Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:37

Jij gaat lekker Danseresje!

Fijn dat je weer iets opknapt Germie.

Nog 2 dagen sv, de laatste loodjes.

Het is, op de avonden na, inderdaad al 2 dagen heerlijk weer om te lopen.

Ik "durf" niet te gaan. Heb vorige week voor het eerst 3 dagen in de week gelopen en dat was blijkbaar toch teveel ( ondanks dat ik maar 1 extra kilometer in het totaal heb gedaan die week).
Heb nu continu een klein zeurtje/pijntje aan de binnenkant van mijn knie. Precies op die plek heb ik eerder (5 jaar geleden) een fikse blessure gehad aan een peesaanhechting, herstel duurde toen heel lang.
Daar ik mezelf voorgenomen heb dat prioriteit 1 "heel blijven" is, wacht ik tot morgen met lopen zodat ik voldoende hersteltijd heb. Blijkbaar kan mijn lijf (nog) geen 3x per week lopen aan. Ik ga weer braaf terug naar 2x en 1x op de crosstrainer. Dat werkte tot nu toe wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:53

Je kunt ook nog wandelen misschien BusyMissy.
Ik ging van 1 keer per 2 weken door de pijn heen lopen naar 1 keer per week, toen naar 2 keer per week en dat heb ik tot vorig jaar mei gedaan. Nu lukt 3 keer per week. Maar ik ga niet naar 4 keer per week. Dat kost me te veel tijd, het is niet nodig om verder te komen en ik ben bang dat het te veel is. Ik heb wel eens 4 keer gelopen hoor, maar dan loop ik de week er op weer 2 keer.

Pezen moet je wel prikkelen om sterker te worden. Maar weer niet overprikkelen. En dat is het lastige. Ik moest door de pijn heen, maar wat te veel was kon de fysio me ook niet vertellen. Ik moest proberen om maximaal 24 uur meer pijn te hebben na een training. Dat is me niet gelukt hoor, zelfs na 30 seconden door de pijn lopen had ik 2 weken extra pijn (en pijnstillers nodig om te slapen). Dus het werd wat meer die 24 uur loslaten en kijken of je dan i.p.v. na 14 dagen na 13 dagen weer kon gaan trainen. Want met 30 seconden hardlopen is de belasting immers al minimaal. En zo kon ik uiteindelijk toch steeds verder en vaker. Ik bleef op 2 keer per week, maar ging wel naar 13km in 2 uur. Ik heb vorig jaar veel runs met preventieve pijnstilling gedaan. Maar gebruik nu al een poos niets meer. Ik merkte namelijk ook dat diclofenac wat deed met de pijn, het werkte langer door dan wat theoretisch mogelijk is. Dus het was bij mij ook een middel wat bijdroeg aan herstel. De huisarts geloofde er helaas niet in waardoor ik van anderen de 50 en 100mg moest bietsen, maar de fysio zei dat het heel best kon. Het is immers ook een ontstekingsremmer.

Dus zelfs als je echt nu een week moet wachten, dan is het maar zo, maar het kan dan ook heel goed zijn dat je over een paar weken wel weer 2 keer per week kunt trainen. En dan zou ik dat een poosje volhouden. Met 2 keer per week trainen kon ik gewoon opbouwen naar 10-12km hoor.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 09:56

Busymissy, evt je 3e workout vervangen door zwemmen/ fietsen is een goede optie.
Pezen zijn nasty dingen, doe er idd maar voorzichtig mee.

Hier vanochtend een intervaltraining gelopen.
Ging eigenlijk best prima. Beetje een zeurende bilspier, maar die werd eerder beter dan slechter tijdens het lopen. :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Garmin was ook een keer tevreden :))
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 10:01

Lekker Sherivey!

Ja ik zou ook de 3e training vervangen door fietsen ofzo.

Lekker loopje Imay!

Ook lekker gelopen Suliko! Leuk die bloemetjes.

Lekker gelopen Danseresje! Lastig altijd die herstel tijden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 13:43

Mooi kammetje Sherivey!

BusyMissy doe voorzichtig en pas op dat het geen lopersknie is. Dan ben je namelijk verder van huis.

Ik ging vanmorgen weer op pad voor een heuveltraining.
15.3km met 527hm en veel heen en weertjes. Garmin besloot tegen het einde ook maar weer eens om opnieuw op te starten :roll:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 13:44

Wat irritant van Garmin!
Wel weer mooie foto's :D

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:05

Ik doe om alle hierboven genoemde redenen inderdaad voorzichtig. Het is geen lopersknie (dat zit aan de buitenzijde) maar een blessure die ik overgehouden heb na het breken van mijn heup. Ben daarna teveel gaan compenseren (omdat mijn rechterbeen wat scheef vastgegroeid is) en daardoor ontstond de blessure aan mijn linkerknie.

Hier aangepaste zooltjes voor gekregen en tot aan vorige week ging dit goed. Maar met 3x lopen in 1 week dus niet...

Helaas geeft fietsen en zwemmen dezelfde klachten. Crosstrainer gaat wel goed, vandaar dat ik die weer op ga pakken als derde training in de week.

Ben je alweer wat fitter sv? Ik denk dat ik nooit een Garmin ga kopen haha, wat een gedoe lees ik daarover de laatste tijd. Hoop voor jullie dat het snel opgelost raakt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:17

Goed naar je lijf luisteren BusyMissy. Hoe heb je je heup gebroken? Heb je daar geen last van met lopen?
Lekker SV, flinke hoogtemeters. Wat ia dat op foto 2?
Lekker rondje Sherivey. Loop je altijd in de duinen of pak je ook wel andere stukken? Genoeg te lopen daar.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 15:33

Dat op foto 2 is de een Kochbunker uit de 2e wereldoorlog. Daar zijn er 8 van daar in het bos. Het is een eenmansbunker. Ze hadden een observatiefunctie.

Vervelend BusyMissy!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:34

Oh interessant. Vandaar het formaat.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 15:51

Supervixen schreef:
Dat op foto 2 is de een Kochbunker uit de 2e wereldoorlog. Daar zijn er 8 van daar in het bos. Het is een eenmansbunker. Ze hadden een observatiefunctie.

Vervelend BusyMissy!

Interessant die bunkers.

En hoe krijg je de kilometers in dat overzichtje van Garmin?

Overigens heeft Garmin nu wat problemen, maar ze waren altijd goed en ik ga er wel van uit dat het weer opgelost gaat worden. Er is ook niet echt een alternatief als je geen Appelrommel wilt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 16:35

Dan moet je even op dat gevalletje rechtsboven tikken in de kaart.

Afbeelding

En dan het schuifje van ronden verzetten.

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:41

Goof schreef:
Goed naar je lijf luisteren BusyMissy. Hoe heb je je heup gebroken? Heb je daar geen last van met lopen?
Lekker rondje Sherivey. Loop je altijd in de duinen of pak je ook wel andere stukken? Genoeg te lopen daar.

Ik loop in het bos, de duinen of het strand, als ik ga trailen.

Maar bvb in de ochtenden, wanneer het nog donker is, dan loop ik door de polder. Je mag hier niet het bos in pf het strand op in het donker

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 16:56

Ik heb net een rondje gewandeld, even naar m'n ouderlijk huis. Dat huis wordt gesloopt. Zou een jaar geleden al, maar staat er dus nog. Maar nu hebben ze binnen alles er uit gesloopt. Ik heb gevraagd of ik even binnen mocht kijken en heb dus nog even binnen gekeken. Toch wel heel raar. Sommige binnenmuren zijn er gewoon geheel uitgehaald.
Morgen met een beetje geluk weer een poging tot hardlopen doen.
Ik zit volgens m'n schema in de 'taper weken'. Dus 4 weken wat rustiger aan. Komt nu wel goed uit.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 18:34

Suliko, ik wil juist ook hogere hartslagen aantikken, want Garmin vindt :') dat ik te weinig hoog-aerobe en anaerobe activiteiten heb. Ik wil dit echter niet met het hardlopen doen, want dan ga ik weer te snel lopen, met waarschijnlijk mijn overbelasting als gevolg. Dus dan maar andere manieren bedenken voor de hogere hartslagen.

Vaak vindt Garmin de hoge hersteltijden niet zo productief _/-\o_ . Jij hebt het nu over een tweedaagse. Ik heb bij meerdere vierdaagse evenementen al na dag 1 een training readiness van 1 en een hersteltijd van teveel :j . Maar no way dat ik stop _O-

Dat is wel een heel andere training dan het voorstel Imay, maar super gedaan +:)+
Gaaf, die volledig groene strook! Alleen de datum klopt niet >;)

Ah, balen BM! Snap dat je die blessure niet opnieuw wilt. En als 2x per week lopen en 1x per week crosstrainer wel werkt, vooral doen!

Wow Sherivey, knappe training ook weer! En fijn dat de bilspier beter werd +:)+

Ah, kak SV, dat Garmin weer opnieuw opstartte. Volgde je een koers? Of doet ie het bij jou ook tijdens gewoon een 'simpele' hardloopactiviteit?
Wel weer een goede training gemaakt dus! En leuk ook weer al die foto's *-:) .

Ondanks dat het raar was, was het denk ik wel fijn Germie, dat je daar nog naar binnen kon?

Ik heb vandaag een conditietraining gedaan. Ben met een gangetje van 6,2km/u naar het duin gewandeld.
Afbeelding

Daar heb ik de wandeling gestopt en de cardio-activiteit gestart en 2x de strandopgang op en neer gelopen in net geen 20 minuten. Beetje onhandig dat ik hem op cardio heb gezet, want daardoor geen mooi hoogtemeter grafiekje en geen tempo |o. Volgende keer dus even bedenken onder wat voor activiteit ik dit ga zetten..... Misschien gewoon wel wandelen...

Afbeelding

Je ziet wel heel goed de op en neer ~~}>
Afbeelding

Afbeelding

Bovenaan
Afbeelding

Richting beneden
Afbeelding

Het uitzicht weer omhoog
Afbeelding

En hop, weer omhoog
Afbeelding

Het uitzicht vanaf boven de andere kant op
Afbeelding

Wel elke keer op de lap-knop gedrukt, dus ik heb een soort van ronden
Afbeelding

Daarna nog op het gemakje 5km (via een andere weg) naar huis gelopen. Onderweg even staan kletsen met een bekende en juist toen er een regenbuitje keren, bij de manege naar binnen gegaan om nog even koffie te drinken met mijn oude lesclubje, wat een prachtplanning :j
Laatste stukje onderweg naar huis ook nog een bekende tegen gekomen.
Afbeelding

Status nog steeds op productief *\o/* en mijn hoog-aerobe activiteiten staan net weer binnen het stippellijntje <<) . Ga een volgende keer met zo'n training als deze even kijken of de andere opgang pittiger is en wil dit echt opbouwen. Gelijk ook een beetje klimmen oefenen, want anders heb ik in juni echt een probleem in Frankrijk vrees ik :=

Zaterdag wil ik een 25km-tocht in Leiden wandelen. Ik kan daar naartoe lopen, dat is 12km enkele reis. Dan heb ik toch een 49km die dag. Denk alleen dat Garmin me daarna niet meer productief vindt -O- :') .... We gaan het zien

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-25 19:13

Wat een mooi stuk zo in die duinen!
Goed bezig zeg.
49km wandelen, ik moet er niet aan denken. Superknap jouw lange afstanden.

Ik was geen gpx aan het volgen, hij deed het toen ik op mijn horloge wilde kijken hoeveel hoogtemeters ik had.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:16

Sherivey schreef:
Goof schreef:

Ik loop in het bos, de duinen of het strand, als ik ga trailen.

Maar bvb in de ochtenden, wanneer het nog donker is, dan loop ik door de polder. Je mag hier niet het bos in pf het strand op in het donker

Nee, dacht ik al inderdaad.

Danseresje, mooi loopje zeg.
En jeetje, je wandelafstanden... Ik wandel graag, ik vind 15km leuk en daarboven ook wel als ik een doel heb, maar 49.... nee, dank je.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 19:29

Dit stuk duin is inderdaad prachtig. Vond met paardrijden deze opgang richting het duin ook altijd het mooist qua uitzicht.

En ja, raar maar waar, het is zo fijn, die wandelingen <3 . Maar snap heel goed dat velen hier niet aan moeten denken. Maar ja, 19 april mijn eerste 80er (van de vier), eind mei de Elfstedentocht en in juli Nijmegen 4x50km..... Zal mijn lichaam wel weer een beetje moeten laten wennen. En al helemaal voor de beoogde 100km-tocht :')

Dus je wilde gewoon van scherm wisselen? Dit heb ik wel eens gehad tijdens een koers volgen, dat je uitviel toen ik van scherm wisselde. Maar niet zo maar in een reguliere activiteit.... Echt balen gewoon!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 20:38

Danseresje wat een gaaf gebied om in te lopen :D waar heb je gelopen, misschien dat ik er ook eens naartoe ga voor een training

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:17

Oke ik maak normaal een hele bijleespost maar ik loop 3 paginas achter na 1 dag en na een lange werkdag is mijn batterij even leeg :(
Even globaal wat ik onthouden heb. Sorry als ik je heb overgeslagen Y;(

Suliko niet helemaal fit maar vandaag weer wat beter. Hopelijk blijft het bij dat dipje!

Goof had heeel veel trappen en prachtige plaatjes <3

Piekosjj toch even gelopen. Heel goed!

Veel productieve mensen! Die van mij staat sinds zaterdag op aanhouden. Blijkbaar is 28km trail niet productief :Y)
Afbeelding

Sherivey hoe had jij de 400jes verdeeld? Iedere km 1 of meer?

SV 527hm op 15 dat is wel flink!

BusyMissy ik herken jou probeel van een knieblessure. Idd voorzichtig aan doen!

Jaloers op jou omgeving danseresje! <3

Na mijn fysio behandeling echt flink last gehad. Gister de halve dag in de efteling gelopen met mijn dochtertje en ik moest echt soms even gaan zitten om mijn benen en knie rust te gunnen.
Thuis even rust gepakt en toch naar bootcamp. Dat ging dan wel weer verrassend lekker maar ik liep blijkbaar niet helemaal zuiver. Dat vind ik dan wel weer een risico want van kreupel lopen krijg je juist blessures.
Vandaag hele dag gewerkt en daarna traning gegeven en mijn benen voelen ook nu weer/nog zwaar. En flink spierpijn :+ . Uiteindelijk is het allemaal voor het goede doel en ik weet niet precies wat er nu vermoeidheid is van de trail en bootcamp en wat er van de behandeling is.
Anyway, morgen een halve dag werken en dan een interval proberen.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:46

Oi, doe je een beetje rustig met je knie Leonie? Niet helemaal zuiver lopen is niet fijn en kan inderdaad andere blessures in de hand werken...

Wel heel leuk, de Efteling. Jaren terug dat ik er voor het laatst was.

En ja, ik woon hier inderdaad echt niet verkeerd, maar moet zeggen dat er heel veel mooie plekjes in Nederland zijn waar ik ook best zou willen wonen.
Straks de bloeiende bollenvelden ook weer <3 , ben alleen aan het eind van die periode helemaal klaar met alle toeristen _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 21:54

Leonie, ik deed 2 km WU, dan 8x 400m tempo, 2 minuten dribbel, 2 km uitlopen

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 07:53

Bekende opgang, Danseresje :D Mooie training gedaan! En 49 km, wow!
Herkenbaar van de toeristen. Ik woonde in Sassenheim, bij de ruïne van Teylingen in de buurt dus ongeveer tussen de velden. Vreselijk irritant :))

Leonie, oei dat klinkt wel als even oppassen. Misschien even twee dagen focus op krachttraining en toch de benen rust gunnen? Rustig fietsen?

Hier ook een lege batterij. Lopen is me maar 1x gelukt deze week. Ik ga vroeg naar bed omdat mijn jongste niet goed slaapt en heel vroeg wakker wordt en overdag heb ik ook geen moment meer want de oudste heeft vakantie. Ik hoop dat hij toch eens mee wil op de fiets maar met het weer hadden we ook nogal pech. Als ik niet kan hardlopen ben ik echt niet te genieten :+
Ik wilde de CPC een beetje vlot gaan lopen en mezelf overtreffen, maar als je 3 weken niet loopt gaat dat niet. Ik ben er zelfs een beetje boos van maar dat heeft ook zo weinig zin. Achja.

Ik lees graag met jullie mee over de mooie loopjes! Ik heb alleen heel weinig onthouden voor deze post. Ik kom gauw weer een mooie lange post ala Suliko maken, beloofd. Ik geniet wel met jullie mee <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 09:02

Ahh Lisitano, niet fijn!
Knuffel voor jou.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:23

Vervelend dat gevoel Lisitano, maar ze zijn zó groot hoor ;) , dan kun je weer alles gaan doen wat je van plan bent. Dan maar even wat leuke dingen met de kinderen verzinnen om te doen? De week is al bijna weer om.