Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:54

Vayo schreef:
Niwla schreef:
Lichtpuntje: de eerste prik zit erin.

Vayo: ze hadden bij binnenkomst wel allemaal een mondkapje op.

Tja, maar daarna stond iedereen bij elkaar een hele poos zonder mondkapje. Begrijp me niet verkeerd... Ik heb zelf weinig vertrouwen in de mondkapjes op de manier waarop de meeste die gebruiken. Ik vind het gewoon een signaal afgeven. Je ziet in de live reacties dat veel mensen er over vallen. Met die mondkapjesplicht vind ik dat zij zich daar ook aan moeten houden. Puur om een beeld uit te dragen.

Helemaal eens. Sneltest vooraf of niet, bij zo'n gelegenheid (zeker zo'n gelegenheid) moet je kapjes opdoen. Op zo'n moment kijkt toch half nederland mee (al dan via het nieuws dat tig keer herhaalt gaat worden).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:56

bigone schreef:
Het blijkt dat de meeste besmettingen die nu gevonden worden te herleiden zijn naar het bezoek bij anderen.

Niet zo gek...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:57

Susan, het is een illusie om te denken dat je 100% zekerheid hebt. Dat zit in het feit dat veel ouderen asymptomatisch zijn en je dus niet op tijd overstapt op volledige PBM (tenzij je alle bewoners 24/7 met volledige PBM gaat verzorgen, wat onhaalbaar is voor de meeste doelgroepen en werkzaamheden). Maar ook in dat er ook met volledige PBM iets doorheen kan schieten, familie geen volledige PBM draagt enz.
Het is een illusie om corona volledig buiten de instellingen te houden.

En dan heb ik het al helemáál niet over dat heel veel ouderen zouden bedanken voor extreme maatregelen als nonstop volledige PBM om ze te behoeden voor corona.
Maar praktisch ook gewoon niet te doen. Als ik al kijk de laatste keren dat ik in het zkh was, hoe vaak handschoenen of een faceshield zorg teveel belemmert waardoor ze het wel af moeten doen. Praktijk en theorie bijten elkaar gewoon soms. Maar dat is ingewikkeld begrijpen als je vanaf de zijkant alleen de theorie kent en ook totaal geen interesse hebt in de nuances uit de praktijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 09:58

Nee 100% snap ik ook wel dat dat niet kan. Maar meer bescherming zou toch wel moeten kunnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:08

SusanH schreef:
Maar vragen andere mensen zich niet af of IIR wel genoeg beschermt? Ik heb IIR gedragen, faceshield, schort en handschoenen. Alles volgens de richtlijnen. Bij bewezen besmette en ook bij verdachte clienten omkleden in volledige PBM. Op de gang alleen IIR, schort en handschoenen. Wel corona gekregen. Ik ga me dan toch afvragen of IIR wel voldoende was. We hebben immers precies gedaan wat de RIVM voorschrijft in deze. En toch zoveel mensen wel ziek. Zelfde in de vph zorg. Ook daar draagt men IIR. En evenzovele besmettingen. Ik ga me dan toch wel achter de oren krabben.

Maar goed als ik dan dit plaatje kijk (weet niet hoe betrouwbaar) dan zou je als iemand hoest en degene die hoest draagt geen kapje, alsnog best veel risico lopen:

https://www.facebook.com/horsedotcom/ph ... 413867519/

Paarden zijn wel veilig :))

Ik vraag me zoveel af. En dan vraag ik dat na bij mensen die dat bestuderen. En dan krijg ik een betrouwbaar antwoord.

Dat roeptoeteren op internet vind ik altijd zo vreemd. Zeker als overduidelijk is dat ze niet worden gehinderd door enige kennis en ervaring.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:24

Maar iemand als Susan, wel volledig beschermd, werkzaam in de zorg, die geeft alleen maar aan dat ondanks alle maatregelen ze toch Corona krijgt dus maatregelen van geleerden, prima maar ook die weten niet voldoende van dit specifieke virus om mensen volledig te beschermen.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:27

Ik denk dat de maatregelen bij zulk intensief contact ook niet geweldig werken inderdaad. Super vervelend, maar die virusdeeltjes komen zo gemakkelijk overal.
Verder hoop ik zeer zeker geen avondklok of verdere lockdown die er voor zou zorgen dat ik niet meer naar mijn paard kan. Misschien wat egocentrisch gedacht, maar iedereen baalt zo over zijn eigen dingetjes natuurlijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:33

bigone schreef:
Maar iemand als Susan, wel volledig beschermd, werkzaam in de zorg, die geeft alleen maar aan dat ondanks alle maatregelen ze toch Corona krijgt dus maatregelen van geleerden, prima maar ook die weten niet voldoende van dit specifieke virus om mensen volledig te beschermen.

Je kan Corona ook buiten je werkplek oplopen he ;)

Ik werk op de covid unit in een revalidatiecentrum en heb het nog niet gehad. Dus dat zegt net zoveel als de N=1 casus van Susan.
Soms weet je gewoon niet hoe je eraan komt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:46

bigone schreef:

Jij snapt mijn vraag :j

Wij waren wel "beschermd" maar desondanks helft van het team ziek. Geen N=1 dus, want fiks meer zieken dan ik alleen. En ja, ik heb het echt op het werk opgelopen. En mijn collega's ook.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:57

ik begrijp je vraag nu ook beter. Maar ik denk dat mijn tweede alinea nog steeds van toepassing is.
PBM wordt soms afgedaan door een medewerker, doordat het in de weg zit bij een handeling. Jij zit met je collega's in de pauzes niet in volledige PBM en daar kun je elkaar dus ook besmetten. Collega's zitten bij elkaar te roken. PBM wordt door een collega niet op de juiste manier, in de juiste volgorde verwijdert. Er wordt toch even aan dat kapje of aan de neus gekrabbelt tussendoor, enz.

Ik wil absoluut niet zeggen dat materialen altijd onfeilbaar zijn, ik denk dat dat tegenvalt, maar als er zoveel besmettingen zijn op een afdeling terwijl ze allemaal volledig PBM droegen, dan vraag ik me ook wel af of er niet meer is misgegaan, want dat zou niet zo mogen gebeuren. Anders zou het geen zin hebben om volledige PBM te dragen.

Het is zo lastig dat je daar nooit achter komt, wat nu precies de verspreiding heeft opgelevert.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:00

SusanH schreef:
bigone schreef:

Wij waren wel "beschermd" maar desondanks helft van het team ziek. Geen N=1 dus, want fiks meer zieken dan ik alleen. En ja, ik heb het echt op het werk opgelopen. En mijn collega's ook.

Maar daar wordt dan toch onderzoek naar gedaan door de werkgever?
Bij ons is er constant een uitbraak op dezelfde afdeling en dat werd toen onderzocht hoe dat kwam.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:12

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:15

Ik ken iemand die volledig ingepakt werkt. Maar alleen het toilet kan gebruiken wat asymptomatische besmette collega's ook moesten gebruiken.
Tja....

In de bouw van die huiselijke kleinschalig wonen dingen is natuurlijk ook nooit rekening gehouden met virusuitbraken op deze schaal.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:23

secricible schreef:
ik begrijp je vraag nu ook beter. Maar ik denk dat mijn tweede alinea nog steeds van toepassing is.
PBM wordt soms afgedaan door een medewerker, doordat het in de weg zit bij een handeling. Jij zit met je collega's in de pauzes niet in volledige PBM en daar kun je elkaar dus ook besmetten. Collega's zitten bij elkaar te roken. PBM wordt door een collega niet op de juiste manier, in de juiste volgorde verwijdert. Er wordt toch even aan dat kapje of aan de neus gekrabbelt tussendoor, enz.

Ik wil absoluut niet zeggen dat materialen altijd onfeilbaar zijn, ik denk dat dat tegenvalt, maar als er zoveel besmettingen zijn op een afdeling terwijl ze allemaal volledig PBM droegen, dan vraag ik me ook wel af of er niet meer is misgegaan, want dat zou niet zo mogen gebeuren. Anders zou het geen zin hebben om volledige PBM te dragen.

Het is zo lastig dat je daar nooit achter komt, wat nu precies de verspreiding heeft opgelevert.

Enige wat ik idd kan bedenken is de pauze momenten. We hebben daar wel bewust de ramen en deuren open gehouden. En op afstand van elkaar gezeten. Maar ja, kapje moet toch af anders kun je niet eten en drinken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:23

verootjoo schreef:
SusanH schreef:

Maar daar wordt dan toch onderzoek naar gedaan door de werkgever?
Bij ons is er constant een uitbraak op dezelfde afdeling en dat werd toen onderzocht hoe dat kwam.

Uiteraard wordt er bron- en contactonderzoek gedaan. Maar meestal levert dat niets op en in het beste geval alleen vermoedens.
En dat is ook wel logisch ergens... wij testen regelmatig hele teams en alle bewoners als er ergens een uitbraak is. En helaas zie je dan ineens bijvoorbeeld 6 positieven er uit rollen zonder symptomen. Probeer dan maar eens te achterhalen wat de oorsprong van de besmettingen is geweest, daar kom je niet echt uit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:24

Die asymptomatische besmettingen hebben wij niet gehad bij personeel, wel bij bewoners. Iedereen (ook zonder klachten) is steeds getest om de zoveel dagen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:26

Voor de mensen met interesse,

De wekelijkse update is er weer.

En -Don't like to say this- ik word er niet erg blij van.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... -nederland

Aantal besmettelijke personen inmiddels even hoog als in de eerste golf,

R is heeeeel even onder 1 geweest net voor Kerst, maar daarna weer omhoog.

De gegevens van afgelopen 2 weken, en dan bedoel ik exacte aantallen, zijn al niet laag, en liggen waarschijnlijk in realiteit nog wat hoger want door de feestdagen hebben minder mensen zich laten testen.

Als dit beeld volgende week nog zo is, houd dan maar serieus rekening met langer strenge maatregelen.

Ik weet niet of ze nog strenger gaan dan nu, maar als er geen rappe verbetering komt in de cijfers verwacht ik ook geen versoepeling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:35

Nu is de R onder de 1. Staat op de site van coronadashboard. Rutte gaf gister aan dat er mogelijkheid is van verlenging van de lockdown

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:40

Femke_Tweety schreef:
Voor de mensen met interesse,

De wekelijkse update is er weer.

En -Don't like to say this- ik word er niet erg blij van.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-1 ... -nederland

Aantal besmettelijke personen inmiddels even hoog als in de eerste golf,

R is heeeeel even onder 1 geweest net voor Kerst, maar daarna weer omhoog.

De gegevens van afgelopen 2 weken, en dan bedoel ik exacte aantallen, zijn al niet laag, en liggen waarschijnlijk in realiteit nog wat hoger want door de feestdagen hebben minder mensen zich laten testen.

Als dit beeld volgende week nog zo is, houd dan maar serieus rekening met langer strenge maatregelen.

Ik weet niet of ze nog strenger gaan dan nu, maar als er geen rappe verbetering komt in de cijfers verwacht ik ook geen versoepeling.

Ik vraag me af wat de overheid dan kan? Je ziet zo veel dat regels gewoon keihard worden genegeerd. Dat zal de oorzaak hier ook van zijn. Maar wat is het alternatief? Strengere regels en keihard handhaven, met flink wat tegenstand van grote groepen mensen tot gevolg? Kán dat handhaven wel, hebben we daar genoeg mankracht voor?

Even voor de duidelijkheid: ik zou het echt prima vinden als overtreders bestraft worden hoor. Maar weet niet hoe realistisch zo'n situatie is en wat dat nog voor negatieve gevolgen verder heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:43

https://www.maurice.nl/2020/11/27/waaro ... tellingen/

Artikel van Maurice de Hond, waarin hij uitlegt waarom het volgens hem zo fout blijft gaan binnen zorginstellingen. Onze luchtkwaliteit is slecht, ondanks dat het een nieuw gebouw is. Hier is al vaker onderzoek naar gedaan maar men heeft hiervoor nog geen goede oplossing gevonden. Ik vind dit heel plausibel klinken allemaal.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:43

@Imandra, geen idee.

Ik ben geen politicus.

Ik zie de gegevens, en spreek mijn verwachting uit.

De 'eer' van dit land met al zijn bijzonderheden proberen te besturen last ik met alle liefde aan de politiek over.

Het is een klus die ik alvast niet zou zien zitten :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:48

Susan, ik hoorde van een instelling waar ze met 12 een lunch hadden gehad, ook op voldoende afstand, aparte tafels enz, waarvan er uiteindelijk 6 besmet zijn. Er zat blijkbaar een zgn. superspreader tussen. Dus het zou toch in de pauze opgelopen kunnen zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:50

Idd dat zou best kunnen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:51

SusanH schreef:
https://www.maurice.nl/2020/11/27/waaro ... tellingen/

Artikel van Maurice de Hond, waarin hij uitlegt waarom het volgens hem zo fout blijft gaan binnen zorginstellingen. Onze luchtkwaliteit is slecht, ondanks dat het een nieuw gebouw is. Hier is al vaker onderzoek naar gedaan maar men heeft hiervoor nog geen goede oplossing gevonden. Ik vind dit heel plausibel klinken allemaal.

Dat zou toch vrij makkelijk te onderzoeken moeten zijn. We weten welke instellingen nog niet of nauwelijks besmettingen hebben gehad, hebben die dan allemaal zo'n goede luchtcirculatie?
Als ik naar mijn eigen omgeving kijk herken ik dit beeld nauwelijks, maar dat zijn maar 10 instellingen dus niet echt een goede doorsnede van NL.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 12:05

Ik vraag me ook heel erg af wat ze nog strenger zouden kunnen doen, lijkt mij niet heel realistisch.
Verwacht wel dat de lockdown uiteindelijk tot eind van deze maand zal duren. Daarnaast is de winter gewoon een besmettelijke periode, dus echt flink omlaag gaan we pas in het voorjaar vrees ik.
Heb het zo te doen met alle mensen die ziek zijn, maar ook met alle mensen die de dupe zijn van deze lockdown. ;(