :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:32

Heb zitten kijken naar de Garmin 110 en 210.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:50

ja idd! Ik heb er ook eentje, bij mij kan zoveel ermee!

* auto laps op tijd, afstand of locatie wat ideaal is voor interval training
* HR trainingen instellingen
* routes instellen, ideaal voor parcourverkenning of als je ergens wordt gedropt en naar huis moet rennen
* je kan je trainingen met elkaar vergelijken, doelen stellen dan geeft ti aan hoe je zit ten opzichte van je doel, al je trainingen terug vinden in de Garmin app, je trainingen delen met anderen enz.

Daarbij zien die 110 en 210 er ook super leuk uit! Ik heb zelf de 910 (is een triathlon horloge), die is wel erg groot

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:06

Kun je ook prettig trainingen samenstellen in Garmin? Vind het zo zonde namelijk dat ik straks al m'n data van Micoach dan 'kwijt' ben.