Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:53

raket schreef:
Zoals ik al eerder schreef heb ik meegedaan aan een studie voor antistoffen. Ik was vroeg al besmet. Een maand en 4 maanden na de besmetting werd ik getest.
Gisteren (10 maanden na de eerste besmetting) werd ik weer getest in het vervolgonderzoek. Ik kreeg de uitslag van de vorige keren. Ik had beide keren antistoffen. Wat betekent dat ik geen milde besmetting had, maar toch een flinke infectie heb doorgemaakt. Dat wist ik ook al natuurlijk, ik voelde me niet best haha.

Toch raakte ik 7,5 maand later weer besmet en net zo ziek.

Moraal van dit verhaal: blijf oppassen, ook als je het al gehad hebt.

Is er nog uitgezocht of het beide keren dezelfde variant was?

MyWishMax

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 14:57

Ik snap niet helemaal meer wat nu de volgorde is. Eerst zou mijn vader snel aan de beurt zijn, nu zie ik nergens meer onderscheid tussen risicogroep / medische indicatie en de 'gezonde' mensen boven de 60. Kijk ik daar nu zo overheen? :+

Het enige wat ik nu kon vinden is dat van 18 tot 60 met medische aandoening eerder zijn, maar niet voor 60+ waar eerst wel sprake van was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:01

Klopt, die vallen allemaal onder de groep thuiswonende 60 +. Daar zal zeer waarschijnlijk de huisarts een stem in hebben om die mensen als eerste uit te nodigen, net als voor de griepprik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:04

MyWishMax schreef:
Ik snap niet helemaal meer wat nu de volgorde is. Eerst zou mijn vader snel aan de beurt zijn, nu zie ik nergens meer onderscheid tussen risicogroep / medische indicatie en de 'gezonde' mensen boven de 60. Kijk ik daar nu zo overheen? :+

Het enige wat ik nu kon vinden is dat van 18 tot 60 met medische aandoening eerder zijn, maar niet voor 60+ waar eerst wel sprake van was.

nee, er zijn een paar aanpassingen gedaan, ook ivm de praktische kanten van het vaccin. Pfizer is eerste keuze op dit moment voor ouderen, maar niet haalbaar voor niet mobiele-ouderen die niet naar centrale punten kunnen komen. Vandaar deze aanpassingen nu.

Alle thuiswonenden van 60-75 vallen nu in dezelfde groep. Tenminste, volgens de huidige strategie, mogelijk dat die nog verandert natuurlijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:05

Wat ik begreep is de groep tot 60 met medische aandoeningen eerder gezet omdat die mogelijk nog werkzaam zijn. Het is wel mijn geluk waardoor ik eerder aan de beurt ben. Mijn thuiswonende vader van bijna 87 is geloof ik nu na mij aan de beurt. :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:06

volgens mij heeft het meer te maken met dat we straks een forse hoeveelheid ontvangen van astrazeneca (mits goedgekeurd) en die bepalend is voor die doelgroep. Van Pfizer komt iets later en die willen ze gebruiken voor de ouderen, dus vandaar dat die er achteraan gaan. Maar het ontloopt elkaar qua startdatum echt maar een paar weken allemaal.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:07

Wat ik gelezen heb is de 60- groep medisch aan de beurt met die entstof. Maar ja nog niet goedgekeurd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:10

karuna schreef:
Wat ik gelezen heb is de 60- groep medisch aan de beurt met die entstof. Maar ja nog niet goedgekeurd.

hier is de flowchart van rijksoverheid met precies welk vaccin voor wie bedoeld is, wie waar gevaccineerd gaat worden en ongeveer wanneer (let op: download)
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... wchart.pdf

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:11

Toch wel een groot nadeel. Beide ouders vallen in dezelfde groep, maar vader is echt risicogroep op meerdere vlakken. Ik kreeg tot ikbhet zelf afwees ook oproep voor griepprik, maar dat is echt heel krom als ik dan eerder aan de beurt zou zijn. :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:12

Raket bijzonder dat het jou zo treft. Ik vind het wel top dat je mee werkt aan dat onderzoek.

Ik ben iig heel trots op mijn lichaam en mijn immuunsysteem. Heeft het toch maar top geregeld voor mij. En met een beetje hulp van wat supplementen lijk ik nu toch echt goed op te gaan knappen.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:16

Ik hoop dat er btw met het vacinneren ook wordt gekeken naar welke mensen al resistent zijn.
Het zou zonden zijn met deze vaccins schaarste wanneer vaccins verspild worden aan mensen die toch al niet meer vatbaar zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:21

Blussem schreef:
Ik hoop dat er btw met het vacinneren ook wordt gekeken naar welke mensen al resistent zijn.
Het zou zonden zijn met deze vaccins schaarste wanneer vaccins verspild worden aan mensen die toch al niet meer vatbaar zijn.

Aangezien dat echt niet te checken is, wordt daar geen onderscheid in gemaakt. Gisteren werd er wel even over gesproken bij de NOS en daar gaven ze wel aan dat als je net ziek bent geweest in Oktober je wellicht kan overwegen nog even te wachten om anderen een plekje te geven, maar daar is niet op te reguleren dus ik snap dat ze daar niks in standaardiseren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:33

Ik ga wel. Niemand kan garanderen dat je het niet nog eens krijgt. Daarnaast, als ik nu niet ga, wanneer dan wel? Wie houdt bij wie later nog een prik moet?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:34

Blussem schreef:

Dat is nu juist het punt... Ook zij kunnen het gewoon opnieuw krijgen. Als je al positief bent getest wordt aangeraden om minimaal 4 weken na de eerste klachten en/of de positieve test te vaccineren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:34

SusanH schreef:
Ik ga wel. Niemand kan garanderen dat je het niet nog eens krijgt. Daarnaast, als ik nu niet ga, wanneer dan wel? Wie houdt bij wie later nog een prik moet?

Het RIVM doet dat...

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:38

secricible schreef:
karuna schreef:

hier is de flowchart van rijksoverheid met precies welk vaccin voor wie bedoeld is, wie waar gevaccineerd gaat worden en ongeveer wanneer (let op: download)
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... wchart.pdf

Dank je. Als volgens schema kijk dan heb ik nog even denk tijd en wanneer zo ver is dan zal ik het oxford vaccin aangeboden krijgen.
Eigenlijk ben ik zelf opzoek naar een artikel over de verschillen tussen de verschillende vaccins.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:41

Achterom schreef:
Dat is nu juist het punt... Ook zij kunnen het gewoon opnieuw krijgen. Als je al positief bent getest wordt aangeraden om minimaal 4 weken na de eerste klachten en/of de positieve test te vaccineren.

Dat geld ook voor de mensen die gevaccineerd zijn. Het is geen wonder middel. Het is de vraag ook hoe lang bescherming geeft het en hoe zit met mutaties.

Bij de griep geeft het vaccin volgens virm 6 a 9 maanden bescherming en griep doormaken tussen 3 a 5 jaar bescherming.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:42

bigone schreef:
raket schreef:
Zoals ik al eerder schreef heb ik meegedaan aan een studie voor antistoffen. Ik was vroeg al besmet. Een maand en 4 maanden na de besmetting werd ik getest.
Gisteren (10 maanden na de eerste besmetting) werd ik weer getest in het vervolgonderzoek. Ik kreeg de uitslag van de vorige keren. Ik had beide keren antistoffen. Wat betekent dat ik geen milde besmetting had, maar toch een flinke infectie heb doorgemaakt. Dat wist ik ook al natuurlijk, ik voelde me niet best haha.

Toch raakte ik 7,5 maand later weer besmet en net zo ziek.

Moraal van dit verhaal: blijf oppassen, ook als je het al gehad hebt.

Is er nog uitgezocht of het beide keren dezelfde variant was?

Ja, ik heb namelijk direct de onderzoekers gebeld dat ik opnieuw besmet was en ze mijn staaltje daar nog hadden. Het ging echt om een nieuwe besmetting. Ik was natuurlijk ook nog negatief getest tussendoor.

Mensen met herbesmettingen lijken wel baat te hebben dus vaccineren wordt alsnog geadviseerd.
De bescherming na een besmetting en een vaccin schijnt wel iets te verschillen.
Maar die details zijn mij te ingewikkeld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 15:54

Blussem schreef:
Achterom schreef:

Dat geld ook voor de mensen die gevaccineerd zijn. Het is geen wonder middel. Het is de vraag ook hoe lang bescherming geeft het en hoe zit met mutaties.

Bij de griep geeft het vaccin volgens virm 6 a 9 maanden bescherming en griep doormaken tussen 3 a 5 jaar bescherming.

Omdat er nog niet zolang gevaccineerd word kan er alleen worden vastgesteld dat het vaccin minimaal drie maanden gegarandeerd immuniteit geeft, misschien is het wel veel langer maar dat zal nog wel blijken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 16:32

SusanH schreef:
Je Zal Het Maar Hebben gaat over corona, ik zit het nu terug te kijken. Erg interessant. Ervaringen van iemand die nog erge last van restklachten heeft.

Heftig inderdaad, vooral die man van 37 ja! Gelukkig is dit wel heel erg uitzonderlijk, maar je zal het maar net treffen. Een boer hier in de buurt heeft in zijn jeugd een uitzonderlijke infectie meegemaakt. Daarna hersteld en jaren later een zeer heftige auto-immuun reactie waarvan ze denken dat die te linken is aan die eerdere infectie. Het leek eerst op guillain barre, maar dat bleek het niet te zijn. Er kwam geen herstel en van een gezonde hardwerkende boer is het nu iemand van voor in de 40 in een elektrische rolstoel die niet volledig zelfstandig kan ademen, niet praten, niet eten en enkel nog wat lichte beweeglijkheid (maar amper kracht) in de armen. Herstel komt er niet meer helaas. Verstandelijk is hij niet geraakt. Hij zit echt opgesloten in zijn lichaam.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van alle onderzoeken en studies omtrent de vaccinaties. Vooral de kans op iemand besmetten als je gevaccineerd bent. Die kans lijkt gelukkig erg klein. Ik hoop echt dat uit onderzoek gaat blijken dat die kans te verwaarlozen is. Dat het echt pech is als dat gebeurd. En ook hoe lang je ongeveer immuun zult zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:09

raket schreef:
Ja, ik heb namelijk direct de onderzoekers gebeld dat ik opnieuw besmet was en ze mijn staaltje daar nog hadden. Het ging echt om een nieuwe besmetting. Ik was natuurlijk ook nog negatief getest tussendoor.

Mensen met herbesmettingen lijken wel baat te hebben dus vaccineren wordt alsnog geadviseerd.
De bescherming na een besmetting en een vaccin schijnt wel iets te verschillen.
Maar die details zijn mij te ingewikkeld.

Maar volgens mij was je van de tweede besmetting minder ziek toch? Had dat dan toch te maken met de antistoffen die je wel hebt nu?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:15

Ik las net over de geschatte cijfers over kindermishandeling dit jaar en ben echt geschrokken.
Bij ons wil de overheid de scholen om die reden niet dicht hebben maar ik heb nooit geweten om wat voor aantallen we dan eigenlijk spreken. Op nu.nl hebben ze het over ruim 2x zo veel (40.000 in 2020 tov 15.000 in 2017) :oo |(
Wat is het leven toch oneerlijk voor sommigen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:28

Jessix, klopt op zich. Maar het voelde voor mij vergelijkbaar. De 1e x was er zo weinig bekend dat ik de prednison moest stoppen. Daardoor bleef de excarcerbatie astma onderbehandelt. Ik mocht toen alsnog na lange tijd prednison en toen knapte ik pas op De tweede keer mocht ik deze doorgebruikem en was ik sneller beter.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:30

Sizzle schreef:
Ik las net over de geschatte cijfers over kindermishandeling dit jaar en ben echt geschrokken.
Bij ons wil de overheid de scholen om die reden niet dicht hebben maar ik heb nooit geweten om wat voor aantallen we dan eigenlijk spreken. Op nu.nl hebben ze het over ruim 2x zo veel (40.000 in 2020 tov 15.000 in 2017) :oo |(

Afschuwelijk, ieder kind verdient een veilig thuis!
Ik lees in het onderzoek deze conclusie:

https://www.universiteitleiden.nl/binar ... ckdown.pdf
Conclusie
De schatting van het aantal slachtoffers van kindermishandeling tijdens de eerste lockdown is
toegenomen ten opzichte van een periode zonder lockdown. Dit komt met name door een
toename in het aantal slachtoffers van emotionele verwaarlozing, waaronder verwaarlozing
van het onderwijs en het getuige zijn van huiselijk geweld. Vooral gezinnen met kinderen over
wie al zorgen bestonden lijken kwetsbaar. De resultaten maken duidelijk dat de negatieve
effecten van de sluiting van de scholen en kinderopvang op de (onveilige) thuissituaties van
kinderen en gezinnen meegenomen moeten worden in beslissingen omtrent de vorming van
beleid.

Verwaarlozing van het onderwijs nemen ze ook mee in de cijfers. Ik kan me heel goed voorstellen dat een flink aantal ouders niet in staat was/is om onderwijs te bieden (zij het door eigen onkunde of door tijdgebrek ivm thuis moeten werken), maar ik kan niet inschatten in hoeverre die kinderen hier worden meegeteld.
Nogmaals, ieder kind verdient een veilig thuis en een gedegen opleiding, maar imho is er wel een verschil tussen "mishandeling" en niet alle tijd hebben om je kind te begeleiden bij het schoolwerk. Dus ik hoop maar dat de "echte" mishandeling niet is gestegen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 17:35

Sizzle schreef:

Ook in Frankrijk heeft dit veel aandacht en maakt de regering zich daar zorgen om. Heel heel verdrietig en zorgelijk zijn deze berichten overal.

Vanmiddag Frans info radio geluisterd. De Franse regering krijgt van critici net zo hard op de kl.te als de Nederlandse regering dit krijgt.
Niet snel genoeg, te traag gestart etc etc. Ik moest ook wel glimlachen want het maakt blijkbaar niet uit welk nieuws je hoort. Het Nederlandse of het Franse.

Inderdaad ook Moderna dat is goedgekeurd werd bejubeld.

Bizar, een Duitser die zich liet vaccineren in Berlin werd geïnterviewd en die verbaasde zich over de lege hal waarbij hij de conclusie trok dat Berlin blijkbaar geen covid kent cq er bang voor zou zijn. Het verbaasde me zeer!