GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

Ik ben geloof ik begin augustus begonnen met Ozempic van rond de 92 naar nu rond de 80. Mijn lichtste volwassen gewicht was ooit rond de 78 dacht ik. Een gezond BMI is voor mij 73, maar ik geloof echt niet dat dat haalbaar is.

Ik heb zelf niet het idee dat ik last heb van bijwerkingen, alleen slaap ook echt dieper en beter. Er mag van mij nog wel wat af maar iedere kilo nu is pure winst en ben nu al heel blij.

Het afvallen gaat nu wel veel trager trouwens.

Qua eten ben ik ook niet overdreven dat ik echt nooit wat “slechts” neem. Maar zit duidelijk sneller vol en het smaakt me dan ook niet meer, voornamelijk vette dingen krijg ik echt niet weg.

Mijn issue was meer echt zoetigheid en slecht eetpatroon (want paard dus at pas heel laat en vaak heel slecht). Wat dat betreft heb ik daar nu veel minder behoefte aan en is mijn dagritme echt veranderd, waardoor ik veel vroeger op sta, en dus op wat normalere tijd van paard terug ben en nog wat kan eten.

De enige persoon die weet dat ik dit traject gestart ben is mijn moeder die ook haar hele leven met overgewicht en negatief zelfbeeld heeft te maken heeft gehad.

Wel opmerkelijk is dat werkelijk waar niemand in mijn direct omgeving er ook maar iets over gezegd heeft….

Maar ik zit echt veel fijner op mijn paard nu dus daar ben ik zelf heel blij mee.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Dat was bij mij de eerste 10 kg ook niet. Pas daarna begon men er wat van te zeggen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:07

Ik krijg op FB nu reclame van de pil versie...is goedkoper en je hoeft niet te prikken.
Maar ik vertrouw dat niet zo...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:10

Zelfs bij 10 kilo zei er niemand iets van bij mij. Pas bij 15+ kg begon dat. En nog heel veel mensen die niks zeggen. Sommige mensen laten het zo.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Ik heb op zich die validatie niet perse nodig hoor, maar ik vind het gewoon opvallend. Mijn moeder trouwens wel hoor, die ziet het altijd gelijk.

Maar ja, ik ben blij dat ik lekker kan paardrijden en heb een hele stapel broeken weer van zolder kunnen halen die nu wel weer passen, dus ik ben heel tevreden en ga nog maar even door.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

manic schreef:
Ik heb op zich die validatie niet perse nodig hoor, maar ik vind het gewoon opvallend. Mijn moeder trouwens wel hoor, die ziet het altijd gelijk.

Maar ja, ik ben blij dat ik lekker kan paardrijden en heb een hele stapel broeken weer van zolder kunnen halen die nu wel weer passen, dus ik ben heel tevreden en ga nog maar even door.

Ik vind het vaak ongemakkelijk. En iedereen vraagt: wat is jouw geheim?

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Ik ben september begonnen op 96kg en zit nu op 76kg.
Ook sta ik nog altijd op de begindosis van 2,5mg.
Ik vind het nu iets langzamer gaan, maar tegelijk vind ik dat niet erg zodat mijn huid wat meer tijd krijgt op mee te krimpen :+
Wel moet er nu nog eens 18-20kg vanaf. Ik zie wel hoe snel of langzaam het gaat.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

Bellatrix schreef:
Ik krijg op FB nu reclame van de pil versie...is goedkoper en je hoeft niet te prikken.

Ja die komen hier ook regelmatig voorbij op insta. Geen idee wat ik daarvan moet vinden. Die reviews zijn over het algemeen altijd te mooi om waar te zijn.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

Ja dat denk ik ook altijd maar..zou het oplichting zijn?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Misschien een gesprek hierover aangaan met de apotheker of de huisarts? Ze hoevem het niet uit te schrijven, maar dan maak je wel een betere keuze dan revieuws op het internet.

Ik ben nog steeds bezig met het gli traject. De beweegsessies zijn voorbij en kwa theorie hebben we pauze want onze coach is net bevallen.
Kwa gewicht hweft het niets met me gedaan. Ik blijf even constant als dat ik was.
Heb ik er iets geleerd... nee eigenlijk niet. De lessen komen iedere keer weer neer op het beantwoorden van dezelfde vragen omdat die het thema overstemmen.
En heel veel weet ik al van mijn tijd keto/kh arm eten. En die kant wil ik gewoon niet meer op.
Mijn poh geeft aan dat dit idd is wat verwacht is en dat het nog even afwachten is tot half juni.
Hopenlijk wordt mijn immuunsysteem ook wat beter als ik afval, want nu vang ik ieder verkoudheidje of griepje en ik ben dat zo zat

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Dit was ook mijn ervaring met het GLI traject. Ik ben er nu bijna klaar mee maar mentaal al veel eerder afgehaakt. Denk dat het een goed hulpmiddel is voor mensen die denken chips = aardappel = groente, maar als je je inderdaad een beetje verdiept hebt in afval trajecten weet je echt wel wat gezond / beter is qua voeding dan allerlei rotzooi.

Maar het is eigenlijk ook meer een lifestyle programma dus niet alleen dieet focused. Maar ik vond dat een beetje magertjes. Erg in het mindfulness vlak, en in de theorie super leuk, maar in de praktijk werkt het gewoon niet altijd zo (bvb hele dag gewerkt, paard verzorgd en dan om half 9 eindelijk thuis en eens bedenken wat je nog qua eten wil gaan koken werkt gewoon niet).

Ik kon moeilijk aansluiting vinden met die mensen in mijn groep en heb echt met geen van hun iets (dus zal uiteindelijk wel aan mij liggen :D )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:45

Met zo’n GLI traject wordt voorbij gegaan aan het feit dat veel mensen niet te zwaar zijn door veel eten maar omdat er binnenin gewoon iets niet klopt. Ik was ook altijd overtuigd dat je ‘gewoon maar minder moest eten’ als je te zwaar was. Daar ben ik door mijn eigen ervaring met GLP-1 op teruggekomen. Natuurlijk is gezond en met mate eten belangrijk. Maar niet alleen. Ik at al helemaal niet veel maar viel geen gram af.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:49

Bellatrix schreef:

Wat voor pillen?
Geloof best dat er een hoop te koop is vanuit bepaalde influencers.
Supplementen met vezels en iets voor je bloedsuiker ofzo. Zag laatst ook iets met een plantaardig product dat foodnoise zou moeten remmen.
Combineer je dat, werkt het misschien om wat af te vallen maar het is niet te vergelijken met GLP medicatie natuurlijk.

Of bedoel je Rybelsus tabletten? Die gaan wel enkel op recept via een arts. Maar zie dat Yazen die vooral al onderhoud voorschrijft, nadat mensen veel zijn afgevallen met de injecties.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Ik ben wel "blij" om de ervaringen over de GLI hier te lezen. Ik had dit wel een beetje verwacht en heb er daarom ook voor gekozen om niet zo'n traject te volgen, terwijl de huisarts dat wel graag wilde. Ik ben blij dat ik de mogelijkheid heb om de medicatie zelf te betalen en dat ook direct gedaan heb. Ik voel me nu sinds 5 weken meer een normaal mens dan de 10+ jaar hiervoor.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Ozempic pillen waren het.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:23

Bellatrix schreef:

Die bestaan niet. Is altijd ander bestanddeel. Heb je linkje?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:26

Ik weet zeker dat ik een potje met pillen zag met Ozempic erop.
Maar nu ik op Google zoek kom ik idd Rybelsus tegen. Zou dat hetzelfde zijn?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Suzanne F. schreef:
Bellatrix schreef:

Die bestaan niet. Is altijd ander bestanddeel. Heb je linkje?

Beide bevatten wel Semaglutide als werkzame stof.
Maakt de benaming niet juist maar snap de marketing wel :+

De klinieken die afslank medicatie voorschrijven schieten als paddenstoelen uit de grond dus zou altijd wel alert zijn en goed onderzoeken wat voor kliniek het nou is.
Bellatrix, scheelt dat veel in kosten? Die tabletten?
Zover ik weet is het minder effectief en wordt het dus vooral als onderhoud gebruikt. Maar als dit wel te betalen is, misschien best het proberen waard?
Het voorleggen aan de arts is het best waard. Of misschien informeren bij Yazen, die gebruiken het ook veel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:36

Ik zag dat je bij Yazen terecht kan met een BMI vanaf 27 + bijvoorbeeld hoge bloeddruk.
Ik slik pillen tegen hoge bloeddruk omdat Prednison die hoge bloeddruk geeft.
Mijn BMI is nu 28...zou ik dan in aanmerking komen?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Ik geloof dat qua opname spuiten veel stabieler werkt, denk aan, maag opname/overgeven/diarree hebben etc. En je maag krijgt elke keer een optater. Maar we hebben dit laatst hier al besproken en heeft Gomir inhoudelijk gereageerd.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:45

Ik zal dat wel even opzoeken dan, dank je wel.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Suzanne F. schreef:
Waarom zou je niet verder mogen afvallen Anke?

voor mij is het vooral omdat ik mezelf dan ook niet meer mooi vindt en ik echt vind dat ik dan het voor mij meest prettige gewicht heb. BMI is een goede richtlijn maar niet zaligmakend.
Ook huisarts geeft aan dat zij mijn streefgewicht een goed idee vindt. Mocht ik daarna nog verder afvallen dan zie ik wel wat ik daarmee doe, maar ik ga er niet kost wat kost mee door omdat mijn BMI dat aangeeft, hoe ik me voel hoe ik in mijn lichaam zit is voor mij leidend

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:57

Dat vind ik een heel mooi streven :j

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Ik haak nog even aan op dat GLI gebeuren.
Ik heb een blauwe maandag dat gedaan omdat ik daarna het bariatrische traject inging moest ik ermee stoppen.

Maar de mensen die erin zaten vond ik vooral naïef.... beetje struisvogel politiek. Er kwamen meer smoesjes dan daadwerkelijke inzet/oplossingen van de deelnemers...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

ankep schreef:
hoe ik me voel hoe ik in mijn lichaam zit is voor mij leidend

Dat is sowieso het belangrijkst. Dat vond ik ook, al kreeg ik ook wel wat kritiek omdat anderen het niet nodig vonden. Eh ja maar ik wel, ik voelde me niet fijn in mijn lichaam. Bmi zegt inderdaad niet altijd wat.