Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:49

Wauw leuk Goof! Inderdaad lekker weer om te lopen, en die trappen, wel een uitdaging!

Lekker gelopen SV!

Crosstrainer is wel lekker ja, goed bezig Eef!

Nog even rustig aan dus Germie!

Danseresje

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 20:54

Mooie foto's Goof!
Echt geweldig: ik denk bij die trappen alleen maar 'oh my' en SV wordt helemaal enthousiast _/-\o_

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-25 20:57

Hahaha klopt.

Piekosjj ik kan meteen na het avondeten lopen, je lijf went eraan al gaat het bij mij ook niet altijd even fijn. Net kwam het een paar keer wat naar boven, maar was goed te doen verder.
Als ik zo lang moet wachten dan kan ik tegen bedtijd gaan lopen :+

Je bent al aardig vaak verhuisd, hopelijk heb je het naar je zin op je nieuwe stekkie.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:02

Kort berichtje tussendoor: Ieris veel sterkte voor/met de poes!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 21:04

Pfd, die hoge trap. Ik wilde hem omhoog joggen, maar ik was pas 700 mtr onderweg en mijn hartslag knalde omhoog als een malle, dus ik ben halverwege de trap gaan wandelen. Vond het best, ik moest nog een eind :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:07

Ja we zijn onderhand al vaak verhuisd ja, deze keer is het enkele reis 530 km met grotendeels wegen waar je maar 90-100 mag, dus je rijd niet ff twee keer op en neer zegmaar :') Het is even een gedoe maar waar we nu wonen voel ik me echt niet thuis, al vanaf dat we hierheen verhuisde niet dus ik ben heel blij dat ik nu een legitieme rede heb (de studie van mijn vriend en mijn werkeloosheid/toekomstige studie) om hier weg te gaan :)) We willen van de zomer ook ons huis verkopen en dan hoop ik echt in Uppsala te blijven wonen of in ieder geval in die omgeving. We wonen nu echt een beetje op het boeren platteland, zegmaar het Drenthe of Groningen van Zweden, de meeste mensen zijn wel vriendelijk maar ook heel stug en er is zooo weinig werkgelegenheid. Dat is hopelijk allemaal een stuk beter rond de grotere (studenten)steden :) Het is nu vooral even logistiek lastig want ik verhuis niet alleen zelf maar ik moet natuurlijk ook m'n paard en al m'n paardenzooi meenemen :') Ik zou eigenlijk hier blijven wonen en m'n vriend alleen in Uppsala, maar omdat ik dus geen werk (meer) kan vinden in mijn opleidingsveld, ga ik ook weer aan de studie en mag ik ook verhuizen :D

SV ja ik werk natuurlijk van huis uit wat heel veel flexibiliteit geeft en ik eet ook vaak op hele rare tijden. Ik loop graag net voor de lunch of voor het avondeten :D

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:45

Piekosjj, wat fijn dat het is gelukt en supergoed hoe je je mentaliteit tegenover het loopje hebt weten te draaien! En nu lief zijn naar jezelf, je gaat verhuizen, je bent retedruk én toch heb je ruimte gepakt om te lopen.

Leonie, ooeh pittig dry needling, niet gek dat je dat vandaag in je benen voelde, rustig aan doen! Ook de kilometers van zondag zitten er nog in. Wel heel slim om preventief te gaan, dat deed ik afgelopen lente met de ultra in zicht, was ook heel fijn om juist de bevestiging te krijgen dat ik prima bezig was en waar op te letten.

Sall, wat een leukerd is Oscar! Zo een wil ik ook wel! En wat een leuke verrassing van je man, hoeveel kilometer is die loop?

Samantha, ai, dat klinkt niet fijn en ook alsof het meer in je zenuwen zit dan je spieren. Was je nu nog wel van plan om voor de marathon te gaan of niet? Dat is me even niet meer helder.

Sherivey, ook pittig, wel een goed gevoel bij het traject/de coach? Balen van je enkel, hopelijk geen last meer van!

ieris, echt ontzettend rot van je kat! Hopelijk komt het goed met zijn staart en heeft hij een voorspoedig herstel. :(:) Wij hebben een kat gehad waarvan de staart tussen de deur was gekomen in de tocht terwijl hij rende, zat een hele grote winkelhaak in en was volledig geknakt, boven verwachting van iedereen inclusief de dierenarts heeft de staart het wel gered! Hopelijk is dat bij jouw kat ook het geval.

Eef_Bam, goed bezig, dat zijn al mooie stukjes dat je achter elkaar loopt!

Germie, leuk dat je een trailrun gaat doen, hopelijk voel je je fysiek dan wat beter.

Danseresje, haha, dat filmpje, echt bizar. Ik sprak toevallig zondag iemand in het ov, een doorgewinterde ultrarenner die ook pacer was bij marathons. Voor de snellere tempo's liep hij de marathons op carbonschoenen, maar hij vertelde dat het echt tricky schoenen zijn, de grond moet er echt heel vlak voor zijn en je looptechniek goed, anders heb je zo blessures te pakken.

Goof, aah wat heerlijk zeg, echt genieten! 130 hoogtemeters op zo'n afstand is ook al best wat.

SV, knap hoor, om gelijk weer je loopjes te doen na zo'n prestatie. Dat lukte mij niet na mijn eerste ultra hoor. :') Wel vervelend dat je nog last hebt van je voet, hopelijk is dat ook weer snel hersteld!

Waar ik zondag nog heel lekker heb gelopen ben ik sinds maandag helemaal ingestort. Gelukkig wel een verklaring voor, mijn eerste menstruatie sinds ik gestopt ben met de pil (wat al wekenlang een emotionele en fysieke rollercoaster is := ). Inclusief een aantal lange werkdagen en bagger nachten slapen, mijn HRV is van wekenlang groen in 1 nacht gecrasht naar de grens van rood-oranje en zo gecrasht voel ik me ook. :') Alsof ik met elke beweging een steen van 100 kilo meesleep. Dus heel weinig gedaan. Deze avond mezelf wel naar krav maga gesleept, maar ook rustig aan gedaan, was fijn om er even uit te zijn. Morgenochtend ga ik een rustig loopje doen, dat zit er hopelijk wel in.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 25-02-25 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:51

Sterkte ieris met de kat.
Mooie foto’s goof!

Ik deed een rondje van 7 km vandaag en had het zwaar. Misschien omdat ik een beetje ziekig was van het weekend. Misschien vanwege de “plotselinge” warmte weer. Ik hield het vol gelukkig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:55

Puera schreef:
Welke trail is dat, Germie?

Oosterbos trailrun.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-25 07:27

Even rustig aan dan maar Suliko.
Mijn HRV zit sinds vandaag in het rood. Voel me ook al een paar dagen heel moe en afgelopen weekend ook veel geslapen. Maar ja, nog 2 dagen werken en dan een week vrij. Even de tanden op elkaar dus.

Goed zo XX!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:06

Succes met verhuizen Piekosj! Klinkt wel als een goede keuze om mee te gaan inderdaad.

Rustig aan Suliko en SV! Er zijn zoveel mensen ziek ook nu, ben ook niet helemaal fit. Heb morgen en overmorgen vrij genomen, dus hoop dat ik niet ziek wordt.

Toch knap dat je bent gegaan XL!

Ik ga in m’n lunchpauze rondje lopen, 7 km ongeveer denk ik. Heb m’n hardloop kleding al onder m’n gewone kleding aan haha.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:09

Hier is m'n HRV volgens Garmin goed, mijn slaap ook, oftewel, Garmin vindt dat ik fit ben en ondertussen krijg ik gewoon te weinig lucht. Echt ziek ben ik gelukkig niet, maar de nacht was bijvoorbeeld wel te kort. En ik had helaas vanmorgen met opstaan toch weer een kriebelhoest. Dat is echt een maand weggeweest en nu weer terug.
Ik moet over 3.5 week gewoon fit zijn en meer dan fit. Ga dan op vakantie, bergwandelen, klauteren, enz.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:57

Hier ook half ziekig.
Maar dat heb ik al weken. Het zet niet door, maar gaat ook niet weg. Heel irritant. :')

Vandaag voornamelijk heel zware spieren, terwijl ik gisteren echt niet zo'n intensieve training had. :=

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:08

Fijn dat je gaat verhuizen Piekosj, klinkt erg eenzaam je huidige plekje
Danseresje: ik wil wel weer komen helpen op post/zaal dit jaar, moet nog even kijken welke dagen ik vrij kan krijgen
Beterschap voor alle zieken.

Ik heb een nieuw paar schoenen voor met mijn orthopedische zolen. Ik was een half jaar gelden al verliefd geworden op deze schoenen toen ik ze in de winkel zag. Maar ja neutrale schoenen gingen het voor mij niet worden. Nu met de zolen kan dat wel, en ook nog een mooie korting omdat mijn favoriete kleur van het vorige model is. Een goed paar schoenen heeft geen kleur, behalve als ze teal zijn, dan wel :D
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 12:50

O die zijn heel mooi ja! Lekker voorjaarskleurtje!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 14:46

Zo dat ging eigenlijk best lekker!
Heb weer eens een interval geprobeerd, 10 min in op 6:30, 3x 1/1 5:30/6:30. De laatste snelle km heb ik halverwege geprobeerd om vol gas te gaan, kwam op 5:00 uit.
Lekker gelopen!
Nog km langer uitgelopen omdat ik een hoofd als een tomaat had haha.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:16

Wat een heerlijk loopweer vandaag!
Heb een zone 2-loopje in het (semi)bos hier gedaan.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:32

Goof, respect dat je toch begon met de trap omhoog rennen en tot halverwege bent gekomen +:)+
Hopelijk heb je vandaag nog lekker kunnen wandelen... Dat was het plan toch?

Piekosjj, succes met de verhuizing. Ik hoop dat het je gaat brengen wat je hoopt/verwacht :j
Het is in ieder geval een hele onderneming.

Suliko, ik geloof best dat dit heel blessure-gevoelige schoenen zijn. Maar op deze manier komt er dus wel behoorlijk wat snelheid extra uit je schoenen tov gewone schoenen lijkt me.
Doe je wel rustig aan? Klinkt niet top in ieder geval.

Xx, super, je loopje van 7km, ondanks dat je van het weekend een beetje ziekig was.

Ook jij maar even rustig aan SV. Bijna vakantie voor jou dus!

Samantha, ondanks niet helemaal fit, wel goed gelopen. Super!

Germie, hopelijk word je niet ziek. Anders maar even rustig aan doen. 2x 32km een week achter elkaar is ook best een aanslag op je lichaam en ik vertrouw wat dat betreft toch echt op mijn lichaam qua fitheid in plaats van op getalletjes en statistieken van Garmin. Ik had ook echt torenhoge scores terwijl ik compleet niet lekker en tegen koorts aan zat.
Beter nu rust nemen dan toch minder van je vakantie kunnen genieten...

Sherivey, ook jij beterschap. Hopelijk voel je je snel beter.

Prachtige schoenen Eef, dat je er maar veel prachtige kilometers op mag maken!
En laten we hopen dat je een beetje gunstige vrije dagen hebt tijdens Nijmegen! Zou leuk zijn als je weer één of enkele dagen kan helpen +:)+

Super gedaan Tiggs. Ik vind een zone 2 loopje echt knap en geen idee of ik dat ooit 'hardlopend' kan :')

Ik ben vanavond ook weer geweest. Vond het koud toen ik uit werk kwam en was eerst ff rustig gaan zitten. Tot ik op Buienalarm keek en zag dat er toch wel vies weer aan kwam.
Dus.... Snel in de benen, omkleden en gaan!
Ik begon zelfs na mijn WU nog in zone 1 :wow: , maar uiteindelijk heb ik ook kort zone 4 aangetikt deze training. Een paar druppels, het weer viel me alles mee.
Heen wind tegen, terug mee.... Ik moest me op een bepaald stukje zelfs een soort van tegenhouden niet te hard te gaan. En toch weer een uitvoeringsscore van 94% *\o/*
Heel rustig aan lijk ik ook iets meer tempo te kunnen maken zonder dat mijn hartslag door het dak gaat

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben benieuwd wat mijn getallen in Garmin doen. Mijn HRV zit er in een dalende trend, ook mijn slaapscores en bodybattery, terwijl ik me juist heel goed voel. Status is nog wel steeds productief :):)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:54

Haha Danseresje, zo’n training gaat bij mij ook alleen met wandelpauzes tussendoor!

Ik zit in Piek volgens Garmin :D

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:01

Tiggs schreef:
Haha Danseresje, zo’n training gaat bij mij ook alleen met wandelpauzes tussendoor!

Ik zit in Piek volgens Garmin :D

Ik denk dat ik dan elke keer geen 30 seconden kan hardlopen..... Wordt meer wandelen dan hardlopen :')
Dan ga ik wel een lekkere wandeling doen om een zover 2 loopje te doen :j

Oe, altijd leuk, in piek! Goed bezig *\o/*

Ik hoop vannacht ook weer eens even een goede nacht te maken. Wil morgenochtend naar het duin voor een hoog-aerobe/anaerobe training. Weet alleen nog niet hoe ik hem ga registreren. Heen en terug wandelen en de duinopgang als cardio denk ik maar...

Eigenlijk moest ik vandaag rust houden volgens Garmin, nu 16u hersteltijd -O- . Volgens mij is die wel korter geweest na een avondtraining >;)

Ben benieuwd hoe lang ik in het groen kan blijven
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 21:33

Ik heb nog nooit 'piek' gehad bij Garmin. Ik zit meestal op 'aanhouden'. Vanmorgen had ik 'herstel', maar nu is het weer aanhouden en dan ook te weinig hoog aerobe activiteiten.

Ik ben net even voorzichtig op pad geweest na 4 dagen niets doen. Vandaag 2 paracetamolletjes gehad, 1 vanochtend en 1 rond 5 uur, dus dat viel mee. Verder heb ik een slijmoplosser gepakt (acetylcysteine), en of het nu daar door komt of dat het echt wat beter gaat, ik kon tussen de middag weer wandelen en praten tegelijk. Dus dacht dan ga ik vanavond even op pad. Want koorts heb ik niet, ik ben wel moe. Nou, ik was inderdaad niet echt vooruit te branden, ik liep gewoon de eerste km op 8.45, terwijl ik vorige week zelfs net onder de 8minuten zat op de eerste km. Maar ok, ik was blij dat ik die km aan 1 stuk kon lopen. Daarna wel terug gegaan naar run-walk-run omdat ik echt niet te veel wilde doen. Ik heb wat korte intervalletjes gedaan van 10-15 seconden zonder echt moe te worden (dus geen sprintjes). En verder dus stevig door gewandeld. Het gekke was dat ik me eigenlijk steeds fijner ging voelen. De beste km in 8.28 minuten was de laatste km, km 10. En dat terwijl ik eigenlijk van plan was om gewoon 3km wat te gaan doen en dan 7km te gaan wandelen. Maar ik kon overal met stukjes hardlopen toch onder de 9 min/km blijven, dus heb dat maar gedaan.
Nu wel weer een kriebelhoest, maar niet moe en eigenlijk heel erg blij dat ik gegaan ben. Geen echte training, maar wel beweging.

Hoe kom je bij rust met een hersteltijd van 16 uur? Want als je hersteltijd langer is dan 24 uur, dan wil dat niet zeggen dat je een dag later niet kunt trainen hoor. Ik heb wel eens 78 uur hersteltijd gehad en krijg dan een dag later gewoon een trainingssuggestie, maar dat kan dan iets heel simpels zijn als 26 minuten op 10.30 minuut per km. Dus puur gericht op herstel. Actieve rust dus. Ik heb ook wel eens als suggestie rust gehad hoor. Maar niet bij 16 uur hersteltijd.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:40

Nee, de suggestie was rust. Ben toch gegaan en als gevolg van 16u herstel.
Heb ook wel eens 96u herstel gekregen nav een loop of evenement en dan komt daarbij echt die dagen alleen maar met rust als suggestie.
Laten we hopen dat ik die bizarre hersteltijden niet zomaar meer creëer door verbeterde conditie :')
En ach, anders ben ik bij meerdaagse wandelevenementen heel goed in het negeren van :j _/-\o_

SulikoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:43

Die hersteltijd, training readiness en rustsuggesties worden al helemaal leuk als je een tweedaagse gaat lopen. :+

Sherivey, dat half kwakkelen zonder doorzetten had ik een tijd geleden ook, super irritant, dat ik op een bepaald punt dacht, liever werd ik even ziek dan is het klaar.

SV, succes met de laatste loodjes voor de vakantie!

Hele leuke schoenen Eef_bam!

Samantha, fijn dat je wat tempo kon lopen!

Dat klinkt lekker tiggs :)

Danseresje, het is helemaal niet verkeerd om hogere zones aan te tikken, juist met intervallen en conditieopbouw wil je dat toch ook? :) Het lager blijven in zones komt vanzelf wel, daar heb je echt wat training voor nodig. Maar lekker bezig! En hoe meer je doet, hoe harder je moet werken om een productieve status te krijgen, dus geniet ervan in de opbouwfase! Mijn garmin vond mijn intervaltraining van vrijdag waar ik half stierf en 28 km met 426 hoogtemeters op zondag al niet meer genoeg om productief te zijn. :') Ik had na die 28 km ook hersteltijd van 72 uur (leuk hé, dat garmin dan nog steeds vond dat het niet productief was), maar dat betekent inderdaad niet dat je niet kan lopen of iets anders kan doen! Geeft vooral een indicatie van de last en of je het nog in je benen zal voelen 1 of 2 dagen later.

Fijn dat het wat beter lijkt te gaan, germie.

Ik had vandaag iets meer energie na een goede nacht slaap, nu wel weer uitgeteld, dus vroeg erin!
Heb eind van de middag op een ontspannen vlot tempo gelopen. Het weer was echt fantastisch, korte broek en t-shirt, zon en heel veel bloemetjes! :D
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 22:57

Danseresje, lekker bezig!
En mooi voor de regen. Hier is het heel de avond bagger geweest. :=

Mooi, die bloemen, Suliko :D

Ik mag morgenochtend weer. Even kijken of ik me goed genoeg voel voor een intervaltraining.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 23:05

Garmin had voor vandaag een herstel loopje als suggestie, 38 minuten op ongeveer 8:35/km, maar ik had baantraining dus dat is toch een iets intensive training geworden. Piramide loop 1-2-3-4-3-2-1 min on/off en daarna 30-60-90-60-30 sec on/off. Ondanks de regen best lekker gelopen.

Afbeelding

En Garmin vind me al 4 weken productief. Denk niet dat me dat ooit eerder is gebeurd...

Afbeelding