Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sunneva schreef:Ik heb het topic toch weer aangeklikt omdat ik mijn ervaring met EMDR wil delen en om hulp wil vragen.
Ik heb twee weken terug voor het eerst EMDR gehad, maar reageerde er zo heftig op dat we het toch maar niet gaan doen. Ik ben bang dat dat vooral m'n eigen schuld is. De therapeut ken ik natuurlijk nog pas kort en ik krijg het hondsbenauwd als ik eraan denk dat ik moet huilen waar hij bij is...
Citaat:het vertellen wat ik in m'n hoofd krijg tijdens de EMDR lukt me niet. Ik wil het wel! Maar ik krijg het letterlijk niet over m'n lippen. Ik schaam me ervoor, en ik voel me er zo klein door. Ik snap best dat ik me niet groot hoef te houden voor hem, maar m'n gevoel spreekt me tegen...
Citaat:Toen ik vertelde dat ik me nog niet genoeg op m'n gemak voelde, stelde hij voor eerst rustig een paar weken alleen te praten en daarna de EMDR in kleine stukjes te doen. Dat had een andere naam maar die ben ik vergeten
Citaat:Ik wil dolgraag van m'n alarmsysteem af dat telkens afgaat terwijl dat niet nodig is. Dat ik in college kan zitten zonder dat ik me verdrietig en alleen voel als iemand niet meteen reageert als ik iets zeg of vraag. En dat ik niet een huilbui krijg als m'n beste vriendin te laat op whatsapp reageert...
Dus ik zou graag EMDR hebben.
Pak ik het goed aan, is er een manier om mezelf hierbij te helpen, of moet ik het op z'n beloop laten?
Sunneva schreef:Janneke, allereerst heel erg bedankt voor je post! Ik werd er warm van en het bied me veel steun.
Ik kreeg een koptelefoon op en die zou ik natuurlijk in principe altijd af kunnen zetten maar het constant onderbreken van het proces heeft ook geen nut, no pain no gain. En inderdaad je verwoord het goed, de spanning liep enorm op. Ik heb flink wat somatische klachten door m'n PTSS. Last van m'n buik, darmen en m'n spieren en zenuwen. Toen ik daar zat met die koptelefoon kreeg ik letterlijk zoveel spanning (spierspanning) dat de pijn overheerste.
Ik hoop dat ik me veiliger ga voelen want ik heb nu vooral nog het idee dat ik "het goed moet doen"...
De problemen komen trouwens voort uit pesten en geen vrienden hebben.
Het vervelende daarbij is, is dat het allemaal kleine gebeurtenissen zijn. De schaamte komt dan ook voort uit het feit dat ik me schaam dat die kleine gebeurtenissen nog steeds zo veel invloed op mij hebben. Ben nota bene zelf in opleiding tot psycholoog en dan laat ik me kisten door kinderen die me niet in hun groepje wilden met samenwerkingsopdrachten of m'n jas verstopten, zeiden dat ik lelijk was of noem het maar op.
Het lucht trouwens wel op om het zo te schrijven, dank jullie!
Sunneva schreef:Joolien en catnip, oh das wel fijn!
Ik vind het vooral allemaal super interessant maar heb jammer genoeg niet t idee dat m'n studiegenoten begrip hebben. Misschien zelfs eerder dat ze de het afwijkende gedrag of denkbeeld zien als "ziek" als in de voorbeelden die we krijgen...
Maar dat zou ook gewoon een verkeerd denkbeeld van mij kunnen zijn uit onzekerheid.
Sunneva schreef:Heb je dan ook het idee dat je jezelf beter kan helpen joolien?
Catnip schreef:Bedankt voor de interesse ikkke, hier gaat het nog steeds niet goed maar ik zit niet meer in een 'crisis' in die zin dat ik alleen maar lig te huilen en panikeren en wensen dat ik bewusteloos was zodat ik het maar niet meer hoef te voelen allemaal.
Vandaag hoor ik of ik vrijdag examen mag doen, ondanks ik een verplichte les niet heb bijgewoond. Ik weet niet of ik juist blij of angstig ga worden van het antwoord als ik het examen mag afleggen.
Sunneva schreef:Joolien en catnip, oh das wel fijn!
Ik vind het vooral allemaal super interessant maar heb jammer genoeg niet t idee dat m'n studiegenoten begrip hebben. Misschien zelfs eerder dat ze de het afwijkende gedrag of denkbeeld zien als "ziek" als in de voorbeelden die we krijgen...
Maar dat zou ook gewoon een verkeerd denkbeeld van mij kunnen zijn uit onzekerheid.
Heb je dan ook het idee dat je jezelf beter kan helpen joolien?
Sunneva schreef:En misschien hebben de anderen er ook wel begrip voor als ik het ze vertel, maar dat durf ik niet..
ikkkke schreef:Sunneva schreef:En misschien hebben de anderen er ook wel begrip voor als ik het ze vertel, maar dat durf ik niet..
De vraag is natuurlijk of je het aan iedereen moet gaan vertellen en zo ja, wat je dan vertelt. Je hoeft niet vooraan de aula te gaan staan en zeggen "hey mensen, ik heb PTSS". Tenzij je dat natuurlijk echt wil. Je kan evengoed zeggen dat bepaalde dingen je bang maken en dit zeggen tegen mensen die je vertrouwt op een moment dat je zelf geschikt vindt.
ikkkke schreef:Als je twijfelt, zou ik het voorlopig niet doen, tenzij je echt wil dat ze het weten. Wat hoop je ermee te bereiken / te veranderen?
Mijn ervaring is dat het wel verschil maakt of je het concretiseert of je "diagnose" meedeelt. Het concreet maken, maakt het begrijpbaarder en zorgt dat je niet "in een hokje" wordt geplaatst, wat je meer hebt als je je diagnose meedeelt. Bovendien zegt een diagnose natuurlijk wel iets, maar de uiting van klachten kan verschillen van persoon tot persoon. Hoe het zich bij jou uit is relevanter dan het algemene plaatje.
ikkkke schreef:Dat komt valer voor bij mensen met PTSS en gezien de aard van je trauma lijkt dit me ook een logisch gevolg. Hoe je vrienden gaan reageren weet je Noor op voorhand. Hoe groot zou de trigger voor jou zijn als ze negatief reageren? In welke mate zou je ontregeld raken door een negatieve reactie van hen?
Wat verwacht je van je vrienden dat ze doen als je het verteld hebt? Ik bedoel: hoop je bv dat ze je actief terug bij het gesprek betrekken als jij afhaakt? Of wat wil je concreet dat zij voor jou doen?
Zoals ik het bekijk, maar dat is dus mijn mening, is het een keerpunt voor jou om in dergelijke gevallen jezelf niet terug te trekken en je in de groep te begeven. Immers, je kan wel van je vrienden vragen dat ze jou terug betrekken, maar dat zal jou enkel helpen bij die mensen en leert jou op zich niet om anders met je angst om te gaan. Wil je dit veranderen, zal je zelf actie moeten nemen: leren herkennen wanneer het gevoel buitengesloten te worden opkomt en hierop snel reageren. Maar nogmaals, dit is mijn mening en ik ben me ervan bewust dat het makkelijker gezegd is dan gedaan.
Catnip, succes morgen. Laat die cijfers voorlopig uit je hoofd, focus je daar nu niet op. Zorg dat je vannacht voldoende slaapt en probeer wat te ontspannen voor je vertrekt naar je examen. Enneuh, bloemetjes zijn mooi... Ken iemand die ooit op een examen een vrachtwagen tekende met buizen met daarbij een pijltje naar de tekst: joepie, weer een buis. Dat was het enige wat hij genoteerd had.
claudiadvx schreef:Mijn moeder plus zusje warem maandag tm vanmiddag een paar daagjes op vakantie. Ik heb echt genoten! Heerlijk even alle tijd voor mij alleen gehad zonder de bedompte sfeer die mijn zusje altijd maakt. Na deze week voel ik mij ook een stuk beter! Nu is ze alleen weer terug
Sunneva schreef:Ik voel me nu soms buitengesloten en ga dan uit angst niks meer zeggen en me terugtrekken waardoor ik er natuurlijk nog minder bij betrokken wordt. Dit voedt m'n angst... Ik hoop dit dan te doorbreken door te vertellen wat me dwars zit. Maar ik twijfel dus nog of ik het durf en of ze goed gaan reageren.