Hardlopen deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 18:36

Dat ga ik eens doen :j Ben benieuwd wat eruit komt!

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 15:56

Ongeveer 2 weken uit de running geweest door een te druk schema. Ik was aan het opbouwen met de Evy bestanden. Had les 6 als laatste gedaan, dus wilde die vandaag weer gaan doen. Nu kreeg ik alleen last van mijn schenen tijdens het lopen. Tijdens het wandelgedeelte nog extra rek en strek oefeningen gedaan, maar de pijn bleef bij het lopen. Met wandelen liep ik het er wel grotendeels uit. Ben na ongeveer 15 minuten lopen (zo'n 9 minuten wandelen en 6 min wandelen schat ik) gestopt met Evy. Ben het laatste stuk naar huis gewandeld. Het is al wel een stuk minder door het wandelen, maar ik voel het nog wel een klein beetje.

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:25

Slechte schoenen, overbelasting of een combi, geloof dat veel hardlopers er last van hebben.
Overbelasting lijkt me niet echt jouw probleem omdat je twee weken niet hebt gelopen, wat voor schoenen loop je op? Ik heb een tijd lang ook erg last van m'n schenen gehad wat helemaal is doorgetrokken naar m'n kuiten omdat ik anders ging lopen om onder de pijn door te komen, en heb er nu ook soms nog wat last van als ik een langere tijd (lees; meer dan 1 week) niet heb gelopen en wat stijfjes ben, misschien dat dat ook wel bij jou de oorzaak is aangezien je dus al een tijdje niet hebt gelopen.
Verder ben ik het allerslechtste voorbeeld ever want ik heb er nooit wat aan laten doen en ben gewoon door gegaan met hardlopen, een week of twee er doorheen bikkelen en nu al zo'n twee maand geen pijn meer.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:05

Hmmm, ik heb nu al een paar weken helemaal niet gelopen en krijg nu sinds gisteren flink pijn onder mijn voet, onder mijn linkerhak, iets aan de zijkant. Is dat hielspoor? Geen idee hoe ik het krijg, lijkt me toch geen blessure van het hardlopen :+

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:12

Kan dat niet ook ontstaan door veel op hakken te lopen en dan ineens niet meer WA?
Ik heb er zelf ook geen ervaring mee maar mijn zus heeft hielspoor en die doet niet aan hardlopen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:25

Piekosjj ik moet inderdaad toefeven dat mijn schoenen aan vervanging toe zijn. Stelde het heel de tijd uit, omdat ik dacht dat het nog wel even kon en geen tijd had om nieuwe te halen.
Vrijdag ga ik op pad voor nieuwe schoenen. Tot die tijd loop ik even niet meer. Hopen dat het inderdaad aan mijn schoenen lag en ik er weer gauw vanaf ben!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:27

DarkShines schreef:
Kan dat niet ook ontstaan door veel op hakken te lopen en dan ineens niet meer WA?
Ik heb er zelf ook geen ervaring mee maar mijn zus heeft hielspoor en die doet niet aan hardlopen.

Ik loop echt heulemaal nooit op hakken, want dan krijg ik last van mijn rug (wie mij ooit in elkaar heeft gezet :') )... Maar waar heeft jouw zus dan last van? Ik was een beetje aan het googelen, maar weet niet zeker of het dat is...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:52

Vandaag weer gelopen. Ik merk dat mijn conditie langzaamaan beter wordt :D.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:13

WowAmigo schreef:
Hmmm, ik heb nu al een paar weken helemaal niet gelopen en krijg nu sinds gisteren flink pijn onder mijn voet, onder mijn linkerhak, iets aan de zijkant. Is dat hielspoor? Geen idee hoe ik het krijg, lijkt me toch geen blessure van het hardlopen :+

Ik heb hetzelfde en weten niet wat het is (gaan nu maar uit van hielspoor) maar veel mensen zeggen dat hielspoor altijd pijn moet doen en bij mij gaat het na een paar dagen weg als ik niets doe.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:19

WA ik weet niet meer dan dat het redelijk veel pijn doet :) Zal eens aan mijn zus vragen hoe en wat als ik haar spreek.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:29

welshfan97 schreef:
WowAmigo schreef:

Ik heb hetzelfde en weten niet wat het is (gaan nu maar uit van hielspoor) maar veel mensen zeggen dat hielspoor altijd pijn moet doen en bij mij gaat het na een paar dagen weg als ik niets doe.

dat hoeft niet, het is zelfs vrij logisch dat wanneer het een beginnend eontsteking is (daar heb je het over bij hielspoor) door overbelasting, het met rust na een paar dagen voor het gevoel over moet zijn.

Ik zou iig niet stil gaan zitten maar het lopen vervangen door bv fietsen. Wel doorbloeden, niet belasten.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 17:20

@RomyV maar naar hoeveel tijd moet dit dan ongeveer over zijn? Want ben nu al van oud op nieuw gestopt met hardlopen (ik fiets op schooldagen 22 km en ik rij minimaal 4 keer per week paard daarnaast werk ik in de bediening, ik heb dut niet stilgestaan). Ik merk iedere keer na een avond werken dat het er nog zit, en dan lijkt me hardlopen nog veel zwaarder dan beetje rond wandelen (tussen de 3 en 5 uur) met dienblad :S

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 20:35

Oew vind ik lastig, ben geen arts he! Maar het klinkt niet alsof het echt rust krijgt met jr werk.... Ik zou iig iedere dag koelen en stretshen, zeker na je werk! Goede schoenen dragen en even 2 weken niet rennen. Daarna weer goed opbouwen en kijken hoe het gaat?

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 22:36

Ik lees regelmatig met jullie mee! Ik zou graag jullie advies willen aangezien ik niks over mijn probleempje kan vinden.
Ik heb een tijdje geleden schoenen helemaal op maat laten maken om mezelf te motiveren om weer te gaan hardlopen. Ik sport al 4/5 keer in de week in de sportschool maar wil graag weer gaan lopen. Mijn lichaam is goed in conditie.
Als ik ga hardlopen ren ik mezelf altijd dood. Ik heb de volgende dag overal pijn en dat duurt wel een paar dagen. Voornamelijk in mijn scheenbenen. Ik zat al wat apps te bekijken welke hier werden genoemd maar als ik ze bekijk beginnen ze te makkelijk voor mij. Hebben jullie een advies wat voor een trainingsschema ik kan gebruiken?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:04

Heb me aangemeld voor de iRun clinic, begint in maart! Nog steeds niet gelopen omdat ik nog steeds last heb van m'n knie, maar heb dus nog even rust en daarna hoop ik met de beginnersclinic een goede looptechniek te krijgen en geen kwaaltjes meer op te lopen! :)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:40

Mijn "werk" (bijbaantje) is maar een keer per week, heeft het dan ook nog negatieve invloed? Ik werk zwart, als ik een aantal weken niet kan komen hoef ik niet meer terug te komen en aangezien dit wel leuk werk is probeer ik dat te voorkomen. Rennen doe ik al vanaf oud op nieuw niet meer, ook geen gym aangezien we een over bezorgde gym lerares hebben.
Toch bedant dat je tips wil geven! Ik ga sowieso volgende week dinsdag weer naar de huisarts.

Wat betreft te makkelijk zou ik bij mezelf even afvragen waarom zo'n haast. Loop dan even 2 weekjes voor jou gevoel gemakkelijk maar dan heb je naar mijn idee ook de minste kans op overbelasting omdat je te moeilijk begint.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 23:49

ja, dat lijkt me wijs dan. Ben benieuwd wat die zegt! Hopen dat ze je kan tapen, dat werkt vaak wel goed :)

Des, als je weet dat dit gebeurd waarom doe je het dan nog een keertje? Heb je een loopband tot je beschikking (school, sportschool oid?), dan zou ik eerst daar eens op gaan beginnen dan netjes op 9km/h en 5km/h afwisselen in 1 wandelen, 1 rennen, 1 wandelen, 2 rennen, 2 wandelen, 1 rennen, 1 wandelen blablabla Op die manier kan je niet te hard, zo sloop je je lijf.

Ik hoop het ook voor je! Begin mrt is al snel, wel voldoende hersteld nu?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 00:25

Vanaf begin januari uit de running, fysio heeft de behandeling stopgezet, maar mede vanwege andere klachten. Foto van m'n bekken was goed, moet nu naar een orthopeed. Maar beginnersniveau moet lukken, ik liep eerder 10km maar het lijkt me wel interessant om eens een goede techniek aan te leren!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 19:04

Ik heb sinds zondagavond plotseling last van mijn rechterkuit. De aanhechting van de kuit, ongeveer in de overgang van de achillespees naar de spier, is pijnlijk als ik (trap)loop, aanspan of mijn tenen naar me toe trek of van me af beweeg.
Via google kom ik uit op zweepslag maar als ik kijk naar afbeeldingen daarvan dan komt de locatie niet overeen met de plek waar ik de pijn voel, bij mij zit het net even wat lager..
Ik heb vandaag gewerkt en had gehoopt een van de fysio's te kunnen vragen maar ik heb het zo druk gehad dat ik daar niet aan toe ben gekomen. En de rest van de week heb ik vakantie.

Normaal zou ik me hier niet zo snel druk om maken, maar a.s. zaterdag wil ik de 10km van de Veneboerloop gaan lopen... :=

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 22:02

ik ben net bij de fysio geweest ivm die pijnlijke heupen.
Gelukkig niets ernstigs. Doordat ik meer opbouw, zijn mijn spieren dit niet gewend en zijn dus erg gevoelig. heb een oefening gekregen om thuis te doen en dan zal het na 2 weekjes minder moeten zijn.
Heb er een goed gevoel bij.
Kreeg wel compliment van de fysio, dat ik zo snel aan de bel heb getrokken. Want als het probleem was geweest in de pezen, was ik verder van huis. Hij gaf al aan dat veel mensen te lang doorlopen met problemen en zo zichzelf kapot lopen. Dus hij vond het een compliment waard dat ik zo vroeg aan de bel trok. Gelukkig dus niets ernstigs en ik kan gewoon door trainen en op de rustdagen de oefening doen.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 02:14

Deb, als je de volgende dag helemaal kapot bent zijn de beginnersschema's misschien niet zo'n slecht idee? Dat je naar de sportschool gaat wil namelijk niet zeggen dat je lichaam getraind is om (lange) afstanden te lopen ... je gebruikt je spieren toch anders. Ik zou sowieso aanraden om met een app (bijv. Runkeeper) te lopen, waarbij je elke 5 minute ofzo je snelheid hoort om te voorkomen dat je te hard loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 16:58

Deb heb je ookal naar schema's gekeken voor 10 km ?
Of anders de eerste paar weken overslaan; hoe dan ook... Jezelf doodrennen is niet de meest handige manier van conditie trainen. Je traint namelijk niet alleen je conditie maar ook de belastbaarheid van je gewrichten/ hardloop spieren etc.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 17:43

debsoleino schreef:
Ik lees regelmatig met jullie mee! Ik zou graag jullie advies willen aangezien ik niks over mijn probleempje kan vinden.
Ik heb een tijdje geleden schoenen helemaal op maat laten maken om mezelf te motiveren om weer te gaan hardlopen. Ik sport al 4/5 keer in de week in de sportschool maar wil graag weer gaan lopen. Mijn lichaam is goed in conditie.
Als ik ga hardlopen ren ik mezelf altijd dood. Ik heb de volgende dag overal pijn en dat duurt wel een paar dagen. Voornamelijk in mijn scheenbenen. Ik zat al wat apps te bekijken welke hier werden genoemd maar als ik ze bekijk beginnen ze te makkelijk voor mij. Hebben jullie een advies wat voor een trainingsschema ik kan gebruiken?
Ik vind MiCoach fijn. Daar kun je kiezen voor een bepaald doel maar moet je daarbij ook aangeven wat je niveau nu is en aan de hand daarvan krijg je dan een schema.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:28

Bedankt voor jullie tips! Ik ga zaterdag het hardlopen weer oppakken en dan neem ik zondag rust. Ben van plan om 1x in de week te gaan hardlopen. Ik ga even bekijken welke app ik ga gebruikt! :D

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:43

ik heb echt nog helemaal niets gedaan aan hardlopen, hooguit 2x dit jaar (ergens in januari :') ) iedere keer 20 tot 30 minuten, waarvan grotendeels wandelen... maaar ben wel afgvallen, omdat ik deze week+vorige week zo'n 55 km heb gefietst :D