culaccino schreef:Ik vind je huidige fiets ook cool, maar snap wel dat je nu een stapje hoger (en lichter!) wilt gaan.
9 kilo is al behoorlijk licht. Kijk maar eens wat de UCI limiet is...
Verder is een 0.5 kilo lichter fiets hoogst relatief in het licht van 1,5 liter drinken en 0.5 kilo gereedschapstas hoog/achter. Zo´n tasje op die plaats doet meer kwaad voor het stuurgedrag dan het beste carbon frame kan verbeteren.
Carbon vork en 105 group zijn functioneel al helemaal
Ultegra biedt een piezel beter schakelen voor een klap meer geld en DuraAce is hoofdzakelijk styling/imago voor het extra geld.
Ok, betere wielen en wielen en hydraulisce!!! schijfremmen, dát is functioneel goed merkbaar. De schijfremmen echter zijn wel merkbaar zwaarder.
Het index schakelen van Shimano 105 is gewoon
Wat het materiaal van het frame betreft is het e´rg verleidelijk om in de marketing kuilen te stappen.
Ik ben een enórme fan van carbonfiber en ..... staal. Mijn Norta en Koga (37 en 32 jaar oud) zijn niet zwaarder dan hun moderne tegenhangers. De Norta zelfs lichter!!
Het gróte verschil zit in het index schakelen en vooral de hydraulische schijremmen.